MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
Arrie schreef:
We houden over wat iedereen wel prima vindt, maar de echte favorieten zijn wellicht te love/hate?
Dat zal er zeker mee te maken hebben, al was dat andere jaren voor mijn gevoel minder aan de hand. De kracht van SvhJ vond ik altijd de prominente plek voor muziekgenres die in andere spellen en op dit forum an sich vaak lastiger hebben. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld nog Larry Gus en LA Priest als maandwinnaars en hoge posities in de eindlijst voor Soko, Shlohmo, SOPHIE en Boogarins om maar eens wat te noemen. Het jaar ervoor hadden we met Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra er zelfs een onvervalste jazzplaat bij zitten! Dit jaar vind ik het een vergaarbak van net niet geworden. Veel kabbel kabbel eenheidsknabbel. Dat dit jaar een aantal sterke nummers in ietwat afwijkende genres (Michael Kiwanuka, Sofi Tukker, Jessy Lanza, Jan Swerts, Anderson .Paak) zijn uitgeschakeld zegt ook wel iets.

Daarnaast ga ik mee met johan de witt, 2016 is over de hele linie gewoon niet zo'n sterk jaar. Bowie is een uitzondering met zijn meesterwerk Blackstar maar de toppers van dat album speelden in 2015 al mee. Zijn ietwat boude uitspraak dat 2017 nu al beter is dan heel 2016 onderschrijf ik wel. Ik kan nu al een betere top twintig albums maken dan ik van heel 2016 kan om over de toplijst liedjes nog maar te zwijgen.

Tot nu toe vind ik 2017 absoluut niet beter dan 2016, King Kendrick regeert (alweer) mijlenhoog boven het sterfelijk gepeupel.

Er zijn al 19 lijstjes binnen, met nog 2 dagen te gaan! Hopelijk gaan we het record van vorig jaar ( 33 lijstjes ) benaderen of verbreken.

De Grote Finale - De Finale:

A Tribe Called Quest - We the People...
Agnes Obel - Familiar
Amber Arcades - Fading Lines
Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales
Cigarettes After Sex - K.
Daughter - Fossa
Eefje de Visser - Jong
Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
liv - Wings of Love
Radiohead - True Love Waits
The Slow Show - Ordinary Lives
Weyes Blood - Do You Need My Love

MusicMeter: Song van het Jaar 2016 (De Grote Finale) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:17sCBEXkH8sTmL4CxpiO10

Interesse? Stuur je Top 8 dan op naar Dance Lover Je mag dit uitbreiden maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten. Het zou leuk zijn als je een korte of lange toelichting geeft.

De deadline hiervoor is vrijdag 2 juni, 22:00

123poetertjes, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Aroentje, Ataloona, bart1989, charlotte2807, chevy93, Choconas, corn1holio1, curufin, De-noir, DenDimi, deric raven, Don Cappuccino, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, inquestos, jassn, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, sniezo, Snoeperd, starbright boy, Sundance, Sunderland, Svendra, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, Vince vega, wandelindenatuur, Poek,-SprayIt-, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Leuk dat je me ook tagt, zal alles eens beluisteren. Had Agnes Obel - Familiar nog niet eerder gehoord, maar staat nu al voor zeker de 10e keer op, dus alvast dank! Lijstje volgt later

Top Marcel, ben benieuwd! Luister zeker eens naar Golden Green van haar, ook prachtig.

stoepkrijt schreef:
Mijn gedoodverfde nummer 1 is plots een plekje gezakt!
Zojuist mijn lijstje gepost en mijn gedoodverfde nummer laatst is zowaar gestegen naar plek 9! Viel ie verdorie nog bijna in de punten ook. Hoewel niet mijn ding heeft het nummer tenminste eigenheid terwijl ik dat van twee van de drie platen die er nu onder zijn geëindigd echt met geen mogelijkheid kan zeggen. Verder allemaal wel oké, ik heb mijn uiteindelijke nummer acht met een zeventje beloont dus dat nog best redelijk al zeg ik het zelf. De nummer één krijgt een 8,5 en zou daarmee vorig jaar op plek zeven of acht zijn geëindigd, om het verschil in niveau nog maar eens aan te geven.

stoepkrijt schreef:
Mijn gedoodverfde nummer 1 is plots een plekje gezakt!
Edgar18 schreef:
Zojuist mijn lijstje gepost en mijn gedoodverfde nummer laatst is zowaar gestegen naar plek 9! Viel ie verdorie nog bijna in de punten ook. Hoewel niet mijn ding heeft het nummer tenminste eigenheid terwijl ik dat van twee van de drie platen die er nu onder zijn geëindigd echt met geen mogelijkheid kan zeggen.
Ik heb het gevoel dat wij het wel eens over hetzelfde liedje zouden kunnen hebben.

Mijn gedoodverfde nummer 1 is uiteindelijk trouwens tóch 'gewoon' bovenaan geëindigd.

Ik word regelmatig getagd hier, maar heb nog weinig deelgenomen (misschien moet dat maar eens veranderen). Wel een eindlijstje ingediend! Benieuwd naar de uitslag

De lijstjes stromen nog mooi binnen, op dit moment zijn er reeds 25 lijstjes opgestuurd en ik kan alvast verklappen dat het loei spannend is aan kop en dat iedere lijst het verschil kan maken......

stoepkrijt schreef:
k heb het gevoel dat wij het wel eens over hetzelfde liedje zouden kunnen hebben.
Ik ook, vandaar dat ik je opmerking aanhaalde .

Kan jullie mededelen dat jullie het niet over hetzelfde nummer hebben jongens.

Dan staat mijn nummer 1 waarschijnlijk nóg lager in Edgars lijstje... Ik ben benieuwd over welk nummer je het dan had, maar daar kom ik over een paar dagen wel achter gok ik.

De lijnen zijn nog bijna 6 uur open tot 22.00 vanavond.

Ik verwacht zeker nog een lijst van Gretz, Choconas en -SprayIt-

Dan geeft mij nog even de tijd om een voorspelling te plaatsen:

1. Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales
2. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
3. The Slow Show - Ordinary Lives
-
12. Weyes Blood - Do You Need My Love

Die laatste plaats zou ook zomaar eens voor Daughter kunnen zijn, maar daar wil ik liever niet aan denken.

Ja meerdere mensen die nog hun top 3 willen voorspellen en ook de nummer laatst?

Het gonst nog kan ik jullie melden!

Te laaaat! Volgend jaar maar dan, kwam er echt niet aan toe!

En de stemming is gesloten!

Maar liefst 28 stemmers en daarmee komen we toch nog in de buurt van de succesvolle editie van vorig jaar. Bedankt jullie ''helden'' voor het in leven laten houden van dit schitterende topic, bij uitstek geschikt om nieuwe muziek te ontdekken!

inquestos Vince vega Poeha wibro 123poetertjes arcade monkeys johan de witt hoi123 Johnny Marr Dwejkk_ ArthurDZ Edgar18 charlotte2807 50tracks Sundance Co Jackso Choconas Simon77 Gizzmann Dance Lover Arrie stoepkrijt Arno dumb_helicopter stardust_be DjFrankie Ploppesteksel & Gretz

Speciale dank gaat uit naar organisatoren sinds jaar en dag: Teunnis dumb_helicopter Gretz & Edgar18

Song van het jaar 2010: Kanye West – Runaway
Song van het jaar 2011: Wilco – Art of Almost
Song van het jaar 2012: Burial – Ashtray Wasp
Song van het jaar 2013: Arcade Fire - Reflektor
Song van het jaar 2014: Savages – Fuckers
Song van het jaar 2015: Kendrick Lamar – The Blacker the Berry
Song van het jaar 2016: ?????

Wie gaat zich bij dit geniale rijtje platen voegen? We weten het in ongeveer 2 uur!

-SprayIt- schreef:
Te laaaat! Volgend jaar maar dan, kwam er echt niet aan toe!

Geen enkel probleem hoor, hoop je volgend jaar te zien hier!

12. liv - Wings of Love ( 67 punten, 20 x genoemd ) #1 van Simon77

En we trappen af met dit wonderkind geboren uit een huwelijk tussen Abba en Fleetwood Mac, althans Lykke Li, het bekendste lid uit deze Zweeds/Amerikaanse supergroep. In de MuMeAfrekening van het afgelopen jaar was dit een zeer grote hit en het nummer bereikte ook redelijk gemakkelijk de grote Finale. Na een stroeve start tikte het zelfs even de middenmoot aan om pas na het laatste lijstje af te zakken na de vermaledijde laatste plaats. Het ontbrak dit schaamteloos dromerige nummer ( inclusief bevrijdende hippieclip ) simpelweg aan hoge noteringen want het werd bovengemiddeld vaak genoemd door iedereen.

stoepkrijt schreef:
Wings of Love is niet alleen een ontzettend aanstekelijk popliedje, het blinkt ook uit door de gemoedelijke sfeer en de prachtige samenzang. Die maakt dit nummer net een stukje bijzonderder dan de meeste andere frisse popsongs die ik ken.

Voorspelling:

1. Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales
2. Radiohead - True Love Waits
3. Amber Arcades - Fading Lines
4. A Tribe Called Quest - We the People...
5. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
6. Agnes Obel - Familiar
7. Daughter - Fossa
8. The Slow Show - Ordinary Lives
9. Cigarettes After Sex - K.
10. Eefje de Visser - Jong
11. Weyes Blood - Do You Need My Love
12. liv - Wings of Love

11. Daughter - Fossa ( 69 punten, 22 x genoemd ) #1 van Gretz

Deze Londense band met hun fijne combi van folk en indierock, is al een tijdje succesvol onderweg. Youth is al uitgegroeid tot een klassieker die ook veel gebruikt wordt voor veel uiteenlopende doeleinden, zo was hij te horen in een Tour de France commercial en in de serie Grey`s Anatomy. Op MuMe hebben ze allang een vaste schare fans en scoorden ze het afgelopen jaar zeer behoorlijk met ook ''No Care'' dat lang naar de prijzen meedong. Fossa was het meest genoemde nummer in deze finale, maar liefst 22 x! Echter stond dit nummer bijna de hele tijd stijf onderaan totdat het op het laatst een hoop punten bijeen sprokkelde om in ieder geval te ontsnappen aan een troosteloze laatste plaats.

Wat een dramatisch begin. Daughter is gelukkig niet laatste, maar dat liv wél laatste is geworden doet me veel meer pijn. Ik had dit echt niet zien aankomen en zag Wings of Love zelfs als outsider voor de winst.

Wings of Love was ook het nummer dat mijn gedoodverfde nummer 1 tijdelijk van de eerste plaats stootte. Uiteindelijk is het mijn nummer 2 geworden.

Zonde dat er niet meer in zat met 22 vermeldingen. Toch een mooie prestatie wel. Toen we aan de voorrondes starten had ik echt niet gedacht dat dit fantastische nummer Daughter de finale zou halen.

10. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms ( 69 punten, 16 x genoemd ) #1 van stoepkrijt & Arno

Ik weet dat ik dit beter niet kan posten omdat het niet goed voor Stoepkrijt`s hart is, maar deze band reikt verrassend genoeg slechts tot de tiende plek. Net als Daughter haalde dit nummer de finale niet in zijn maandfinale, maar vernietigde daarna een hoop reputaties van gevestigde bands door achteloos op te stomen naar de finale, op basis daarvan waren de verwachtingen dus hooggespannen. Echter net zoals het in dit nummer een fijne chaos is, verloor dit nummer naarmate de finale langer duurde zijn grip op de middenmoot en zakte weg, ook het minst genoemde nummer in deze finale. Ter verzachting van de pijn enkele mooie woorden van die hard fans, want pure passie en liefde was er zeker voor deze eigenzinnige plaat!

stoepkrijt schreef:
Het was liefde op het eerste gehoor tussen dit liedje en mij. Die liefde is gebleven en ondanks dat ik het vaak heb geluisterd kan ik niet zeggen dat ik het kapot gedraaid heb. De eigenzinnige compositie blijft me intrigeren en ook de zangstemmen en -lijnen vallen bij me in de smaak. Het stukje rap met dat heerlijke Britse accent en dat verstilde stukje muziek erachteraan is mijn favoriete minuut uit dit liedje en deze hele finale.

123poetertjes schreef:
Carry on crazy, tripping on papers, bet I got bubblegum stuck to my trainers
Elke keer als ik deze luister moet ik na afloop mijn kin van mijn schoot loskrikken. Wat is dit voor shit? Hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren? Betoverend, maar dan niet zoals bijvoorbeeld Jong, Familiar en Do You Need My Love, maar echt in de letterlijke zin van het woord. Dit nummer is een sprookje. Een crazy, fucked up sprookje dan, voor sadistische ouders die - vermoedelijk onder invloed - hun kinderen badend in het zweet wakker willen houden ‘s nachts. Tegelijkertijd heeft het ook weer iets onschuldigs, twee tienermeisjes met glitteroogjes en haar tot aan de enkels die even lekker gek willen doen. Het is eigenlijk bijna een gimmick. En ik weet ook niet eens of het wel zo goed is. En dat is dan tegelijk ook weer wat het briljant maakt.

Ploppesteksel schreef:
Vanaf nu eet ik met plezier shiitake paddenstoelen. En stukjes grootmoeder natuurlijk!

Daar gaat mijn nummer 2 al...

1. Eefje de Visser - Jong (9,7)
2. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms (9,2)
3. Agnes Obel - Familiar (8,5)
4. A Tribe Called Quest - We The People... (8,3)
5. Weyes Blood - Do You Need My Love (7,8)
6. Amber Arcades - Fading Lines (7,8)
7. liv - Wings of Love (7,7)
8. Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales (7,2)
9. Daughter - Fossa (6,8)
10. Cigarettes After Sex - K. (5,7)
11. Radiohead - True Love Waits (4,0)
12. The Slow Show - Ordinary Lives (4,0)

Edit 23:43: M'n middenmoot is al zo'n beetje klaar. Laat de bottom 3 maar snel komen nu, die kwamen echt een flink stuk tekort op de rest. Wel topnieuws dat het beste Nederlandse nummer van het jaar ook het hoogste eindigt. Hup Eefje!

Edit 23:56: yess, mijn gebeden zijn gehoord. Niet te geloven dat deze ooit in in mijn Afrekening heeft gestaan, ik vind hem inmiddels ronduit vervelend. De laatste plek is trouwens gedeeld.

Edit 00:15: daar is de andere stinker. En dat doet me best pijn om te zeggen, want het blijft gewoon een ontzettend goede band. Hopelijk valt het kwartje ooit nog bij dit nummer en eigenlijk de hele maanpoelplaat, maar ik vrees ervoor. Het klinkt zo gemaakt, ik krijg er geen gevoel bij.

Edit 00:35: Bottom 3 op een rij! Dan blijft er toch nog een prima topvier over. Nog even over K.: Op zich best sferisch en ook niet heel vervelend om naar te luisteren, maar in die vijf minuten is er geen enkel moment van spanning, suspense, opwinding, ontroering of wat dan ook. Ik voel helemaal niks, het kabbelt allemaal maar een beetje voort. Wellicht is dat ook waar de K voor staat, voor mij is het in elk geval zeker geen Special K. K van Krappe voldoende kan ook. Dit heb ik eigenlijk ook met stijlgenoten Beach House.

Edit 00:54: Mijn nummer 1 eindigt op 4. Ben ik al behoorlijk trots op, want de algemene tendens is toch wel dat dit niet het sterkste nummer op Nachtlicht is. Maar dat is het natuurlijk weldegelijk. *Luisterbeurt 170 opzetten doet*

Edit 01:05: Geen Obelprijs dus helaas. We The People for the win dan maar!

Edit 01:23: 't is gebeurd! Toch wel een mooie winnaar, al komt ie niet in de buurt van The Blacker The Berry. Had ook liever RTJ of Kate Tempest gezien, maar in elk geval toch wel mooi dat een hiphopnummer toch nog zo scoort. Car Seat Headrest had het net niet, Vincent was geniaal en van de rustige nummers is de Ballad of the Costa Concordia nog een stukje beter. Desalniettemin is DD/KW een fraai melancholisch nummer, maar podium vind ik dus iets teveel eer.

Dit is inderdaad slecht voor mijn hart. Het begint wel erg op een worst case scenario te lijken...

De mooie en leuke woorden van 123poetertjes maken de pijn gelukkig iets draaglijker!

Liv laatste vind ik ook erg verrassend. Had die hoog ingeschat.

1. Daughter - Fossa
2.
3.
4.
5.
6.
7. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
8. liv - Wings of Love
9.
10.
11.
12.

09. Weyes Blood - Do You Need My Love ( 77 punten, 17 x genoemd )

Toen Natalie Mering voor het bekende platenlabel Mexican Summer tekende ging het snel met haar carrière. Ze bracht menigeen in vervoering met haar engelenzang op album: Front Row Seat to Earth, waarvan ''We Used to Be'' ook uitstekend presteerde in dit topic. Ze reikt met dit nummer tot een mooie negende plek en dat is knap temeer omdat ze het als enige nummer in de finale zonder #1 noteringen moest doen.

08. Amber Arcades - Fading Lines ( 77 punten, 20 x genoemd ) #1 van Ploppesteksel

Ondanks dat Amber Arcades de eer als beste Nederlandstalige act aan Eefje de Visser moet laten was 2016 een topjaar voor deze band die vooral draait om Annelotte de Graaf. Daarnaast speelden ze festivals plat, wonnen ze een maandfinale met dit nummer en zouden ze in het voorprogramma van Grandaddy gaan staan, een internationaal podium dus voor deze band die met dit zeer verslavende nummer ook hier behoorlijk aan de weg timmert, meer dan de middenmoot zat er echter nooit in al scoorden ze wel veel noteringen. Heb ze zelf nog nooit live gezien maar ben zeer benieuwd en hoop dat snel te doen!

Ploppesteksel schreef:
Die riff manifesteert zich in je brein en blijft eindeloos doorgaan... Vervelend? Integendeel! Uwo-oh!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:08 uur

geplaatst: vandaag om 02:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.