MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
dumb_helicopter schreef:
1. Tash Sultana - Jungle
Leuke ontdekking deze maand. Het zou blijkbaar al grijsgedraaid worden op de radio, maar in België is dit zelfs nog niet op de radio gepasseerd.
Tash Sultana is 'ontdekt' door de Nlse zanger Dotan waarbij zij heeft opgetreden op een door Dotan zelf samengestelde festivalletje in Amsterdam afgelopen maart. Daar was behoorlijk wat aandacht voor in de media; verschillende tv-optredens van haar en daarna door elk radiostation opgepakt, van de kleine alternatieve internetradiostations tot aan de grote Nlse radiostations. Het wordt imo een klein beetje gehypt.

1. 808 State - In Yer Face [Bicep Remix]
2. Beau - One Wing
3. Warpaint - By Your Side
4. David Bowie - No Plan
5. Leonard Cohen - You Want It Darker

6. Black Honey - Hello Today

1. Leonard Cohen - You Want It Darker
2. The Hidden Cameras - The Day I Left Home
3. Liv - Wings of Love
4. David Bowie - No Plan
5. Wilco - If I Ever Was a Child

1. Beau - One Wing (9-)
2. Wilco - If I Ever Was a Child (8,5)
3. Leonard Cohen - You Want It Darker (8-)
4. 808 State - In Yer Face [Bicep Remix] (8-)
5. Warpaint - By Your Side (7,5)

6. Tash Sultana - Jungle (7+)
7. Jan Swerts - Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer. (7+)
8. David Bowie - No Plan (7+)
9. liv - Wings of Love (7-)
10. Daughter - No Care (7-)
11. Black Honey - Hello Today (6)
12. The Hidden Cameras - The Day I Left Home (5)

1. Daughter - No Care
2. liv - Wings of Love
3. Warpaint - By Your Side
4. Beau - One Wing
5. Jan Swerts - Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer.

De lijnen zijn gesloten! Ik wil de volgende zestien users bedanken voor hun stem in de finale:

123poetertjes, Arno, Arrie, ArthurDZ, Co Jackso, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, inquestos, johan de witt, Ploppesteksel, Simon77, stardust_be, Sunderland, Teunnis en WhyNotSmile

12. Black Honey - Hello Today (10 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Simon77)

Het is een bekend patroon in de maandfinales: de luchtigere songs eindigen vaak onderaan. Dat gaat deze maand ook op voor Black Honey. Maar drie keer genoemd, de meeste mensen vonden dit nummer dus niet goed genoeg voor een plek bij de beste vijf. Ik weet haast wel zeker dat dit nummer hoger was geëindigd wanneer iedereen alle twaalf de nummers op volgorde moest zetten. Ik kan me niet voorstellen dat je iets tegen dit nummer hebt.

11. Wilco - If I Ever Was a Child (12 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

The Whole Love was in deze competitie een succesalbum, met knappe prestaties van One Sunday Morning en Art of Almost (Song van het Jaar 2011). Vorig jaar haalde You Satellite ook de maandfinale, maar kon het niet hetzelfde presteren als vier jaar ervoor. Met de laatste worp wordt opnieuw de maandfinale gehaald, maar presteert het nog een stapje minder. Het gat met de top-10 is vier punten.

Overigens hebben we nu al de #1 en #3 van finaleladder 3 gehad, maar de #2 zal nog even op zich laten wachten kan ik alvast verklappen. De dodemansbonus lijkt eindelijk in werking te treden.

10. Tash Sultana - Jungle (16 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter)

Dotan bij DWDD over een zelf opgezet singer-songwritersfestival en iets met echte muziek enzo. Ik wilde bijna wegzappen tot er een flard van Tash Sultana langskwam. Even blijven hangen hoor. Vervolgens speelt de dame in kwestie Jungle in de studio en dat was toch wel behoorlijk overtuigend. Schijnbaar ben ik niet de enige die overtuigd werd en wordt ze nu op alle radiostations gedraaid. Het is haar gegund. Stiekem moet ik nu wel zeggen dat haar stem een beetje beu begin te worden. Maar stiekem is het ook gewoon een retelekker nummer. Ik had hem trouwens wel wat hoger verwacht, ook gezien de prestaties in de ladders.

9. David Bowie - No Plan (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Arrie en Edgar18)

De allerlaatste opgenomen geluiden van David Bowie konden natuurlijk niet op de planken blijven liggen. Maar daarmee doe ik No Plan (en de andere twee nummers) wat te kort, want het zijn gewoon volwaardige nummers. Toch wordt het niet zo breed opgepikt als Blackstar en Lazarus en zal Bowie deze maand het moeten doen met een negende plek. Daar zal hij van bovenaf best tevreden mee zijn, toch?

8. Warpaint - By Your Side (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis)

Het is geen gemakkelijke opgave; eerst een positief ontvangen debuutalbum, daarna een nog populairdere opvolger, en wat doe je dan met je derde album? Het is misschien wel een onmogelijke opgave en het lijkt Warpaint dan ook niet helemaal gelukt. Ze krijgen niet de lofuitingen als bij het debuut en de populariteit lijkt ook wat afgenomen. Leadsingle New Song flopte volledig in dit topic, maar By Your Side maakt veel goed met deze achtste plek.

7. Daughter - No Care (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Gretz)

Ook Daughter heeft tijden gekend waarin ze populairder waren. Het debuutalbum was meteen een dikke hit en nu doen ze iets bescheidener. Toch presteren ze in dit topic nog zeer behoorlijk. Leadsingles Doing the Right Thing en Numbers deden het eind vorig jaar meer dan prima (respectievelijk negende en zevende in hun maandfinales) en begin dit jaar haalde Fossa de maandfinale net niet. Nu is het opnieuw een zevende plek met No Care.

6. 808 State - In Yer Face [Bicep Remix] (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Ploppesteksel en Teunnis)

Op basis van de stempercentages in de ladders mag je dit gerust een megaverrassing noemen. In de negatieve zin. 808 State verpulverde de concurrentie in de reguliere ladders en ook in de finaleladders haalden ze het hoogste stempercentage van iedereen. En dan in de finale op plek 6 blijven steken... Het origineel is overigens uit 1991 van het album ex:el. Het duo Bicep - nog nooit eerder van gehoord - heeft er nu een remix van gemaakt en dat slaat aan. Jammer dat het niet gewonnen heeft, maar we mogen al blij zijn dat dit soort muziek hier vaak genoeg de maandfinale haalt. Er zijn genoeg plekken op deze site (en natuurlijk ook erbuiten) waar dance geen eerlijke kans krijgt.

Teunnis schreef:
Het duo Bicep - nog nooit eerder van gehoord [...]
Just is nochtans een hitje geweest. Terecht overigens! Wat een track.

5. Jan Swerts - Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer. (22 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso)

Als je debuut met een gemiddelde van 4,09 wordt beoordeeld, je opvolger een 4,12 krijgt en je er daarna een schepje bovenop doet met een gemiddelde van 4,26, dan doe je iets goed. Heel erg goed. Jan Swerts is een parel van Vlaamse bodem, die voorlopig bijna alleen nog maar gehoord wordt in België en Nederland. "Logisch", zou de onwetende zeggen, "waarom zouden ze buiten die landen naar Nederlandstalig luisteren?" Maar wij weten wel beter. Misschien wordt het eens tijd dat een blad als Pitchfork dit ontdekt. Aan de andere kant, het is nu nog onze Jan Swerts. En onze Jan Swerts haalt met gemak de top-5 in een maandfinale, want dit is nog lang niet het beste van Schaduwland.

4. The Hidden Cameras - The Day I Left Home (22 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van WhyNotSmile)

The Hidden Cameras kreeg in de finale exact dezelfde punten als Jan Swerts. Evenveel #1-noteringen, #2-noteringen, etc. Uiteindelijk staat deze Canadese band op de vierde plek, dankzij het stempercentage in de finaleladders. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier echt helemaal niks van snap. Als dit zo hoog kan eindigen, dan moet Douwe Bob binnenkort maar ook genomineerd worden. Maar genoeg van mijn gezeur, blijkbaar vonden genoeg users dit nummer wel heel tof. In de finaleladders won het zijn ladder en deze vierde plek is wat dat betreft helemaal in lijn der verwachting. Overigens kom ik er nu pas achter dat dit dezelfde band is van het nummer Gay Goth Scene. Wat een wereld van (niveau)verschil.

Teunnis schreef:
Overigens kom ik er nu pas achter dat dit dezelfde band is van het nummer Gay Goth Scene. Wat een wereld van (niveau)verschil.

Het album 'Age' waar dat nummer op stond, was mijn nummer 1 van 2014. Maar met deze Hidden Cameras heb ik ook veel minder.

3. Leonard Cohen - You Want It Darker (26 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van ArthurDZ, johan de witt en stardust_be)

Een podiumplek voor wijlen Leonard Cohen. Dat is een mooi eerbetoon. Een maandfinalewinst zou een te overdreven gebaar zijn. Het is lastig om geen parallellen te trekken met David Bowie, helemaal als Cohen samen met Bowie in de maandfinale eindigt. Waar we begin dit jaar een unicum hadden met een overleden artiest in de maandfinale, hebben we hier weer een unicum te pakken: twee overleden artiesten in één maandfinale. En net als Bowie sluit Cohen in ongelooflijke stijl af. Ook Cohen lijkt wel zijn dood te hebben geregisseerd, zo mooi als hij zijn carrière afsluit in zijn laatste worp. Natuurlijk hadden we beide artiesten liever nog op het podium zien staan, maar het voelt toch als een mooi afgerond einde zo.

2. liv - Wings of Love (27 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Arno)

Als 808 State de favorietenrol niet weet waar te maken, dan was het al snel duidelijk wie er klaar stonden om die rol over te nemen. Twee liedjes over vleugels, twee nominaties van Arno en twee keer vrouwen in de hoofdrol. Uiteindelijk is het verschil in punten (zeven) tussen de twee nog behoorlijk groot. De supergroep liv, geleid door Lykke Li, komt hier met enorm aanstekelijke folkpop, wat zo goed werkt dat de helft van de users het in zijn top-5 zette. En ik moet zeggen - ondanks dat het niet zo mijn ding is - de samenzang werkt wel uitstekend. Opvallend is dat ze geen enkele #1-notering behaalden, maar wel vier #2-noteringen.

1. Beau - One Wing (34 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van 123poetertjes, Arno, inquestos en Sunderland)

Maar de onbetwiste numero uno van de maand september is One Wing van Beau geworden. In de ladderrondes bleven de dames al overtuigend overeind in sterk bezette ladders en in deze maandfinale gingen ze helemaal gemakkelijk naar de overwinning. Het meest genoemd, de meeste #1-noteringen en daarmee dus ook veruit de meeste punten. De twee vriendinnen Emma Rose Jenney en Heather Golden uit New York vormen samen het duo Beau. De rol van Heather Golden valt het meest op, zij is namelijk degene met het opvallende stemgeluid. Net als eigenlijk de hele top-4 is het misschien niet helemaal mijn ding, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat dit een mooie winnaar is, waarvoor ik de waardering goed snap.

Arno kan denk ik dik tevreden zijn. Zijn twee nominaties op 1 en 2, en dan ook nog eens in volgorde van zijn lijstje!

Ik hoop dat ik vannacht nog de volgende maand kan opzetten. Anders wordt het zaterdagmiddag (tenzij iemand anders de tijd heeft).

Onbegrijpelijk waarom net dit nummer van Beau zo weet te scoren. Ik vind er weinig aan.

Maak er gerust niks van.

De top twee zijn samen met Jungle de enige nummers die ik lager dan een 7 gerankt heb.

Wat een uitslag! Een Beauverheersing!
(afbeelding)

Edgar18 schreef:
Maak er gerust niks van.

De top twee zijn samen met Jungle de enige nummers die ik lager dan een 7 gerankt heb.

Da's dan precies het omgekeerde van mijn top 3. Voortreffelijke uitslag! Fantastisch, gevoelig nummer van Beau, met vooral prachtige zang.

Teunnis schreef:
Arno kan denk ik dik tevreden zijn. Zijn twee nominaties op 1 en 2, en dan ook nog eens in volgorde van zijn lijstje!

Ik hoop dat ik vannacht nog de volgende maand kan opzetten. Anders wordt het zaterdagmiddag (tenzij iemand anders de tijd heeft).

Ik ga zien of ik morgen in de loop van de dag tijd vind, anders zal het misschien voor iemand anders zijn.

Ik ga hem zo opzetten.

Teunnis schreef:
Ik ga hem zo opzetten.

Leugenaar

ArthurDZ schreef:
(quote)

Leugenaar

Keihard ook gewoon.

Nou, nu dan echt...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.