MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Country Top 100

zoeken in:
55. Tom T. Hall - Homecoming 19 (15)

54. Gene Clark - Strength of Strings 19 (14)

53. The Flying Burrito Brothers - Dark End of the Street 19 (11)

52. Neil Young - My My, Hey Hey (Out of the Blue) 19 (9)

51. Hilary Scott - Freight Train Love 19 (8)

50. Dixie Chicks - Long Time Gone 19 (7)

Degenen die Old Man en My My Hey Hey van Neil Young genomineerd hebben: waarom vinden jullie dat die nummers onder country vallen?

Bij Ryan Adams en CCR vraag ik me dat ook af. Maar goed, het is ook niet voor niks dat we zoveel eenlingen hebben.
Wat meer afbakening was wellicht beter geweest.

IT wasn't me. Er zijn nul van mij voorbij gekomen.

johan de witt schreef:
Bij Ryan Adams en CCR vraag ik me dat ook af.

Ik had voor mezelf de vuistregel dat als op Wikipedia in de eerste zin zowel de naam als de artiest als country genoemd wordt, het in de country top 100 kan. Niet op Ryan Adams gestemd, maar het had gekund:

"David Ryan Adams (Jacksonville (North Carolina), 5 november 1974) is een Amerikaanse country-singer-songwriter. "

CCR is wat meer een twijfelgeval, al zegt Wikipedia "De groep speelt een karakteristieke swamp blues (moeras-blues), een mix van country, blues en rock n' roll."

Ik heb zelf ook nog een paar nummers uit http://www.last.fm/tag/country+songs+by+non-country+artists/tracks op mijn lijst gezet, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat ook twijfelachtig vinden.

Lastig bij dat criterium is dat sommige artiesten soms echte country maken en soms ook helemaal niet. Zie dezelfde Ryan Adams en niet toevallig ook Taylor Swift. De grenzen blijven lastig vooral omdat juiste de spannendste muziek in de geschiedenis vaak op het snijvlak van stromingen wordt gemaakt.

1.
2.
3. (62) Slobberbone - Lumberlung
4. (74) Townes van Zandt – Rake
5. (87) The Mekons – Chivalry
6. (99) Gram Parson ft. Emmylou Harris - Las Vegas
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

49. Waylon Jennings - Honky Tonk Heroes 19 (6)

48. Johnny Cash - A Boy Named Sue 19 (5)

47. Gillian Welch - The Devil Had a Hold of Me 19 (4)

46. Neil Young - After the Gold Rush 19 (3)

En ik ben weer door een tiental heen. Niet het sterkste wat mij betreft, al was Big Gay Heart nog wel een toffe afsluiter. Jammer van de 'niet-country' nummers in de lijst. Het blijft natuurlijk lastig nomineren maar Neil Young en CCR?? Wel tof dat Dark End of the Street het gehaald heeft. Ik ging zelf voor Sin City maar hou ook erg van dit nummer (alleen nog wel iets meer in zijn originele versie). Ook fijn dat Strength of Strings in de lijst staat al had ik wel op iets meer liefde gehoopt voor deze parel.

90. John Prine - Hello in There - 7
89. I Can Lick Any Sonofabitch in the House - Westboro Baptist Church - 7,5
88. George Jones - Tennessee Whiskey - 7,5
87. The Mekons - Chivalry - 7
86. Loretta Lynn - Don't Come Home a Drinkin' (With Lovin' on Your Mind) - 6,5
85. Bright Eyes - Poison Oak - 6
84. Porter Wagoner - Albert Erving - 7
83. Eagles - Bitter Creek - 6,5
82. Charlie Rich -- Sittin' And Thinkin' - 7,5
81. The Lemonheads - Big Gay Heart - 8

45. Lee Hazlewood - Hey Cowboy 19 (2)

Big Gay Heart is inderdaad heel mooi. Ik heb the Lemonheads driemaal in Vera gezien, niet bepaald een countrybandje, al coverden ze ook Brass Buttons. Evan Dando is een eindbaas voor mij.

Big Gay Heart heeft wel een country-feel. Had er ook op moeten stemmen.

Ik had op Facebook mijn voorlopige lijst gepubliceerd en om suggesties gevraagd. Een countrykenner noemde toen o.a. dat Big gay heart. Nadat ik zag dat op last.fm mensen het ook als country getagd hadden meteen op 4 gezet (en ik vind nu het gitaarspel ook wel countryachtig).

44. The Carter Family - Keep on the Sunny Side of Life 19 [2]

Poek schreef:
Degenen die Old Man en My My Hey Hey van Neil Young genomineerd hebben: waarom vinden jullie dat die nummers onder country vallen?

Discogs en Wikipedia zeggen dat Old Man deels country rock invloeden hebben. Ook de gebruikers op Last.fm hebben het als country aangemerkt.

De andere heb ik niet genomineerd.

43. Porter Wagoner - Cold Hard Facts of Life 20 (15)

nummer 1 van J.J. Wever

42. Soggy Bottom Boys - I Am a Man of Constant Sorrow 20 (13)

Nummer 1 van Poek

41. Gram Parsons - In My Hour of Darkness 20 (11)

nummer 1 van johan de witt

42. Soggy Bottom Boys - I Am a Man of Constant Sorrow 20 (13)

helemaal vergeten!

..terwijl ik wel andere nummers van de soundtrack van: O Brother, Where Art Thou? heb overwogen. .... zou zeker mijn Top 5 gehaald hebben.

Poek schreef:

My My Hey Hey....met akoestisch versterkte gitaar en mondharmonica is het bij mij al snel country. Zo klinkt het voor mij in ieder geval wel. Waar zou jij het nummer dan onder indelen?

80. Lee Hazlewood - Trouble Is a Lonesome Town - 7,5
79. Linda Ronstadt & Emmylou Harris - 1917 - 8
78. Chip Taylor & Carrie Rodriguez - Sweet Tequila Blues - 7,5
77. The Bellamy Brothers - Let Your Love Flow - 7
76. Dixie Chicks - Easy Silence - 6,5
75. Turnpike Troubadours - Call a Spade a Spade - 7
74. Townes Van Zandt - Rake - 8,5
73. Jenny Lewis and the Watson Twins - Rise Up With Fists!! - 6
72. Bob Dylan - Girl from the North Country - 7
71. Tammy Wynette - Cry, Cry Again - 8

Net Unchained van Cash beluisterd, mooi liedje hoor maar wat heeft het met country te maken? Dat Cash het heeft ingezongen betekent natuurlijk niet automatisch dat het country is. Ik vrees ook met grote vrezen dat Hurt hoge ogen gaat gooien. Een juweel van een nummer maar niet voor in deze lijst.

40. The Band - The Weight 20 (10)

nummer 1 van Poeha

39. Billy Bragg & Wilco - California Stars 20 (9)

nummer 1 van L_T_B

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.