MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
Gretz schreef:

Ik ben het eens met de bekende recensent die laatst beweerde deze band veel betere liedjes heeft dan hun voornaamste voorbeelden.

Maar dat beweert Gijsbert Kamer helemaal niet. Hij zegt dat ze beter spelen dan hun voorbeelden, dat is echt wat anders. Ik kan het me goed voorstellen, want de C86-scene waren vaak een beetje van die rammelbandjes, ietwat amateuristisch, maar dat vind ik ook meteen wel een charme. Ik vraag me echter af of Gijsbert Kamer zich in jouw bewering zou kunnen vinden. Ik in ieder geval niet, uit de C86-scene zijn juist zoveel prachtige popliedjes gekomen, ook al is het wellicht wat minder sterk gespeeld.

Edgar18 schreef:
Precies, popliedjes . Er was een tijd dat in dit topic hiphop, elektronische en avant-garde muziek het minstens even goed deed als de standaard pop/rock liedjes en dat is dit jaar voorlopig helemaal niet het geval.

Dat valt toch ook wel mee, als ik bijvoorbeeld denk aan de overwinning van Chromatics en de tweede plaats van Blanck Mass (die ik overigens zojuist, oh ironie, in het voorprogramma zag van Slowdive). Een derde plaats van James Holden is natuurlijk ook niet slecht, al had je dan beter verwacht.

Er zijn 28 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2017 op RYM, uitgebracht vóór 1 oktobber. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand september uit het "Maak kennis met... 2017"-topic. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste twaalf albums op MusicMeter die in september zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 30 september:

Iglooghost - White Gum
King Krule - Dum Surfer
Ariel Pink - Feels Like Heaven
Chelsea Wolfe - 16 Psyche
Ariel Pink - Another Weekend

De acht best beoordeelde nummers van de maand september uit het topic Maak kennis met... 2017:

Godspeed You! Black Emperor - Anthem for No State
Nev Cottee - Tired of Love
Morrissey - Spent the Day in Bed
Lima - 1982
Stillwave - She Flies a Tracer
Seamus Fogarty - Carlow Town
Amadou & Mariam - Filaou Bessame
Mr. Jukes feat. De la Soul & Horace Andy - Leap of Faith

Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017:

Gus & Jim - Boyhood
Cigarettes After Sex - Sweet
Car Seat Headrest - War is Coming (If You Want)

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit september. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
Angus & Julia Stone - Nothing Else
Neil Young - Give Me Strength
The Killers - The Man
Nothing But Thieves - Amsterdam
Motorpsycho - A Pacific Sonata
Protomartyr - A Private Understanding
Nits - Pockets of Rain
Mount Kimbie feat. King Krule - Blue Train Lines
Mogwai - Don't Believe The Fife
Fink - Boneyard
Starsailor - Listen to Your Heart

Alfabetische lijst:

Amadou & Mariam - Filaou Bessame
Angus & Julia Stone - Nothing Else
Ariel Pink - Another Weekend
Ariel Pink - Feels Like Heaven
Car Seat Headrest - War is Coming (If You Want)
Chelsea Wolfe - 16 Psyche
Cigarettes After Sex - Sweet
Fink - Boneyard
Godspeed You! Black Emperor - Anthem for No State
Gus & Jim - Boyhood
Iglooghost - White Gum
King Krule - Dum Surfer
LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
Lima - 1982
Mogwai - Don't Believe The Fife
Morrissey - Spent the Day in Bed
Motorpsycho - A Pacific Sonata
Mount Kimbie feat. King Krule - Blue Train Lines
Mr. Jukes feat. De la Soul & Horace Andy - Leap of Faith
Neil Young - Give Me Strength
Nev Cottee - Tired of Love
Nits - Pockets of Rain
Nothing But Thieves - Amsterdam
Protomartyr - A Private Understanding
Seamus Fogarty - Carlow Town
Starsailor - Listen to Your Heart
Stillwave - She Flies a Tracer
The Killers - The Man

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2017 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

En de lijst van nummers die al in 2017 hebben meegedaan:
Overzicht 2017

Choconas schreef:
Dat valt toch ook wel mee, als ik bijvoorbeeld denk aan de overwinning van Chromatics en de tweede plaats van Blanck Mass (die ik overigens zojuist, oh ironie, in het voorprogramma zag van Slowdive). Een derde plaats van James Holden is natuurlijk ook niet slecht, al had je dan beter verwacht.

Wow, dat is voor mij gelijk reden om te kijken of ik nog kaarten kan scoren voor Slowdive!

En dank Teunnis voor weer eens een geweldige presentatie! Blij dat saaie Susanne niet gewonnen heeft en wat dat nummer van Spinvis ( ik ben een liefhebber ) zo hoog doet, geen idee.

29. London Grammar - Hell to the Liars (Kölsch Remix)
30. Orbital - Kinetic 2017

Maar had net zo gemakkelijk de nieuwe van Charlotte Gainsbourg of Rain van Bicep kunnen nomineren.

31. The Weeknd - Rockin'
32. Gengahr - Carrion

33. Björk - The Gate spotify:track:5YmQRn9i1ZDRfMUt5M80Cv
34. Lil Uzi Vert - XO Tour Llif3 spotify:track:2eMwDehkIC1j68U6FA3Eiq

35. Protomartyr - Don't Go to Anacita
36. Six Organs of Admittance - Adoration Song

Hopelijk neemt iemand nog Doomed van Moses Sumney op. Bijzondere track, maar wel een dikke groeier. Anders nomineer ik 'm volgende maand gewoon zelf

Heeft al eerder meegedaan.

37. Phoebe Bridgers - Funeral
38. Charlotte Gainsbourg - Deadly Valentine

39. Charlotte Carpenter - Shelter spotify:track:5cnNyfGO7nblqwOSEoDBTu
40. Naive Ted feat. MurLi - Only The Oppressor Knows Peace spotify:track:7isjONKpHwkIhXDLQqNa0M

41. Alvvays - Not My Baby
42. The National - I’ll Still Destroy You

43. Hunderd Waters - Blanket Me
44. Foxygen - On Lankershim

45. Rae Morris - Do It
46. Lusine - Just a Cloud

Dance Lover schreef:
29. London Grammar - Hell to the Liars (Kölsch Remix)
Maar had net zo gemakkelijk de nieuwe van Charlotte Gainsbourg of Rain van Bicep kunnen nomineren.
Het was allang fijn geweest als je niks van London Grammar genomineerd had .

47. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like the First
48. Courtney Barnett & Kurt Vile - Continental Breakfast

Lastige nomineren deze maand. De nieuwe Benjamin Clementine is geweldig maar de deelnemers van dit spel inschattend maakt hij weinig kans om ver te komen. Run The Jewels heeft een erg fijn nieuw nummer en ook de nieuwe Rapsody vind ik sterk. Tel daar de goede plaat van Ibeyi bij op, een nieuwe Burial (waarvan ik nog niet helemaal weet of het me nou bevalt) en nieuwe nummers van persoonlijke favorieten Ariel Pink, Nao en Destroyer.

Uiteindelijk gekozen voor een nog iets grotere favoriet in de vorm van James Holden en het tweede vrijgegeven nummer van Courtney & Kurt omdat ik hem blijf draaien en er een beetje verliefd op ben.

Choconas schreef:
Dat valt toch ook wel mee, als ik bijvoorbeeld denk aan de overwinning van Chromatics en de tweede plaats van Blanck Mass (die ik overigens zojuist, oh ironie, in het voorprogramma zag van Slowdive).
Chromatics - zij het een eigen nominatie - schaar ik eigenlijk onder de standaard pop liedjes. Blanck Mass is natuurlijk heel iets anders maar die heeft de maand niet gewonnen, evenals James Holden trouwens. Er zijn zeker nog positieve uitzonderingen maar over het algemeen vind ik dat de pop/rock wel erg overheerst en dat het spannende randje wel erg dun wordt.

Dan versta je toch iets anders onder standaard dan ik, want er zijn toch niet zoveel artiesten die klinken als Chromatics. En als zo'n artiest als Blanck Mass twee keer kan meestrijden om de maandtitel, kun je moeilijk beweren dat het alleen pop/rock is wat de klok slaat.

DjFrankie (moderator)
49 The Dream Syndicate - Glide
50 The Boxer Rebellion - What the Fuck

51. Oumou Sangaré - Djoukourou spotify:track:7aj1vn1mytoQja2c1iojSI
52. Nelson Can - Miracle spotify:track:5BwuyaE2fpsVroq8mqVyVf

47. James Holden & The Animal Spirits - Each Moment Like The First spotify:track:1bRRC7CSYn4dCyS9KXJBcm
48. Courtney Barnett & Kurt Vile - Continental Breakfast spotify:track:2tHw3n6PsLOG4zrG0PCqbT

Arno schreef:
45. Rae Morris - Do It
46. Lusine - Just a Cloud

45. Rae Morris - Do It spotify:track:0crJwqcmyzByapkk3mb2Ce
46. Lusine - Just a Cloud spotify:track:3geVgfR9vQFIBOg5CwhoVp

Waar ik MurLi zei bedoelde ik MuRli. Stop de tijd.

En voor de duidelijkheid: er zijn nu 54 nummers genomineerd

Arrie schreef:
(quote)

Maar dat beweert Gijsbert Kamer helemaal niet. Hij zegt dat ze beter spelen dan hun voorbeelden, dat is echt wat anders. Ik kan het me goed voorstellen, want de C86-scene waren vaak een beetje van die rammelbandjes, ietwat amateuristisch, maar dat vind ik ook meteen wel een charme. Ik vraag me echter af of Gijsbert Kamer zich in jouw bewering zou kunnen vinden. Ik in ieder geval niet, uit de C86-scene zijn juist zoveel prachtige popliedjes gekomen, ook al is het wellicht wat minder sterk gespeeld.

Dat vind ik te gemakkelijk geredeneerd. Voor mij is de uitvoering wel een wezenlijk onderdeel en bepalend voor hoe goed ik een liedje vind. Die rammelbandjes kunnen best mooie teksten en melodieën hebben geschreven, maar als de uitvoering vervolgens erg te wensen over laat zowel op plaat als live dan zal ik ze toch nooit hoog kunnen waarderen.

Arrie schreef:
(quote)

Heeft al eerder meegedaan.

Wordt vervangen door Starsailor - Listen tot Your Heart. Kan ons kersverse mod Teunnis dit aanpassen in de initiële post?

Check.

55. Daphni - Tin spotify:track:4isUHce0vR4wDN2dMIRnDK
56. Four Tet - Two Thousand and Seventeen spotify:track:2ZIaH69kaz55RM4Pjx6KXl

We zijn nu meer dan 36 uur verder dus ik stel voor dat degene die dat willen nog een nummer nomineren.

57. Run The Jewels - Mean Demeanor

58. Moses Sumney - Doomed

59. Forest Swords - Raw Language spotify:track:37seiBoGo3Jzp0gZa8frzd

60. Melanie de Biasio - All My Worlds spotify:track:226qj5A1dMdIyJAKNUFqxz

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.