MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Het gesplitte band topic

zoeken in:
League of XO Gentlemen uit elkaar

Yak
Yep... op naar het volgende projectje van Rudeboy Remmington.

Colour of Fire uitelkaar.

Wie?

Ik dacht dat dat al langer was. Ze hebben maar een album uit.

Nou niet zo lang hoor. Ze hebben begin mei nog opgetreden hier in Nederland.

Had trouwens helemaal niet verwacht dat ze zo snel weer uit elkaar zouden gaan, had eerder gedacht dat ze het hier (en elders) helemaal zouden gaan maken.
Maar ja.

Yak
Q And Not U kapt ermee. Jammer, was een leuke band.

Undeclinable is niet meer.

Undeclinable schijnt, met andere zanger, toch verder te gaan.

Daarintegen is Alfie wel uit elkaar.

Kopna Kopna kapt ermee:

Kopna Kopna is overleden, maar de bandleden zitten niet stil. Dat is ook precies de oorzaak voor het heengaan van de funky knutselpopband. Rik Elstgeest, zanger / frontman van het oorspronkelijk uit Roelofarendsveen afkomstige vijftal, vertelt aan 3VOOR12: "We zijn zo druk met andere projecten, dat we duidelijk moesten stellen dat we uit elkaar zouden gaan. We waren al een jaartje met sabbatical, maar dat jaartje werd wat langer. De rek raakte eruit."

De band nam in 2001 onder leiding van Zita Swoon-gitarist Tom Pintens een demo op die veel aandacht kreeg, maar geen platencontract opleverde. In 2003 ontving de band een Essent Award waardoor het mogelijk werd op te treden op Lowlands. Het debuutalbum Like You uit 2004 werd in eigen beheer uitgebracht en uitgegeven door My First Sonny Weissmuller Recordings. "Dat het zo lang duurde voordat er een heel album was, is ook te danken aan onze talloze activiteiten. Voortdurend bevonden we ons in een spagaat, omdat we zoveel tijd en energie in zowel ons muziektheaterwerk als de band wilden steken," aldus Elstgeest. De leden fungeren immers als muzikanten in verschillende theatergroepen; toetsenist William Bakker schrijft muziek voor theatergezelschap Artemis en Bo Koek (zoon van Paul Koek, oprichter van Hollandia), Elstgeest en John van Oostrum werken samen bij De VeenFabriek. "Het is ook wel lekker om vanuit de split weer verder te denken. En het is goed om het verhaal af te ronden: de site uit de lucht halen en de stichting opheffen."

Bands die uit elkaar vallen; soms is het lot van bandleden treurigmakend. Kok op Schiphol, een gedoodverfd 'productiebedrijfje' beginnen, vertegenwoordiger in steunkousen, de popjournalistiek ingaan. "Nee, wij zullen altijd muziek blijven maken. Ook met elkaar, maar niet meer als Kopna Kopna. Maar met ons vijven staan we binnenkort bijvoorbeeld wel voor theatergroep Jong Hollandia in Los Angeles. Om het nog verwarrender te maken: ook met Kopna Kopna liedjes." Dat Kopna Kopna geen standaard rockbandje was, moge duidelijk zijn. De artistieke aspiraties en de spelbeheersing reikt ver.

Misschien soms wel te ver. Als Touki Delphine opereren ex-Kopna's Bo Koek, Elstgeest, en John van Oostrum binnen de VeenFabriek. De VeenFabriek is een ensemble waarin, volgens eigen zeggen, "kunstenaars en wetenschappers samenwerken die zich verhouden tot elkaars werk en denken, de maatschappij, de wetenschap en het ambacht." Bij Touki Delphine vertaalt dat zich als volgt: "Touki Delphine / Ghostbusters #1 is het eerste deel van een drietal voorstellingen die de jonge garde van de VeenFabriek maakt. [...] Nieuwe angst vraagt om ook nieuwe helden en het lijkt erop dat het nieuwe heldendom steeds minder over de heldendaden zelf gaat en des te meer over vormgeving, uitstraling, sensatie, hype, mysterie."

Daarnaast heeft Elstgeest als drummer met Caesar-frontman Roald van Oosten in de studio gezeten voor het project Ghosttrucker. "We zullen daarmee op Eurosonic staan, ons eerste échte live optreden." Elstgeest heeft handen te kort dus. Toch heeft hij mooie herinneringen aan Kopna Kopna: "Lowlands was geweldig om te doen. En ons tourtje met Boo! Maar optreden in Basel was ook een hoogtepunt." Kopna Kopna heeft dus iets moois neergezet, en het is nu aan de ex-bandleden om nog meer van zich te laten horen: "We zullen allemaal keihard toeslaan," aldus Elstgeest.

Yak
Het was inderdaad al weer een hele tijd stil rond Kopna. Toch jammer, een leuke band die ik veel goede liveshows heb zien geven.

Kopna Kopna is altijd een soort van belofte gebleven voor mijn gevoel.

Mja, het zijn creatieve lui, die zien we nog wel in andere gedaantes terug. Ik vraag me trouwens of John van Oostrum de Shed Seven-fan is waar ik in de 4e en 5e bij in de klas zat. Rik en Bo zijn in ieder geval wel oud klas- resp. schoolgenoten.

SelmaDuim

Yak
Grandaddy uit elkaar? Dat dat toch wel heel erg zonde zijn.

Ja, dat zou zeker jammer zijn. Ik ben ze na de eerste twee prachtige albums een beetje uit het oog verloren (Sumday deed me niet zoveel en daarna heb ik er niet meer naar omgekeken), maar het optreden op Pinkpop '98 zal me altijd blijven heugen.

En de chitchat met Jason Lytle na afloop van een concert in de Melkweg ook. Heb zelfs nog een signeerde setlist.

Yak
Yak schreef:
Grandaddy uit elkaar? Dat dat toch wel heel erg zonde zijn.

Jawel... c'est vrai.

hi
yeah, well i guess that's it.
don't really know what to say, and maybe there just aren't any words to properly express my feelings about the past 14 years or so. it just goes too deep. maybe i'll post something more proper and detailed sometime in the future, but for now i just want to tell you all thank you for being there for and with us. we'll never forget you and we'll be forever grateful to you for being friends and supporters of our dumb band.
please excuse me while i limp off into the sunset.
later
aaron

Er stond nog een nieuw album gepland toch, wat al afgemaakt was. Vraag me af of die ooit nog het daglicht zal zien.

Yak
Ik dacht in het Grandaddy-forum gelezen te hebben dat er nog een album zou worden uitgebracht, maar dat bericht kan ik niet meer terugvinden.

Klopt hoor, die komt nog gewoon. Maar ze gaan er niet meer voor touren.

Pitchfork:
"Frontman Jason Lytle revealed that Just Like the Fambly Cat, due out May 9 on V2, will be the last Grandaddy album, and that the band has no plans to tour."

Zelf zit ik er niet zo mee. In eerste instantie zeg je natuurlijk dat het erg jammer is enzo, ze hebben namelijk mooie albums gemaakt. Maar ik vraag me af hoeveel albums ze nog hadden kunnen maken zonder dat het zou gaan vervelen. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg. En dan hebben we nog steeds een paar prachtige albums om op terug te vallen en nieuwe projecten van Jason Lytle in het vooruitzicht.

Ben het geloof ik wel een beetje met bubbachups eens, ik schrik hier een beetje van, maar ergens is de timing wel ok. Al hadden ze er best nog een tourtje aan vast mogen plakken. Vooral de eerste twee albums blijf ik koesteren.

titan (crew)
Na BZN is ook Coldplay nu uit elkaar, al is dat wel tijdelijk. Dit staat op tiscali.nl:

Coldplay gaat tijdelijk uit elkaar

UTRECHT - 16/02/06 - (Novum) - De Britse band Coldplay heeft tijdens de uitreiking van de Brit Awards aangegeven tijdelijk uit elkaar te gaan. De band kreeg prijzen uitgereikt voor de beste single, 'Speed of sound', en het beste album, 'X&Y'. In zijn dankwoord bij het ontvangen van de tweede award bracht zanger Chris Martin het nieuws.

"Dit betekent zoveel voor ons", zei hij. "Vooral nu. Het zal een paar jaar duren voordat jullie ons weer zullen zien." Hij voegde daaraan toe dat 'de mensen ons beu zijn, en wijzelf ook'.

Volgens de website van de Engelse krant The Daily Mirror zeggen vrienden van de 28-jarige zanger dat hij meer tijd wil doorbrengen met zijn vrouw, actrice Gwyneth Paltrow. Het paar verwacht in april zijn tweede kind.

Na drie albums al?
Daar ga je dan met je ambitie om U2 van de " troon" te stoten.

dutch2
rayman schreef:
Na drie albums al?
Daar ga je dan met je ambitie om U2 van de " troon" te stoten.

Als ik dit zo lees was het meer de ambitie van de platenmaatschappij. Getuigt wel van zelfkennis, zo'n uitspraak dat de mensen hen beu zijn.

Jazeker!
Maar het was de ambitie van Chris Martin hoor.

Heel Nederland staat op zijn kop omdat BZN ermee kapt en hier staat het nog niet?

Yak
De hype is eigenlijk pas net begonnen rond Test Icicles, maar ze zijn er toch mee gekapt.

JJ72 is uit elkaar

JJ72 to split
The indie three-piece call it a day
JJ72 have announced they are to split.

The indie rockers, whose biggest hit was 'Snow' in 2001, had been together for 11 years. They cite 'record company issues' as the reason for breaking up.

Singer Mark Greaney is now in the studio working on a new project, but it is unclear what fellow band members' Fergal Matthews and Sarah Fox's future plans are.

A statement from the band reads as follows:

Reader, we are to let thee know,
JJ72's body only lies below;
For could the grave JJ's soul comprise,
Earth would be richer than the skies.

"JJ72 was born during an Easter many seasons ago; today it dies on the cusp of midsummer eleven years later.
"Mark Greaney, Fergal Matthews & Sarah Fox wish to express their deepest and darkest gratitude to all of those with impeccable taste who helped and supported the band.
"We remember everything, from mechanical birds in Japan to angels in arid Arizona, from broken bones and Berlin birthdays to predatory Portsmouth spiders. For those who disliked and perhaps despised (gasp) JJ72, thank you - how did beautiful photographs exist without a negative?! We crafted two monuments of magnificence for the future aural pleasure and pain of all would be JJ believers and doubters....and for those who care not for the passing of the petulant yet powerful pup....shame on you! Thank you to Hilary Woods for being a dazzling damsel and thank you to all who played music in/with the band. You know who you are. "

En nu weten we nog niet waar die naam voor stond...

Gast
geplaatst: vandaag om 01:41 uur

geplaatst: vandaag om 01:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.