MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 600 - 2016

zoeken in:
Generale Toernooi Ronde 3 - Ladder - Ladder 4

13 Jacques Brel - Ne me quitte pas +6
11 Billie Holiday - Gloomy Sunday +1
11 Miles Davis - All Blues +10
10 Elvis Presley - That's All Right
6 Elvis Presley - Jailhouse Rock
6 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me +3
3 Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On
The Beatles - A Hard Day's Night

Deadline: woensdag 30-nov 21:00 uur

21 Miles Davis - All Blues 10
19 Jacques Brel - Ne me quitte pas 6
14 Billie Holiday - Gloomy Sunday 3
10 Elvis Presley - That's All Right
7 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me 1

31 Miles Davis - All Blues 10
19 Jacques Brel - Ne me quitte pas
16 Elvis Presley - That's All Right 6
15 Billie Holiday - Gloomy Sunday 1
10 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me 3

31 Miles Davis - All Blues
19 Jacques Brel - Ne me quitte pas
19 Elvis Presley - That's All Right +3
15 Billie Holiday - Gloomy Sunday
12 Elvis Presley - Jailhouse Rock +6
10 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me
10 The Beatles - A Hard Day's Night +10
4 Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On +1

32 Miles Davis - All Blues +1
22 Jacques Brel - Ne me quitte pas +3
21 Billie Holiday - Gloomy Sunday +6
20 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me +10
19 Elvis Presley - That's All Right
12 Elvis Presley - Jailhouse Rock
10 The Beatles - A Hard Day's Night
4 Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On

32 Miles Davis - All Blues
32 Jacques Brel - Ne me quitte pas +10
21 Billie Holiday - Gloomy Sunday
20 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me
20 Elvis Presley - That's All Right +1
18 Elvis Presley - Jailhouse Rock +6
13 The Beatles - A Hard Day's Night +3
4 Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On

32 Miles Davis - All Blues
32 Jacques Brel - Ne me quitte pas
24 Elvis Presley - Jailhouse Rock 6
23 The Beatles - A Hard Day's Night 10
23 Elvis Presley - That's All Right 3
21 Billie Holiday - Gloomy Sunday
20 Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me
5 Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On 1

Tsjonge, heeft johan het na 21:00 uur nog overhoop gehaald, met Elvis [edit] in de Finale. Dat is goed voor de diversiteit, want Ella en Billie hadden al een plaats. Maar om hem dan gelijk twee plaatsen te geven is wat veel van het goede. [edit2] Omdat Billie er samen met haar wildcard ook twee heeft, en Bob en Miles ook, is het wel mooi in evenwicht.

[102%, 140%] Elvis Presley - That's All Right
-----
[102%, 120%] The Beatles - A Hard Day's Night

Orbilin schreef:
Tsjonge, heeft johan het na 21:00 uur nog overhoop gehaald
Ik heb hem net op tijd wakker kunnen schudden . Jammer dat The Beatles het niet gehaald hebben, maar Kees-Jan zal wel blij zijn.

De volgende tracks hebben een plaats gekregen in de Prehistorische Top 100 2016
(--- nieuw; +++ vorig jaar overleefd maar niet geplaatst):

21 [---] Billie Holiday - Gloomy Sunday [1941, Edgar18]
22 [---] Ella Fitzgerald - Someone to Watch over Me [1950, Edgar18]
23 [5] Stan Getz & João Gilberto ft. Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema [1963, Orbilin]
24 [---] John Coltrane - Lush Life [1958, remcodulac]
25 [11] The Beatles - A Hard Day's Night [1964]
26 [---] Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) [1965]
27 [21] Yusef Lateef - Love Theme From "Spartacus" [1961]
28 [47] Elvis Presley - Don't Be Cruel [1956]
29 [123] Buddy Holly - Rave On! [1958, Kees-Jan]
30 [52] The Isley Brothers - Shout [1959]
31 [---] The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown) [1965]
32 [---] The Boswell Sisters - Shout, Sister, Shout [1931, sokra]
33 [259] Art Blakey And The Jazz Messengers - Moanin' [1958]
34 [14] Ray Charles - I've Got a Woman [1954]
35 [59] Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles [1962]
36 [142] Jerry Lee Lewis - Whole Lot of Shakin' Going On [1957]

Dit jaar beleeft de Prehistorische Top 400/600 zijn vierde jaargang. In 2013 beoordeelden een handvol mensen een jaar lang trouw 800 stuk voor stuk bijzondere opnames uit de periode 1913 t/m 1962. In 2014 waren er iets meer deelnemers, toen we opnames uit de periode 1914 t/m 1963 wogen. Het volgende jaar beluisterden dagelijks gemiddeld 8 spelers de ladders, met uitschieters tot 14 spelers, uit de periode 1915 t/m 1964. Ook dit jaar waren er gemiddeld 8 luisteraars, voor de opnames uit 1916 t/m 1965, met uitschieters tot 12. De toewijding die de meesten voor dit topic tonen is ongekend.

De Finale telde in 2013 19 spelers, in 2014 waren het er 24 en in 2015 22. Hoeveel mensen zullen dit jaar hun definitieve oordeel vellen over:
http://i.imgur.com/FwpjL8I.jpg

DE FINALISTEN VAN DE PREHISTORISCHE TOP 600 2016

Billie Holiday - God Bless the Child
Billie Holiday - Strange Fruit
Bob Dylan - Ballad of a Thin Man
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Chuck Berry - Johnny B. Goode
Del Shannon - Runaway
Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
Ella Fitzgerald - How Deep Is the Ocean?
Elvis Presley - Jailhouse Rock
Elvis Presley - That's All Right
Jacques Brel - Ne me quitte pas
Lotte Lenya - Surabaya Johnny
Miles Davis - All Blues
Miles Davis - So What
Nina Simone - Sinnerman
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
The Mamas & The Papas - California Dreamin'
The Shangri-Las - The Leader of the Pack
Woody Guthrie - This Land Is Your Land

Aan jullie weer de schone maar oh zo moeilijke taak om deze tracks op de - volgens jou - juiste volgorde te zetten. De procedure is zoals bij de Top 2000: Stuur je rangschikking van 1. (best) tot 20. (minst) naar mij in een PM. De deadline is over ruim een week, op donderdag 8 december klokslag 21:00 uur. Zorg dat je lijstje eerder binnen is, want de deadline is keihard! Houd je lijstje geheim tot de uitslag. We zijn benieuwd!

De bekendmaking van de uitslag zal plaatsvinden op zaterdag 10 december van 18:30 tot 23:00 uur.

Teunnis laxus11 Edgar18 Onweerwolf Orbilin Kees-Jan wibro kemm hoolie55 sokra thelion Justus18 starbright boy ArthurDZ herman jeroentjuhh johan de witt Choconas panjoe remcodulac 50tracks Dwejkk_ Mb. Arrie El Ninjo Marzipaintree Johnny Marr Snoeperd

1 tot 20, neem ik aan.

Vergeten te stemmen en dan Ella en Billie eruit zien vallen .

remcodulac schreef:
1 tot 20, neem ik aan.
Gecorrigeerd

ELVIS IN DE FINALE!!!

(afbeelding)

Eindelijk, na drie jaren, wordt deze ommissie gevuld.
Met dank aan johan de witt voor het toch nog stemmen (en Justus18 voor het schudden ) en dank aan Edgar18 voor het niet stemmen

Overigens is meteen 2x Elvis in de finale wel weer wat veel van het goede.

Ik moet de finalelijst nog even goed op me laten inwerken. Ik kom nog met een definitief oordeel, maar op het eerste gezicht zeg ik:

Ben ik er blij mee?
Ik neig naar ja (de lijst is ook iets meer roodpaars dan blauwpaars zou ik zo zeggen)

Is de lijst in balans?
Ik heb m'n twijfel en sowieso vind ik 4 artiesten met 2 nummers in de top20 teveel van het goede (een artiest hoort daar maar één keer in te staan, daarvoor zijn er teveel verschillende goede nummers.

Mis ik iets/iemand?
Ja, verrassend dat the Beatles er dit jaar niet in staan en voor mezelf mis ik nu het meest the Carter Family (nu Elvis er wel in staat).

Ik vind het een goede zaak dat Elvis bij de finalisten zit, en ook Simon and Garfunkel lijkt mij verdiend, maar het doet mij veel pijn dat we de geniale Duke Ellington moeten missen . Ik zou elke deelnemer willen inruilen voor Caravan, en vrijwel elke voor The Mooche. Daarnaast zou ook Summertime in de vertolking van Ella en Louis niet mogen ontbreken, evenals het virtuoze 'Round Midnight van Thelonious Monk. Maar we zijn gelukkig een democratie, en niet iedereen kan jazz waarderen ...

Onweerwolf
Oeeeh, deze finale ziet er erg goed uit. The Mamas & The Papas

Ik baal nog steeds van het niet stemmen... Leuk voor Elvis dat hij nu in de finale staat maar helemaal verdiend is het natuurlijk niet. Maar goed, eigen schuld...

Sowieso vind ik de finale niet heel tof. Allerlei dubbele artiesten en erg veel nummers uit de jaren '63 - '65. Echt prehistorisch vind ik het niet. Enig (groot) pluspunt, Sinnerman!

Als je wel gestemd hadden we 3x Billie Holliday in de finale gehad. Dan was de disbalans nog erger geweest.
Maar ik ben het met je eens dat de finale niet lekker in balans is. Dat was de andere jaren ook al zo, maar het zal waarschijnlijk met het jaar steeds erger worden. We krijgen er nu eenmaal steeds een jaarlaag bij met meer populairdere nummers.
Misschien is het iets voor volgend jaar om de groepfinales ook aan het eind van het jaar te spelen op dezelfde manier als we de generale finale spelen (dus met lijstjes opsturen naar Orbilin)

Kees-Jan schreef:
Als je wel gestemd hadden we 3x Billie Holliday in de finale gehad. Dan was de disbalans nog erger geweest.

Mijn tien punten waren naar Ella gegaan dus die had dan de finale gehaald. Billie zou het denk ik alsnog afgelegd hebben tegen (één) Elvis.

Voor mensen die spotify gebruiken en/of interesse hebben hier de link naar alle 20 nummers:

Finale Prehistorische ladder on Spotify - open.spotify.com

Onweerwolf
Opmerkelijk trouwens dat er geen Beatles in de finale staan dit jaar.

Onweerwolf schreef:
Opmerkelijk trouwens dat er geen Beatles in de finale staan dit jaar.

Elvis zat in de weg

Kees-Jan schreef:
Misschien is het iets voor volgend jaar om de groepfinales ook aan het eind van het jaar te spelen op dezelfde manier als we de generale finale spelen (dus met lijstjes opsturen naar Orbilin)
Die had ik inderdaad ook al in het vat zitten (maar niet aan het einde van het jaar). In plaats van in drie dagen tijd 2*8 + 8 te spelen kunnen we er een geheime finale tussen 16 tracks in vier dagen van maken. Kost vijf meer dagen, maar die speelruimte is er.

Daarnaast overweeg ik twee i.p.v. één wildcards per groep, ter bevordering van het prehistorische karakter en om recht te doen aan het onmiskenbare rood/blauw-fenomeen; ik heb liever geen Amerikaanse winner-takes-it-all-toestanden: Er hoeft maar dit te gebeuren en een kamp heeft de overhand. Ik moet dat nog wel even doorrekenen op praktische haalbaarheid.

laxus11 schreef:
Voor mensen die spotify gebruiken en/of interesse hebben hier de link naar alle 20 nummers:

Finale Prehistorische ladder on Spotify - open.spotify.com
Dank je wel, laxus11

De stand na de eerste finaledag:

remcodulac's lijstje is binnen.

Orbilin schreef:
(quote)
Dank je wel, laxus11

Je mag gewoon Lex zeggen hoor

Ik tel 6 nrs overlap met de top 16 van 2015
Strange Fruit; Brel; Del; Chuck; en Sam. Toen stonden de Beatles en Sam Cooke er 2x in.

Ook 6 nrs overlap met de top 16 van 2014:
Strange Fruit; So What; Brel; Del; Chuck; en Interlude. Toen stonden Duke Ellington en Ray Charles er 2x in.

En 3 nrs overlap met de top 16 van 2013:
So What; Brel; en Del. Alleen Ray Charles stond er toen 2x in.

In dit opzicht is Ray Charles de opvallende afwezige in de top 20 van 2016 - naast de genoemde Duke Ellington en Beatles. Dick Dale is er na 2 achtereenvolgende jaren niet bij met zijn Misirlou. Tov de genoemde top 16s vallen ook op de afwezigheid van Etta James - At Last en Dinah Washinton - Mad about the Boy (vind ik jammer) en The Flamingos (vind ik niet jammer). Ik ben erg blij dat Ella het gehaald heeft en ook dat Sarah Vaughan er weer bij is (net als in 2014). Mooi voor Kees-Jan dat Elvis het eens gehaald heeft. Volgend jaar horen de Boswell Sisters erin hoor!

Orbilin schreef:
Die had ik inderdaad ook al in het vat zitten (maar niet aan het einde van het jaar). In plaats van in drie dagen tijd 2*8 + 8 te spelen kunnen we er een geheime finale tussen 16 tracks in vier dagen van maken. Kost vijf meer dagen, maar die speelruimte is er.

Daarnaast overweeg ik twee i.p.v. één wildcards per groep, ter bevordering van het prehistorische karakter en om recht te doen aan het onmiskenbare rood/blauw-fenomeen; ik heb liever geen Amerikaanse winner-takes-it-all-toestanden: Er hoeft maar dit te gebeuren en een kamp heeft de overhand. Ik moet dat nog wel even doorrekenen op praktische haalbaarheid.
Dit lijken me twee hele goede ideeën! Ik denk dat dit het spel leuker maakt en het zijn prehistorisch karakter weer wat terug krijgt.

Net de finalelijst voor het eerst in zijn geheel afgespeeld en ik kan nu echt concluderen dat deze stukken minder leuk is dan de drie jaar hiervoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:40 uur

geplaatst: vandaag om 05:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.