MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Telamon
Op 4, met 47 punten en genoemd door 8 van de 10 deelnemers:

See Emily Play

Telamon
Op 3, met 53 punten, en de nummer 1 van Bonk, zaaf en GrafGantz:

Astronomy Domine

Telamon
Op 2, met 58 punten, en de nummer 1 van Toon1:

Arnold Layne
had a strange hobby...

Telamon
De nummers 11 -20:

11 Bike 21
12 Gigolo Aunt 20
13 Effervescing Elephant 18 (nummer 1 van spinout
14 No Good Trying 16
15 Waving My Arms in the Air 16
16 Apples And Oranges 11
17 If It's In You 11
18 Matilda Mother 10
19 Golden Hair 7
20 No Man's Land 7

Telamon
Op nummer 1, met 64 punten,en het vaakst, 4x, als nummer 1 gekozen, door EttaJamesBrown, dynamo d, johan de witt en mijzelf:

Octopus

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/fd/9b/ab/fd9babd95a98e9f4c6b842238b9abb0a.jpg

Afgelopen week was er een discussie in het Faith-The Cure draadje over de invloed van Engelse literatuur op songteksten. Syd's 'Octopus' had daarin ook aangehaald kunnen worden want ook dit nummer bevat enorm veel onderdelen van (kinder)gedichten en verwijzingen naar literatuur.

“I do tend to take lines from other things, lines I like, and then write around them.”

Giovanni Dadomo had in 1974 een interview met Syd:

Q: There's a strong childhood feel to a lot of your songs with lots of fairy-tale and nursery rhyme elements. Have you ever thought of writing for kids?

Syd: Fairy-tales are nice...I think a lot of it has to do with living in Cambridge, with nature and everything, it's so clean, and I still drive back a lot. Maybe if I'd stayed at college, I would have become a teacher. Leaving school and suddenly being without that structure around you and nothing to relate to...maybe that's a part of it, too.

Sprookjes, jeugd, natuur 'and everything'. Met dat 'everything' zal hij dan misschien wel de geestverruimende middelen bedoelen. Alles zit in dit nummer: mexicaanse gele zaadjes, trippen, verpakt in een jeugdherinnering als draaien in de Octopus op de kermis, op en neer, heen en weer. Helter Skelter, een Lucy in the Sky with Diamonds part 2.

'Trip to heave and ho, up down, to and fro' en daar stappen we de Octopus in, klaar voor een duizelingwekkende trip, En in de trip stappen we over naar attracties als de 'Dream Dragon' en 'Ghost Tower' en gooien we borden kapot 'every plate we break'.

Teksten uit een kinderrijmpje 'Mr Nobody' en 'Rilloby-Rill' worden aangehaald.

'Madam you see before you stand, hey ho, never be still
The old original favorite grand, grasshoppers green Herbarian band
And the tune they play is "In Us Confide"

Hier op de kermis kun je niet stil blijven staan. En de muziek, die stopt nooit!
Grasshoppers, herbarian.. zou het iets met drugs te maken hebben?

Isn't it good to be lost in the wood
Isn't it bad so quiet there, in the wood
Meant even less to me than I thought
With a honey plough of yellow prickly seeds
Clover honey pots and mystic shining feed

The Piper At The Gates Of Dawn is een hoofdstuk uit The Wind In The Willows. In hoofdstuk 3 gaat Mol het bos in waar hij verdwaalt en allerlei enge gezichten ziet.

'Yellow prickly seeds' een hallucinerende drug, en dan wordt er een tekst van John Clare aangehaald. Een schrijver uit de 19e eeuw van een kinderversje waarin heel subtiel hallucinerende planten worden bewierookt. Zelfde tijd geschreven als bv Alice In Wonderland.

'Well, the madcap laughed' (of mad cat?)
Wellicht wordt hier het gedicht van Edward Lear (ook 19e eeuw) mee bedoeld:

There was an old man on the Border,
Who lived in the utmost disorder
He danced with the cat, and made tea in his hat
Which vexed all the folks on the Border

En een gekke kat? Zat die niet ook in Alice In Wonderland? Een een gek met een hoed?

'Huff the Talbot' blijkt een jachthond te zijn. 'In the English Civil War of 1485, hound dog Huff and Tib the Cat die in battle, but Tib having nine lives, gets up and walks away.'

'The winds they blew and the leaves did wag, (Along came a beggar-boy,) And put me in his bag.' komt uit 'The Squirrel' een oud engels slaapliedje.

'So high you go, so low you creep' refereert weer aan Alice In Wonderland? Pilletjes slikken die je weer kleiner of groter maken?

'the squeaking door will always squeak' komt letterlijk uit het al benoemde kinderrijmpje 'Mr Nobody'

Please leave us here,
close our eyes
to the octopus ride!

http://www.popsike.com/pix/20130421/370801539567.jpg

Shine on
You crazy
Diamond
!

Gelukkig een solo nummer van Syd op één. Het fraaie Octopus.

Mooi verhaal Telamon, en een mooie nummer 1.

Telamon Dank voor deze Greatest Hits en mooie verhandeling bij Octopus . Prima winnaar ook. Leuk om mee te doen, al blijft het een bijzondere man met ook bijzondere muziek.

Misterfool
Dan is nu de VDGG-editie aan de beurt.

https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2015/4/22/1429719056647/Van-der-Graaf-Generator-009.jpg?w=620&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=445fe330a42d2e561333206e2e5032d9

Het is de bedoeling dat je voor maandagavond 20:00, tien nummers noemt die je bij de lijst wilt voegen. De meest populaire 5 laat ik doorgaan naar de volgende ronde. Van deze 25 kiezen we dan 10 nummers om af te laten vallen. De minst populaire 5 laat ik dan afvallen. Van de 20 die overblijven maken we vervolgens een top 10.

Afterwards
A Plague of Lighthouse Keepers
Childlike Faith in Childhood's End
Darkness (11 / 11)
Every Bloody Emperor
House with No Door
Killer
Lost
Man-Erg
Mr. Sands
My Room (Waiting for Wonderland)
Over the Hill
Pilgrims
Scorched Earth
The Undercover Man
The Siren Song
The Sleepwalkers
The Sphinx in the Face
Refugees
When She Comes

Weer een uitdaging erbij. In OOR was Bert vd Kamp altijd lovend over de Generator. Al jaren steunde hij zijn paradepaardje. Tot vervelens toe.
Ken er helemaal niets van, en dat zint mij eigenlijk helemaal niet. Voor de verandering doe ik deze week weer mee. Blanco er in.

Ik haak wel aan in de finale. Te weinig bekend en liefhebber van VDGG om me met het 'voorspel' te bemoeien

EttaJamesBrown schreef:
Weer een uitdaging erbij. In OOR was Bert vd Kamp altijd lovend over de Generator. Al jaren steunde hij zijn paradepaardje. Tot vervelens toe.

Ja, klopt en in de jaren tachtig hebben ze hem verteld dat hij maar eens op moest houden met dat eeuwige ge-Peter Hammill (bron jubileum uitgace 25 jaar Oor).
Hoogtepunt was ongetwijfeld dat schaakinterview in 1977 van der Kamp heeft bij mij de liefde voor VDGG/Peter Hammill er wel ingestampt.
Als een mod panjoe of trebremmit de topic titel nog kan aanpassen > Van Der Graaf Generator.
Telamon erg bedankt voor het reisje terug in de tijd

Misterfool wat mij betreft een uitstekende startlijst, die zou amper afwijken als ik 'm zou moeten maken.

After the Flood
La Rossa
Lemmings
Lizard Play
Meurglys III, the Songwriter's Guild
Necromance
Nutter Alert
Pioneers over C.
Still Life
The Emperor in His War Room

Ook wel iets voor uffing Casartelli bikkel2 axel33 Tonio Tony aERodynamIC Dieter Brunniepoo ranboy vigil crosskip Funky Bookie

Enkel Graaf of ook Hammill solo?

vigil schreef:

Enkel VDGG, Hammill moet nog op de lijst.

Ja leuk, ik stuur voor maandag nog wel een lijstje in!

Casartelli (moderator)
Tja, het 'probleem' met Van Der Graaf Generator is dan dat er niet zo veel liedjes op een album staan. Als ik van al mijn albums alle nummers optel die niet in de startlijst staan, kom ik net aan de tien... maar is dat een propere selectie voor de 1e ronde?

Bunsho
Interference Patterns
Lemmings
Meuglys III (The Songwriters Guild)
Nutter Alert
Pioneers over C
Still life
Theme One
Your Time Starts Now

Het was inderdaad wel een beetje zoeken om de tien vol te maken...

Casartelli (moderator)
Ik vroeg me af of Refugees en The Undercover Man nou zo weinig voor de hand lagen... maar die staan al in de startlijst, enkel op een alfabetisch wat vreemde plek. Maar goed, dan krijg ik de tien sowieso niet vol. Rest de vraag wie ik nog kan omkopen om Arrow in de lijst te krijgen.

Oeps, ik dacht dat heel Godbluff in de startlijst stond

Casartelli (moderator)
Ik denk dat je dat nog wel kunt wijzigen, Rudi.

Misterfool
Rudi S schreef:
Oeps, ik dacht dat heel Godbluff in de startlijst stond

Alleen Arrow staat er niet in, aangezien ik ook een nummer van hun nieuwe albums in de startlijst wilde hebben. Ik heb gekozen op basis van de stemstatistieken bij de albums. Arrow is het nummer dat het minst is aangevinkt bij godbluff.
vigil schreef:

Enkel graaf.
Casartelli schreef:
Ik vroeg me af of Refugees en The Undercover Man nou zo weinig voor de hand lagen... maar die staan al in de startlijst, enkel op een alfabetisch wat vreemde plek.

Het was gisterenavond net iets te laat voor mijn concentratie. Hier nog de lijst op correcte alfabetische volgorde:

Afterwards
A Plague of Lighthouse Keepers
Childlike Faith in Childhood's End
Darkness (11 / 11)
Every Bloody Emperor
House with No Door
Killer
Lost
Man-Erg
Mr. Sands
My Room (Waiting for Wonderland)
Over the Hill
Pilgrims
Refugees
Scorched Earth
The Siren Song
The Sleepwalkers
The Sphinx in the Face
The Undercover Man
When She Comes

PS:
Ook nog even wat mensen taggen die wellicht ook interesse hebben:
bertus99, wendyvortex, shinybeast, rock-rick, kaztor, Status Seeker, schizodeclown, thedunno, postman

After the flood
Arrow
Lemmings
Necromancer
On the beach
Out of my book
Still life
The boat of millions of years
W
White hammer

Prima startlijst! Maar toch kan ik er zonder veel moeite nog 10 meesterlijke nummers aan toevoegen:

All That Before
Cat’s Eye/Yellow Fever (Running)
Last Frame
Lemmings
Lifetime
Masks
Meurglys III (The Songwriters Guild)
Still Life
The Habbit of the Broken Heart
Wondering

En wees nou eerlijk, Still Life mag toch niet ontbreken in de eindronde???!!!

Renoir schreef:
Prima startlijst!

En wees nou eerlijk, Still Life mag toch niet ontbreken in de eindronde???!!!

Misterfool
Zelf ook maar eens een lijstje plaatsen.

After The flood
Arrow
A Place To Survive
Cat's Eye / Yellow Fever (Running)
Interference Patterns
La Rossa
Lemmings
Necromancer.
Theme One

Mannen, ik heb alleen naar jullie suggesties geluisterd en daaruit de volgende 10 gekozen:

Arrow
Lemmings
Necromancer
Masks
On the beach
Wondering
Cat's eye / yellow fever
Theme one
Bunsho
Nutter alert

Er is nog geen fan geboren, overigens.

Misterfool
EttaJamesBrown schreef:

Er is nog geen fan geboren, overigens.

Awoe!!!

A Place To Survive
After The Flood
Arrow
Lemmings
Lifetime
Meurglys III (The Songwriters Guild)
Nutter Alert
Pioneers Over C.
Still Life
White Hammer

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.