MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Verplicht: meer Nederlandstalige muziek op Radio 2

zoeken in:
Dat de SP dit steunt bedroeft me overigens wel heel erg.
²

Slowgaze schreef:
keek men vroeger nog tegen intellectuelen op, of in elk geval mensen met een hoog opleidingsniveau, tegenwoordig zijn die mensen gewoon stom omdat ze moeilijk doen. Ze luisteren naar stomme, gekke muziek en als ze gaan uitleggen waarom het goed is gebruiken ze stomme, moeilijke woorden die niemand snapt. Bourdieu, kun je dat op een crackertje smeren of zo?

"Power to the paupers" is inderdaad een vrij recente en m.i. kwalijke ontwikkeling. Dom en ongeïnteresseerd zijn is het nieuwe ideaal.

.

Eens met bovenstaanden.

Maar Kinderen voor Kinderen willen ze ook niet op de radio..

Radio 2 draait nu ook 20-25% Nederlandse muziek las ik. En blijkbaar heeft de minister ook al gezegd dat de politiek ze niets op kan leggen. Het is nog altijd de publieke en niet de staatsomroep.

Nou, Herman, naar het schijnt is het in landen als Canada ook zo dat je een bepaald percentage vaderlandsche, Canadeestalige muziek moeten draaien. Als het daar kan kan het hier ook denk ik, hoewel ik niet veel weet van Canada, behalve dat als er reclames met bloot op tv komen je eerst een waarschuwing van te voren krijgt. Is me verteld.

titan (crew)
Canada (en ook Frankrijk) heeft dan blijkbaar een andere mediawet. In de Nederlandse staat dat de NPO bepaald wat op de radio gedraaid wordt en niet de politiek. Er bestaan in Nederland wel minimumpercentages voor televisieprogramma's (i.c. 25% informatieve programma's, 25% culturele programma's, 5% educatieve programma's, 25% amusement, 20% vrij in te vullen). Voor radio 2 is alleen opgenomen dat het zich moet richten op lichte muziek, hetgeen niet nader gespecificeerd is.

Masimo schreef:
Maar Kinderen voor Kinderen willen ze ook niet op de radio..

Zo, wat is die vent een kneus zeg

Niets in vergelijking met Sietse Fritsma. Da's een nog grotere drol..

Haten op Het Zandkasteel - het zandkasteel aan zee. Hoe kan je daarop haten?

Maar, genoeg politiek gehaat namens moi, toedels!

Slowgaze schreef:
Dat de SP dit steunt bedroeft me overigens wel heel erg.

De SP had in 2005 al in een nota staan dat ze vinden dat Nederlandstalige muziek te weinig aandacht op de radio krijgt. Daar staan ze nog steeds achter, dus in die zin is het niet zo raar dat ze een motie die ook in die lijn ligt ondersteunen.

Overigens diende D66 ook een motie in voor het behoud van Nederlands drama op tv, da's wezenlijk hetzelfde als dit toch? Maar daar hoor je niemand over (dit is ook geen tv-meter, maar goed).

Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo verkeerd de Nederlandse muziekscene te ondersteunen, maar de manier waarop staat me ook niet aan. Dit is gewoon protectionisme waar alleen de Frans Duitsen en Peter Beenses van zullen profiteren. Nu draait Radio 2 ook heus wel muzikaal verantwoorde Nederlandse muziek (Spinvis, Kift, Typhoon, etc.), maar ik heb niet het idee dat die nou zoveel gaan winnen met deze motie, laat staan de wat meer alternatieve scene.

Vind het trouwens wel grappig dat de baas van 100%NL ook tegen de motie is, maar die is vast bang luisteraars aan Radio 2 te verliezen.

Masimo schreef:
Niets in vergelijking met Sietse Fritsma. Da's een nog grotere drol..

Haten op Het Zandkasteel - het zandkasteel aan zee. Hoe kan je daarop haten?

Zo, dat zo'n vent in de politiek zit. Hij praat duidelijk alsof zijn mening ook echt de waarheid is, ongelovelijk

''Het Zandkasteel is een middel van het Islamistische imperialisme'' of iets in die richting, hoe kun je zoiets dergelijks nou uit je mond krijgen, echt belachelijk

Nou, ik vind ook wel heel erg islam propaganda hoor. Ze moeten het hebben over sinterklaas, gezonde christen propaganda.

ClassicRocker
titan schreef:
In de Nederlandse staat dat de NPO bepaald wat op de radio gedraaid wordt en niet de politiek.

Het ene NPO (Nationalistisch Politiek Offensief) kan de andere NPO de nek omdraaien door de mediawet te veranderen. Iets dat niet zal gebeuren. VVD en CDA steunen de PVV in dit soort kwesties zo nu en dan quasi-loyaal en af en toe betreft dit relevante aangelegenheden (mag hier ook wel eens benadrukt worden), maar dit is dermate ridicuul (kopvoddentax in het kwadraat) dat de regering bij uitvoering als het ware de draak met zichzelf steekt. Men wil heus niet als reïncarnaties van Max Blokzijl de geschiedenisboeken in, dus sterft deze Tokkie-motie onvermijdelijk een stille dood.

musician schreef:
Zo voelt dat voor radiomakers die 35% nederlandstalige muziek moeten gaan uitzenden natuurlijk precies hetzelfde. Daarom: 100% achter radio 2 gaan staan en actie voeren, hier wordt anders een gevaarlijk principe geboren.

Soortgelijke principes zijn al decennia lang staande praktijk in Hilversum. Zo bestaan er voor tal van omroepen en programma's qouta voor hoeveel albino-negers, gesluierde lesbiënnes en linksdragende eskimo's in rolstoel er aan het woord of in beeld dienen te verschijnen.

Zo bezien kan de PVV-motie in kwestie het beste als voornemen tot een achterlijk nageboorte aangemerkt worden.

Ik stel voor dat, als de Kink FM frequentie vrijkomt, WIJ gaan aanbieden uren muziek te maken, 24 uur per dag. Als vrijwilliger en dus ook zonder aanschafkosten van de FM frequentie.

Als het even kan zonder reclame. Musicmeter Radio. Met muziek en wellicht discussies over bepaalde albums, uiteraard zijn wij vooral ook informatief en meningvormend bezig. Twaalf uur muziekprogramma's en twaalf keer een uur album van de dag: een mengsel van een half uur muziek van het album en tussentijds gesprekken tussen mumeërs over de plaat. Op het hele uur nieuws uit de muziek- en artiestenbusiness.

Ruimte voor de 'vergeten' albums, een nederlandstalig album, vooruit. Ik denk dat we de eerste twee jaar gemakkelijk kunnen vullen.

ClassicRocker
musician schreef:
Ik stel voor dat, als de Kink FM frequentie vrijkomt, WIJ gaan aanbieden uren muziek te maken, 24 uur per dag. Als vrijwilliger en dus ook zonder aanschafkosten van de FM frequentie.

Kink FM heeft geen FM-frequentie, het gebrek aan uitzicht hierop is nou de juist de voornaamste reden waarom besloten is tot liquidatie van de zender over te gaan.

Waar is die dan naar toe gegaan? Desalniettemin: Musicmeter Radio bij de eerste de beste vrijkomende ether frequentie.

ClassicRocker
Een kabelfrequentie heeft Kink FM natuurlijk wel, maar dit biedt nauwelijks meerwaarde t.o.v. een online stream.

musician schreef:

Als het even kan zonder reclame. Musicmeter Radio. Met muziek en wellicht discussies over bepaalde albums, uiteraard zijn wij vooral ook informatief en meningvormend bezig. Twaalf uur muziekprogramma's en twaalf keer een uur album van de dag: een mengsel van een half uur muziek van het album en tussentijds gesprekken tussen mumeërs over de plaat. Op het hele uur nieuws uit de muziek- en artiestenbusiness.

Ruimte voor de 'vergeten' albums, een nederlandstalig album, vooruit. Ik denk dat we de eerste twee jaar gemakkelijk kunnen vullen.

Dientengevolge kan MuMe Radio, mits alle rechtenkwesties inzake de te draaien muziek getackled zijn, stante pede het world wide web op. De overige, kleinere investeringen, mogen geen probleem zijn.

Maar laat het a.u.b. nonstop albumradio worden. Gesprekken en discussies kunnen prima hier op de site plaatsvinden. Dan hoeft de muziek niet onderbroken te worden en kaat er om deze reden niemand af. Idem wat betreft nieuws uit de muziek- en artiestenbusiness: dit kan makkelijk op de site geplempt worden.

Hoe is het overigens gesteld met de plannen voor MuMe Radio? Zeker een stille dood gestorven. Eens kijken of ik het topic hierover nog in mijn updates heb staan.

Hoe minder praten, hoe beter lijkt me. En tussen kerst en oud en nieuw integraal de MuMe-ladder uitzenden.

herman schreef:
Hoe minder praten, hoe beter lijkt me. En tussen kerst en oud en nieuw integraal de MuMe-ladder uitzenden.

En als er geen MuMe-Radio is, is er dan niet een mogelijkheid om een of andere interwebsradio te vragen om het integraal uit te zenden?

ClassicRocker
herman schreef:

No bullshit, only music! De slogan van MuMe Radio is geboren.

Geheel in de geest van MuMe opteer ik voor albumradio. Ik onderga tussen kerst en oud en nieuw dus liever de Top 250 of een andere albumtoplijst (Witte 769?).

Dan in het vervolg maar niet meer met Bohemian Rhapsody, maar met OK Computer/The Tourist een nieuw jaar in.

ClassicRocker schreef:
Hoe is het overigens gesteld met de plannen voor MuMe Radio? Zeker een stille dood gestorven. Eens kijken of ik het topic hierover nog in mijn updates heb staan.

Heeft daar zelfs al een topic over bestaan? Ja, wij zijn bij uitstek geschikt voor een radiozender. Genoeg muziek en kennis.

Herman schreef:
Hoe minder praten, hoe beter lijkt me.

Dat lijkt mij toch een gotspe, inzake Musicmeter. Beppen over muziek lijkt haast nog belangrijker dan de muziek zelf.

Maar goed, met een beetje discipline.....

Inderdaad!

Musician is gediplomeerd programmamaker Radio, hoewel alweer geruime tijd in een andere werkomgeving actief.

Een week heeft 168 uur. Dat moet toch wel gevuld kunnen worden door alle mumeërs en hun muziek?

Ik heb een stropdas en ik ben een tikkeltje narcistisch, mag ik een talkshow presenteren?

Ik heb kortstondig wat gedaan bij de radio en realiseerde me gisteren dat ik er wel spijt van had dat ik daar niet meer mee heb gedaan. Had er toen te weinig tijd voor om er echt wat van te maken (het vereist toch best wel wat voorbereiding), maar nu zie ik het toch wel een beetje als een gemiste kans. Lijkt me best tof nog eens iets met regelmaat te doen.

Qua programmering is er genoeg mogelijk in ieder geval, die 7*24 uur zitten zo vol. Alleen de technische ondersteuning is een ander verhaal.

Ja, en ik zit ook even met de auteursrechten, die moeten worden afgedragen. Toch gek. Zit je een beetje min of meer reclame te maken voor artiest en plaat moet je daar ook nog voor betalen...

Hehe, leuk dat er weer plannen voor zijn. Ik heb al flink wat radio-apparatuur aangezien ik zelf al draai bij een internetradio, ik hoor wel of er nog concrete interesse komt

Oldfart schreef:
Nederland?
Tokkieland!

........dit land gaat naar de kloten zo

what's next: verplicht gebruik van rood-wit blauwe condooms?

En verplicht het nationaal volkslied zingen tijdens je orgasme!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:47 uur

geplaatst: vandaag om 21:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.