menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Harley David Son Of A Bitch (lekker fout) en Sex Shop hadden het wel tot mijn top 10 kunnen schoppen. Het heeft helaas niet mogen zijn, al waren er nog genoeg kanshebbers voor mijn top 10. Leuk dat 69 Annéé ‘Ewrowtique’ ronde 2 wél overleefd heeft trouwens, daar zag ik het eigenlijk ook slecht mee aflopen.

Bonnie And Cyle is met een paar lichtjaren voorsprong mijn nummer 1. Geniaal nummer, zijn tijd ver vooruit. Op vlak van muzikale begeleiding klinkt het nu nog altijd vrij modern, vind ik.

1. Bonnie And Clyde
2. Initials B.B.
3. Ballade de Melody Nelson
4. Cargo Culte
5. 69 Année Érotique
6. L'Homme à Tête de Chou
7. Je t'aime... moi non plus
8. Melody
9. L'Hôtel Particulier
10. L'Anamour

ArthurDZ schreef:
Bonnie And Cyle is met een paar lichtjaren voorsprong mijn nummer 1. Geniaal nummer, zijn tijd ver vooruit. Op vlak van muzikale begeleiding klinkt het nu nog altijd vrij modern, vind ik.

Dit had mijn tekst kunnen zijn, maar dan voor Requiem Pour Un Con. Al gaat het ook zeker op voor Bonnie and Clyde. Wat een unieke, vooruitstrevende en hoogwaardige muziek heeft deze man gemaakt.

Dit is mijn top 10:

1. Requiem pour un con
2. Variations sur Marilou
3. Bonnie And Clyde
4. 69 Année Érotique
5. Sous le soleil exactement (de '67 versie van BOF "Anna")
6. Cargo Culte
7. Ballade de Melody Nelson
8. Initials B.B.
9. Je suis venu te dire que je m'en vais
10. Comic Strip

Histoire de Melody Nelson als geheel het sterkste album, maar de nummers los werken toch niet zo sterk over het algemeen, daarom slechts 2 nummers ervan in mijn top 10.

Requiem Pour Un Con komt van een soundtrack uit '68 als ik het goed heb, maar werd pas in 1991 een top 10 hit in Frankrijk. Kan prima met een hiphop-achtige beat. Fenomenale arrangementen van Jean-Claude Vannier ook, een naam die deze week niet onvermeld mag blijven.

Variations sur Marilou is echt van zo'n buitenaardse schoonheid. Ik word er elke keer weer helemaal stil van.

Bonnie and Clyde is geniaal met dat geluid van die cuica, een traditioneel Braziliaans instrument. Wat ik sowieso wel cool vind aan Gainsbourg in de jaren '60 de Braziliaanse invloeden, zoals bv. op Gainsbourg Percussions met Les Sambassadeurs die helaas niet ver kwam.

Harley David Son Of A Bitch is het enige grote gemis in de finale, zou bij mij 4e of 5e zijn geworden.

Melody
Ballade de Melody Nelson
L'Hôtel Particulier
Bonnie And Clyde
L'anamour
Comic Strip
Variations sur Marilou
Initials B.B.
Je t'aime... moi non plus
Elisa

Vu en Pauvre Lola worden gemist

Telamon
Prachtige muziek! Weer veel moois ontdekt. Het vakantie usb-stickje kan hiermee mooi worden aangevuld. En dank nog voor het verzetten!

1 Ballade de Melody Nelson
2 La Décadanse
3 Ah melody
4 Je suis venu te dire que je m'en vais
5 Melody
6 L'Homme à Tête de Chou
7 Elisa
8 L'Anamour
9 Initials B.B.
10 Bonnie And Clyde

herman schreef:
Qui Est "Out"

Un jour comme un autre 11

Onbegrijpelijk.

1. Bonnie And Clyde
2. Cargo Culte
3. Melody
4. Requiem pour un con
5. Baudelaire
6. Ballade de Melody Nelson
7. Je t'aime... moi non plus
8. Variations sur Marilou
9. 69 Année Érotique
10. L'anamour

Een beetje flauw is het wel om Cargo Culte en Melody naast elkaar te zetten. Ik had ook verwacht dat ik Cargo op #1 zou zetten, maar Bonnie and Clyde bleef deze week op repeat gaan.

1. Melody
2. Variations Sur Marilou
3. Bonnie And Clyde
4. Cargo Culte
5. Ballade de Melody Nelson
6. Je t'aime... moi non plus
7. Ah melody
8. L'Homme à Tête de Chou
9. L'Hôtel Particulier
10. Je suis venu te dire que je m'en vais

1. 69 Année Érotique
2. Melody
4. Bonnie And Clyde
5. Requiem pour un con
6. Comic Strip
7. Initials B.B.
8. Je suis venu te dire que je m'en vais
9. L'Anamour
10. La Décadanse

De psychedlische jaren en het wereldalbum 'Histoire de Melody Nelson' (uit '71) vormden Gainsbourg's beste jaren. Het laatste album is terecht goed vertegenwoordigd, maar ik vind het gemis van sommige songs toch wel vreemd. Neem de geweldige song 'Contact' dat, net als 'Bonny and Clyde', ook voor een tv-commercial is gebruikt. Is het hier niet iedereen duidelijk dat 'Contact' een Serge Gainsbourg song was? Iemand die deze song niet kent, zoek 'Contact' ajb op in YouTube en huiver; wat een hypnotiserende song! En die staat niet eens in de eindlijst? Sniff...

1. Cargo Culte
2. Ballade de Melody Nelson
3. 69 Année Érotique
4. Bonnie And Clyde
5. Melody
6. Requiem pour un con
7. Initials B.B.
8. Ah melody
9. Comic Strip
10. L'Hôtel Particulier

1. Je t'aime... moi non plus
2. Cargo Culte
3. Melody
4. Ballade de Melody Nelson
5. Je suis venu te dire que je m'en vais
6. L'Homme à Tête de Chou
7. La Décadanse
8. 69 Année Érotique
9. Initials B.B.
10.L'Anamour

Ik heb geen moeite om mijn mooiste 10 uit de lijst te halen maar de volgorde bepalen is beetje lastig
omdat Serge Gainsbourg zowel in het progressieve als in het franse chanson zweeft en ik vind beiden mooi
zoals jullie zien tss mijn no1 en 2 zit een wereld van verschil ,heb direct Je t'aime... moi non plus op 1 geplaatst een ongeevenaard geniaal unieke Gainsbourg creatie ,en dat blijft het! (ondanks de vele vele radio airplay)
En dat unieke geld ook voor het album Melody Nelson, waar van maar liefst 3 tracks daarna bovenin mijn 10 te vinden zijn
Heb ook een zwak voor het sombere Je suis venu te dire que je m'en vais ,maar de versie van Jo Lemaire & Flouze overtreft wel het orgineel ,vind het een van de mooiste franse chansons
Titeltrack van het conceptalbum L'Homme à Tête de Chou is ook gelijk de mooiste track, alleen het totale album haalt niet het hoge niveau van HMN
Je zou kunnen zeggen dat La Décadanse .... Je t'aime... moi non plus nr 2 is ,dat neemt niet weg dat het een lekkere Chanson is
69 Année Érotique en L'Anamour beiden van Jane Birkin & Serge Gainsbourg (1969) de betere tracks na Je t'aime... L'Anamour hoor ik weer liever in de versie van Françoise Hardy
Initials B.B ook weer een album titeltrack ('68) en wat mij betreft ook weer de mooiste track
Leuk om hier af en toe aan mee te doen,maar ook nuttig om je muzikale kennis weer opnieuw op te krikken

Initials E.J.B:

1. Initials B.B.
2. Melody
3. Je suis venu te dire que je m'en vais
4. Ah melody
5. Je t'aime... moi non plus
6. Ford Mustang
7. Comic Strip
8. 69 Année Érotique
9. Baudelaire
10. L'Homme à Tête de Chou

Dat wat die zangeres doet in Comic Strip doet me denken aan een nummer van Todd Rundgren op A Wizard, a True Star (1973)

1. Je suis venu te dire que je m'en vais
2. Ballade de Melody Nelson
3. Requiem pour un con
4. Initials B.B.
5. Melody
6. L'Anamour
7. Cargo Culte
8. L'Hôtel Particulier
9. Ah melody
10. Comic Strip

Toch best wel veel van Historie de Melody Nelson. Ik vond de opvolger Vu de l'exterieur altijd beter, maar in retrospect is deze eigenlijk alleen behapbaarder dan Historie de Melody Nelson. Deze laatste is toch echt wel een hors catégorie, waar Vu de l'exterieur 'slechts' een uitstekende popplaat is. Toch, ik mis in mijn top tien de nummers 'Vu de l'exterieur', 'Papan Cucul', 'Titicaca' en 'L'Hippopodame'.

Met de nummers die in de twee ronde gesneuveld zijn zou de lijst er anders uit zien, maar dan wel de nummers 4 en lager.

1. Je suis venu te dire que je m'en vais
2. Je t'aime... moi non plus
3. La Décadanse
4. Cargo Culte
5. Melody

6. Bonnie and Clyde
7. 69 Année Érotique
8. Baudelaire
9. Ballade de Melody Nelson
10. L'Hôtel Particulier

11. Variations Sur Marilou
12. Initials B.B.
13. Elisa
14. Ford Mustang
15. Comic Strip

16. L'Homme à Tête de Chou
17. L'Anamour
18. Requiem pour un con
19. Sous le soleil exactement
20. Ah melody

Initials JDW

1. Initials B.B.
2. Je suis venu te dire que je m'en vais
3. Bonnie and Clyde
4. Ah Melody
5. Elisa
6. Ballade de Melody Nelson
7. 69 Année Érotique
8. Melody
9. Variations Sur Marilou
10. Comic Strip

11. L'Anamour
12. Sous le soleil exactement
13. La Décadanse
14. L'Homme à Tête de Chou
15. L'Hôtel Particulier
16. Requiem pour un con
17. Baudelaire
18. Cargo Culte
19. Ford Mustang
20. Je t'aime... moi non plus

Alle 20 prachtig en dan missen er nog zekere top 5-songs als Manon of Sex Shop.
Met recht een geniaal artiest!

Telamon
Je suis venu is indrukwekkend aan het opstomen ?

zaaf, il est ici, avec ses dix

1. Bonnie And Clyde
2. L'Homme à Tête de Chou
4. Initials B.B.
5. Ford Mustang
6. Melody
7. Ah Melody
8. L'Hôtel Particulier
9. Je Suis Venu Te Dire Que Je M'En Vais
10. Baudelaire

01. Melody
02. Cargo Culte
03. Variations sur Marilou
04. Bonnie And Clyde
05. Requiem pour un con
06. Initials B.B.
07. 69 Année Érotique
08. Je t'aime... moi non plus
09. Ballade de Melody Nelson
10. Je suis venu te dire que je m'en vais

15 lijstjes binnen al

Het is spannend bovenin: de nummer 1 en 2 zouden door 1 lijstje van plaats kunnen wisselen en ook de nummer 3 zit nog op het vinkentouw.

Wanneer doe jij de presentatie, herman?

Ik ga zo aan de slag, wil het wel vanavond nog afronden (of iig voor ik naar bed ga). Net terug van tennistraining die wat uitliep vandaar dat het even duurde.

15 deelnemers voor Serge Gainsbourg. Een mooi aantal wat mij betreft, aangezien de meeste van zijn studio-albums toch weinig stemmen hebben.

11. Variations sur Marilou (35 punten, 6 keer genoemd)
12. L'Homme à Tête de Chou (28 punten, 6 keer genoemd)
13. La Décadanse (22 punten, 4 keer genoemd)
14. L'Hôtel Particulier (20 punten, 7 keer genoemd)
15. Comic Strip (19 punten, 7 keer genoemd)
15. L'Anamour (19 punten, 7 keer genoemd)
17. Baudelaire (12 punten, 4 keer genoemd)
18. Elisa (11 punten, 3 keer genoemd)
19. Ford Mustang (11 punten, 2 keer genoemd)
20. Sous le soleil exactement (6 punten, 1 keer genoemd)

10. Ah Melody (35 punten, 7 keer genoemd)

Eén van de 5 van de 7 nummers van Histoire de Melody Nelson die de top 20 wist te halen. Zonder twijfel een van zijn bekendste albums en op MuMe waarschijnlijk het bekendste. Ik vind dit een prachtig juweeltje van nog geen 2 minuten. Fraaie arrangementen ook van Jean-Claude Vannier, een sleutelfiguur in Gainsbourg's carriere die ook daarnaast nog een hoop fraais op zijn naam schijnt te hebben staan. Zelf moet ik daar nog eens achteraan...

Ha melody-Serge Gainsbourg(original) - YouTube

9. Requiem Pour Un Con (42 punten, 6 keer genoemd, de nummer 1 van herman)

Mijn vriendin die nu mee luistert had dit veel nieuwer ingeschat. Geweldig nummer wat mij betreft, afkomstig van de soundtrack van La Pacha uit 1967. Mooie spanningsboog in dit nummer en een nummer zoals je in die tijd niet veel hoorde. Eigenlijk best kaal en met een belangrijke rol voor de beat en percussie. Serge Gainsbourg was van alle markten thuis.

Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un Con - YouTube

8. Je t'aime... moi non plus (43 punten, 8 keer genoemd, de nummer 1 van teus)

Ik denk wel het bekendste nummer van Gainsbourg, in ieder geval lange tijd de enige die ik ken. En waarschijnlijk ook wel zijn grootste hit in Nederland. In eerste instantie opgenomen met Brigitte Bardot, maar die versie zag pas in de jaren '80 het daglicht. Eind jaren '60 werd de versie met Jane Birkin, Gainsbourg's toenmalige lover, een grote hit. Al werd het in sommige landen ook verbannen vanwege de expliciete sexgeluiden, iets waar Gainsbourg sowieso niet vies van was.

Nu ik het nummer wat beter heb leren kennen, vind ik het eigenlijk wel erg mooi.

Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je t'aime... moi non plus/Original videoclip (Fontana 1969) - YouTube

7. 69 Année Érotique (51 punten, 10 keer genoemd, de nummer 1 van Echo01)

We blijven nog even in de erotiek. Dit nummer is afkomstig van hetzelfde album met Jane Birkin uit 1969. Muzikaal desalniettemin een wat andere stijl, ergens lijkt dit wel een vingeroefening voor 'Melody Nelson', al dat het qua niveau daar zeker niet voor onder. Met name dankzij de piano echt een bijzonder mooi nummer. Voor mij was dit een van de (her)ontdekkingen deze week.

Jane Birkin & Serge Gainsbourg - 69 année érotique (1969) - YouTube

6. Je suis venu te dire que je m'en vais (59 punten, 11 keer genoemd, de nummer 1 van Wickerman, E-Clect-Eddie (het lukt me helaas niet je te taggen))

De opener van Vu de l'Exterieur, de opvolger van Melody Nelson, en daarmee het nieuwste nummer in de top 10. Het zwaartepunt van Gainsbourg ligt dus blijkbaar zo'n beetje tussen 1967 en 1973, al heeft ie wat mij betreft daarna ook veel moois gemaakt. In 1981 zou de groep Jo Lemaire + Flouze een cover opnemen die wellicht nog wel bekender is.

Serge Gainsbourg je suis venu te dire - YouTube

5. Initials B.B. (66 punten, 12 keer genoemd, de nummer 1 van EttaJamesBrown en johan de witt)

De opener van het gelijknamige album uit 1968. Zo'n nummer dat ik deze week ook alleen maar meer ben gaan waarderen. Een van zijn bekendste nummers met Brigitte Bardot, het Franse sexsymbool van weleer.

Initials BB - Serge Gainsbourg - YouTube

Bijna op het podium! Wat een fijne liedjes.

4. Cargo Culte (67 punten, 9 keer genoemd, de nummer 1 van aERodynamIC)

Het slotstuk van L'Histoire de Melody Nelson. Begint fluisterzacht en wordt langzaam wat steviger. Echt een magnifiek nummer van een fantastisch album. Een soort rouwverwerking, want Melody Nelson is net omgekomen in een vliegtuigcrash in het verhaal van het album. Eigenlijk kan ik nu wel stoppen, want mooier wordt muziek nauwelijks nog. Maar we hebben nog een top 3 te gaan.

Serge Gainsbourg •ั Cargo Culte - HD - YouTube

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:32 uur

geplaatst: vandaag om 20:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.