MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Vergeet de clip van Erotic City hierboven niet aan te klikken aERodynamIC...

west schreef:
Vergeet de clip van Erotic City hierboven niet aan te klikken aERodynamIC...

Ik dacht zelf meer aan deze west (A Love Bizarre, San Francisco 1986)

Mijn hemel wat was ie live toen waanzinnig goed.

Geweldig aERodynamIC: dat is nog eens lekker wakker worden!

1. The Cross*
2. Sign 'O' the Times
3. Gold
4. Sometimes It Snows in April
5. Purple Rain
6. The Ballad of Dorothy Parker*
7. When Doves Cry
8. Mountains*
9. Raspberry Beret
10. The Beautiful Ones*
11. Starfish and Coffee*
12. I Could Never Take the Place of Your Man*
13. Darling Nikki*
14. Controversy
15. Little Red Corvette

Telamon
1 Girls and Boys*
2 Purple Rain
3 If I Was Your Girlfriend
4 I Would Die 4 U*
5 When Doves Cry
6 Kiss
7 I Could Never Take the Place of Your Man*
8 U Got the Look*
9 Little Red Corvette
10 Raspberry Beret
11 Sign 'O' the Times
12 Mountains*
13 Alphabet St.
14 The Cross*
15 Starfish and Coffee*

01. The Cross*
02. When Doves Cry
03. Darling Nikki*
04. Pop Life
05. Sign 'O' the Times
06. 1999
07. Controversy
08. Paisley Park*
09. Mountains*
10. U Got the Look*
11. Raspberry Beret
12. Girls and Boys*
13. Erotic City*
14. Alphabet St.
15. Dirty Mind*

1. When Doves Cry
2. Sign 'O' the Times
3. Erotic City*
4. Kiss
5. Let’s Go Crazy*
6. Controversy
7. The Cross*
8. Sometimes It Snows in April
9. I Could Never Take the Place of Your Man*
10. Pop Life
11. Dirty Mind*
12. Girls and Boys*
13. 1999
14. Little Red Corvette
15. Purple Rain

Normaal zou mijn Prince top 15 er niet uitzien als onderstaand, maar gezien de nummers die overbleven is dit 'm geworden....

Ik hou van veel soorten muziek, en van veel zangers, bands en varianten. Tch is Prince de ultieme muziek held voor me. Live niet te verslaan (nog steeds niet) en zelfs studio-wise vind ik 'm de laatste jaren weer wat beter worden. Jammer dat het hir maar loopt tot de 90's want er is zo enorm veel moois nog uitgekomen daarna. Het is natuurlijk niet te doen, en Purple Rain zal wel op één eindigen, maar dat is ook niet raar. De man is een held, en heeft zo enorm veel moois gemaakt, dat is niet samen te vatten in een top 15.

1. Let’s Go Crazy
Ik kan me de 1e keer nog zo waanzinnig goed herinneren dat ik dit nummer hoorde.. Ik wist echt niet wat me overkwam. Ik kende Purple Rain en When doves cry al, en die 2 nummers hadden mij als 11 jarig mannetje overtuigd dat ik de LP eens moest gaan beluisteren. Dat ding kostte wel Fl24,95. maar dan maar sparen. Want dit moest gewoon goed zijn!
In de winkel werd de LP voor me opgezet, en het 1e wat me ter oren kwam was dus dit nummer. Dat intro, zo spannend, die stem van Prince, zo mooi.. zelfs als ie praat! Die drum die erin komt, dan de gitaar... man man man, wat een begin. Prince begint het nummer als een priester in een kerk, en ik ben na het kopen van dit album altijd een aanhanger van dat Paarse geloof gebleven. (I don't need no reefer, don't need cocaine, Purple music does the same to my brain} Het is bij het 1e nummer al duidelijk, Mijn lang gespaarde centen gaan besteed worden aan deze plaat. Want als een album begint met een nummer als deze, kan het niet meer stuk! Later zou ik ook nog de 12 inch kopen, die me nog veel meer in extase bracht, want die is waar mogellijk nog veel beter. Jammer dat die versie niet op dit album staat. Hij komt immers ook zo in de film voor.

2. Sign "☮" the Times(
Origineel bedoeld voor het Dream Factory album uit 1986.
Het intro met de drumcomputer, de ontzettend lekker bas, en het typische gitaargeluid... in het refrein een Synth. Prince zet er een fantastisch nummer neer. De plaat is nog geen 1 minuut aan t spelen, en ik word al weggeblazen. Dat was toen ik 14 was, en nu nog steeds. Sterke tekst, die nog steeds mee kan in de huidige tijd. Een van Prince's beste songs wat mij betreft. De versie die hij in 1987 live deed had wat meer gitaar, en vond ik waar mogelijk nog mooier! Het nummer werd in 1993 tijdens de Act II tour ook volledig gespeeld, en dat was echt fantastisch. Nu zit ie veelal in de sample set en worden we geteased met 1 minuut van dit nummer... jammer.

3. The Beautiful Ones
Weer een nummer wat me omver blaast... Dat intro met die mooie Lynn drum, en de rustige opbouw die zich langzaam aan opwerkt naar de enorme climax. Prince heeft liefdesverdriet, en dat voel je ook! Wat kan die man zingen. Het schreeuwerige einde vind ik één van 'smans beste stukken. Ook live doet ie dit met gemak. Ook hiervan bestaat een lange versie die helaas nooit is uitgebracht. Maar het lange stuk zit in de staart en dus het mooiste deel, de climax. Langere tekst tijdens het schreeuwende deel.

4. When Doves Cry
Het 1e nummer wat ik ooit hoorde van de man. Bij de 1e keer was ik meteen verkocht. Wie is dit? Door de clip kreeg ik het idee dat het een tweeling was (wist ik veel, ik was 11, en de clip liet Prince in 2 gedaantes zien) en dat zou ook wel kunnen, want ik hoorde immers 2 gelijkende stemmen op de plaat. Nooit is het me opgevallen toen, dat er geen basgitaar in het nummer zit. Toen ik dit nummer keer had ik nooit kunnen weten dat ik ruim 30 jaar later nog steeds een groot fan zou zijn, en hem nog steeds zou volgen. En dat ik mijn vrouw eigenlijk zou leren kennen door zijn muziek.. Het lot bleek al bepaald na het horen van dit nummer.... het kan verkeren.

5. Erotic City
Dit nummer leerde ik kennen door de b-kant van Let's go crazy. Ik had de 12 inch, dus ook hier had ik de lange versie van te pakken. (er bestaat overigens een nog langere, niet uitgebrachte versie) Alles aan dit nummer is Prince, de muziek, de teksten, de sfeer. Veel gedraaid op de radio (Rob Stenders draaide 'm vorige week nog) en dat is bijzonder voor een b-kant. Mooi sexy samenspel tussen Prince en Sheila E, gecombineerd met een heerlijke baslijn en Lynn drum.

6. Purple Rain
Dit nummer deed me dus besluiten de lp te gaan luisteren. Nu ruim 30 jaar later en weet ik hoeveel duizenden keren te hebben geluisterd verveelt dit nummer nog niet. Ook niet als ie 'm live doet. De solo is geniaal, live ook en het hele nummer kan me niet lang genoeg duren. Ik luister 'm ook altijd helemaal uit. Tot aan de violen aan toe, omdat het zo mooi is. De single versie wordt afgekapt bij het begin van de solo, en dat zou alsnog strafbaar moeten worden gesteld, want dat is echt een doodzonde.

7. Darling Nikki
Het houdt niet op, want ook dit nummer druipt weer van klasse. Als 11 jarig jochie begreep ik deels wel waar de tekst over ging, maar de geilheid die dit nummer uitstraalt kwam pas later over. Wederom kan ik ernom genieten van de climax in het nummer waarin Prince zijn stembanden tot het uiterste rekt en lekker schreeuwt! Ik hou ervan! Het einde heb ik al snel zelf "ontdekt" door de lp met de vinger terug te draaien.. "hello how are you, I'm fine coz I know the lord is coming soon, coming soon" deelt Prince ons mee. Zowel achteruit, als vooruit klinkt het mooi, en da's knap! Wel geestig, de enorme geile Prince die het nummer afsluit met een boodschap over de heer... Hij kan dat, en doet het... Ook hier is een langere versie van die niet had misstaan op de plaat. Instrumentaal iets langer (weer het eind)

8. The Cross
Origineel van Dream factory, Prince wil even prediken, en als ie dat op deze manier doet, vind ik het goed. De opbouw van dit nummer is zo enorm mooi. Weer die volumeknop op 10. Knallen met dit nummer.

9. Gold
De titel track is altijd één van mijn favoriete nummer geweest. Vocaal gezien vind ik het echt heel erg mooi. De melodie is ook pakkend, en muzikaal gezien erg radio vriendelijk. Toch deed de single helemaal niks. Voor mij onbegrijpelijk. De solo aan 't eind is waanzinnig, ik kan 'm niet vaak genoeg horen. Deze Prince hoor ik zo graag.

10.Sometimes It Snows in April
Een van Prince meest gewaardeerde niet single songs... Dit nummer zorgt voor kippenvel. De dood van Christopher Tracy wordt bezongen in dit nummer, en daarom is dit nummer ondertussen ook vaak onderdeel tijdens uitvaarten. Zelfs GTST gebruikte het nummer tijdens een sterfscene (of iets dergelijks) Dit nummer is een alom gewaardeerde song bij alle Prince fans die ik ken. Helaas zijn er in die 30 jaar dat ik Prince fan ben ook een paar heen gegaan, en het onvermijdelijke gebeurde natuurlijk: dit nummer kwam langs tijdens de diensten. Het geeft mooie herinneringen, maar maakt ook dat je het nummer nooit meer hetzelfde zal beluisteren... Ondanks dat, een terechte klassieker in het Prince oevre. En dat weet hij zelf ook, want live komt ie gelukkig nog veel langs.

11.Controversy
De lekkere dampende en stampende bas, dit moet hard worden gedraaid! Het funky gitaartje maakt een mooie aanvulling! Wat een opener! Prince in vorm! Am I straight or gay braagt ie zich af... (velen doen dat nog) en wederom combineert de man geiligheid met Godsdienst, door midden in het nummer het onze vader op te zeggen... Het is een mooi moment in een memorabel nummer. Ook live wordt dit nog gespeeld. In 2013 speelde hij het met een dancebeat erachter, maar kwam er toch mee weg. Dat funky gitaartje doet wonderen. Klassieker in het Prince oevre

12.I Could Never Take the Place of Your Man
Origineel van Dream factory, maar ook in een andere versie. Wederom een heerlijk nummer, waarbij het fenijn wat mij betreft in de staart zit. Het instrumentale einde met de gitaarsolo voorafgaand vind ik heerlijk. Het nummer zelf vind ik ook erg ok, maar ik hoor het liefst het deel waar de 7 inch single wordt afgekapt. Wederom een vreemde keuze voor een single overigens. Tegenwoordig speelt ie dit nummer weer live, maar dan in een werkelijk super mooie langzame versie. En eigenlijk wordt het nummer daar nog beter van. Dat tekent een goede compositie!

13.I Would Die 4 U
Knap en krachtig kort nummer. Ontzettend melodieus. Erg knap. Uiteraard is er van dit nummer ook een langere versie. En dan bedoel ik niet de officiele 12 inch versie (want dat is een live opname) maar echt een langere versie van deze uitvoering waarbij de verlenging wederom in de staart zit. Maar het is goed zo. Dit nummer is sterk door zijn lengte!

14.Mountains
Het intro is voor mij meteen raak. Een lekkere Prince sound zoals ik 'm graag hoor. Weer die positieve vibe in dit nummer. Zo lekker. Als single totaal geflopt, en ik heb dat nooit begrepen. Want in vergelijking met Girls & Boys heeft dit nummer toch echt meer top 40 potentie lijkt me. Makkelijker, toegankelijker en vrolijker... Een favoriet in mijn Prince collectie. De lange versie (10 minuten) is nog vermakelijker.. Hey you, get out on the dancefloor roept Prince je toe, zodra je de maxi aanzet.. en dat is ook onvermijdelijk, want het is 10 minuten swingen...

15.Sexy MF
Een echte funk plaat! Dat is smullen! Een eentonige funk gitaar leidt ons door het hele nummer heen. Maar is het zo enorm lekker! Prince rapt, maar op een heerlijke relaxte manier. De tekst is seksueel getint, gecombineerd met humor I got wet dreams, coming outa my ears? ,ok.... De titel werd al weergegeven als M.F. want Motherfucker voluit schrijven kon in die tijd nog echt niet. Het zingen was al rebels. Prince deed het. De Amerikaanse persing van dit album is (natuurlijk) gecensureerd, en tijdens het woord fucker hoor je een Prince gilletje... Niet echt een verbetering. Het nummer werd tijdens de tour van 1991 (Diamonds & Pearls) al geïntroduceerd, dus heel verassend was het al niet meer één jaar later, maar wel net zo lekker! Levi's solo halverwege is ook niet te versmaden. Ik hoor het nummer nog regelmatig op de radio voorbij komen, en reken dit nummer dan ook tot de klassiekers van Prince (bij het grote publiek) Zelfs de rap van Tony M kan ik waarderen.

1. If I Was Your Girlfriend
2. When Doves Cry
3. Kiss
4. Sign 'O' the Times
5. Controversy
6. Little Red Corvette
7. Purple Rain
8. Raspberry Beret
9. Girls and Boys*
10. U Got the Look*
11. Let’s Go Crazy*
12. 1999
13. Paisley Park*
14 .Dirty Mind*
15. I Would Die 4 U*

1. Erotic City*
2. Controversy
3. I Would Die 4 U*
4. When Doves Cry
5. Sign 'O' the Times
6. Raspberry Beret
7. 1999
8. Cream
9. Let’s Go Crazy*
10. U Got the Look*
11. Little Red Corvette
12. Sexy MF
13. If I Was Your Girlfriend
14. Alphabet St.
15. Kiss

Super bedankt voor al jouw mooie toelichtingen lennon!

zaaf
1. Alphabet St.
Niet perse om het nummer, ook geweldig, maar omdat het de enige vertegenwoordiger is van de plaat waar ik al jaren verliefd op ben.
2. Sometimes It Snows In April
Zit op dit moment in een heftige rouw. Dit nummer, ook al een liefde van jaren, doet de sluizen flink openzetten.
3. The Beautiful Ones
Deze rouw ken ik ook. En de Schreeuw van Prince is dan louterend.
4. If I Was Your Girlfriend
5. The Cross
6. Girls & Boys
7. Sign ''O'' The Times
8. When Doves Cry
9. Pop Life
10. Darling Nikki
11. Dirty Mind
12. Controversy
13. Let's Go Crazy
14. Mountains
15. When You Were Mine

Wat een rijtje. Wat een artiest. En dan mis ik node "Temptation""Joy In Repetition""The Question Of U" en nogal wat andere tracks...

Sterkte, Martin! Mooie lijst!

zaaf hou je haaks man .

Heel vervelend om te lezen zaaf: sterkte!

zaaf
dank jullie wel!

Mijn top 15 voor vandaag:

1. Sign 'O' the Times
Ik weet nog dat ik de vrij saaie tekstclip zag, maar dacht: wat een fantastisch nummer is dit! Het bleek de titelsong te zijn van een absoluut meesterwerk, wat ik maar weer eens op 1 in mijn top 10 heb gezet. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het onvergetelijke concert in de Galgenwaard in 1987 in mijn stad, het beste wat ik ooit heb gezien.

2. Girls and Boys*
Parade is ook een favoriete plaat van mij. Dit vind ik het beste nummer ervan, met een geweldige sfeer. En wat te denken van die tekst: 'I love u baby, I love u so much: maybe we can stay in touch?'

3. Erotic City*
We hebben het hier over een b-side van Let's Go Crazy. En wat voor één! Het ritme van deze song is subliem en wat te denken over de bas eronder en het funky gitaartje eroverheen. En Sheila E. doet het fantastisch samen met Prince. Prince heeft trouwens veel geweldige b-sides, hier vind je ze:
Prince - The Hits / The B-Sides (1993)

4. The Cross*
Een buitengewoon intens nummer, met geweldig drumwerk van Sheila E en een sublieme gitaar van Prince.

5. The Beautiful Ones*
Net voor mijn nummer 6 het mooiste nummer van Prince, met die heerlijk krijsende finale.

6. Sometimes It Snows in April
7. Let's Go Crazy*
8. Purple Rain
9. Pop Life
10 When Doves Cry

11 Controversy
12 Darling Nikki*
13 Mountains*
14 The Ballad of Dorothy Parker*
15 Sexy MF

En om nog eens een paar andere favorieten te noemen uit de jaren '80:
Anna Stesia
Anotherloverholenyohead
America (12")
Condition of the Heart
D.M.S.R.
Forever in My Life (live briljant)
Housequake

Morgenavond geef ik uitgebreidere toelichting.

De eerste tussenstand na 10 verwerkte lijstjes:

Elk nummer uit de lijst van 30 heeft punten gehad. Er is een koploper en een runner-up, maar daarachter is het een compleet slagveld... er kan dus nog veel veranderen.

Eigenlijk vind ik When Doves Cry en Mountains even goed, maar die laatste verdient het ook om eens op nummer 1 te worden gezet.

1. Mountains*
2. When Doves Cry
3. I Would Die 4 U*
4. Little Red Corvette
5. U Got the Look*
6. Erotic City*
7. Let’s Go Crazy*
8. The Beautiful Ones*
9. 1999
10. When You Were Mine
11. Kiss
12. Purple Rain
13. Starfish and Coffee*
14. Raspberry Beret
15. Sign 'O' the Times

1. Sign 'O' the Times
2. I Could Never Take the Place of Your Man*
3. When Doves Cry
4. Purple Rain
5. The Beautiful Ones
6. Little Red Corvette
7. Sometimes It Snows in April
8. Let's Go Crazy*
9. Controversy
10. 1999
11. I Would Die 4 U*
12. If I Was Your Girlfriend
13. Darling Nikki*
14. The Cross*
15. Erotic City*

Erotic City moest er gewoon bij, dat nummer is veel te goed om een b-kant te zijn.

Ik ben helemaal Gold vergeten

En buiten mededinging:

A Prince in a pauper's grave.

Mijn top 15 voor dit moment. Is eigenlijk alweer anders op het moment dat ik hem verzend.
01. Sign 'O' the Times
02. When Doves Cry
03. When You Were Mine
04. Erotic City*
05. Little Red Corvette
06. Starfish and Coffee*
07. I Could Never Take the Place of Your Man*
08. Mountains*
09. Sometimes It Snows in April
10. Purple Rain
11. Paisley Park*
12. Dirty Mind*
13. Raspberry Beret
14. Kiss
15. Gold

lennon zette deze zin bij Sign 'O' the Times: 'origineel bedoeld voor het Dream Factory album uit 1986.'
Ik kan iedereen aanraden om dit nooit uitgebrachte album te gaan luisteren. Meer info vind je hier:
Dream Factory (album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

1. 1999
2. Controversy
3. Cream
4. Alphabet St.
5. Paisley Park*
6. Raspberry Beret
7. U Got the Look*
8. Sexy MF
9. Erotic City*
10. The Cross*
11. Sign 'O' the Times
12. The Ballad of Dorothy Parker*
13. Pop Life
14. Kiss
15. Mountains*

DjFrankie (moderator)
1 Controversy
2 Let’s Go Crazy
3 1999
4 Little Red Corvette
5 The Cross
6 I Would Die 4 U
7 Purple Rain
8 Darling Nikki
9 Paisley Park
10 Girls and Boys
11 When Doves Cry
12 U Got the Look
13 The Ballad of Dorothy Parker
14 Erotic City
15 Gold

1. Purple Rain
2. Cream
3. I Would Die 4 U*
4. Kiss
5. When Doves Cry
6. 1999
7. Let’s Go Crazy*
8. Sign 'O' the Times
9. Little Red Corvette
10. Raspberry Beret
11. U Got the Look
12. The Cross
13. Sexy MF
14. Erotic City
15. Sometimes It Snows in April

Vooral mijn top10 vind ik ijzersterk

1 Sign 'O' the Times
2 Purple Rain
3 When Doves Cry
4 Raspberry Beret
5 Sometimes It Snows in April
6 I Would Die 4 U*
7 Let’s Go Crazy*
8 1999
9 Little Red Corvette
10 The Cross*
11 Gold
12 U Got the Look*
13 Cream
14 Alphabet St.
15 If I Was Your Girlfriend

Na 19 lijstjes valt iets nogal op: er zijn 14 (!) verschillende nummers 1.

Is dat al eens eerder gebeurd op dit Greatest Hits Forum?

De laagste score van een nummer in deze lijst van 30 is 17 punten. Er is nog een keiharde strijd gaande om in de top 10 te komen. Deadline is dus vanavond 20.00 uur.

1. Sign 'O' the Times
2. If I Was Your Girlfriend
3. When Doves Cry
4. Sometimes It Snows in April
5. Purple Rain
6. Cream
7. Gold
8. The Cross*
9. The Beautiful Ones*
10 .Let’s Go Crazy*
11. U Got the Look
12. The Ballad of Dorothy Parker
13. Alphabet St.
14. Raspberry Beret
15. Controversy

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:53 uur

geplaatst: vandaag om 20:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.