MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
Teunnis schreef:
4. Steve Monite - Only You [Frankie Francis Disco Jam Edit] (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona, nummer 1 van Arrie, Ataloona en Teunnis)
(embed)

Hoewel het wel mijn meest toegankelijke nominatie moet zijn geweest, ben ik toch verrast dat deze met zijn 7 minuten gewoon de top 5 haalt. Heerlijke track. Ook toffe achtergrondinfo, want dat wist ik allemaal niet. Ook niet dat deze track al 33 jaar oud is. Ver z'n tijd vooruit.

Teunnis schreef:
Someone is een nieuw project van Tessa Rose Jackson, die vier jaar eerder haar debuutplaat uitbracht onder haar volledige naam. Toen maakte ze nog lieve folkliedjes, nu probeert ze het over een andere boeg.

Toch wel een opvallende metamorfose. Ik vergeet telkens dat dit een project van Tessa Rose Jackson is, juist omdat ze voorheen inderdaad van die lieve folkpop maakte. Dat kon ik destijds goed waarderen, maar dit nummer mag er ook zijn! =)

2. Margo Price - Just Like Love (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van chevy93 en Edgar18)

Van The National op #3 naar country op #2, wie had dat gedacht? Nu is Just Like Love geen standaard country en doet het me meer denken aan Alela Diane of Mariee Sioux dan aan het andere werk van Margo Price (zojuist het een en ander geluisterd). Er zit een flinke scheut melancholie in Just Like Love, met name dankzij de violen en de wat treurige klank in de stem van Margo Price, en dat doet het altijd wel goed op MusicMeter. Maar bovenal is het gewoon een heel erg goed in elkaar gesmeden liedje. Echt vakwerk. En dat hoor ik ook wel terug in de wat meer traditionele countrynummers van Price. Met de tegenvallende prestatie van LAKSHMI was dit (op basis van stempercentages in de ladderrondes) de gedoodverfde #2, maar toch knap dat zo'n relatieve nobody dat weet waar te maken.

1. Japanese Breakfast - Diving Woman (32 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van arcade monkeys en DjFrankie)

Vorig jaar werd Japanese Breakfast nog direct kansloos uitgeschakeld, maar met een ander nummer (Road Head) van het nieuwe album wist ze de maandfinale al te halen en werd ze vijfde. Japanese Breakfast is het soloproject van Michelle Zauner, die eerder zong en gitaar speelde in de emoband Little Big League. Ze besloot solo (en meer lo-fi) te gaan nadat haar moeder overleed aan kanker. Zauner is een groot fan van Phil Elverum (Mount Eerie/The Microphones) - ze heeft zelfs een tattoo van een van zijn albumcovers - en nou wil het net dat ook Elverum een naaste (zijn vrouw) verloor aan kanker. Hij bracht eerder dit jaar een album uit dat zeer specifiek was over het rouwproces. Zauners teksten zijn minder expliciet, maar volgens eigen zeggen is het zowel op dit als het vorige album een belangrijk thema. Ik geniet eerlijk gezegd vooral van het dromerige gitaarwerk van Zauner. Ik vind het een prachtige winnaar en met mij waarschijnlijk nog minstens negen anderen, want het werd maar liefst tien keer (het meest van allemaal) genoemd.

Dank je wel, Teunnis. Ik ben blij verrast dat Margo Price het zo goed doet hier bij de SvhJ, dat had ik van tevoren niet verwacht. Maar ik ben vooral in mijn nopjes met de maandwinnaar, wat is Diving Woman toch heerlijk verslavend nummer! Road Head vond ik ook al dik in orde, dus toch maar eens wat meer verdiepen in Japanese Breakfast!

Mijn top 3 in de top 3.

Choconas schreef:
Ik ben blij verrast dat Margo Price het zo goed doet hier bij de SvhJ, dat had ik van tevoren niet verwacht.
Maar je hebt hem niet in je top vijf?!

Ik ben ook blij verrast dat Margo Price het zo goed heeft gedaan, dat verwachte ik niet toen ik het nomineerde. Inmiddels is er een nieuwe single uit als voorloper van het album dat 20 oktober verschijnt.

Dank voor de presentatie Teunnis! En hoe vond je het andere werk van Margo Price? Haar vorige album gaat meer richting traditionele country maar bevat met bijvoorbeeld Hurtin' (On the Bottle), How the Mighty Have Fallen en Hands of Time ook een paar absolute pareltjes (zeker tekstueel).

Het album van Japanese Breakfast kan me niet over de hele lijn boeien, maar Diving Woman is wel zonder twijfel mijn favoriete track. Terechte maandwinnaar! Mooie presentatie Teunnis ?

Edgar18 schreef:
Maar je hebt hem niet in je top vijf?!

Nee, Margo Price viel helaas net buiten de punten, het was mijn nummer 6. Het was dan ook weer een behoorlijk sterke maandfinale. Mijn verbazing zit hem er vooral in dat het een country-folkliedje is en die kunnen hier doorgaans weinig potten breken. Weliswaar een liedje dat goed in mekaar zit, maar toch. Een tweede plaats met zulke sterke concurrentie is daarom een puike prestatie!

De top-20 van de maand juli:

1. Japanese Breakfast - Diving Woman
2. Margo Price - Just Like Love
3. The National - Carin at the Liquor Store
4. Steve Monite - Only You [Frankie Francis Disco Jam Edit]
5. Oh Sees - Static God
6. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
7. London Grammar - Hell to the Liars
8. Palms Trax - Honey Lemongina
9. ABRA - Bounty
10. Lorde - Perfect Places
11. GusGus - Featherlight
12. Someone - Say Something
13. Alvvays - Dreams Tonite
14. Daughter - Burn It Down
15. Kiasmos - Blurred
16. Arcade Fire - Put Your Money on Me
17. Young Ejecta - Build a Fire
18. Broken Social Scene - Hug of Thunder
19. Japanese Breakfast - Boyish
20. Tyler, the Creator - I Ain't Got Time

En nu verder met de augustus. Ik constateer dat we een stuk minder achter op schema lopen dan voorheen, top! Er zijn 28 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2017 op RYM, uitgebracht vóór 1 september. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand augustus uit het "Maak kennis met... 2017"-topic. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste twaalf albums op MusicMeter die in augustus zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 augustus:

Brockhampton - Junky
Brockhampton - Gummy
Angelo Badalmenti - Heartbreaking
Brockhampton - Swamp
Brockhampton - Sweet

De acht best beoordeelde nummers van de maand augustus uit het topic Maak kennis met... 2017:

Alvvays - Plimsoll Punks
Tiny Feet - At the End
Hammock - Mysterium
LCD Soundsystem - Tonite
Jen Cloher - Regional Echo
Out Lines - Buried Guns
James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire
DJ Hell - Car, Car, Car

Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017:

The War on Drugs - Pain
Manchester Orchestra - The Alien
Makthaverskan - In My Dreams

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit augustus. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Steven Wilson - Refuge
Queens of the Stone Age - Feet Don't Fail Me
Grizzly Bear - Mourning Sound
Everything Everything - A Fever Dream
Triggerfinger - Colossus
Sean Price feat. Bernadette Price - Dead or Alive
Leprous - Illuminate
Brockhampton - Queer
Randy Newman - The Great Debate
David Rawlings - Come on Over My House
Nadine Shah - Holiday Destination
together PANGEA - Better Find Out

Alfabetische lijst:

Alvvays - Plimsoll Punks
Angelo Badalamenti - Heartbreaking
Brockhampton - Gummy
Brockhampton - Junky
Brockhampton - Queer
Brockhampton - Swamp
Brockhampton - Sweet
David Rawlings - Come on Over My House
DJ Hell - Car, Car, Car
Everything Everything - A Fever Dream
Grizzly Bear - Mourning Sound
Hammock - Mysterium
James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire
Jen Cloher - Regional Echo
LCD Soundsystem - Tonite
Leprous - Illuminate
Makthaverskan - In My Dreams
Manchester Orchestra - The Alien
Nadine Shah - Holiday Destination
Out Lines - Buried Guns
Queens of the Stone Age - Feet Don't Fail Me
Randy Newman - The Great Debate
Sean Price feat. Bernadette Price - Dead or Alive
Steven Wilson - Refuge
The War on Drugs - Pain
Tiny Feet - At the End
together PANGEA - Better Find Out
Triggerfinger - Colossus

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2017 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

En de lijst van nummers die al in 2017 hebben meegedaan:
Overzicht 2017

Teunnis schreef:
Brockhampton - Gummy
Brockhampton - Junky
Brockhampton - Queer
Brockhampton - Swamp
Brockhampton - Sweet

Brockhamton-maand!

29. Alice Jemima - Home spotify:track:7g6OZmVcrkonJ0xr2dLDoq
30. Not Waving ft. Marie Davidson - Where Are We spotify:track:0Y3fSMuVC3SrdgfIoXb4j2

31. $UICIDEBOY$ x GERM - Slip on a Banana Clip
32. Moor Mother X Mental Jewelry - Streets Dept.

Wel balen dat er zoveel Brockhampton in staat. Misschien een beetje overkill als er ook nog eens twee hiphop nominaties van mij bijkomen. Anderzijds is die van Moor Mother meer duister industrial achtig. En bruut!

33. Susto - Jah Werx
34. Low Island - (Pause)

35. The National - Day I Die
36. Courtney Barnett & Kurt Vile – Over Everything

37. Mark Lanegan - Beehive
38. The National - Nobody Else Will Be There

39. Spinvis - Dageraadplein
40. Mister and Mississippi - The Repetition of Being Alone

DjFrankie (moderator)
41 London Grammar - Non Believer
42 The Vryll Society - Shadow of a Wave

Teunnis schreef:
(quote)

Brockhamton-maand!

8 Brockhamptons dus al dit jaar, dat zal wel een record zijn? Ik voorspel alvast dat ze elkaar allemaal in de weg gaan zitten er geen enkele de finale haalt.

Alle vijf naar de finale en dan een Brockhampton-top-5 inleveren!

Ik kan de volgende weken door een verhuis enkel mobiel op het internet. Dus mocht iemand de bijpassende linkjes willen zoeken, dan zou ik dat van harte appreciëren.

45. Triggerfinger - Afterglow
46. Queens of the Stone Age - Villains of Circumstance

47. Orbital - Copenhagen
48. St. Vincent - Los Ageless

49. Angus & Julia Stone - Chateau spotify:track:2eKTPiHsDLaVV5aJpjW7Y3
50. Motorpsycho - A.S.F.E. spotify:track:20NAF0S6mPiowyjQKunS29

51.
52.

53. Karl Hyde & Matthew Herbert - We All Hurt
54. Torres - Three Futures

55. LCD Soundsystem - Other Voices spotify:track:0tAvA30pZhd3IUeH0obJkm
56. Jolie Holland & Samantha Parton - Wildflower Blues spotify:track:7oVFuwxUvnxUGdKxoLQuNg

57. Ibeyi feat. Kamasi Washington - Deathless
58. Susanne Sundfør - Undercover (let op, het betreft hier de album versie en niet de single edit.)

Teunnis schreef:
Alle vijf naar de finale en dan een Brockhampton-top-5 inleveren!

Spel je nog wel de naam van de held Angelo BadalAmenti juist, Teun?

59. METZ - Drained Lake spotify:track:4IBbOnEHtnxQri2hsqJMim
60. Yaeji - Guap spotify:track:0rBerTbgCL0EIRzVG5PuGS
Volgend maand The Veils en Nine Inch Nails vanop de Twin Peaks soundtrack!
---
dumb_helicopter schreef:
Ik kan de volgende weken door een verhuis enkel mobiel op het internet. Dus mocht iemand de bijpassende linkjes willen zoeken, dan zou ik dat van harte appreciëren.
45. Triggerfinger - Afterglow spotify:track:7FqfGWGTEFfvQV08L4VtBi
46. Queens of the Stone Age - Villains of Circumstance spotify:track:0aDoFKy3OZfSAmBwYcJtSg

Gast
geplaatst: vandaag om 05:35 uur

geplaatst: vandaag om 05:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.