MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Funk Top 100

zoeken in:
Funk Top 10

01. Level 42 - Love Games
02. Johnny 'Guitar' Watson - A Real Mother For Ya
03. Wild Cherry - Play That Funky Music
04. Tom Browne - Funkin' for Jamaica
05. Foxy - Get Off
06. Fruitcake - My Feet Won't Move
07. Commodores - Brick House
08. Mother's Finest - Piece of the Rock
09. Curtis Mayfield - Superfly
10. Rick James - Super Freak

Funk Top 20: er kwam ineens van alles voorbij op het laatst.

1. James Brown - Funky Drummer (13)
2. Funkadelic - Maggot Brain (4)
3. Prince - When Doves Cry (10)
4. Isaac Hayes - Walk On By (17)
5. Michael Jackson - Billie Jean (68)
6. James Brown - The Payback (2)
7. Michael Jackson - Don't Stop 'Til You Get Enough (7)
8. Prince - Sign 'O' the Times (26)
9. Idris Muhammad - Could Heaven Ever Be Like This? (98 )
10 Earth, Wind & Fire - Shining Star

11 Stevie Wonder - Sir Duke (18)
12 Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (Oloje)
13 Fred Wesley & The J.B.'s - Damn Right I Am Somebody
14 Marvin Gaye - Got to Give It Up Part I
15 Cymande - Dove (29)
16 Wild Cherry - Play That Funky Music (11)
17 Funkadelic - One Nation Under a Groove
18 Ripple - I Don't Know What It Is But It Sure Is Funky
19 Curtis Mayfield - Move On Up (1)
20 Booker T. & The M.G.'s - Melting Pot

Super bedankt voor al het werk en de mooie presentatie dynamo d!

E-Clect-Eddy schreef:
(quote)

Als Prince niet zo flauw had gedaan met streaming diensten dan zou ik op deze gestemd hebben ergens in mijn Top 10 misschien zelfs Top 5. Wie weet waar die dan geëindigd zou zijn.

Ik kan je echt niet volgen hier: het gaat toch om jouw favoriete funk muziek? Die heb ik in mijn lijst gezet. Je kan over zoveel artiesten wat zeggen, toch?

Minneapolis schreef:
Ik neem mijn woorden over Marvin Gaye's I want you terug Salvadore.
Wat heeft het Maggot Brain nou met funk te maken? Serieuze vraag.

De negen minuten durende gitaarsolo van Eddie Hazel is as funky as hell. Het mag ook wat meer slow tempo. Soul zou ik dit niet willen noemen, de omschrijving Funk/Rock bij het album is heel aardig.

En zo is er natuurlijk van alles langs gekomen: funky pop (Level 42), funky soul, heavy funk etc. etc.

west schreef:

Ik kan je echt niet volgen hier: het gaat toch om jouw favoriete funk muziek? Die heb ik in mijn lijst gezet. Je kan over zoveel artiesten wat zeggen, toch?

Ik heb de afgelopen weken mijn eigen playlist samengesteld op een streamingsite, dat is nu eenmaal het meest gemakkelijke voor mij. Ik wordt een beetje zuur van Prince die roept dat alles waar zijn naam onder staat niet te laten streamen maar dat is ook weer niet waar want werk met diverse protégé's die hij heeft gemaakt staat wel online. Vooral zijn eigen werk is afwezig maar ook weer niet alles. Ik stop tijd in mijn playlists maar kan ze nu niet afspelen. Ik betaal voor streaming waar hij aan kan verdienen maar nee, haalt het offline/online/offline. Dat staat me tegen. Vandaar dat ik al eerder riep: hij is niet de enige die kan boycotten.

Heb trouwens wel The Time op 21 staan en ik heb Nasty Girl gepushed, wat ook van zijn hand is.

When Doves Cry is een geweldig nummer maar ik heb het al jaren niet meer gehoord en net als al die andere ca. 300 Funky nummers die ik heb geluisterd heb ik ze beoordeeld als eerste of of ik vind dat ze onder Funk vallen. Als ik ze bovendien mooi vind dan kwamen ze pas op de longlist, waar meer dan 100 op stonden en door ze herhaaldelijk te beluisteren kwam ik tot een keus, misschien dat Prince met dat nummer of een andere nummer in had gestaan, maar misschien dat ik het zo gelaten had. Nu zou ik een andere keus maken omdat ik toch diverse favorieten vergeten was, daar kwam ik achter toen de 100 van de eindlijst voorbij kwamen. Ik wil een nummer gewoon een paar keer horen voor ik het in mijn Top 20 plaats.

Ik heb een paar Prince cd's maar nooit geripped na PC, nu ik stream doe ik dat bijna nooit meer.

Bedankt voor je uitleg E-Clect-Eddy!
Over streamen: het blijft natuurlijk wel zo, dat de artiest zelf mag bepalen of hij / zij daaraan mee doet. Heel veel artiesten moeten noodgedwongen wel, grote artiesten als Prince en recent Adele bepalen zelf hoe zij het willen doen. Hun muziek is hun 'kunstwerk'. En bereikbaar blijft het: rip snel je Prince CD's zou ik zeggen!

Niet omdat het Prince is, maar ik geef hem groot gelijk dat hij zijn werk beschermt. Via Spotify en Youtube onbeperkt gratis luisteren is ook idioot natuurlijk vanuit het standpunt van de maker. Er is zelfs een generatie die nog nooit een cent heeft uitgegeven aan muziek (een een deel misschien dat tientje per maand om reclame vrij te spelen).
Wél vind ik het teleurstellend dat hij (naast digitaal) niet alles tenminste op de oude tastbare media beschikbaar maakt op het moment dat het album nog hot is. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Judith Hill. Hier laten ze juist een hoop liggen naar mijn idee. Hetzelfde geldt voor het vele materiaal op de plank. Er zijn erg weinig mooie live registraties uitgebracht.

west: ik zal deze week eens met andere oren naar Eddie's gitaar solo luisteren. Wellicht kom ik tot nieuwe inzichten. Dan pak ik gelijk From The Bottom Of My Soul weer eens mee. Die vind ik net zo mooi.

Minneapolis schreef:
west: ik zal deze week eens met andere oren naar Eddie's gitaar solo luisteren. Wellicht kom ik tot nieuwe inzichten. Dan pak ik gelijk From The Bottom Of My Soul weer eens mee. Die vind ik net zo mooi.

En je luistert gelijk naar een plaat uit mijn top 10!

Minneapolis schreef:
Niet omdat het Prince is, maar ik geef hem groot gelijk dat hij zijn werk beschermt. ....Hetzelfde geldt voor het vele materiaal op de plank. Er zijn erg weinig mooie live registraties uitgebracht.

Ik luister juist net naar het Autism Rocks Charity Concert 2015, één van de echt vele bootlegs die er zijn van Prince. Hij dacht er even aan om hier wat tegen te doen (fans aanklagen), maar deed dat toch niet. Er zijn zo echt heel wat uitstekende concerten te krijgen op cd / lp bijvoorbeeld op Discogs. Daar heb je zelfs verkopers met heel veel / alleen maar Prince bootlegs. Downloaden van internet kan natuurlijk (soms) ook.

zaaf
E-Clect-Eddy schreef:
Vandaar dat ik al eerder riep: hij is niet de enige die kan boycotten.
Vind ik toch nog steeds een vreemde opvatting. Denk niet dat meneer Nelson hier hinder van heeft. Hooguit balen de Prince liefhebbers hier dat jij hem in deze en dergelijke lijsten niet noemt.

west schreef:
Bedankt voor je uitleg E-Clect-Eddy!
Over streamen: het blijft natuurlijk wel zo, dat de artiest zelf mag bepalen of hij / zij daaraan mee doet. Heel veel artiesten moeten noodgedwongen wel, grote artiesten als Prince en recent Adele bepalen zelf hoe zij het willen doen. Hun muziek is hun 'kunstwerk'. En bereikbaar blijft het: rip snel je Prince CD's zou ik zeggen!

Rippen doe ik bijna niet want eigenlijk doe ik dat om te luisteren op mijn mobiel, heb geen databundel dus geen Deezer/Spotify op mobiel. Helaas omdat mijn verzameling zo groot is moet je dan keuzes maken, wie wel wie niet. Ik moet dan ook nog de keus maken wel kwaliteit rip, hoge kwaliteit = 75% minder nummers op mobiel, lage kwaliteit klinkt minder mooi maar kan ik wel 4x zoveel van op geheugenkaartje. Rippen is dus een klein beetje stressvol.

Zal eens kijken welke cd's van Prince ik nog heb dan wel of er verzamelaars zijn waar wat hits op staan.

zaaf
Wat Prince doet met zijn werk doet heeft overigens niets te maken met artistieke vrijheid maar met de centen. Het komt er op neer dat je gedwongen wordt een dienst van zijn voorkeur af te nemen, in plaats van of naast je huidige abo, dat gaat me te ver. Dat creëert feitelijk monopolies en dat is voor bedrijven verboden, en het is raar dat de BV Prince het blijkbaar wel mag. Beperk dan het aanbod tot 3 streaming diensten zodat er nog enige keus (en concurrentie) mogelijk is. Of men het nu wil zien of niet muziek = business of je nu bij een label zit of niet. Elke act/artiest concurreert met elk andere act/artiest om onze tijd/geld.

Wat Prince en een paar anderen doen bij/met Tidal is eigenlijk flauw en dat verdient dan een flauwe reactie.

E-Clect-Eddy: Dus jij vind dat alle artiesten zich maar moeten conformeren aan het idee dat iedereen voor de prijs van een halve / een derde cd/ lp onbeperkt naar alles en iedereen kunnen luisteren? En dan heb ik het over de gevallen die betalen. Daar tegen in opstand komen kan ik zeker niet flauw noemen.

Minneapolis schreef:
E-Clect-Eddy: Dus jij vind dat alle artiesten zich maar moeten conformeren aan het idee dat iedereen voor de prijs van een halve / een derde cd/ lp onbeperkt naar alles en iedereen kunnen luisteren? En dan heb ik het over de gevallen die betalen. Daar tegen in opstand komen kan ik zeker niet flauw noemen.

Wat muziek waard is vluchtig, een nieuw album is nu 10-20 euro waard en over 6 maanden nog maar de helft daarvan (bepaald de consument), en veel minder wanneer het 2e hands verkocht wordt. De consument bepaald wat iets hun waard is en dat is dus gebonden aan het moment van aankoop, zelfde geldt voor elk ander product inclusief auto's en huizen.

Wat de meeste mensen nu pas zien is dat er weinig verdient wordt aan gedistribueerde muziek, wat denk je dat een artiest verdiende aan een nummer die op Hilversum 3 werd gedraaid in de 70s? Deel de inkomsten door het aantal luisteraars en je komt tot schokkend lage bedragen, internet en streaming heeft dat wat onbekend/verborgen was al die jaren nu in de publiciteit gebracht. Maar iedereen had dat op een bierviltje grofweg kunnen uitrekenen, misschien dat men het liever niet wilde weten?

Bing Crosby - White Christmas, mijn meest beluisterde album circa 60x beluisterd, 12 nummers, koste destijds waarschijnlijk 25 gulden = 11,80 euro = 0,016 euro per nummer per luisterbeurt. Hoe vaker ik het luister hoe lager het bedrag. Hoe vaker ik dit album luister hoe minder tijd ik heb om iets nieuws te luisteren. Dus dit album is een directe concurrent met het nieuwste album van willekeurig welke act/artiest ondanks dat de aanschaf 40-45 jaar uit elkaar ligt. Dat drukt dus de waarde van wat een act/artiest nú kan verdienen aan één beluistering van een nieuw nummer. Tel daarbij op de hoeveelheid artiesten/album/nummers. En elke keer als er een nummer/album/artiest bij komt drukt dat de prijs van wat je kan vragen omdat het aantal consumenten niet enorm toeneemt.

Tidal kan meer betalen omdat het een monopolie creëert, op die manier is het gemakkelijk om meer te betalen aan een act/artiest, de consument heeft feitelijk geen andere keus. Meehelpen aan het opbouwen van monopolies is niet gezond, stel dat je alleen auto's van Ford zou kunnen kopen of horloges van Swatch etc... weet je dan zeker dat je een eerlijke prijs betaald voor je product/dienst of simpelweg betaald zodat de directeur een duurdere bak kan hebben of een groter villa kan kopen? vergelijkbaar: sommige medicijnen kosten gigantisch omdat een patent bij één bedrijf zit.

Wat zouden artiesten als Prince wel kunnen doen om meer te verdienen. Meer optreden en meer merchandise verkopen, daar zit de echte winst. Je zou ticketprijzen kunnen verhogen maar dan wel gratis je album erbij doen, dan maai je de inkomsten van label/streaming diensten weg. Die moeten dan of de prijzen van abo's verhogen of nog minder betalen aan artiesten! Ze kunnen hun albums crowdfunden ook dan verdienen ze meer en dan is elke euro via label/streaming verkregen winst.

Ze zouden ook zoiets als Spotify Funk kunnen opzetten, een streaming dienst met alleen funk met een aanbod die bepaald wordt door artiesten en hun fans (niet door labels of streamingsite). Elke abo-euro wordt dan niet gedeeld met elke artiest op Spotify maar uitsluitend met de rechthebbende van de nummers die wel op Spotify Funk staan. Elke nummer levert dan veel meer op voor artiest/rechthebbende.

Tidal creëert alleen een monopolie en dat is niet gezond en duur voor fans. Hoe meer muziek erbij komt hoe lager de prijzen zullen worden per stream daar kan Tidal niets aan veranderen, sterker nog elk nummer dat daar verschijnt zal daar ook aan bijdragen, alleen niet zo veel voor die paar artiesten die hun aanbod uitsluitend hier aanbieden.

Mb.
Mijn top tien zag er zo uit. Beetje gegokt wat anderen zouden nomineren ook, zo dacht ik Jeroentjuhh voor Give It Up te verwachten, en gehoopt had ik op Salvadore met George Soule.

1. James Brown - The Payback.

"I don't know karate, but I know KA-RAZY" - James Brown, 1973.

2. George Soule - Get Involved

Politieke oproep van soulman George Soule: niet alleen treffend, maar ook retefonky!

3. Inell Young - What Do You See Her

Toegankelijke funksong met een zangeres die het nummer extra lading meegeeft.

4. Curtis Mayfield - Move On Up

Het nummer om een metalhead de schoonheid van Funk te laten inzien.

5. Lee Dorsey - Give It Up

Lee Dorsey is de ultieme cultheld en mag simpelweg niet ontbreken in een funklijst.

6. The Mohawks - The Champ

Nog meer gesampled dan Funky Drummer? Hoe dan ook, instrumentaal genot.

7. Janko Nilovic - Drug Song

Het bewijs dat de fluit ook retefonky kan zijn - en dat is een understatement.

8. Marva Whitney - It's My Thing

Wat mij betreft de beste diva uit de stal van James Brown. Wat een attitude!

9. The Meters - Cissy Strut

Het oeuvre van The Meters is verplichte kost voor elke funkliefhebber.

10. The Bar-Kays - Holy Ghost

In de hoogtijdagen van de disco laten de Bar-Kays nog éénmaal zien wat echte funk is.

Mb. schreef:
Mijn top tien zag er zo uit. Beetje gegokt wat anderen zouden nomineren ook, zo dacht ik Jeroentjuhh voor Give It Up te verwachten, en gehoopt had ik op Salvadore met George Soule. .
Ik had al wel geraden dat jij George Soule moest hebben ingebracht. Ik had deze bewust niet opgenomen in de lijst ... ging er simpelweg niet van uit dat een ander die zou noemen. Heb vooral wat bekendere songs in de lijst gezet en dan nog was een match met andermans lijstje maar af en toe het geval
Ga je de KO nog opzetten of wordt dat later?
(in ieder geval is dit topic dan wel een optie voor enige reclame ...)

Mb.
Zodra ik iets meer tijd heb zal ik 'm opzetten. Ik heb de startlijst min of meer klaarstaan.

Wat drukke dagen achter de rug gehad. Alsnog mijn lijstjes:
Lijst bekendere namen (en dus de lijst die voor het spel meedoet):
1 Curtis Mayfield - Move On Up
2 Stevie Wonder - Superstition
3 Parliament - Funkentelechy
4 Lakeside - Fantastic Voyage
5 Gap Band - Outstanding
6 Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic
7 Herbie Hancock - Chameleon
8 Bobby Womack - Across 110th Street
9 Rick James - Mary Jane
10 Prince - Get On The Boat
11 Otis Redding - Hard To Handle
12 The Commodores - Brick House
13 Jean Knight - Mr Big Stuff
14 Rufus & Chaka Khan - Once You Get Started
15 Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
16 Brothers Johnson - Get The Funk Outta My Face
17 Al Green - Love And Happiness
18 Earth, Wind & Fire - Kalimba Story
19 Funkadelic - Can't Stand The Strain
20 Kool & The Gang - Open Sesame

Reserves lijst bekendere namen:
James Brown - Superbad
Michael Jackson - Wanne Be Starting Something
Bill Withers - Lonely Town, Lonely Street
Zapp - More Bounce To The Ounce
Cameo - Funk Funk
Luther Vandross - She's A Superlady

Lijst onbekendere namen:
1 The Meters - Ain't No Use
2 Fela Kuti - Water No Get Enemy
3 Jimmy Castor Bunch - It's Just Begun
4 Maceo & The Macks - Soul Power '74
5 Beginning Of The End - Funky Nassau
6 Maceo & The Macks - Cross The Tracks (We Better Go Back)
7 The Ohio Players - Funky Worm
8 The Mohawks - The Champ
9 Baby Huey & The Babysitters - Hard Times
10 Bobby Bird - I Know You Got Soul
11 War - Low Rider
12 Buddy Miles - Heart's Delight
13 Harlem River Drive - Idle Hands
14 George McCrae - I Get Lifted
15 Graham Central Station - Hair
16 Demon Fuzz - Past, Present And Future
17 Fugi - Mary Don't Take Me On A Bad Trip
18 Bootsy's Rubber Band - Stretchin' Out (In A Rubber Band)
19 Cymande - Bra
20 Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhtyhm Band - Express Yourself

Reserves lijst onbekendere namen:
Shuggie Otis - Aht Ut Mi Hed
All the People - Cramp Your Style
Labelle - Get You Somebody New
Lea Roberts - Am I Losing My Mind
Patti Jo - Ain't No Love Lost
Little Beaver - Party Down

principal2000 10 Bobby Bird - I Know You Got Soul, had deze wel aan mijn eindlijst toegevoegd weliswaar met aarzelingen, prima nummer die ik niet bewust kende maar wel eens in de Mazzo had gehoord. Volgens mij ook gesampled in een 1988s hit?

Zelfde verhaal min of meer voor War - Low Rider, maar deze haalde de eindlijst niet, staat nog wel mijn Funk playlist.

Zapp - More Bounce To The Ounce ; leuk om een paar keer te horen maar hadden ze niet een grote hit met Roger?

Kool & The Gang - Open Sesame ; stond snel in mijn playlist maar in de laatste rond zakte die uit mijn Top 20. Heerlijk nummer op de Saturday Night Fever soundtrack.

Mb.
Zie hier, een vervolg op dit topic. Doe mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:31 uur

geplaatst: vandaag om 10:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.