MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Het Beste Album Allertijden Spel

zoeken in:
29. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6054.300.jpg

Punten: 175
Hoogste positie: nr. 2 van Dwejkk_
Laagste positie: nr. 30 van LucM

Het debuutalbum van de Britse band Lloyd Cole & The Commotions (alhoewel ik ze wel Amerikaans vind klinken qua sound en hij woont ook al lange tijd daar of heeft daar lang gewoond).
Het titelnummer is misschien ook wel meteen hun bekendste nummer. Heerlijk, vaak theatrale maar vooral warme en diverse janglemuziek.

Cole described the songs on Rattlesnakes as "about the things people do when they are in love. People get in all sorts of weird scenarios and I quite like the idea of that. I write about that more than anything. Sometimes it is comic, sometimes tragic, sometimes funny and tragic at the same time. After years of trying to deny it, I'm also starting to realise that I basically write about myself

Het album is in de zomer opgenomen en de zomerse feel kun je goed voelen op het album. Het werd destijds als goed tot zeer goed ontvangen en is ook een klassieker, zeker in het janglegenre. Hierna brachten ze nog 2 albums uit, ook mooi, maar minder goed ontvangen waarna Lloyd (redelijk succesvol) solo ging.

De tweede 5,0 plaat.
Slecht begin van de finale

Pijnlijk ja

luigifort schreef:

Hoogste positie: nr. 4 van johan de witt

Zijn mijn punten wel meegenomen? Deze stond namelijk bij mij op 2.

Dwejkk_ schreef:
(quote)

Zijn mijn punten wel meegenomen? Deze stond namelijk bij mij op 2.

Excusez..je hebt gelijk..even aanpassen
Doordat je een top 25 had kreeg deze bij jou 24 pts en bij Johan 27 dus qua hoogste plaats heb ik dat verkeerd gezien .

Ah oke prima

28. The Doors - L.A. Woman (1971)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/218.300.jpg

Punten: 186
Hoogste positie: nr. 1 van Johnny Marr
Laagste positie: nr. 26 van johan de witt

Het laatste studioalbum van The Doors waarop Jim Morrison te horen is. 3 maanden na het uitbrengen overleed hij in een badkuip in Parijs. De omstandigheden daaromtrent zijn nog altijd niet helemaal duidelijk, in ieder geval was er, hoe verrassend, drugs in het spel.
Na dit album gingen de overige leden nog een korte tijd door onder dezelfde bandnaam, volgens velen had dat niet meer gehoeven. Een bluesy album waarbij de stem van Jim nog rauwer geworden is, de stemkwaliteit van Jim zou inmiddels ook achteruit zijn gegaan, maar ik vind het perfect passen op dit album.
Natuurlijk met de klassiekers Love Her Madly, ultiem snelwegnummer L.A. Woman en afsluiter Riders On The Storm, die het altijd wel goed doet in de top zoveels allertijden, maar de rest van het album mag er ook wezen.

Deze staat gelukkig wel (ongeveer) goed!
Nog altijd weinig mis mee overigens.

27. Marvin Gaye - What's Going On (1971)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/76.300.jpg

Punten: 192
Hoogste positie: nr. 4 van GrafGantz, Johnny Marr
Laagste positie: nr. 30 van nelis

Het bekendste en over het algemeen meest gewaardeerde album van Marvin Gaye. Een conceptalbum over een Vietnam-veteraan die bij zijn terugkomst zijn vaderland beziet en alleen maar onrechtvaardigheid, leed en haat ziet onder de mensen, hetzelfde land dat hij juist diende in de oorlog. Bij zowel critici en publiek extreem goed ontvangen en is een van DE soulklassiekers allertijden.
Het bleef een jaar lang in de Amerikaanse albumlijst en voor Motown was het ook bijzonder, het was in die tijd heel ongebruikelijk dat een soulalbum zo politiek geladen was.
De titelsong is misschien wel het bekendste nummer met een mooie melodie en tekst en kan iedereen zo meezingen lijkt me bij de eerste tonen. Mooi album!

Schandalig laag!

Marvin Gaye op 27...

The Doors met LA Woman had ik toch ook wel hoger verwacht als 28.

Tja 5 hoge scores maar voor Gaye en bijna 2x zo vaak rond de 22e-27e plaats...

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
17.
18.
19
20.
21.
22. Lou Reed - Berlin (1973)
23.
24.
25. The Doors - L.A. Woman (1971)
26.
28.
29.
30.

26. David Bowie - Hunky Dory (1971)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/797.300.jpg

Punten: 195
Hoogste positie: nr. 3 van orbit
Laagste positie: nr. 27 van Arno

En het 3e album uit 1971 achter elkaar . Bowie's 4e studioalbum en wat voor een, met klassiekers als Changes en Life On Mars?, maar de rest doet er niet voor onder, wat te denken van het prachtige Quicksand. Bij de release ontving dit album al lovende kritieken en behoort tot de absolute meesterwerken van David.

Hunky Dory has been described by AllMusic's Stephen Thomas Erlewine as having "a kaleidoscopic array of pop styles, tied together only by Bowie's sense of vision: a sweeping, cinematic mélange of high and low art, ambiguous sexuality, kitsch, and class"

Het album is ingespeeld door dezelfde band die het jaar erop ook het Ziggy album voor zn rekening nam. Misschien kun je wel zeggen dat Bowie's creatieve piek in de begin 70s lag, alhoewel zijn albums in de 2e helft van de jaren 70 ook niet misselijk zijn .

orbit over het album:
Ondanks de lichte Bowie-overkill, is dat bij deze artiest meer dan terecht. Dit is zijn eerste echte meesterwerk en meteen de beste van het stel. Subtiel en ingehouden maar 2000% overtuigend. Ijzersterke teksten ook.

Mooie presentatie luigifort, complimenten .

Ik heb deze keer voor een top twintig gekozen want er staan een aantal albums in de finale die ik niet voor mijn plezier opzet. Omdat ik dacht dat het twintig of dertig moest zijn heb ik ook enkele albums die ik wel gewoon tof vind af moeten laten vallen.

7. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
19. David Bowie - Hunky Dory (1971)
20. Lou Reed - Berlin (1973)

Niet in mijn lijst:

The Doors - L.A. Woman
Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes

1971 is wel hofleverancier!
Mooi dat Suede nog niet geweest is!

1.
2.
3.
4. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)
5.
6.
7.
8.
9.
10.

11.
12.
13.
14. Lou Reed - Berlin (1973)
15. David Bowie - Hunky Dory (1971)
16.
17.
18.
19.
20.

21.
22.
23.
24.
25.
26. The Doors - L.A. Woman (1971)
27.
28.
29. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
30.

L.A. Woman en What's Going On nu al? Zo schandalig laag zeg...

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
8. David Bowie - Hunky Dory (1971)
9.
10

11
12 The Doors - L.A. Woman (1971)
13
14
15
16
17
18
19 Lou Reed - Berlin (1973)
20

21
22
23
24
25
26 Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)
27
28
29
30

Hunky Dory nu al..?

Jammer van Berlin, Hunky Dory en Marvin Gaye in de onderste regionen. Het was al niet echt mijn lijst, maar als we ook nog eens meteen alle goede albums gaan dumpen...

orbit schreef:
Hunky Dory nu al..?

Ik dacht meer aan:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13. The Doors - L.A. Woman [28]
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21. Lou Reed - Berlin [30]
22. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes [29]
23.
24.
25. David Bowie - Hunky Dory [26]
26. Marvin Gaye - What's Going On [27]
27.
28.
29.
30.

25. Suede - Dog Man Star (1994)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1491.300.jpg

Punten: 196
Hoogste positie: nr. 3 van Arno
Laagste Positie: nr. 30 van GrafGantz, Johnny Marr

Het altijd moeilijke 2e album van een band. Voor Suede gaat dat niet op wat mij betreft. Het debuut was al prachtig, echt een debuutalbum ook, jong en fris, velen vinden het debuut juist ook beter dan deze. Dog Man Star is veel epischer, theatraler en heeft een bepaalde grandeur, wat nogal eens als storend ervaren kan worden. Niet bij mij . Dog Man Star wordt inmiddels gezien als een klassieker, de Bowie/Glam invloeden zijn duidelijk te horen, maar ze geven er toch een eigen twist aan. Kwaliteitssongs, dramatische lyrics, charismatische zanger met een typische stem en mooi gitaarspel van Bernard Butler, die na het opnemen van dit album vertrok vanwege meningsverschillen. The Asphalt World duurt bv meer dan 9 minuten, Bernard wilde er liever 20 van maken . Later is de ruzie bijgelegd en heeft hij met Brett Andersen de gelegenheidsband The Tears gevormd, goed voor 1 album. Wat mij betreft terecht in de top 30. Dit jaar hebben ze ook weer een mooie plaat afgeleverd .

1.
2.
3.
4.
5.
6. Suede - Dog Man Star (1994)
7. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
17.
18.
19
20.
21.
22. Lou Reed - Berlin (1973)
23. David Bowie - Hunky Dory (1971)
24.
26.
28.
29.
30.

Huilen...

1.
2.
3.
4.
5. Lou Reed - Berlin (1973)
6.
7. Suede - Dog Man Star (1994)
8.
9. David Bowie - Hunky Dory (1971)
10.
11.
12. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Gelukkig gaat mijn top-4 nog wel even door. Toch?

24. The Waterboys - This Is The Sea

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1493.300.jpg

Punten: 197
Hoogste Positie: nr. 3 van nelis
Laagste Positie: nr. 30 van aERodynamIC, ArthurDZ

Het bekendste album van The Waterboys (vernoemd naar een tekst in een nummer op Berlin van Lou Reed), hun meesterwerk ook algemeen beschouwd. Alhoewel er stemmen opgaan dat dit album al te commercieel was. Ik kan me er wel iets in vinden, ik vind m wel verwant aan Ocean Rain van Echo & The Bunnymen, allebei niet echt bands met heel veel grote hits bij het grote publiek. Ze hebben toch altijd een zweem van alternatief over zich gehouden. De niet This Is The Sea liefhebbers gaan toch meestal voor A Pagan Place en vooral Fisherman's Blues, zonder meer ook prachtige albums. Zanger Mike Scott liet zich voor dit album inspireren door Astral Weeks van Van Morrison. Ik vind het een prachtig album en een mooi geheel. Don't Bang The Drum is een fantastische opener, evergreen The Whole Of The Moon vind ik nog steeds prachtig, om niet te spreken over parels als The Pan Within, Old England en als afsluiter het titelnummer. Perfect album van begin tot eind, met altijd de begeisterde Mike Scott aan het roer .

23. David Bowie - ★ (2016)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/517000/517968.300.jpg

Punten: 199
Hoogste Positie: nr. 2 van west
Laagste Positie: nr. 30 van Arno

De meester komt nog maar eens met een laatste kunststukje. Iedereen wist dat Bowie al langere tijd gezondheidproblemen had (niet voor niets had hij zich al 10 jaar terug getrokken uit de muziekwereld), maar niemand wist verder van zijn laatste ziekte, dat hield hij verborgen voor de buitenwereld. Als rasechte kunstenaar wilde hij het gegeven van zijn naderende einde omzetten in een laatste album en wat een virtuoze, melancholische tour de force is dat geworden. Duidelijk te zien ook in de videoclip van Lazarus, hoe hij vecht en tijd tekort komt en haast om het album af te maken voor hij zou sterven, maar ook met een berusting erin. Allerlei elementen uit zijn carrière zijn erin te horen, het is sterker ook dan zijn comebackalbum van een paar jaar daarvoor. Bewondering voor deze rasartiest dat hij dit nog kon afleveren, waarschijnlijk ook voor zijn fans. Twee dagen na de release overleed hij, om zelf Starman te worden.

west over dit album:
Na een glansrijke carriere kwam Bowie met nog maar eens een meesterwerk op de proppen, vol met intrigerende, prachtige muziek en mooie wendingen. Wat een klasse!
RIP Bowie

1.
2.
3.
4.
5.
6. Suede - Dog Man Star (1994) 
7.
8. The Waterboys - This Is the Sea (1985)
9. Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)  
10. Lou Reed - Berlin (1973)
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20. David Bowie - Hunky Dory (1971)
21. David Bowie - ★ (2016) 
22.
23.
24.
26.
27.
28. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
29.
30.

22. The Beatles - Abbey Road (1969)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1210.300.jpg

Punten: 200
Hoogste Positie: nr. 1 van Edgar18
Laagste Positie: nr. 29 van aERodynamIC

Het album dat vernoemd is naar de straat waar de studio ligt, alwaar The Beatles veel van hun nummers opnamen. Het is het laatste album dat ze hebben opgenomen, alhoewel Let It Be later nog werd uitgebracht. Vooral kant B van het album wordt als zeer sterk geacht. Mijn persoonlijke favorieten zijn Come Together, Octopus's Garden en vooral Because (nog gecoverd door Elliot Smith en gebruikt in de prachtfilm American Beauty). The Beatles wilden voordat ze uit elkaar gaan nog een klapper van een album afleveren en dat is ze wel gelukt kun je wel zeggen. Natuurlijk met de wereldberoemde hoes met de 4 leden op het zebrapad.

21. The Smiths - Hatful Of Hollow (1984)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3719.300.jpg

Punten: 205
Hoogste Positie: nr. 1 van Dwejkk_
Laagste Positie: nr. 30 van west

Hatful Of Hollow is de eerste verzamelaar van de Britse band The Smiths. Het bevat de A en B kanten van 3 singles, aangevuld met radiosessies. Het werd een paar maanden na hun debuut The Smiths uitgebracht. Het album bleef bijna een jaar in de albumlijst. De live versies zijn hier vaak wat rauwer dan de studioversies. De highlights op dit album zijn dan ook vooral de singles. The Smiths hadden een traditie van veel singles uitbrengen die niet op een album verschenen. Morrissey zette deze trend later solo ook door. Ook (B kant) How Soon is Now? staat erop. Morrissey en Johnny Marr waren ervan overtuigd dat ze hun sterkste song tot dan hadden geschreven en waren teleurgesteld dat het geen grote hit werd.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:52 uur

geplaatst: vandaag om 13:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.