menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Mijn lijstje is ook bijna gefinetuned. Misschien wel de lastigste top tien die ik ooit gemaakt heb.

Zoals ik er nu tegenaan kijk start ik vanavond rond half 9 met de finalepresentatie, tot die tijd zijn lijstjes van harte welkom!

Misschien wel de lastigste top tien die ik ooit gemaakt heb
.
Poeh, same here.

1. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham
2. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
3. The Carter Family - Can The Circle Be Unbroken
4. Johnny Cash - I Walk The Line
5. Tammy Wynette - Stand By Your Man
6. Marty Robbins - El Paso
7. Glen Campbell - Wichita Lineman
8. Loretta Lynn & Conway Twitty - Louisiana Woman, Mississippi Man
9. Porter Wagoner - Cold Hard Facts of Life 
10. Glen Campbell - Rhinestone Cowboy

jordidj1 (moderator)
Ik kon Jolene eerst wel uitkotsen (vooral door persoonlijke ervaringen), maar daar is na deze week gelukkig verandering ingekomen. Ik kan het eindelijk ongegeneerd meezingen.

1. Johnny Cash - Ring Of Fire
2. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham
3. Johnny Cash - I Walk The Line
4. Kenny Rogers & The First Edition - Ruby Don't Take Your Love to Town
5. Glen Campbell - Wichita Lineman
6. Hank Williams sr - Ramblin' Man
7. Marty Robbins - El Paso
8. Dolly Parton - Jolene
9. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain
10. Johnny Cash - Folsom Prison Blues

1. Hank Williams sr. - I'm So Lonesome I Could Cry
2. Dolly Parton - Jolene
3. Tammy Wynette - Stand By Your Man
4. Hank Williams sr - Ramblin' Man
5. Tennessee Ernie Ford - Sixteen Tons
6. The Carter Family - Can The Circle Be Unbroken
7. Hank Williams sr. - Hey, Good Lookin'
8. Marty Robbins - El Paso
9. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
10. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain

jordidj1 schreef:
Ik kon Jolene eerst wel uitkotsen (vooral door persoonlijke ervaringen), maar daar is na deze week gelukkig verandering ingekomen. Ik kan het eindelijk ongegeneerd meezingen.
Gelukkig maar, wat dat is precies waar Jolene heel erg geschikt voor is. Probeer hem eens in combinatie met Rhinestone Cowboy. Eerst Jolene en dan over laten lopen in Rhinestone Cowboy. Heerlijk!

Een klein stukje achtergrond bij mijn toplijst. Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik een schitterende muziekreis gemaakt door het zuiden van Amerika. Nashville's country, Memphis soul en rock 'n Roll, Clarksdale's blues en New Orleans' jazz, we hebben het allemaal gezien en gehoord. Het geboortehuis van Elvis, het graf van Robert Johnson, de studio's van Johnny en Elvis, we waren er.

Voorafgaand aan de reis heb ik van alle genres een aantal verzamel cd's aangeschaft voor 'on the road'. Albums als deze, deze en deze. Een geschikt countryalbum kon ik echter niet vinden dus heb ik er lekker ouderwets een zelf gemaakt. Liedjes downloaden en branden maar. Die liedjes hebben we een kleine maand lang bijna dagelijks gehoord. We zongen ze mee en werden er verliefd op. Niet ieder nummer kon ik dit spel in fietsen want niet iedere artiest hangt in de HoF maar veel van de nummers spelen in dit spelletje mee.

En hoe geweldig ik de andere nummers ook vind, degene waaraan ik zulke warme herinneringen heb die hebben toch een klein streepje voor op de rest en bevolken daarom mijn top tien.

1. Hank Williams sr. - I'm So Lonesome I Could Cry
De ultieme countryster, de man die het genre naar een heel niveau tilde. Een zeer begenadigd tekstschrijver en zanger die er helaas een nogal ruige levensstijl op nahield. Uitstekend voor de mythevorming maar hoeveel meer mooie liedjes hadden er nog uit zijn pen kunnen vloeien? Ik vind dit zijn allermooiste. Je voelt zijn pijn en eenzaamheid in alles.

Weten jullie trouwens wie er als allereerste werd opgenomen in de Hall of Fame waar ik dit spelletje aan opgehangen heb? Precies, Hank Williams natuurlijk.

2. Dolly Parton - Jolene
Ik sluit me graag aan bij de mooie woorden die al over dit nummer geschreven zijn. Een ultieme smeekbede van een vrouw die bang is haar man te verliezen aan de beeldschone Jolene.

3. Glen Campbell - Rhinestone Cowboy
Samen met Jolene de ultieme meezingers. Beeld je in dat je in je pick-up truck door het Amerikaanse zuiden rijdt en dit nummer schalt uit de speakers. Dat zijn de momenten dat je jezelf ook even een Rhinestone Cowboy voelt.

4. Patsy Cline & The Jordanaires - Crazy
De ultieme vrouwelijke ster van het genre. Uitgeroepen tot 'Greatest Woman of Country Music'. Crazy is voor mij haar signature song. Het nummer is veelvuldig opgenomen maar niemand deed het met zoveel gevoel als Patsy. Het nummer heeft een stukje magie in zich, wonderschoon.

5. Marty Robbins - El Paso
Het bijbehorende album heet Gunfighter Ballads and Trail Songs, en een gunfighter ballad is dit ontegenzeggelijk. Een heerlijk verhalend nummer waarin Marty Robbins je meeneemt op avontuur. Het Spaanse gitaartje zorgt voor het ultieme Tex-Mex gevoel.

6. Tammy Wynette - Stand By Your Man
Country in optima forma van een van de 'grand dames' van het genre. Sterker nog, na Patsy is ze voor mij de ultieme vrouwelijke countryster. Een liedje omgeven met controverse, al wist ze er zelf altijd wel een aardige draai aan te geven. Zou George Jones weleens gedacht hebben: Tammy, Stand By Your Man?

7. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham
Een beetje de vreemde eend in de bijt. Waar bijna alle andere artiesten in dit spel tot de 'Nashville-clan' behoren schaar ik Emmylou meer onder de outlaw country. Opgepikt en groot gemaakt door de ultieme outlaw, Gram Parsons (waarom hangt die trouwens niet in de HoF ). Een schitterend en breekbaar nummer over het gemis van haar mentor Gram Parsons.

8. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
Sorry meneer Cash. Ik heb mijn lijst wel tien keer opnieuw afgespeeld maar ik kan er echt niet meer van maken dan dit. Het is voor mij wel uw ultieme klassieker, onverwoestbaar.

9. Hank Williams sr - Ramblin' Man
De gitaarriedel waar dit nummer mee opent is heerlijk, vanaf seconde één zit je erin. Een autobiografisch liedje van Hank.

10. Porter Wagoner - Cold Hard Facts of Life 
Over verhalen vertellen gesproken, dat kon Porter Wagoner ook als de beste. Op een quasi vrolijke manier bezingt hij hoe zijn vrouw hem keihard belazerd. Maar waarom toch die vrolijkheid? Aan het einde van het liedje wordt het allemaal duidelijk. Geweldige songwriting.

11. Loretta Lynn & Conway Twitty - Louisiana Woman, Mississippi Man
12. Tennessee Ernie Ford - Sixteen Tons
13. Glen Campbell - Wichita Lineman
14. Hank Williams sr. - Hey, Good Lookin
15. Roy Acuff - Wabash Cannonball
16. Johnny Cash - I Walk The Line
17. The Carter Family - Can The Circle Be Unbroken
18. Patsy Cline & The Jordanaires - I Fall To Pieces
19. Jim Reeves - He'll Have to Go
20. Johnny Cash - Ring Of Fire

21. Roger Miller - King of the Road
22. Kenny Rogers & The First Edition - Ruby Don't Take Your Love to Town
23. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain

jordidj1 (moderator)
Edgar18 schreef:
(quote)
Gelukkig maar, wat dat is precies waar Jolene heel erg geschikt voor is. Probeer hem eens in combinatie met Rhinestone Cowboy. Eerst Jolene en dan over laten lopen in Rhinestone Cowboy. Heerlijk!

Haha, beide nummers vormen mijn top-2. Prachtig tweeluik!

1. Dolly Parton - Jolene
2. Glen Campbell - Rhinestone Cowboy
3. Kenny Rogers & The First Edition - Ruby Don't Take Your Love to Town
4. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
5. Tammy Wynette - Stand By Your Man
6. The Carter Family - Can The Circle Be Unbroken
7. Glen Campbell - Wichita Lineman
8. Johnny Cash - Ring Of Fire
9. Johnny Cash - I Walk The Line
10. Roger Miller - King of the Road

Stand By Your Man doet het ook niet slecht hier, ondanks de vele airplay verveelt de song niet
Zo'n gevoel heb ik ook met een soortgelijk kaliber CountryClassic ...die ik nog een tandje mooier vind ...Rose Garden van Lynn Anderson ...heerlijke song

Wel grappig detail ...(en gelijk ook triest) Tammy heeft in haar korte leven ,5 mannen/huwelijken versleten

Rose Garden is ook te gek ja, maar die kon/mocht hier helaas niet meedoen.

En de lijnen zijn gesloten.

Welkom bij de ontknoping was deze greatest hits editie.

Als eerste een bedankje aan de zestien mensen die hebben meegespeeld. Dat zijn er meer dan ik van tevoren gedacht had en daar ben ik blij mee.

Countrymuziek mag dan misschien niet het meest hippe genre zijn maar ik kan er enorm van genieten en dat is toch waar het omgaat bij muziek. Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van al deze onvergetelijke evergreens als ikzelf dat gedaan heb.

Bij de presentatie van deze lijst zal ik naast de punten en het aantal nominaties ook vermelden wanneer de artiest in kwestie is geïntroduceerd in de Country Music Hall of Fame en op welke plek het desbetreffende liedje staat in Rolling Stones' lijst van honderd beste countryliedjes ooit.

De top drie zijn precies de drie liedjes die ik daar voorafgaand aan de week verwachtte, wat betreft niks spannends eigenlijk.

Mijn paard is gezadeld, de laarzen zijn dicht geritst, komt ie aan!

Oei, topic uit het oog verloren. Maar ik ben benieuwd!

22. Roy Acuff - Wabash Cannonball - 4 punten - 2 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1962
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 46

Het op één na oudste liedje in de lijst kon op weinig liefde rekenen. En dat terwijl Roy Acuff de eerste nog levende artiest was die werd geïntroduceerd in de HoF.

22. Patsy Cline & The Jordanaires - I Fall To Pieces - 4 punten - 2 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1973
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 64

Gelijk geëindigd op de laatste plek. Deze Patsy deed het minder dan haar andere ijzer.

21. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain - 11 punten - 5 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1993
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 48

Zijn samenwerking met Waylon Jennings werd al snel gewipt en ook solo doet Willie Nelson het niet fantastisch. Leuk weetje, hij is de schrijver van Patsy's pareltje "Crazy".

20. Tennessee Ernie Ford - Sixteen Tons - 18 punten - 4 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1990
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 60
Werken, werken, werken en dan doodgaan; that's life. Ford windt er geen doekjes om; dit is het leven van een laaggeschoolde arbeider en er valt niets tegen te doen. Lekkere plaat die natuurlijk tig keer gecoverd is. Zelf vind ik de Tom Jones cover ook erg geslaagd.

19. Hank Williams sr. - Hey, Good Lookin' - 19 punten - 3 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1961
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: x

De eerste van Hanks drie nominaties komt al vlot voorbij. Het is wel de nummer één van DjFrankie.

18. Loretta Lynn & Conway Twitty - Louisiana Woman, Mississippi Man - 20 punten - 4 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1988 (Lynn) & 1999 (Twitty)

Één van de drie 'grote' duo's in de countrymuziek. De andere twee zijn Tammy Wynette & George Jones en Dolly Parton & Porter Wagoner. Nu zijn countryartiesten sowieso wel gek op duetten, denk maar aan Johnny & June of Dolly haar uitstapje met Kenny Rogers.
Het koningskoppel uit de country mag niet ontbreken in de top 10. 5 nummer 1 hits achter elkaar als duo en individueel natuurlijk nog veel meer succes. Twitty is natuurlijk de onbetwiste koning van de country met 55 nummer 1 hits in die betreffende hitlijst.

17. Porter Wagoner - Cold Hard Facts of Life  - 25 punten - 7 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 2002
Over verhalen vertellen gesproken, dat kon Porter Wagoner als de beste. Op een quasi vrolijke manier bezingt hij hoe zijn vrouw hem keihard belazerd. Maar waarom toch die vrolijkheid? Aan het einde van het liedje wordt het allemaal duidelijk. Who taught who the cold hard facts of life. Geweldige songwriting!

16. Patsy Cline & The Jordanaires - Crazy - 26 punten - 5 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1973
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 2 (!!)

Hier schrok ik wel een beetje van, Crazy zo laag in onze lijst. Dan hebben ze er bij Rolling Stone toch meer kaas van gegeten. Hieronder dan maar wat wijze woorden van hen die het wel horen in Crazy .
Door sommigen bestempeld als misschien wel één van de mooiste balads ooit.
De ultieme vrouwelijke ster van het genre. Uitgeroepen tot 'Greatest Woman of Country Music'. Crazy is voor mij haar signature song. Het nummer is veelvuldig opgenomen maar niemand deed het met zoveel gevoel als Patsy. Het nummer heeft een stukje magie in zich, wonderschoon.

15. Jim Reeves - He'll Have to Go - 29 punten - 6 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1967

Jim Reeves werd al vroeg geïntroduceerd in de HoF. Hij is dan ook één van de grote (vroege) countrysterren. Misschien wel het grootste hiaat in de startlijst. Mijn excuses.
Stiekem vind ik deze plaat stukken beter in de uitvoering van bijvoorbeeld Elvis of Paul Anka, maar 'gentleman' Jim Reeves levert een keurige, nette versie af. Wellicht net wat te gladjes, maar het thema en de verzorgde zang en begeleidingsband zorgt ervoor dat dit toch wel een echte klassieker is.

14. Kenny Rogers & The First Edition - Ruby Don't Take Your Love to Town - 31 punten - 6 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 2013

Hier dan juist een artiest die zich pas een paar jaar lid van de familie mag noemen. Ik schotelde jullie The Gambler (nr. 20 in de RS lijst) voor maar jullie hadden liever Ruby erbij.

12. Roger Miller - King of the Road - 33 punten - 8 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1995
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 78

Acht keer genoemd worden is helemaal niet slecht. De nummer drie is namelijk ook acht keer genoemd. Een belangrijk verschil is wel dat die alleen maar hoge plekken scoort terwijl Roger het moet doen met kruimels.
Opnieuw een lekkere plaat. Deze versie van Miller is een leuke, fun-loving plaat waar ik altijd goede zin van krijg. Country hoeft niet altijd neerslachtig te zijn.

12. Johnny Cash - Ring Of Fire - 33 punten - 6 nominaties - nummer 1 van Poek
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1980
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 27

Daar is dan de eerste van Johnny Cash. Naast Hank Williams de andere artiest met drie liedjes in de finale. Net als Roger Miller kun je ook hiervan wel zeggen dat het een lekker vrolijk nummer is. Geschreven door June Carter (over Johnny??).

11. Marty Robbins - El Paso - 38 punten - 8 nominaties - nummer 1 van wendyvortex
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1982
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 59

Net buiten de top tien vinden we een oudje van Marty Robbins. Serie liefhebbers zouden dit nummer kunnen kennen van een geweldige scene in de slotaflevering van Breaking Bad.
Het bijbehorende album heet Gunfighter Ballads and Trail Songs, en een gunfighter ballad is dit ontegenzeggelijk. Een heerlijk verhalend nummer waarin Marty Robbins je meeneemt op avontuur. Het Spaanse gitaartje zorgt voor het ultieme Tex-Mex gevoel.

10. Hank Williams sr - Ramblin' Man - 42 punten - 8 nominaties

Waar de één er net uitvalt staat de ander er net in. Zowel Cash als Williams haalt twee keer de top tien. Het zijn dan misschien ook wel de twee grootste mannelijke countrysterren van allemaal. Rolling Stone is het daar trouwens niet mee eens want naast de liedjeslijst hebben zij ook een lijst met de honderd grootste countryartiesten gepubliceerd. Cash staat op drie, Williams op twee en bovenaan.... Merle Haggard, de man wiens 'Mama Tried' wij de vorige ronde keihard wegstemden.
De gitaarriedel waar dit nummer mee opent is heerlijk, vanaf seconde één zit je erin. Een autobiografisch liedje van Hank.

9. Glen Campbell - Wichita Lineman - 46 punten - 7 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 2005
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 16

Schrijf ik net dat er twee mannen zijn die met twee nummers in de top tien staan, zie ik helemaal Glen Campbell over het hoofd! Deze held zingt gewoon (ook) twee liedjes de top tien in. Een melancholisch liefdesliedje waarin Glen Campbell zingt over het verwijderd zijn van degene van wie je houdt. Diezelfde Glen Campbell die - terwijl zijn Alzheimer al in een vergevorderd stadium was - nog avond na avond bleef optreden. Mensen, ga die documentaire zien!
Prachtige plaat van een man die heel wat meegemaakt heeft op muzikaal gebied. Zijn solocarrière mocht er zijn. Wichita Lineman, Gentle on My Mind, By the Time I Get to Phoenix en Rhinestone Cowboy zijn stuk voor stuk prachtige platen die nooit vergeten mogen worden.

8. The Carter Family - Can The Circle Be Unbroken - 48 punten - 8 nominaties
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1970
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 21

Het oudste liedje in de lijst (1935) scoort beter dan ik verwacht had. The Carter Family is dan ook wel een iconische naam in de countrymuziek. Het bekendst werd uiteindelijk een meisje dat vanaf haar tiende deel uitmaakte van de familie. June Carter Cash.

7. Glen Campbell - Rhinestone Cowboy - 49 punten - 7 nominaties - nummer 1 van jordidj1
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 2005

Twee plekjes boven Wichita Lineman vinden we Glens andere nummer, Rhinestone Cowboy (die toevallig nu uit mijn speaker schalt). Geen idee of de term bestaat maar ik vind 'country glam' wel van toepassing op deze knaller. Het leven van een cowboy 'on the road' wordt op wonderschone wijze bezongen. Voor wie zich afvraagt wat 'rhinestones' eigenlijk zijn, dat zijn de fraaie glimmertjes die menig countryartiest op zijn (nudie) suit draagt.
Beeld je in dat je in je pick-up truck door het Amerikaanse zuiden rijdt en dit nummer schalt uit de speakers. Dat zijn de momenten dat je jezelf ook even een Rhinestone Cowboy voelt.

6. Tammy Wynette - Stand By Your Man - 51 punten - 12 nominaties - nummer 1 van EttaJamesBrown
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1998
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 6

Kijk aan, wij plaatsen Tammy op dezelfde plek als Rolling Stone dat doet. Tammy werd veelvuldig genoemd (alleen de nummer één is vaker genoemd) maar moest het veelal doen met wat lagere posities in de lijstjes. Tammy Wynette werd (pas) in 1998 opgenomen in de HoF. Ze heeft het helaas niet mee mogen maken want enkele maanden daarvoor overleed ze toch wel onverwacht op 55-jarige leeftijd na een leven wat niet altijd even fijn was.
Mijn vriendin zingt deze plaat altijd keihard mee, met de Limburgse tekst van de Janse Bagge Band. Geef mij toch maar deze versie van Wynette. Afschuwelijke tekst natuurlijk waarin vrouwen achter hun mannen moeten blijven staan, no matter what. Hoe dan ook; country op zijn best. Heerlijke plaat.
Country in optima forma van een van de 'grand dames' van het genre. Een liedje omgeven met controverse, al wist ze er zelf altijd wel een aardige draai aan te geven. Zou George Jones weleens gedacht hebben: Tammy, Stand By Your Man?

5. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham - 52 punten - 8 nominaties - nummer 1 van Brunniepoo en Marco dB
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 2008

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=P0oemBPggGI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Zoals ik eerder ook al schreef, een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar, wel een schitterend nummer natuurlijk. Ook opgenomen door Scott Walker, zeker de moeite om eens te luisteren.
Een schitterend en breekbaar nummer over het gemis van haar mentor Gram Parsons.

4. Johnny Cash - I Walk The Line - 58 punten - 10 nominaties
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 1 (!!)

https://www.youtube.com/watch?v=ZgB8Oi0Jzk0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Volgens Rolling Stone het beste countrynummer ooit maar wij denken daar anders over en laten hem net buiten de top drie. Ik kan daar wel mee leven, Johnny is fantastisch maar er zijn meer goede countryartiesten. Dit is wat mij betreft wel zijn absolute signature song. Een klein jaartje geleden stond ik op de plek waar Cash dit opgenomen heeft en hield de microfoon vast waarin hij dit gezongen heeft. Dat was wel een kippenvel momentje.

3. Hank Williams sr. - I'm So Lonesome I Could Cry - 64 punten - 8 nominaties - nummer één van zaaf, Justus18 en mijzelf.
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 3

https://www.youtube.com/watch?v=4WXYjm74WFI

En ook hier volgen wij Rolling Stone weer. Voor mij is Hank Willams de ultieme 'godfather of country' en dit had dan ook zeker de nummer één mogen zijn. Maar, daarvoor werd ie net te weinig genoemd. De keren dat het nummer genoemd werd scoorde het zonder uitzondering top vijf en dat maakt dat Hank Williams met slechts acht nominaties toch het podium mag beklimmen.
De ultieme countryster, de man die het genre naar een hoger niveau tilde. Een zeer begenadigd tekstschrijver en zanger die er helaas een nogal ruige levensstijl op nahield. Uitstekend voor de mythevorming maar hoeveel meer mooie liedjes hadden er nog uit zijn pen kunnen vloeien? Ik vind dit zijn allermooiste. Je voelt zijn pijn en eenzaamheid in alles.

2. Johnny Cash - Folsom Prison Blues - 69 punten - 12 nominaties - nummer 1 van teus
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 51

https://www.youtube.com/watch?v=wG0fS4DoGUc

Had ik al gezegd dat Johnny Cash een held is? Bij deze dan nog maar eens. Vijf puntjes meer dan Hank Williams en dat is vooral te danken aan de hoeveelheid nominaties. Liefst twaalf keer stond Folsom Prison Blues in jullie lijstjes.
Wat kan er nog gezegd worden over Cash dat niet al honderd keer gezegd is. Voor mij veruit zijn beste plaat die 63 jaar na dato nog steeds relevant is. Topper dit.

1. Dolly Parton - Jolene - 110 punten - 14 nominaties - nummer 1 van Superbitch, motel matches, charlotte2807, Shaky, 50tracks
Geïntroduceerd in de Hall of Fame: 1999
Rolling Stone: 100 Greatest Country Songs of All Time: 9

https://www.youtube.com/watch?v=L0eeSoU35wM

Dat Jolene een goede kans zou maken op de overwinning had ik wel verwacht maar dat het zo overweldigend zou zijn dat is wel een verrassing. Mocht iemand nog niet weten waar dit liedje over gaat, kijk zeker even de eerste minuut van dit filmpje. En als je dan toch zit te kijken, kijk het dan even af. Het moge Jolene dan niet gelukt zijn om de man van Dolly af te pakken, het is haar wel gelukt om Johnny, Hank, Patsy, Tammy, Glen en al die andere op een straatlengte achterstand te zetten.
Tweede solo nummer 1 hit voor Parton en wat een dijk van een plaat! De intro alleen al; je merkt 'hier gaat iets gebeuren', het voelt allemaal zeer onheilspellend aan. Na een paar regels tekst is het duidelijk; deze vrouw moet vechten voor haar man! Die feeks van een Jolene moet zorgen dat ze haar biezen pakt want je krijgt meteen sympathie voor Parton door haar prachtige klaagzang. Het heeft even geduurd voordat ik de muziek van Parton kon waarderen, maar ik kan met eerlijkheid toegeven dat de dame een aantal prachte platen heeft gemaakt. Jolene is voor mij de nummer 1 van deze Greatest Hits.
Ze overlaadt een roodharige schone met complimenten, om vervolgens tot een jaloerse smeekbede over te gaan. Het levendige getokkel krijgt een weemoedige tegenkleur met de glijdende pedal-steelgitaar.
Ik kon Jolene eerst wel uitkotsen maar daar is na deze week gelukkig verandering ingekomen. Ik kan het eindelijk ongegeneerd meezingen.
Een ultieme smeekbede van een vrouw die bang is haar man te verliezen aan de beeldschone Jolene.
Dat die Dolly vroeger toch zo bang was voor Jolene, ze mocht er zelf tenslotte ook best zijn. https://media0.faz.net/ppmedia/aktuell/feuilleton/161785582/1.4022492/width610x580/dolly-parton-in-den-siebzigern.jpg
Plastische chirurgie is een bitch!

Rest mij niets anders dan jullie nog eenmaal hartelijk te danken voor het meespelen. Ik vond het een geslaagde editie en ik hoop jullie ook.

En als ik het goed heb mag ik het stokje overgeven aan Jordi de DJ die jullie een weekje langs zal trakteren op m&m's.

Een fijne editie, Edgar. Ik houd wel van dit soort themaweekjes.

Hartelijk dank Edgar18. Lekker weekje met deze country knallers!

Dank voor deze editie, Edgar! Weer het een en ander ontdekt, en merk toch dat veel van de oude country minder aan mij besteed is.

Fijn weekje Edgar18, dank daarvoor. Nu kunnen de laarzen eindelijk weer uit en de hoed af.

jordidj1 (moderator)
https://www.puna.nl/wp-content/uploads/2016/10/Eminem-Featured-image.jpg

Dan is het tijd voor een van de bekendste artiesten in de geschiedenis van hip-hop, waar vreemd genoeg nog nooit een Greatest Hits-editie aan is toegewijd. Nou, laten wij daar nou maar eens aandacht aan schenken! Ik ben héél welk nummer er aan de eind van deze week de winst pakt, want het blijft toch een hate-it-or-love-it-artiest.

Dit maar als startlijst:

‘Till I Collapse
Beautiful
Berzerk
Cleanin’ Out My Closet
Guilty Conscience
Just Lose It
Like Toy Soldiers
Lose Yourself
Mockingbird
My Name Is
Not Afraid
Rabbit Run
Rap God
Role Model
Sing for the Moment
Stan (feat. Dido)
The Real Slim Shady
The Way I Am
When I’m Gone
Without Me

20 songs zijn natuurlijk veel te weinig, dus aan jullie de taak om er nog 10 te nomineren.

zaaf,
Teunnis,
EttaJamesBrown,
Poek,
Rudi S,
Johnny Marr,
ArthurDZ,
nedbed,
catdog,
Slowgaze,
niels94,
Arrie,
Slowgaze,
lowieke,
Edgar18,
Titmeister,
Gretz,
panjoe,
andré,
Ploppesteksel,
jeroentjuhh,

Zin om mee te spelen?

En als de moderators gelijk de titel kunnen aanpassen?

jordidj1 (moderator)
Bitch Please II (feat Dr. Dre, Snoop Dogg, Xzibit & Nate Dogg)
Business
Marshall Mathers
No Love (feat. Lil' Wayne)
Say What You Say
Soldier
Superman
When The Music Stops
White America
You Don't Know (feat. 50 Cent, Ca$his & Lloyd Banks)

edit: I Need A Doctor eruit, No Love erin.

Mooie editie de voorbije week. Dolly kan een grote boezem opzetten. De enige die ik mis in die Country Hall of Fame is John Denver. Mijn kennis van countryklassiekers is weer wat bijgespijkerd.

Tgoh, ik doe zeker mee. Tien nummers is trouwens veel te weinig, ik kan er wel 50 noemen. De eerste muziekartiest waar ik ooit, heel lang geleden, fan van werd

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:36 uur

geplaatst: vandaag om 12:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.