menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
avatar van johan de witt
1. Sparks - Edith Piaf (Said It Better Than Me)
2. Spinvis - Dageraadplein
3. Alvvays - Plimsoll Punks
4. LCD Soundsystem - Tonite
5. Not Waving feat. Marie Davidson - Where Are We

avatar van Teunnis
De lijnen zijn officieel gesloten! Bovenin waren de verschillen groot, maar de strijd om de maandwinst ontzettend close. Onderin zijn de verschillen miniem.

Ik bedank de volgende vijftien users voor hun stem in deze maandfinale:

123poetertjes, Arno, Arrie, charlotte2807, Choconas, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, johan de witt, Ploppesteksel, stardust_be en Teunnis

avatar van Gretz
Ik voorspel een nipte overwinning voor Molly Mayhem en consorten.

avatar van Teunnis
12. Ibeyi feat. Kamasi Washington - Deathless (8 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18)



Eén uitzondering op de kleine verschillen onderin is de nummer laatst. Ibeyi kwam duidelijk tekort in de sterke maandfinale en is maar drie keer genoemd. De tweelingzusje Lisa-Kaindé en Naomi (Diaz) moesten zich ook in allerlei acrobatische standen manoeuvreren om zich in deze finale te spelen, dat ze waarschijnlijk allang blij zijn de finale te hebben gehaald. In de eerste ronde bleef het nipt Brockhampton (met Junky) voor en in de finaleladder wist het net wat beter te doen dan The National (Day I Die). Zowel Ibeyi als Kamasi Washington hebben hier wel eens beter gepresteerd, maar ze kunnen er wel mooi weer een finalist bijschrijven.

avatar van Teunnis
11. LCD Soundsystem - Tonite (13 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Dance Lover)



Waar Call the Police, American Dream en Other Voices faalden, weet Tonite de eer te redden voor LCD Soundsystem a.k.a. James Murphy. De beste man was natuurlijk een grootheid zo'n tien jaar geleden met singles als Losing My Edge, Daft Punk Is Playing at My House en Tribulations en het bewierookte album Sound of Silver. Een maand geleden kwam zijn comeback-album uit en het lijkt erop dat deze bijna net zo goed wordt ontvangen. Tonite is het meeste single-geschikte nummer hiervan en scoort hier dus maar even mooi een finaleplaats. Veel meer zat er nooit in, de finale werd ook maar nipt gehaald. Volgende maand mogen we het beste nummer van het album tussen de automatisch genomineerden verwachten (Om die reden had ik afgelopen maand Other Voices genomineerd en dus niet het prijsnummer.)

avatar van Choconas
Gretz schreef:
Ik voorspel een nipte overwinning voor Molly Mayhem en consorten.

Dat zou meer dan terecht zijn, maar we wachten het rustig af! =)

avatar van Edgar18
Het zou toch treurig zijn als er wederom een (zeker niet verkeerd) dertien in een dozijn liedje wint. Ooit was dit een spel waar het experimentele geluid de mainstream overheerste maar dit jaar is het allemaal nog niet erg spannend.

avatar van Teunnis
10. Bicep - Glue (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arno)



Een klein sprongetje van twee punten naar de #10 en dat is de grootste sprong die we zullen maken tot we bij het podium belandden. Oftewel, het zat allemaal op een pak. Hier vinden we Bicep en die kende ik voor deze maand enkel van een (sublieme) remix van de 808 State klassieker In Yer Face. Daarmee werd er in september vorig jaar een zesde plek in de maandfinale bereikt. Twee maanden debuteerde deze Londense producer met eigen werk en werd pardoes opnieuw de finale bereikt. Dat werd een 11e plek en met zijn derde nummer (en tweede als uitvoerend artiest) is het weer raak! Drie uit drie! Al vanaf 2010 is hij bezig met singles en EP's, maar nu zijn debuutalbum uit is (op het niet onbekende label Ninja Tune) lijkt de weg naar succes en erkenning echt open. Glue haalde overigens van alle finalisten het laagste stempercentage in de finaleladders en ook de eerste ronde ging heel, heel erg moeizaam. Wat dat betreft kun je deze uitslag zien als twee plekken winst.

avatar van Gretz
Edgar18 schreef:
Het zou toch treurig zijn als er wederom een (zeker niet verkeerd) dertien in een dozijn liedje wint. Ooit was dit een spel waar het experimentele geluid de mainstream overheerste maar dit jaar is het allemaal nog niet erg spannend.

Zo kun je alle popliedjes wel als dertien in dozijn bestempelen. Het succes van de band wordt volgens mij juist verklaard door het feit dat ze veel eigenzinniger klinken dan hun genregenoten. En dat ze bovendien niet met de hypes van het moment meegaan.

Ik ben het eens met de bekende recensent die laatst beweerde deze band veel betere liedjes heeft dan hun voornaamste voorbeelden.

avatar van Edgar18
Gretz schreef:
Zo kun je alle popliedjes wel als dertien in dozijn bestempelen.
Precies, popliedjes . Er was een tijd dat in dit topic hiphop, elektronische en avant-garde muziek het minstens even goed deed als de standaard pop/rock liedjes en dat is dit jaar voorlopig helemaal niet het geval.

Neemt niet weg dat het een leuk liedje is maar er is echt niets bijzonder of eigenzinnig aan.

avatar van Teunnis
9. Not Waving feat. Marie Davidson - Where Are We (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van 123poetertjes)



Tot dusverre verliep deze maandfinale heel voorspelbaar, maar hier hebben we de eerste (en zeker niet laatste) verrassing. Althans, als je kijkt hoe Where Are We het in de finaleladder deed, mocht je toch wel een stuk meer verwachten dan deze negende plaats. Daar versloeg het nog Susanne Sundførs Undercover, maar ik kan alvast verklappen dat die nog een stukje hoger staat. Aan de andere kant, is dit niet de meest toegankelijke muziek in een sowieso al met electronica overladen finale. In ieder geval was dit een leuke kennismaking met Not Waving, geboren als Alessio Natalizia in Italië, maar tegenwoordig woonachtig in de hoofdstad van dansbare electronica, Londen. Haar nieuwe album (met Where Are We) komt over drie weken uit.

avatar van Edgar18
Ik ging eigenlijk helemaal uit van een James Holden overwinning. Wat mij betreft ook de enige die aansprak mag maken op de titel deze maand. Helaas vrees ik - zeker na de laatste twee lijstjes - dat Gretz zijn voorspelling klopt.

avatar van Gretz
Edgar18 nu doet je het net voorkomen alsof popliedjes per definitie niet bijzonder of eigenzinnig kunnen zijn, en daar ben ik het totaal niet mee eens.

In elk genre heb je weinig onderscheidende liedjes (13 in een dozijn) maar je hebt ook in elk genre bijzondere nummers die ruim boven het maaiveld uitsteken.

avatar van Edgar18
Das je eigen interpretatie Gretz, ik geloof niet dat ik dat ergens schrijf of wel? Ik kan je legio voorbeelden geven van enorm onderscheidende popliedjes.

avatar van Teunnis
8. Yaeji - Guap (16 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door nummer 1 van Ploppesteksel)



Het gaat op deze manier hard met de electronica... Guap is een culthit uit 2015 van de Australiër Mall Grab en een jaar later in een nieuw jasje gestoken door Yaeji. Dit jaar stond diezelfde versie op de debuut-EP van de Zuid-Koreaanse. Het nummer gaat dus al een lange tijd mee, maar het verveelt echt niet. Yeaji heeft het gelaten bij subtiele veranderingen, zo zingt ze mee met de originele vocalen en legt ze een acid-laagje over de muziek heen. Guap haalde in de eerste ronde nog een monsterscore, maar liet in de finaleladder al verval zien. Gezien de enorme concurrentie is deze achtste plek echter niets om je voor te schamen.

avatar van Teunnis
7. Sparks - Edith Piaf (Said It Better Than Me) (16 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van johan de witt)



Nog langer dan bij LCD Soundsystem moesten de fans van Sparks wachten op een nieuw album. Tenminste, als je naar hun eigen releases kijkt. Maar in 2015 waren ze eigenlijk al terug onder de noemer FFS: Franze Ferdinand + Sparks. Waar de reacties bij FFS niet overweldigend waren, weten ze met hun nieuwe volledig eigen album wel de fans te overtuigen. Voorlopig is het gemiddelde op deze site hoger dan 4*! Het klinkt dan ook alsof ze nooit weg zijn geweest. Edith Piaf is typisch Sparks en ik zie er wel de charme in. Het nummer haalde in de finale evenveel punten als Not Waving en Yaeji en ook werden ze allemaal even vaak op #1 gezet, maar dankzij twee #2-noteringen staat Sparks het hoogst van de drie.

avatar van Teunnis
6. Torres - Three Futures (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arrie)



Na Sparks, nu opnieuw een nominatie van Arrie. Torres is zeker sinds het vorige album, Sprinter uit 2015, een vaste waarde op de forumspellen van MusicMeter. Op Three Futures is de agressiviteit van eerder (te horen op o.a. Strange Hellos en Sprinter) helemaal weg en ontstaat er een nummer dat zijn schoonheid misschien iets minder direct prijsgeeft. Het gehele album is pas net een weekje uit en het is afwachten of ze daar ook succes mee gaat behalen. Deze zesde plek is in ieder geval een positief voorteken.

avatar van Teunnis
5. Grizzly Bear - Mourning Sound (18 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)



Samen met de nummer laatst haalt Mourning Sound als enige geen enkele #1-notering binnen, maar dat weerhield Grizzly Bear er niet van om knap te verrassen. In de ladderrondes was het alles behalve overtuigend van de ondertussen al zeer ervaren New Yorkse band. Vijf jaar heeft het geduurd voordat Shields een opvolger kreeg. In 2013 werden we nog even zoet gehouden met een korte verzamelaar B-kantjes (met het wel hun, naar mijn bescheiden mening, allerbeste nummer Will Calls). Het bleef lang wachten op nieuw materiaal. Na lange tijd in de studie te hebben gestoeid kwam twee maanden terug het nieuwe album, Painted Ruins, eindelijk uit. Van Grizzly Bear weet je dat je kwaliteit kan verwachten en ze stellen niet teleur.

avatar van Teunnis
4. Spinvis - Dageraadplein (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Co Jackso)



Minstens zo verrassend als de vijfde plek van Grizzly Bear, is deze vierde plek voor Erik de Jong, beter bekend als Spinvis. Ondertussen alweer 56 jaar oud, maar er lijkt totaal geen sleet op de man te zitten. Het nieuwe album Trein Vuur Dageraad kan zich bij de fans en critici gemakkelijk meten met zijn eerdere succesalbums. Dageraadplein is alweer de zesde (!) finalist van Spinvis dit jaar (!), allemaal afkomstig van Trein Vuur Dageraad. Persoonlijk heb ik een haat/liefde-relatie met Spinvis en dit jaar laat dat goed zien. Hallo, Maandag (de eerste finalist van Spinvis dit jaar) was briljant, van dit Dageraadplein kan ik moeilijk snappen wat het op de vierde plek doet. Dageraadplein werd slechts vijf keer genoemd, maar stond wel in vier lijstjes bij de bovenste twee. Het komt wel duidelijk tekort voor het podium.

avatar van Teunnis
3. James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire (24 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Edgar18 en Teunnis)



Ik telde hem al, zijn tweede maandtitel - The Caterpillar's Intervention won in juni 2013 - kon James Holden niet meer mislopen. De prestatie in de finaleladder was zo indrukwekkend (elf van de dertien users zette hem in de top-3) dat de concurrentie bij voorbaat kansloos zou zijn. Maar na een goede start bleef het angstvallig stil voor Holden. En eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat de maandwinst er de afgelopen dagen nooit in heeft gezeten. Het verschil met de #2 is dan ook zeven punten. Ik heb er geen verklaring voor... Verbijsterd was ik toen ik zojuist de eindstand uitrekende en eigenlijk ben ik nog steeds van slag. Wie weet lukt het dit jaar nog met een ander nummer van het album The Animal Spirits, dat over een maand uitgebracht wordt.

avatar van Choconas
Niet zo sterk als The Caterpillar's Intervention, maar wel een mooie nummer 3 (daar stond hij bij mij ook).

avatar van Teunnis
2. Susanne Sundfør - Undercover (31 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van charlotte2807 en dumb_helicopter)



Vrouwen aan de top! Undercover komt net een puntje tekort. Ze zette halverwege de sprint flink aan en leek Boltiaans naar een glorieuze overwinning onderweg. Maar in de laatste meters verstapte ze zich en kwam Alvvays als een duveltje uit een doosje er overheen. De Noorse Susanne Sundfør schakelde in 2010 van verstilde pop met een folk-sausje naar een meer electronisch geluid. De laatste jaren kreeg die electronica een steeds prominentere rol, met onder andere een samenwerking met Röyksopp en een album dat flirtte met dance-pop. Het bracht haar bekendheid en waardering. Het laatste album is daarom een zeer gewaagde stap, want plotsklaps keert ze weer terug naar de pianopop van voor haar doorbraak. Gelukkig voor Susanne lijkt deze switch geen schade aan te richten voor haar commerciële succes noch de waardering van de critici. Naar mijn idee een verstandige switch, want op Ten Love Songs sloeg ze af en toe wat door qua bombast.

avatar van Teunnis
1. Alvvays - Plimsoll Punks (32 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Choconas, DjFrankie, Gretz en stardust_be)



Vier keer op #1, tien keer genoemd en 32 punten! Dat is niet misselijk. Alvvays kwamen we in 2014 voor het eerst tegen en deed in dit topic mee met Archie, Marry Me. Het nummer bleef steken in de finaleladders, maar verdween zeker niet geruisloos. Het bleef langskomen in andere spellen en is ondertussen een vaste waarde in zowel de MuMeLadder als De Witte Trui. Met hun laatste album weten ze wat directer de aandacht van zowel de pers als het publiek te grijpen. De Canadeze band lijkt nu écht doorgebroken te zijn. De stem (en uiterlijk) van Molly Rankin brengt menig man in vervoering en het jangled zoals jangle pop hoort te janglen. Op dit moment schijnt hier heel even kort de zon en bedenk ik me dat deze plaat wel een lekkere nazomer had kunnen gebruiken. Toch knokte Plimsoll Punks zich met een ultieme eindspurt naar de maandwinst. Proficiat!

avatar van Edgar18
Mooie presentatie weer Teun, bedankt . En Pass Through the Fire dan maar als song van het jaar.

avatar van Teunnis
De top-20 van de maand augustus:

1. Alvvays - Plimsoll Punks
2. Susanne Sundfør - Undercover
3. James Holden & The Animal Spirits - Pass Through the Fire
4. Spinvis - Dageraadplein
5. Grizzly Bear - Mourning Sound
6. Torres - Three Futures
7. Sparks - Edith Piaf (Said It Better Than Me)
8. Yaeji - Guap
9. Not Waving feat. Marie Davidson - Where Are We
10. Bicep - Glue
11. LCD Soundsystem - Tonite
12. Ibeyi feat. Kamasi Washington - Deathless
13. Julien Baker - Appointments
14. Angus & Julia Stone - Chateau
15. The National - Day I Die
16. Nadine Shah - Holiday Destination
17. St. Vincent - Los Ageless
18. Courtney Barnett & Kurt Vile - Over Everything
19. Brockhampton - Sweet
20. The Weather Station - Thirty

avatar van Teunnis
Als er iemand zin heeft om de automatische nominaties van september in te vullen, graag. Zo niet, dan moeten jullie even geduld hebben tot morgen.

avatar van Gretz
Dank Teun voor de presentatie

avatar van stardust_be
Mooie top 3 hoewel ik toch vele nummers miste in de finale die het net niet gehaald hadden. Bedankt Teun!

avatar van 123poetertjes
Mooie presentatie Teun!
Een heel sterke maandfinale - vooral vanuit de elektronicahoek - en dan is alleen het feit dat je James Holden heet nog niet meteen voldoende voor de maximale score. PTtF is best fijn en wordt ook steeds fijner, maar het gevoel totaal overdonderd te worden zoals bij Renata en Blackpool heb ik nog niet gehad en ga ik vermoedelijk ook niet meer krijgen. Maar ik geloof er zeker in dat zijn nieuwe project nog wel iets moois gaat opleveren.

Voor Plimsoll Punks had ik ook net een puntje meer over, prima maandwinnaar wat mij betreft. Na Don't Delete The Kisses voorlopig de beste van het jaar.

avatar van Choconas
Dank voor de presentatie, Teun!

Wat een mooie maandwinnaar weer, dat is nog eens revanche voor het op een haar na mislopen van de vorige maandfinale met Dreams Tonite. Plimsoll Punks is welbeschouwd ook wel een tandje beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:21 uur

geplaatst: vandaag om 19:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.