menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
johannesA schreef:
Veel fans van Björk hier. Ik ben geen muziekhater, maar haar muziek vind ik niet om aan te horen. Om koud van te worden. Brrr.

Ha knorrepot,

Kom je morgen terug? Gaan we stoere blues doen uit de jaren 50 en 60.

johannesA schreef:
Veel fans van Björk hier. Ik ben geen muziekhater, maar haar muziek vind ik niet om aan te horen. Om koud van te worden. Brrr.

Jij denkt: ik ga me eens populair maken hier!

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Ha knorrepot,

Kom je morgen terug? Gaan we stoere blues doen uit de jaren 50 en 60.

Ook leuk, maar waar is Buffalo Tom
Daar verwacht jij niet zo veel deelnemers voor ?

Rudi S schreef:
(quote)

Ook leuk, maar waar is Buffalo Tom
Daar verwacht jij niet zo veel deelnemers voor ?

Buffalo Tom komt over een paar maanden. En daar verwacht ik in ieder geval jou.

Vanwege het overlijden van Chuck Berry heb ik "Chess" naar voren gehaald.

De uitslag is onderweg, de stembussen zijn gesloten.

Ik heb wel al een sterk vermoeden wat de nummer 1 wordt als ik zo de laatste lijstjes zie

Zo, het was heel wat telwerk. Maar liefst 30 lijstjes werden er ingediend voor de finale, waarvoor veel dank! Bovenin was het erg spannend, er zit niet zo veel verschil tussen de nummer 1 en 2.
Maar eerst de nummer 11 tot en met 20:

20. Crying (6 punten, 4 keer genoemd)
19. Violently Happy (21, 6)
18. It's Not Up to You (28, 6)
17. Possibly Maybe (31, 9)
16. All is Full of Love (36, 7)
15. Hidden Place (40, 13)
14. Big Time Sensuality (66, 18)
13. It's Oh So Quiet (66, 14, de nummer 1 van EttaJamesBrown)
12. Come to Me (68, 12, de nummer 1 van Telamon)
11. Pagan Poetry (71, 13)

De finale gingen we in met allemaal nummers uit de periode 1993-2001. En de top 10 gaan we zo in met allemaal nummers uit de periode van 1993-1997, want alle nummers van het album Vespertine zijn hierbij langs gekomen. Pagan Poetry mist net de top 10, verder vinden we nog Hidden Place en It's Not Up To You terug.

10. Hunter (82 punten, 18 x genoemd)

De opener van Homogenic. Mooie mix van strijkers en electronica. Vooral het stukje "I thought I could organise freedom, hoooow Scandinavian of me" vind ik mooi.

9. Army of Me (88 punten, 18 keer genoemd)

Destijds de eerste van 6 singles van het Post-album. De clip kwam ontzettend vaak voorbij op MTV, herinner ik me nog. En wat ik me niet meer herinnerde, was dat dit zowaar een top 20 hit was in Nederland. Daarmee was dit haar tweede grootste hit na een nummer dat we nog krijgen.

8. Unravel (95 punten, 17 keer genoemd, de nummer 1 van meneer)

Eén van de prijsnummers van Homogenic, het album waarvoor Björk weer inspiratie putte uit haar thuisland IJsland na een tijdlang in Engeland gebivakkeerd te hebben. Mooi ingetogen nummer met een fraai klinkend kerkorgel in het outro.

7. Play Dead (100 punten, 18 keer genoemd, de nummer 1 van vigil en dynamo d)

En daar hebben we de grootste hit van Björk in Nederland, want Play Dead haalde in 1993 de 10e plek van de top 40. Strikt genomen de enige niet-album track in de finale, want dit nummer is geschreven voor de film The Young Americans. Later werd het wel als bonustrack aan Debut toegevoegd. Verder een fraai nummer dat een samenwerkingsverband is tussen Björk (tekst en melodie), Jah Wobble (baspartijen) en filmmuziekcomponist David Arnold, die later nog wat scores voor James Bond-films zou schrijven. De uiteindelijke versie is dan weer eigenlijk een remix van Tim Simenon (Bomb the Bass).

6. Venus As A Boy (102 punten, 17 keer genoemd, de nummer van JoaMuse en Renoir)

Een mooi dromerig nummer, waarvan ik een beetje was vergeten dat het ook een single was geweest. Naar verluidt wilde Björk dat Debut ook klinkte als een Indiase filmsoundtrack en dus werden de strijkers van dit nummer (en One Day en Come to Me) opgenomen door Talvin Singh in Bombay. Het geeft het nummer wel een mooi oosters tintje.

5. Isobel (112 punten, 18 keer genoemd, de nummer 1 van Gebruiker43757, nelis en @Dance Lover)

Een opvallend weetje aangaande de gehele top 5: alle video's zijn geregisseerd door de gevierd regisseur Michel Gondry. Destijds was hij nog een opkomende regisseur, maar Björk was eigenlijk de eerste grote artiest waarvoor hij een clip regisseerde. Wat de muziek betreft: Isobel vormt een trilogie met Human Behaviour en Bachelorette en gaat over een meisje dat wordt geboren in een bos en als roeping heeft een gevoel van instinct te verspreiden onder de rationele mensen in de stad.

4. Human Behaviour (141 punten, 23 keer genoemd, de nummer 1 van E-Clect-Eddy, Choconas en andré)

De debuutsingle van Björk en haar doorbraak naar een wat groter publiek, nadat zij met Sugarcubes al wat succes had genoten. Dit nummer stamt ook al uit die tijd. Ze schreef het in 1988, maar toen kon de muzikale vorm niet helemaal worden gevonden, dus bleef het een tijdje op de plank liggen.

Human Behaviour is het best scorende nummer van het album Debut, dat goed vertegenwoordigd was in de finale. Venus As A Boy, Play Dead, Come to Me, Big Time Sensuality, Violently Happy en Crying haalden ook de finale.

herman schreef:
Naar verluidt wilde Björk dat Debut ook klinkte als een Indiase filmsoundtrack
Herman!

3. Hyperballad (153 punten, 23 keer genoemd, de nummer 1 van Gizzmann, herman, Superbitch, Bardt1980, SirNoodle, arcade monkeys en Johnny Marr)

Liefst 7 keer op 1 gezet en daarmee meer dan de nummer 1 en 2. Het was echter niet genoeg voor de overwinning. Toch ben ik wel blij dat een relatief onbekende Bjork-single zo hoog eindigt, want wat een schitterend nummer is dit.

En kijk ook even naar deze grandioze liveversie van de Voltaic-DVD, wat mij betreft een van de beste muziekdingen die op YouTube te vinden is. Björk samen met LFO's Mark Bell (RIP), met wie zij vanaf Homogenic intensief samenwerkte. Ongelooflijk hoe hier het dak eraf gaat. Ik heb Bjork in 2003 wel 2 keer live gezien, wat ook goed was, maar ik was toch ook graag bij een optreden van deze tour geweest...

zaaf schreef:
(quote)
Herman!

Oeps!

Maar goed dat er wordt meegelezen.

2. Bachelorette (178 punten, 26 keer genoemd, de nummer 1 van El Ninjo, Marco dB, west en johan de witt)

Destijds de tweede single van Homogenic, een album dat ik kocht zodra het uit was en volgens mij alleen in de eerste week al een keer of 30 heb gedraaid. Dit nummer is ook fantastisch: lekker groots en bombastisch en dan klein eindigen met enkel het accordeon.

1. Jóga (191 punten, 26 keer genoemd, de nummer 1 van Bonk, aERodynamIC, zaaf, Brunniepoo, luigifort, Coma Cat)

Jóga werd liefst 6 keer op 1 gezet en werd daarin alleen overtroffen door Hyperballad. Met 26 top10-plaatsen op 30 wel een dikverdiende winnaar van deze KO.
Jóga is vernoemd naar haar beste vriend en gaat over haar thuisland. Zoals ze zelf aan Oor vertelde is dit nummer een sonische weergave van de geografische schoonheid van haar thuisland."

Nog even de volledige top 20:

1 Joga ( 191 26 Bonk aero zaaf Brunniepoo luigifort Coma Cat )
2 Bachelorette ( 178 26 El Ninjo marco dB johan de witt west )
3 Hyperballad ( 153 23 Gizzman herman SirNoodle bardt1980 Superbitch arcade monkeys Johnny Marr )
4 Human Behaviour ( 141 23 EClectEddy andré choconas )
5 Isobel ( 112 18 gebruiker43757 nelis Dance Lover )
6 Venus As A Boy ( 102 17 Renoir JoaMuse )
7 Play Dead ( 100 18 vigil dynamo d )
8 Unravel ( 95 17 meneer )
9 Army of Me ( 88 18 )
10 Hunter ( 82 18 )
11 Pagan Poetry ( 71 13 )
12 Come to Me ( 68 12 Telamon )
13 It's Oh So Quiet ( 66 14 ettajamesbrown )
14 Big Time Sensuality ( 66 18 )
15 Hidden Place ( 40 13 )
16 All is Full of Love ( 36 7 )
17 Possibly Maybe ( 31 9 )
18 It's Not Up to You ( 28 6 )
19 Violently Happy ( 21 6 )
20 Crying ( 6 4 )

Iedereen bedankt voor het meespelen, was fijn om een Björk-weekje te doen. En dan nog even een extra bedankje aan EttaJamesBrown die nog even wilde wachten met de Chess-editie. Ik draag het stokje bij deze daarvoor over en doe zelf ook graag mee. Op naar de oude blues en soul!

Geweldig gedaan herman en dank je. Valt mij op dat Björk best veel stemmers trekt op MuMe. Mooi !

meneer schreef:
Geweldig gedaan herman en dank je. Valt mij op dat Björk best veel stemmers trekt op MuMe. Mooi !

Dat is ook de herman bonus!
Bedankt Herman!

Een mooie lijst Herman. Ik ga nu eerst Joga luisteren en daarna met Chess aan de slag.

Herman bedankt! Was een fijne avond gisteren met 20 keer Björk! Moet ik vaker doen!

herman schreef:

(embed)

Meesterlijke uitvoering Ik ga toch maar eens kijken of ik deze niet ergens fysiek kan scoren. Bedankt in ieder geval voor een zeer vermakelijke Björk-week herman!

Mooi Bjork weekje herman

Bonk schreef:
Herman bedankt! Was een fijne avond gisteren met 20 keer Björk! Moet ik vaker doen!

Misschien een reünie met alle 30 deelnemers als ze weer naar Nederland komt.

Daar kan mw Guðmundsdóttir geen bezwaar tegen hebben. Well done Herman!

Privéconcert in a hidden place

GREATEST HITS OF CHESS RECORDS

En weer een sprong in de tijd. Terug naar de jaren vijftig, zestig en zeventig(?) van de vorige eeuw. We spelen Chess. Niet met schaakstukken, maar met blues, soul en rock 'n' roll. Ditmaal dus geen specifieke band of artiest, maar een unieke platenlabel uit Chicago: Chess Records!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/58/21/7e/58217eaa3ebc0498bf1b255a81b7c40a.jpg

Voor puristen, Led Zeppelin/Doors/Rolling Stones/Beyoncé-fans, toevallige voorbijgangers en iedereen die Etta een warm hart toedraagt. We beginnen met de volgende twintig:

Muddy Waters - Hoochie Coochie Man,
Muddy Waters - I just wanna make love to you (en Etta natuurlijk)
Muddy Waters - I'm ready
Muddy Waters - Mannish Boy
Etta James - At last
Etta James - tell Mama
Etta James - I'd rather go blind
Howlin Wolf - Red Rooster
Howlin Wolf - Spoonful
Howlin Wolf - I asked for water (she gave me gasoline)
Chuck Berry - Maybellene
Chuck Berry - no particular place to go
Chuck Berry - Johnny B. Goode
Chuck Berry - roll over Beethoven
Bo Diddley - Bo Diddley
Elmore James - Whose Muddy Shoes
JL Hooker - One Bourbon, One Scotch, One Beer
Little Walter - Juke
Sonny Boy Williamson II - Don't Start Me to Talkin
Little Milton - We're Gonna Make It

Andere artiesten zijn welkom. Overigens, voor alle inzendingen ga ik niet controleren of het echt op Chess is verschenen of niet. Om de volgende ronde te halen heb je toch meer stemmen nodig en ik ga er niet van uit dat jullie het collectief fout doen.

Ook de dochterlabels Argo en Cadet mogen, uiteraard ook omdat Etta daar onder viel.

Binnen de Chess-stal zijn liedjes soms door verschillende artiesten gedaan. Deze tel ik maar eenmaal en gooi ze als het ware op een hoop. Datzelfde geldt ook voor liedjes die in verschillende uitvoeringen door dezelfde artiest gedaan zijn.

Dit gezegd hebbende: welke 10 parels moet ik volgens jou toevoegen? Jouw suggesties uiterlijk Tweede Paasdag, 20.00 uur.

I'm ready!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.