MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
Heel mooie maandfinale hoor! Veelzeggend dat die sterke nummers van GusGus en London Grammer niet eens mijn top 5 halen.

1. Oh Sees - Static God
2. Someone - Say Something
3. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
4. Japanese Breakfast - Diving Woman
5. ABRA - Bounty

6. GusGus - Featherlight
7. London Grammar - Hell to the Liars

Ik heb maandag wel tijd om de presentatie te doen.

De deadline ligt dan op 12:00 uur.

Twee nominaties in de finale, wat een feest! Mogelijk zelfs een unicum.

1. The National - Carin at the Liquor Sotre
2. GusGus - Featherlight
3. Margo Price - Just Like Love
4. Steve Monite - Only You (Frankie Francis Disco Jam Edit)
5. Japanese Breakfast - Diving Woman

1. Steve Monite - Only You (Frankie Francis Disco Jam Edit)
2. ABRA - Bounty
3. Palms Trax - Honey Lemongina
4. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
5. Margo Price - Just Like Love

Laatste paar dagen erg druk (eerste collegeweek...), dus even geen tijd/zin.

1. Margo Price - Just Like Love
2. The National - Carin at the Liquor Sotre
3. Japanese Breakfast - Diving Woman
4. London Grammar - Hell to the Liars
5. Palms Trax - Honey Lemongina

Best een fijne finale, maar toch ook wel veel van hetzelfde. Veel eletronica-light, for lack of a better word.

Ongelooflijk dat iedereen hier bij The National de verkeerde spelling van Store blijft overnemen (wat is een Sotre ).

1. The National - Carin at the Liquor Store
2. London Grammar - Hell to the Liars
3. Japanese Breakfast - Diving Woman
4. Margo Price - Just Like Love
5. ABRA - Bounty

2. Palms Trax - Honey Lemongina
3. ABRA - Bounty
4. Oh Sees - Static God
5. GusGus - Featherlight

1. Margo Price - Just Like Love
2. GusGus - Featherlight
3. ABRA - Bounty
4. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
5. Steve Monite - Only You (Frankie Francis Disco Jam Edit)

6. The National - Carin at the Liquor Sotre
7. Palms Trax - Honey Lemongina

8. Lorde - Perfect Places
9. Oh Sees - Static God

De overige drie doneer ik aan de wetenschap.

stardust_be schreef:
Ongelooflijk dat iedereen hier bij The National de verkeerde spelling van Store blijft overnemen (wat is een Sotre ).
Dat vroeg ik me ook al af. Hij zingt ook zo onduidelijk!

1. Japanese Breakfast - Diving Woman
2. Oh Sees - Static God
3. Lorde - Perfect Places
4. ABRA - Bounty
5. The National - Carin at the Liquor Store

6. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)

1.The National - Carin at the Liquor Store
2. Lorde - Perfect Places
4. London Grammar - Hell to the Liars
5. Japanese Breakfast - Diving Woman

1. Palms Trax - Honey Lemongina
2. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
3. Lorde - Perfect Places
4. Margo Price - Just Like Love
5. Someone - Say Something

6. Steve Monite - Only You (Frankie Francis Disco Jam Edit)

2. Japanese Breakfast - Diving Woman

4. Palms Trax - Honey Lemongina
5. ABRA - Bounty

6. GusGus - Featherlight
7. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)

8. Oh Sees - Static God

1. Oh Sees - Static God
3. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed)
4. Steve Monite - Only You (Frankie Francis Disco Jam Edit)
5. Palms Trax - Honey Lemongina

6. Someone - Say Something
7. ABRA - Bounty
8. Lorde - Perfect Places

Ik hoop dat ik nog op tijd ben om te stemmen!

1. London Grammar - Hell to the Liars
3. Oh Sees - Static God
4. Someone - Say Something
5. ABRA - Bounty

Er kwam even iets tussen. Als ik straks weer thuis ben ga ik van start. Laatstemmers hebben dus nog heel even de kans.

Vorige maand hadden we 16 deelnemers, dus er kunnen nog wel een aantal bij.

50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Aroentje, ArthurDZ, bart1989, charlotte2807, chevy93, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dave82, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, Don Cappuccino, Dwejkk_, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan Teunnis, Dumb_Helicopter of mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

En de lijnen zijn gesloten!

Dit keer vijftien deelnemers. De top-3 stak er ruim bovenuit, het peloton zat dicht op elkaar en twee nummers blijven kansloos achter.

123poetertjes, arcade monkeys, Arno, Arrie, Ataloona, chevy93, Choconas, Dave82, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Ploppesteksel, stardust_be en Teunnis...

...hebben gestemd. Dank!

12. Someone - Say Something (7 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door Arno)

DIt oorwurmpje kon in de finale niet diep genoeg in de oren kruipen om echt te overtuigen. De bandnaam helpt daar ook niet echt bij. Someone is een nieuw project van Tessa Rose Jackson, die vier jaar eerder haar debuutplaat uitbracht onder haar volledige naam. Toen maakte ze nog lieve folkliedjes, nu probeert ze het over een andere boeg. Op MusicMeter lijkt die switch te werken, want de maandfinale halen is niet niks. Ging met het allerlaagste stempercentage naar de finale, dus verrassend mag deze twaalfde plek niet heten.

11. GusGus - Featherlight (9 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

GusGus werd een keertje meer op #2 gezet, maar komt ook op alle vlakken te kort voor een plek in de top-10. GusGus kennen we wat beter. GusGus is een IJslandse band zonder typisch IJslands geluid - dat kom je toch niet zo vaak tegen - die al sinds de jaren '90 actief zijn. Pas in 2011 braken ze een beetje door met het album Arabian Horse, maar vooral de opvolger Mexico deed het in 2014 erg goed in deze competitie. Met Featherlight lijken ze die lijn door te trekken. Ik ben benieuwd wat er nog meer volgt. Overigens is dit het enige nummer in de finale dat dankzij een automatische nominatie meedoet. En dat is weer doordat Vince vega het plaatste in het "Maak kennis met... 2017"-topic, dus eigenlijk is de hele finale user-based. Goed gedaan heren! (Waar zijn de dames?). Featherlight won beide ladders (van o.a. ABRA en Oh Sees), dus dat het nu zo tekort komt is wel een verrassing.

10. Lorde - Perfect Places (15 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Gretz)

Ella Maria Lani Yelich-O'Connor, beter bekend als Lorde, wist vorige maand nog goed te pieken in de finale (met een tweede en vierde plaats). Dit keer gaat dat wat minder, al lag de vierde plek nog gewoon binnen handbereik. Het verschil is slechts vijf punten. De Nieuw-Zeelandse balanceert eigenlijk al sinds de start van haar carrière - toen ze nog maar zestien jaar oud was! - tussen een mainstream popster en een bij de critici geliefde maker van poppareltjes. Niet iedereen in de mainstream is dol op haar (te arty farty) en niet elke "serieuze" luisteraar hoort het graag (te mainstream). Of ik er zelf van houd weet ik eigenlijk ook niet helemaal. Tennis Court is natuurlijk een briljant nummer en in Green Light hoor ik het ook wel. Perfect Places is mij toch net iets te simplistisch. Hier zijn ook de meningen verdeeld. Slechts vier keer genoemd, maar toch in het peloton geëindigd.

9. ABRA - Bounty (16 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)

ABRA, ik had er nog nooit van gehoord. In 2015 kwam haar debuutalbum ROSE uit, in 2017 heeft ze al flink wat singles de wereld in geslingerd. Een nieuw album kunnen we waarschijnlijk spoedig verwachten. Ze noemt zichzelf op haar website en Soundcloud "the darkwaveduchess". Darkwave is denk ik ook wel een accurate beschrijving voor wat ik zojuist van haar debuut heb gehoord. Op Bounty hoor ik ook een flinke teug hiphop. Ze presteerde wisselvallig in ladders en hetzelfde geldt voor deze finale. In het begin onderin, halverwege lijkt ze een plek in de top-5 te verzekeren om vervolgens toch nog weg te vallen tot #9.

Aardige thumbnail.

8. Palms Trax - Honey Lemongina (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van 123poetertjes)

Palms Trax gaat in zijn dagelijks leven in Berlijn door als Jay Donaldson. Of hij ook een Duitser is kan ik niet zo een, twee, drie vinden. Zijn muziek wordt in ieder geval uitgebracht door het Nederlandse label Dekmantel. Dat Dekmantel ook een eigen label heeft wist ik eerlijk gezegd niet eens, ik ken ze van Dekmantel Festival: een festival vol electronische dansbare (en heel soms wat minder dansbare) muziek. Tegenwoordig is er zelfs een Dekmantel Festival in São Paulo, sprak daarover laatst nog met iemand die dat organiseerde. Anyway, Honey Lemongina staat op een verzamelaar om tien jaar Dekmantel te vieren. Knappe prestatie om achtste van de maand te worden!

7. London Grammar - Hell to the Liars (18 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Choconas)

Zes keer genoemd is voor een middenmoter niet veel of weinig en ook gewoon één #1-notering voor London Grammar. Ik had hier wel wat meer love/hate verwacht. Vooral meer love, want hate wordt in dit spelsysteem niet gemeten. Maar afgaande op de uitslagen in de ladders is een zevende plek niet eens teleurstellend. Ik ben het recept London Grammar al heel lang beu, maar ook genoeg users blijkbaar nog lang niet. Dit is namelijk alweer de vierde finalist dit jaar en daarmee overtreffen ze het succesjaar 2013.

6. LAKSHMI - The Lost Kult (Starry Eyed) (19 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes)

Het hoogst geëindigde nummer zonder 1-noteringen komt van LAKSHMI. Deze Haarlemse band dankt haar naam aan de Nederlands-Surinaamse frontvrouw Lakshmi Swami Persaud. Naam gemaakt via de Herman Brood Academie en de Popronde, maar dit is niet het soort muziek dat we vaker uit Nederland horen. Donkere en zeer aanwezige electronica wordt er in je gezicht gesmeten. The Lost Kult (Starry Eyed) was vooraf één van de twee grote kanshebbers op de maandwinst - hoogste en op-één-na hoogste stempercentage in respectievelijk de reguliere ladder ronde en de finaleladders - maar kan die rol niet waarmaken. Waar het in een eerder stadium korte metten maakte met Oh Sees en Margo Price, moet LAKSHMI die twee nu voor zich dulden.

5. Oh Sees - Static God (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno en Ploppesteksel)

The band formerly known as Thee Oh Sees doet het uitstekend onder de nieuwe naam. Zo uit mijn hoofd zeg ik dat dit de allereerste keer is dat ze een maandfinale halen. Gek genoeg zijn ze al sinds 2006 aan het werk en is het album waar dit nummer vandaan komt alweer hun vijftiende (!). (Thee) Oh Sees maakt nogal drukke muziek, ADHD-muziek zou ik geen onterechte benaming vinden. Je moet er van houden - wat ik op zich wel doe, maar ik ben nog niet helemaal verkocht - en dat blijkt ook wel uit de vele hoge noteringen. Overigens zie ik dat ze op hun volgende album (dat dit jaar nog uitkomt) ineens OCS gaan heten. Een beetje duidelijkheid met de naam zou ik wel waarderen, heren!

4. Steve Monite - Only You [Frankie Francis Disco Jam Edit] (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona, nummer 1 van Arrie, Ataloona en Teunnis)

Aan kop van het peloton vinden we nog zo'n nummer dat het moet hebben van enthousiaste liefhebbers en niet van een brede support. In 1984 bracht de Nigeriaan Steve Monite het album Only You uit. Het was een soort disco dat zijn tijd decennia vooruit was. Slechts enkelen kenden de muziek van Steve Monite, maar onder die enkelen vergaarden Monite een cultstatus. De heilige graal van de Nigeriaanse funk werd het in selectieve kringen benoemd en zijn albums werden voor absurde bedragen gekocht door verzamelaars. Ik weet niet precies wie de drijvende kracht achter deze revival is, maar er is het afgelopen jaar in ieder geval veel aan gedaan om deze parel onder de aandacht te brengen. Het begon met het verzamelalbum Doing It in Lagos, uitgebracht eind 2016 door Soundway Records, waardoor het origineel eindelijk eens weer makkelijk te verkrijgen was. Vervolgens coverde Frank Ocean dit nummer op een groot festival in Los Angeles. En tot slot kwam Frankie Francis met de bewerking die nu in de maandfinale staat. Wat erg grappig is, is dat het origineel niet eens zoveel afwijkt van deze hedendaagse bewerking. Ik stond wel even te kijken toen ik las dat het origineel uit 1984 en Nigeria komt. Het zijn vooral de kleine details waardoor ik Only You ontzettend hedendaags vind klinken. Al geldt dat uiteraard nog wat meer voor deze bewerking. Smullen!

3. The National - Carin at the Liquor Store (26 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van Dave82, dumb_helicopter en stardust_be)

In de ladderrondes werd dé grote naam van deze maand nog flink in verlegenheid gebracht door Palms Trax, Margo Price en Japanese Breakfast. Nu is het wel zo dat die laatste twee nog één dan wel twee treetjes hoger op het podium staan, maar desalniettemin komt The National goed terug in de finale. En dat is vooral te danken aan de trouwe fans. Vijf users gaven dit nummer tezamen 23 punten, wat al genoeg was voor het podium. Al sinds Alligator (uit 2005) scoort elk album van deze band boven de 4* gemiddeld op deze website. De laatste worp heeft wel de minste stemmen en het laagste gemiddelde van die albums. De meesten blijven dol op de band, al heb ik wel het idee dat langzaamaan wat meer mensen afhaken. Ik was zelf al afgehaakt bij High Violet (#hipsteralert), al staan er genoeg goede dingen op dat album en TWFM. Ook moet ik toegeven dat die goede momenten zich pas maanden, zo niet jaren later onthulden, dus wie weet komt de waardering voor Carin at the Liquor Store nog. Ik gun de fans deze podiumplek en ben tegelijkertijd erg in mijn nopjes dat Margo en Japanese Breakfast nog wat hoger staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:26 uur

geplaatst: vandaag om 14:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.