Muziek / Nieuws / Verplicht: meer Nederlandstalige muziek op Radio 2
zoeken in:
0
geplaatst: 16 januari 2011, 12:11 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Radio 2 Top 2000:
Ik ben nooit zo'n fan van 'aller tijden lijsten door luisteraars' maar als ik moet kiezen dan toch Radio 2. In tegenstelling tot de lijst van Radio Veronica kom ik altijd verrassende dingen tegen. Hoewel de top 10 bedroevend is (met oa 2x Coldplay) vind ik de lijst in z'n geheel gezien behoorlijk afwisselend. Jammer alleen dat er 24 uur per dag wordt uitgezonden waardoor je de helft mist.
Ik ben nooit zo'n fan van 'aller tijden lijsten door luisteraars' maar als ik moet kiezen dan toch Radio 2. In tegenstelling tot de lijst van Radio Veronica kom ik altijd verrassende dingen tegen. Hoewel de top 10 bedroevend is (met oa 2x Coldplay) vind ik de lijst in z'n geheel gezien behoorlijk afwisselend. Jammer alleen dat er 24 uur per dag wordt uitgezonden waardoor je de helft mist.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 09:22 uur
Dat wordt nog wat. Martin Bosma, een van onze PVV-vrienden, beweerde dat een Kamermeerderheid vandaag één van hun moties gaat steunen.
Ja, dat dus. Straks is de toplijst aller tijden voorgoed verleden tijd en krijgt Radio 2 bovendien overdag niet meer de gelegenheid om nummers als Moi Lolita en Dragostea Din Tei te draaien.
"Het Nederlandse lied moet een grotere stem krijgen en daarom dient de programmering van deze zender straks voor 35 procent Nederlandstalig te zijn.”
Ja, dat dus. Straks is de toplijst aller tijden voorgoed verleden tijd en krijgt Radio 2 bovendien overdag niet meer de gelegenheid om nummers als Moi Lolita en Dragostea Din Tei te draaien.
0
titan (crew)
geplaatst: 28 juni 2011, 09:26 uur
freitzen schreef:
Dat wordt nog wat. Martin Bosma, een van onze PVV-vrienden, beweerde dat een Kamermeerderheid vandaag één van hun moties gaat steunen.
Dat zal wel loslopen, de minister heeft al aangegeven deze motie niet te zullen uitvoeren.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 juni 2011, 10:29 uur
Even los van waardeoordelen over de politicus in kwestie of het vermoedelijke smaldeel van de Nederlandstalige muziek waar hij op doelt... is Radio 2 niet een door belastinggeld betaald station waar een bepaald aandeel Nederlandstalig nog niet zo lang geleden al gewoon tot de taakomschrijving hoorde?
0
geplaatst: 28 juni 2011, 10:31 uur
Radio 2 is publiek inderdaad, of er een quotum geldt voor Nederlandstalige muziek zou ik niet weten.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 10:39 uur
freitzen schreef:
krijgt Radio 2 bovendien overdag niet meer de gelegenheid om nummers als Moi Lolita en Dragostea Din Tei te draaien.
krijgt Radio 2 bovendien overdag niet meer de gelegenheid om nummers als Moi Lolita en Dragostea Din Tei te draaien.
Als dat de tegenprestatie is dan weet ik nog niet waar ik voor zou opteren

0
geplaatst: 28 juni 2011, 10:40 uur
Voor de twitteraars: #verplichtnederlandstalig, mede dankzij Kos 

0
geplaatst: 28 juni 2011, 11:09 uur
freitzen schreef:
- "Het Nederlandse lied moet een grotere stem krijgen en daarom dient de programmering van deze zender straks voor 35 procent Nederlandstalig te zijn.” -
- "Het Nederlandse lied moet een grotere stem krijgen en daarom dient de programmering van deze zender straks voor 35 procent Nederlandstalig te zijn.” -
Mijn god, het Nederlandse lied wordt weer eens benadeeld...

Na de overexposure van Volendam als een muzikale Walhalla en drie wandelende glitternichten die avond na avond uitverkopen aan chronisch aangelegde cultuurbarbaren is het nog niet genoeg.
Dan wordt Radio 2 zowat de laatste zender die zal worden opgeslokt door commercieel verantwoorde, muzikale onkunde.
Echt weer zo'n beslissing die wordt gemaakt door zo'n droogkloterige politicus zonder smaak met een soort van Napoleon-complex. Bah!

0
geplaatst: 28 juni 2011, 11:11 uur
En dan te bedenken dat wij hiervoor betálen. 
Ik wil best betalen voor enige kwaliteit op de radio, dus aanvullende muziek. Er is al 100% NL nota bene.

Ik wil best betalen voor enige kwaliteit op de radio, dus aanvullende muziek. Er is al 100% NL nota bene.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 12:15 uur
Eigenlijk moeten we op MuMe niet soort politieke statements gaan houden - mijn term 'vrienden' was misschien al te veel.
En verder zullen er inderdaad wel richtlijnen bestaan m.b.t. een gewenste hoeveelheid Nederlandstalige muziek op Radio 2, maar dit komt nooit in de buurt van 35%.
En verder zullen er inderdaad wel richtlijnen bestaan m.b.t. een gewenste hoeveelheid Nederlandstalige muziek op Radio 2, maar dit komt nooit in de buurt van 35%.
0
Misterfool
geplaatst: 28 juni 2011, 12:18 uur
Ik heb dit al gemeld. Bovendien vind ik dat iedereen die een democratische partij, of deze nou links of recht is, vergelijkt met het fascisme zich diep, maar ook echt diep, mag schamen!!! Elk argument wat je wil gebruiken is dan sowieso al verloren.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 12:24 uur
Misterfool schreef:
Ik heb dit al gemeld. Bovendien vind ik dat iedereen die een democratische partij, of deze nou links of recht is, vergelijkt met het fascisme zich diep, maar ook echt diep, mag schamen!!!
Ik heb dit al gemeld. Bovendien vind ik dat iedereen die een democratische partij, of deze nou links of recht is, vergelijkt met het fascisme zich diep, maar ook echt diep, mag schamen!!!
Je Nederlands is nog steeds niet het succesnummer dat je er graag van wilt maken; waarschijnlijk bedoel je gewoon "moet schamen" aangezien het over een morele verplichting (vanuit je inborst, moreel gevoel) gaat.
Feit is wel dat er momenteel een culturele kaalslag gaande is, waarvan wij ook in de muziekwereld de gevolgen ongetwijfeld zullen merken:er is minder ruimte voor experiment en uitsluitend aandacht voor op markt(waarde) gefocuste projecten - de macht van de grote aantallen van de populatie (vandaar de correcte term "populistisch") . En daaruit ontstaan zelden nieuwe, waardevolle dingen: niemand zit te wachten op Borsato V3 of Ben Saunders V2; tenminste hier niet mag ik hopen.
0
Misterfool
geplaatst: 28 juni 2011, 12:31 uur
Ik ben het niet met het voorstel eens, als je dat soms denkt. Van een door staatsgeld gesteunde organisatie mag verwacht worden dat ze een goede representatie vormen van de muziekwereld. Ook als dat inhoud dat minder populaire muziekstromingen aan bod moeten komen. Nederlandstalig is wereldwijd maar een kleine stroming, dus daar hoeft mijns inziens niet veel aandacht aan besteed te worden.
Bovendien heb ik nooit gezegd dat mijn Nederlands perfect is. Ik probeer alleen zeer pijnlijke spellingsfouten te voorkomen. Hoewel ik bij een essay die ik voor mijn studie moest schrijven, totaal geen spellingsfouten gemaakt heb, volgens de hoogleraar. Als het moet, kan ik het wel!
Bovendien heb ik nooit gezegd dat mijn Nederlands perfect is. Ik probeer alleen zeer pijnlijke spellingsfouten te voorkomen. Hoewel ik bij een essay die ik voor mijn studie moest schrijven, totaal geen spellingsfouten gemaakt heb, volgens de hoogleraar. Als het moet, kan ik het wel!
0
geplaatst: 28 juni 2011, 12:40 uur
Laat ik een grappig voorbeeld gebruik van overheidsgelden: eind jaren '70/begin '80 waren er twee partijen in NL die een peperdure Fairlight hadden (ding kostte toen meer dan een ton); de een was Rick van der Linden; de tweede was in gezamenlijk eigendom van van de conservatoria in NL; zonder overheidsgeld had dat ding nooit gekocht kunnen worden. Wat dat betekent voor muziek kan je wel raden.
--edit--
Fairlight was destijds de meest geavanceerde synthesizer denkbaar; met allerlei voorzieningen voor samples etc. Zijn bekendheid heeft ie in eerste instantie te danken aan Peter Gabriel; zoek op YouTube: kapotslaan van beeldscherm, ouwe stoomfluit - Sledgehammer - geluid sampelen en er een toonladder mee bouwen.
--edit--
Fairlight was destijds de meest geavanceerde synthesizer denkbaar; met allerlei voorzieningen voor samples etc. Zijn bekendheid heeft ie in eerste instantie te danken aan Peter Gabriel; zoek op YouTube: kapotslaan van beeldscherm, ouwe stoomfluit - Sledgehammer - geluid sampelen en er een toonladder mee bouwen.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 12:44 uur
Mjuman schreef:
Laat ik een grappig voorbeeld gebruik van overheidsgelden: eind jaren '70/begin '80 waren er twee partijen in NL die een peperdure Fairlight hadden (ding kostte toen meer dan een ton); de een was Rick van der Linden; de tweede was in gezamenlijk eigendom van van de conservatoria in NL; zonder overheidsgeld had dat ding nooit gekocht kunnen worden. Wat dat betekent voor muziek kan je wel raden.
Dit is een typisch voorbeeld van een investering die een toevoeging is aan het gangbare bestel. Als de overheid gaat inzetten op commerciele doeleinden in de vorm van Nederlandstalige muziek, is de wereld op zijn kop. Hier is al markt voor.Laat ik een grappig voorbeeld gebruik van overheidsgelden: eind jaren '70/begin '80 waren er twee partijen in NL die een peperdure Fairlight hadden (ding kostte toen meer dan een ton); de een was Rick van der Linden; de tweede was in gezamenlijk eigendom van van de conservatoria in NL; zonder overheidsgeld had dat ding nooit gekocht kunnen worden. Wat dat betekent voor muziek kan je wel raden.
Of je moet het als een sanctie zien naar Radio 2, die zich niet aan de regels houdt. Hier ken ik echter de feiten niet van.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 12:58 uur
Heb het bericht van musician (waar freitzen en misterfool nog naar refereren) verwijderd. Dit is sowieso een lastige discussie: enerzijds wel muziekgerelateerd, maar ook wel erg politiek getint. Dat bericht van musician sloeg te ver door naar het laatste.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 13:00 uur
En wat Radio 2 betreft: volgens mij wordt die zender best goed beluisterd en zitten die luisteraars echt niet te wachten op meer Nederlandse muziek. En de mensen die daar wel op zitten te wachten luisteren wel 100%NL of een lokale piratenzender. Lijkt me een beter idee om 100% dan ook maar toe te voegen aan het publieke bestel als je per se zoveel Nederlandstalige muziek op de radio wilt.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 13:39 uur
Misterfool schreef:
(...) Van een door staatsgeld gesteunde organisatie mag verwacht worden dat ze een goede representatie vormen van de muziekwereld. Ook als dat inhoud dat minder populaire muziekstromingen aan bod moeten komen. Nederlandstalig is wereldwijd maar een kleine stroming, dus daar hoeft mijns inziens niet veel aandacht aan besteed te worden.
(...) Van een door staatsgeld gesteunde organisatie mag verwacht worden dat ze een goede representatie vormen van de muziekwereld. Ook als dat inhoud dat minder populaire muziekstromingen aan bod moeten komen. Nederlandstalig is wereldwijd maar een kleine stroming, dus daar hoeft mijns inziens niet veel aandacht aan besteed te worden.
Staatsgeld? Ons geld zul je bedoelen, de Staat is alleen degene die het mag verdelen. En tot voor kort werd de publieke omroep betaald uit zogenaamde opcenten, totdat een minister besloot om daar een belasting van te maken zodat het nu opeens lijkt dat de publieke omroep uit 'belastinggeld' wordt betaald.
En van alle publieke omroepen in Europa krijgt de Nederlandse Publieke Omroep relatief gezien zo'n beetje het minst van alle andere landen dus elke staatsbemoeienis inzake inhoud van programma's lijkt mij volledig misplaatst. Overigens ongeacht wie er aan de macht is.
Niet democratische partijen, dat wil zeggen, partijen waar je zelf geen lid van kunt worden en waarop geen enkele controle kan worden uitgeoefend, die uit zijn op het uitoefenen van macht via de media, komen gevaarlijk dicht in de buurt van neo fascisme. Dat heeft dan niets met de 2e Wereldoorlog te maken, maar het vertoont wel kenmerken die redelijk herkenbaar zijn aan vergelijkbare acties door partijen die actief waren in die tijd.
Dus vandaar dat het volledig terecht is dat heel cultureel en muziek minnend Nederland te hoop loopt tegen de bezuinigingen, hier dreigt een kaalslag van ons muzikale erfgoed.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 13:57 uur
Ik behoor tot cultureel/muziek minnend Nederland en ik kan prima leven met de bezuinigingen, het mag misschien wat uitgesmeerd worden over een langere tijd maar in het algemeen kan ik er mee leven.
De maatregel die freitzen noemde keur ik daarentegen helemaal af.
De maatregel die freitzen noemde keur ik daarentegen helemaal af.
musician schreef:
En van alle publieke omroepen in Europa krijgt de Nederlandse Publieke Omroep relatief gezien zo'n beetje het minst van alle andere landen dus elke staatsbemoeienis inzake inhoud van programma's lijkt mij volledig misplaatst. Overigens ongeacht wie er aan de macht is.
Vreemde redenering. Het lijkt mij juist dat de overheid er bij uitstek is om het publieke bestel in goede banen te leiden. Anders heeft dat kleine beetje subsidie überhaupt geen functie wat mij betreft.En van alle publieke omroepen in Europa krijgt de Nederlandse Publieke Omroep relatief gezien zo'n beetje het minst van alle andere landen dus elke staatsbemoeienis inzake inhoud van programma's lijkt mij volledig misplaatst. Overigens ongeacht wie er aan de macht is.
0
titan (crew)
geplaatst: 28 juni 2011, 14:04 uur
musician schreef:
elke staatsbemoeienis inzake inhoud van programma's lijkt mij volledig misplaatst.
elke staatsbemoeienis inzake inhoud van programma's lijkt mij volledig misplaatst.
Dat vind ik schromelijk overdreven. Het gaat mij veel te ver om een quotum van 35% voor Nederlandstalige muziek in te stellen, maar het is ook wel een beetje "wie betaalt bepaalt" en sturing is er nu ook al (juist bij publieke omroepen mag je dat verwachten, om ervoor te zorgen dat ze voor ieder wat wils bieden en ook minder gangbare muziek en televisieprogramma's een plek geven). Bij de televisie bijvoorbeeld moeten alle omroepen minimum x percentage aan kunst en cultuur besteden. De TROS had daar nooit zo zin in en kwam op een gegeven moment met het programma "Kunst omdat het moet" aanzetten (wellicht een idee voor een nieuw radioprogramma op radio 2: Nederlandstalig omdat het moet. Als ze daar de nachtprogrammering mee vullen moeten ze die 35% makkelijk kunnen halen
).
0
geplaatst: 28 juni 2011, 14:31 uur
musician schreef:
Dat is onjuist - en dat zal ik zo uitleggen. Laat één ding voorop staan: ik wil hier niet een discussie over media in NL opzetten (daar ben ik, ook inhoudelijk, niet vies van; en dat is her en der wel te lezen); dit is gewoon niet de plek ervoor.Nu: in de NL mediawet is verankerd dat elke stroming/groepering in de NL samenleving zich moet kunnen herkennen in het NL media-aanbod ( het zgn representatieprincipe); in diezelfde mediawet ligt tevens verankerd dat iedereen deel moet kunnen nemen aan het politieke proces zoals hij dat op zijn eigen wijze wil invullen. Je moet je kunnen herkennen en je moet dingen van je gading kunnen vinden. Het commissariaat voor de media is door de overheid met het toezicht daarop belast. CvdM deelt regelmatig boetes uit voor bijv. overtreding van het aantal minuten reclame per uur, tonen van te duidelijk getoonde merkproducten etc. Ook over reclames zelf (denk aan die vreselijke van Suitsupply) kan worden geklaagd bij een overheidsorgaan. De overheid houdt dus wel degelijk toezicht en kan ingrijpen.
Overigens is een net zo groot deel van het omroepbudget afkomstig uit reclame.
Verder nog: de publike zenders hebben inmiddels allemaal een eigen profilering gekregen (waarbij N1 staat voor familie en gezin) en veel macht berust thans bij de zgn zendercoördinatoren die bepalen wat wanneer wordt ingevuld, zeg bijv. familie entertainment tussen 20:30 en 22:00 op N1
0
titan (crew)
geplaatst: 28 juni 2011, 14:35 uur
Klopt, al is de opmerking van musician over de kosten van de nederlandse publieke omroep wel juist. Als ik me niet vergis betalen alleen de Portugezen per hoofd van de bevolking minder voor de publieke omroep.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 14:41 uur
Dat vind ik ook prima, de markt zou voor het grootste gedeelte Nederland kunnen representeren. Er is geen kapitaal van de overheid nodig voor eventuele aanvullingen. De ingreep van Bosma is dus - nogmaals - zinloos, omdat hier al markt voor is.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 14:43 uur
titan schreef:
Klopt, al is de opmerking van musician over de kosten van de nederlandse publieke omroep wel juist. Als ik me niet vergis betalen alleen de Portugezen per hoofd van de bevolking minder voor de publieke omroep.
Dat heb ik ook niet ontkend: wij betalen ca 45 euro per hoofd van de bevolking en de Britten (met de veelgeroemde BBC) bijv 104 euro;Portugal zou ik moeten nazoeken. Overigens is het over de gehele linie genomen wel zo dat in Zuid-Europa meer tv wordt gekeken en in Noord-Europa meer wordt gelezen; NL zit dan in een soort middenzone.
Door snoeivoorstanders kun je geconfronteerd worden met het onheuse argumenten dat de commerciëlen met de helft van het budget tweemaal zoveel doen. Dat argument is onheus omdat die veelal werken met m.n. US-series die ze uiterst goedkoop hebbne ingekocht omdat die het land van oorsprong hun geld al dik en dwars hebben opgebracht.
Overigens ben ik wel een voorstander van het snoeien in de tussenlaag/managementcultuur; daar is wel wat geld te halen.
--edit--
Kosten geven het volgedne beeld: Portugal zit op 24,8 en Spanje op 33,9; de andere landen allemaal boven NL (geen gegevens van Griekenland); 't hoogst: Zwitserland (156,5),Oostenrijk (116,7) en Denemarken (115,2)
0
titan (crew)
geplaatst: 28 juni 2011, 14:58 uur
Mjuman schreef:
Dat heb ik ook niet ontkend.
Dat heb ik ook niet ontkend.
Ik haalde het alleen maar even aan omdat je twee opmerkingen van musician citeerde en er maar eentje behandelde (waardoor het leek alsof je het ook oneens was met die eerste bewering).
0
geplaatst: 28 juni 2011, 15:14 uur
titan schreef:
Dat vind ik schromelijk overdreven. Het gaat mij veel te ver om een quotum van 35% voor Nederlandstalige muziek in te stellen, maar het is ook wel een beetje "wie betaalt bepaalt" en sturing is er nu ook al (juist bij publieke omroepen mag je dat verwachten, om ervoor te zorgen dat ze voor ieder wat wils bieden en ook minder gangbare muziek en televisieprogramma's een plek geven). Bij de televisie bijvoorbeeld moeten alle omroepen minimum x percentage aan kunst en cultuur besteden. De TROS had daar nooit zo zin in en kwam op een gegeven moment met het programma "Kunst omdat het moet" aanzetten (wellicht een idee voor een nieuw radioprogramma op radio 2: Nederlandstalig omdat het moet. Als ze daar de nachtprogrammering mee vullen moeten ze die 35% makkelijk kunnen halen
).
). Ja, maar ook voor dat laatste geldt natuurlijk dat een dergelijke verplichting eigenlijk tot niets zinnigs leidt.
De reden waarom ik geen inmenging wil van de overheid in programma's (welke dan ook) is gelegen in het feit dat politieke partijen het aangrijpen om er politiek mee te gaan bedrijven. De pluriformiteit van de Nederlandse omroepen is verder prima geregeld. Zowel de TROS als de VPRO hebben hun actualiteiten- en culturele programma's, het zal duidelijk zijn dat daar verschillende geluiden vandaan komen.
Zodra echter gezegd gaat worden dat de TROS of de VPRO het niet meer zo mag brengen zoals de politieke partij van de dag dat wil horen, krijg je dus met ongewenste staatsbemoeienis te maken.
Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die er op zit te wachten dat de Nederlandse publieke omroepen in handen vallen van een soort Berlusconi en dat die omroepen dan vervolgens de hele dag gaan zitten papagaaien wat hij/zij de hele dag wil horen of uitgezonden wil zien. Wat Berlusconi uiteindelijk ook gedaan heeft met de Staatsomroep in Italie, de RAI.
Het signaal dat de PVV wil afgeven met 35% Nederlandstalige muziek op (een van de zenders van) de radio is ingegeven door verkeerde motieven. Als ze even om zich heen kijken (en vooral luisteren) kunnen ze horen dat er op dat vlak héél erg veel aanwezig is, misschien wel meer dan 35%.
Iedereen mag uitzenden wat hij wil, er zijn liefhebbers voor, dus prima wat mij betreft. Maar de politieke partij in kwestie wil o.a. graag het nationalisme aanwakkeren. Nu al weet je, dat geen enkele andere partij het voorstel van die 35% zal steunen. Voor de PVV een goed punt om te laten zien hoe goed nationalistisch zij wel niet zijn en alle andere partijen dus juist niet. En bij die gedachte moet bij iedereen eigenlijk de haren overeind gaan staan.
0
geplaatst: 28 juni 2011, 15:16 uur
titan schreef:
Ik haalde het alleen maar even aan omdat je twee opmerkingen van musician citeerde en er maar eentje behandelde (waardoor het leek alsof je het ook oneens was met die eerste bewering).
(quote)
Die alinea was bijna niet te knippen zonder aan inhoud te verliezen. Hij begint feitelijk - dat wist ik, maar ik heb 't ook nog even gestaafd - zie m'n 'edit'; ik stuur je graag de link naar het (openbare) SCP-rapport waar je eea kunt vinden. Zijn link/conclusie is niet juist;overigens is "pluriformiteit" in de NL samenleving de andere 'vaste' term die in de wet wordt gebruikt naast representatie.
0
Misterfool
geplaatst: 28 juni 2011, 15:41 uur
Muscian jouw mening rammelt aan alle kanten, maar aangezien dit geen politiek forum is, ga ik de discussie daarover niet aan. Ik ben tegen het voorstel van de PVV. Sterker nog ik vind dat de overheid wel zich in mag zetten om minder populaire muziekvormen kans te geven op radiozenders die met staatsgeld(dat is niet alleen belastingen, maar ook opbrengsten van gas bijv) ondersteund worden. Wel ben ik voor de bezuinigingen op cultuur. Het mag inderdaad wel meer uitgespreid worden, maar op zich zitten wel met een klap van 60 miljard. Dat moet je niet willen verschuiven naar toekomstige generaties. Ik vind cultuur niet iets waar de financiele inmenging van de overheid nou zo broodnodig is.
* denotes required fields.