MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
Alweer de zevende editie van Song van het Jaar gaat nu van start! Song van het Jaar is In 2010 kwam herman met het idee - geïnspireerd door de Song van het Jaar-competitie van VPRO's 3voor12 - om elk jaar een competitie te houden waarbij één nummer uit het betreffende jaar gekroond wordt tot Song van het Jaar. In 2010 won Kanye West met Runaway, in 2011 - de eerste editie in de huidige spelvorm - was het Wilco die met Art of Almost de titel pakte en in 2012 werd Ashtray Wasp van Burial de Song van het Jaar. Het jaar erop was er een klinkende overwinning voor Arcade Fire met Reflektor en in 2014 ging het nummer Fuckers van de all-female band Savages er met de winst vandoor. Wie de titel van 2015 pakt is nog niet bekend. We zitten namelijk nog middenin De Grote Finale van de editie van 2015. Hierbij wil ik jullie dan ook allemaal aanmoedigen om ook in dat topic mee te stemmen, zodat daar een mooie winnaar uit komt. Maar ondertussen moeten we ook al de focus leggen op 2016. Het is alweer eind februari en er zijn al meer dan genoeg potentiële Songs van het Jaar 2016 uitgebracht. Dus laten we snel van start gaan!

We blijven het vertrouwde recept. Het enige dat gaat veranderen is de startlijst voor elke maand. Er komen minder automatische nominaties vanuit albumreleases en in plaats daarvan gaan we ook het topic MuMeAfrekening gebruiken. De juiste balans hierin zal gaanderweg gevonden worden; we starten voorzichtig met twee nominaties vanuit de MuMeAfrekening*. Voor degenen die wat minder bekend zijn met de spelregels zal ik het hier eenmaal uitgebreid uitleggen.

Elke maand mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van de Maand. Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: 1) een nummer moet in 2016 officieel zijn uitgebracht 2*) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook. Aan het eind van elke maand hebben we een Top 20 van de maand.

De 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat uit dertig nummers. Het grootste gedeelte, vijftien nummers, gaan we uit deze lijst halen. In deze lijst staan alle albumreleases van de betreffende maand. Van de albums met meer dan dertig stemmen en een gemiddelde van minstens 3,00 worden de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt geselecteerd. Dit wordt aangevuld tot een totaal van vijftien nummers met tracks van albums die meer dan tien en minder dan dertig stemmen hebben. Om te bepalen welke van deze albums dat worden, gebruiken we de zogenaamde IMDb-formule (waarbij het zowel om het gemiddelde als het aantal stemmen gaat). Van deze albums kiezen we opnieuw de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Nieuw dit jaar is dat er (in eerste instantie*) twee automatische nominaties uit het topic MuMeAfrekening 2016 geselecteerd gaan worden. Dit zijn de twee hoogste nog niet genomineerde nummers uit de meest recente weekafrekening. Daarnaast blijven er nummers uit het Maak kennis met... 2016-topic komen. De acht nummers die daar het hoogste gemiddelde cijfer van de maand krijgen, spelen hier automatisch mee. Tot slot komen er nog vijf nummers van de single-toplijst van 2016 van RYM. De vijf singles die op zijn laatst zijn uitgekomen in de maand die op dat moment gespeeld wordt krijgen een nominatie. Uit al deze bronnen komen dertig 30 nummers. Overigens is de volgorde van selectie precies omgekeerd aan de volgorde waarin ik het hierboven heb uitgelegd - is wel een belangrijk detail als een nummer in twee of meer van de hierboven genoemde bronnen staat.

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit de betreffende maand te zijn. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in 2016 moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single/videoclip/iets anders officieels) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het wordt op prijs gesteld als je een Youtube-linkje én een Spotify-URI geeft bij je nominaties.

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke maand gaan strijden om het beste nummer van de maand te worden. De beste twintig nummers doen uiteindelijk mee met de (voorrondes van) de Grote Finale aan het eind van het jaar. Deze maken dus kans op de titel Song van het Jaar 2016.

Hoe wordt er dan om die maandwinst gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet wordt is dat niet meerdere nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen en dat niet tweemaal dezelfde artiest in één ladder staat (beide regels gelden alleen voor de reguliere eerste ladderronde). Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top-4 van die ladder plaatsen. De nummer één krijgt vier punten, de nummer twee krijgt drie punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde; de finaleladders. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top-4 plaatst. Zodra de 24 uur voorbij is mag eenieder de nieuwe ladder plaatsen. Wel wordt het op prijs gesteld als je van tevoren even polst of er nog mensen zijn die binnen geringe tijd nog willen stemmen. Ik wil liever niet te streng moeten optreden - dit topic kenmerkt zich toch wel door zijn gemoedelijke sfeer - dus houd een beetje rekening met elkaar.

Na de reguliere ladders zijn er nog 32 nummers over. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top-4 plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de maandfinale.

De twaalf nummers die dan zijn overgebleven spelen de maandfinale. Hier mag iedereen zijn top-5 plaatsen in dit topic - een kleine toelichting wordt altijd gewaardeerd, maar is natuurlijk niet verplicht. Hier worden vijf tot één punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers één tot en met vijf. Op basis hiervan rolt er een top-12 uit. Dit gaat in eerste instantie op volgorde van punten. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan wordt er eerst gekeken naar het stempercentage in de finaleladder, daarna naar het stempercentage in de reguliere ladder. Mocht het daarna nog steeds miraculeus gelijk staan dan gaat de voorkeur naar het nummer dat bij de laatste tussenstand waar er geen sprake van een gelijkspel was voor stond.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. Dertig nummers komen van verschillende bronnen (albumreleases, MuMeAfrekening Maak kennis met... en RYM) en vervolgens mogen zeventien users ieder tww nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over acht ladders van acht nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top-4 die je in het topic post.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m vier naar de tweede ronde, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top-4 die je in dit topic post.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m drie naar de maandfinale. In de maandfinale maakt iedereen een top-5 van de twaalf overgebleven nummers. Deze top-5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per maand (een Top 20) wordt als volgt bepaald:
- 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
- 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Even tags plaatsen om iedereen op de hoogte te stellen:

50tracks, 7744leon, aERodynamIC, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

Voor de volledigheid zal ik de manier waarop de startlijst is samengesteld hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 januari zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand januari uit het "Maak kennis met... 2016"-topic. Vervolgens de twee hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste vijftien albums op MuMe die in januari zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 31 januari:

Yung Lean feat. Thaiboy Digital - Hoover
Suede - Like Kids
Suede - No Tomorrow
Savages - Adore
Weezer - King of the World

De acht best beoordeelde nummers van de maand januari uit het topic Maak kennis met... 2016:

PJ Harvey - The Wheel
Eefje de Visser - Mee
The Last Shadow Puppets - Bad Habits
Amber Arcades - Turning Light
Bettie Serveert feat. Prof. Nomand & Co - Never Be Over
Sivert Høyem - Sleepwalking Man
Underworld - I Exhale
Massive Attack - Take It There

Vervolgens de twee hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2016:

LNZNDRF - Beneath the Black Sea
Moderat - Reminder

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de vijftien populairste albums uit oktober op MusicMeter. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de minder dan dertig, maar wel meer dan tien stemmen hebben wordt de IMDb-formule gebruikt:

De Staat - Peptalk
Dream Theater - Moment of Betrayal
Steven Wilson - My Book of Regrets
Tindersticks - Hey Lucinda
Shearwater - Radio Silence
Anderson .Paak - The Season / Carry Me
Rihanna - Kiss It Better
Megadeth - Dystopia
Lucinda Williams - The Ghosts of Highway 20
Villagers - Set the Tigers Free
Frank Boeijen feat. Nol Havens - Is de Hemel Ver
Avantasia - The Haunting
Eriksson Delcroix - The Heart Out of Its Mind
Get Well Soon - It's a Fog
Federico Albanese - Silent Fall

Alfabetische lijst:

Avantasia - The Haunting
De Staat - Peptalk
Eefje de Visser - Mee
Megadeth - Dystopia
Moderat - Reminder
PJ Harvey - The Wheel
Rihanna - Kiss It Better
Savages - Adore
Suede - Like Kids
Suede - No Tomorrow
Underworld - I Exhale
Yung Lean feat. Thaiboy Digital - Hoover

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2016 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst me alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

31. Rihanna - Woo spotify:track:1bMLlAmVfFZOl0z4gTAsHx
32. Kanye West feat. Kendrick Lamar - No More Parties in L.A.

30 Hours dan voor de volgende maand bewaren?

33. Venetian Snares - Magnificent Stumble V2
34. Kangstof - Hostage

35. Mothers - Copper Mines
36. Eefje de Visser - Wel

DjFrankie (moderator)
37 Pete Yorn - Lost Weekend
38 Cold Cave - Nothing is True but You

39. Suede - The Fur & the Feathers
40. Shearwater - Wildlife in America

Mijn beide voorgenomen nominaties staan al in de startlijst (Anderson .Paak en Lucinda Williams) en ook Suede is al ruim vertegenwoordigd dus dan deze maar:

41. David Bowie - Dollar Days
42. FKA Twigs - Good to Love

43. SX - Hurts
44. The Jezabels - My Love Is My Disease

45: DeWolff - Love Dimension
46: Wolfmother - Baroness

47. Motorpsycho - Lacuna / Sunrise
48. Future - Fly Shit Only

Twee heel verschillende dingen Zal eens kijken of ik dit topic weer eens een beetje kan volgen. Was leuk, jaren geleden

panjoe (moderator)
49. James Blake - Modern Soul
50. Massive Attack ft. Roots Manuva - Dead Editors

51. Jessy Lanza - It Means I Love You spotify:track:78RJDgP05Q7E7p3Sht6d71
52. Anna Wise - Precious Possession spotify:track:2o6rLEGZ33jtiGzoQdh78V

53. Niki & the Dove - So Much It Hurts
54. Wet - All the Ways

55. Brynjolfur - M25 spotify:track:3xRZKHzJAPygrqCRAduEql
56. Blossoms - At Most A Kiss spotify:track:2XdhlemVkACNK7vAzBwiZ6

59. Akt - Coincidenze
60. The Winstons - Play with the Rebels

61. Sleepers' Reign - Blood Lift
62. Get Well Soon - It's Love

Teunnis schreef:

Vervolgens de twee hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2016:

Moderat - Reminder

Mooie toevoeging aan de automatische nominaties.

63. Blossoms - Charlemagne
64. Yeasayer - I Am Chemistry

Blijkbaar heb ik per ongeluk mijn vorige reactie verwijderd bij het toevoegen van de youtube linkjes.
nogmaals:

57. Sivert Høyem (ft. Marie Munroe) - My Thieving Heart
58. GoGo Penguin - All Res

Leuk dat je de MuMeAfrekening meeneemt, Teun!

Het is nog even afwachten hoe groot de overlap is, dus daarom hou ik het de eerste twee maanden bij twee nominaties. Ik heb namelijk het idee dat de overlap vrij groot is en dat de nummers die het goed doen in de MuMeAfrekening hier vaak al eerder genomineerd zijn door de users zelf. Maar voordat ik voorbarige conclusies trek kijk ik het eerst even aan.

Ik heb zelf eigenlijk t/m zaterdagmiddag geen tijd. Als één van de andere users met toegang tot de spreadsheet de maand kan opstarten zou dat fijn zijn. Anders is het even wachten tot zaterdagavond o.i.d.

Teunnis schreef:

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de vijftien populairste albums uit oktober op MusicMeter. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de minder dan dertig, maar wel meer dan tien stemmen hebben wordt de IMDb-formule gebruikt:
...
...

Deze stond boven aan mijn nominatielijstje. Fenomenaal nummer

Teunnis schreef:
Ik heb zelf eigenlijk t/m zaterdagmiddag geen tijd. Als één van de andere users met toegang tot de spreadsheet de maand kan opstarten zou dat fijn zijn. Anders is het even wachten tot zaterdagavond o.i.d.

Lol, ik had nog helemaal niemand toegang gegeven

inquestos, Gretz, dumb_helicopter, Edgar18 en 7744leon hebben nu toegang tot het 2016-document.

Ik heb vanavond tijd om de maand te laten starten.

Ik ben de laatste tijd razend druk maar zal dit jaar ook zeker proberen mijn steentje bij te blijven dragen bij het opstellen van de nieuwe maand, verwerken van eindstanden enz.

Januari

Ladder 1:
David Bowie - Dollar Days
Leon Vynehall - Midnight on Rainbow Road [Beat Edit]
Sivert Høyem feat. Marie Munroe - My Thieving Heart
Venetian Snares - Magnificent Stumble v2
Yung Lean - Hoover

Ladder 2:
Akt - Coincidenze
Jessy Lanza - It Means I Love You
Mothers - Copper Mines
Suede - Like Kids
SX - Hurts
Underworld - I Exhale

Ladder 3:
DeWolff - Love Dimension
GoGo Penguin - All Res
Niki & the Dove - So Much It Hurts
Pete Yorn - Lost Weekend
Suede - No Tomorrow

Ladder 4:
Brynjolfur - M25
FKA twigs - Good to Love
Rihanna - Woo
Savages - Adore
Suede - The Fur & the Feathers
The Winstons - Play with the Rebels

Ladder 5:
Anna Wise - Precious Possession
Avantasia - The Haunting
Klangstof - Hostage
Motorpsycho - Lacuna / Sunrise
Sleepers' Reign - Blood Lift

Ladder 6:
Blossoms - Charlemagne
Eefje de Visser - Wel
Massive Attack - Dead Editors
Rihanna - Kiss It Better
Wolfmother - Baroness

Ladder 7:
Blossoms - At Most a Kiss
Cold Cave - Nothing Is True but You
Eefje de Visser - Mee
Get Well Soon - It's Love
Megadeth - Dystopia
Moderat - Reminder
The Jezabels - My Love Is My Disease

Ladder 8:
De Staat - Peptalk
Future - Fly Shit Only
Kanye West feat. Kendrick Lamar - No More Parties in L.A.
PJ Harvey - The Wheel
Shearwater - Wildlife in America
Wet - All the Ways
Yeasayer - I Am Chemistry

MusicMeter: Song van het Jaar 2016 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Ladder 1:

David Bowie - Dollar Days
Leon Vynehall - Midnight on Rainbow Road [Beat Edit]
Sivert Høyem feat. Marie Munroe - My Thieving Heart
Venetian Snares - Magnificent Stumble v2
Yung Lean - Hoover

MusicMeter: Song van het Jaar 2016 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Het jaar is geopend ?

Mooi dat het aan David Bowie de eer is om het jaar te beginnen.

Goed werk!

Hmmm.. ik hoor nu voor het eerst die van James Blake. Is dit ook een officiële release? panjoe?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.