MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Verplicht: meer Nederlandstalige muziek op Radio 2

zoeken in:
En als ze dan Nederlandse taalkunstenaars als Typhoon, De Kift en Opgezwolle gaan draaien vind ik het helemaal ok!

Maar dat doen ze niet.

Las het net ook, voor die onzin bestaat toch 100% NL?

Culturele vrijheid ook weer de kop ingedrukt. Echt onzin, buiten het feit dat de jeugd vrijwel geen radio2 luistert en al helemaal niet meer als er Nederlandstalig op komt. Al ben ik nu wel benieuwd wat ze uit gaan kiezen.

Edit: Trouwens, moet er dan in de top 2000 ook iedere dag iets van %35 Nederlandstalig staan? Ik hoop dat ze daar een uitzondering voor maken dan.

Vandaag een verbijsterend bericht gelezen in De Stentor (regionale krant voor oost- en midden-Nederland):

Kamer stemt voor Hollandse muziek op Radio 2

DEN HAAG (ANP) – Meer Nederlandstalige muziek op Radio 2. Een motie met die strekking van PVV-Kamerlid Martin Bosma is donderdag aangenomen in de Tweede Kamer.

Na het omarmen van dat idee gingen veel balorige Kamerleden meteen met hun handjes in de lucht, alsof ze bij een concert waren. Op de laatste dag voor het zomerreces kon Kamervoorzitter Gerdi Verbeet dat wel waarderen. ‘Jammer dat u geen aanstekers bij u heeft’, lachte ze.

In de motie constateert Bosma dat het bieden van Nederlandstalig repertoire bij uitstek een publieke taak is. Volgens hem draagt het genre bijvoorbeeld bij aan het stimuleren van de Nederlandse taal. Hij verzoekt minister Marja van Bijsterveldt (Media) om over dit onderwerp prestatie-afspraken te maken met omroepkoepel NPO. Daarin moet volgens hem en de Kamermeerderheid worden vastgelegd dat Radio 2 tussen 07.00 en 19.00 uur ten minste 35 procent muziek van Hollandse bodem draait.

Het moet toch niet veel gekker worden in dit land. Er valt natuurlijk van alles aan te merken op het omroepbestel zoals we dat nu kennen, inclusief allerlei volstrekt niet uit te leggen beslissingen van zendercoördinatoren. Maar waar gaat het naartoe als politici nu ook al gaan voorschrijven wat een zender moet gaan draaien? En dat nog wel op basis van een quotum. Dit PVV-voorstel heeft wel erg nationalistische trekjes.

Er zijn naar mijn idee al zat andere zenders, omroepen en (TROS tv-)programma's die het Nederlandstalig repertoire aan 'exposure' helpen. In de Randstad zal het misschien anders liggen, maar hier in Overijssel word ik op het zwaar gesubsidieerde RTV Oost al doodgegooid met de meest platte Nederlandstalige meuk. Moet dat nu ook op de landelijke zenders? Want ik ga er zonder meer van uit dat 'meer Nederlandstalig' in de ogen van de PVV vooral betekent; méér Frans Bauer en Marco Borsato, en niet bijv. meer Spinvis of Opgezwolle. Of zouden de omroepen nog wel zoveel vrijheid krijgen om dat zelf te mogen bepalen?

En is zo'n besluit nou goed voor de integratie van buitenlanders? Zodat die weten waar 'de gemiddelde Nederlander' - zo die al bestaat - ongeveer van houdt? Of kun je een dergelijk voorschrift ook uitleggen als een milde vorm van discriminatie? Ik bedoel: waarom geen bepaald percentage Franse muziek? Da's goed voor je Franse talenkennis.

Al blijft dat argument van het stimuleren van de Nederlandse taal een zwaktebod, hoor. Denkt de politiek nou werkelijk dat jongeren beter Nederlands gaan spreken omdat de Bauers en de Borsato's van deze wereld vaker gedraaid worden op de niet-jongerenzender Radio 2? Wat een kul zeg.

Dat zo'n Tweede Kamer hier kennelijk in een balorige bui mee akkoord gaat, zegt veel over de waarde die eraan moet worden toegekend. Maar ondertussen zit je als regelmatig Radio 2-luisteraar straks mooi met de gebakken peren.

En ik las ook dat Kink FM stopt, dus afstemmen op die zender kan ook niet meer.

En dit is natuurlijk volstrekt belachelijk om invloed op de muziek uit te oefenen.

What's next, verplicht elke dag de vlag uithangen bij straffe van een jarenlange heropvoedingscursus in een tuigdorp?

Er zijn op radio 2 al diverse programma's met aandacht voor Nederlandstalige muziek, ik meen dat Sara Kroos er zelfs een avondje een heel programma mee mag vullen. Verder kunnen liefhebbers terecht bij 100% NL en hoef je de tv maar aan te zetten of je wordt alweer overladen met Volendamse ellende, witte glitterpakken en wat al niet meer. Op deze manier ben je straks nergens meer veilig.

Heb de berichten uit het Top 2000-topic hiernaar toe verplaatst. Wel zo handig om de discussie centraal te houden.

Het zou op zich wel een mooie middelvinger richting de PVV zijn als Radio 2 nu heel veel Nederlandstalige hiphop en kleinkunst zou gaan draaien. Precies waar de PVV een hekel aan heeft.

Ik vraag me af of ik hierom moet gaan lachen of gewoon in tranen moet uitbarsten.. Waar zijn die gasten mee bezig, man?

Teunnis schreef:
Het zou op zich wel een mooie middelvinger richting de PVV zijn als Radio 2 nu heel veel Nederlandstalige hiphop en kleinkunst zou gaan draaien. Precies waar de PVV een hekel aan heeft.
Ik stem voor! Bij voorkeur allochtoon.

Maar die Bosma is sowieso niet serieus te nemen..

ClassicRocker
PvdA-Kamerlid Hans Spekman vreest dat het quotum er toe leidt dat de Top 2000 verdwijnt. "Nooit meer gezellig plaatjes luisteren rond kerst" , twitterde een teleurgestelde Spekman.

titan (crew)
Ik zie het er niet zo gauw van komen, omdat het een onuitvoerbare motie is. De mediawet zou dan eerst veranderd moeten worden, zie ook Radio2 negeert wens Kamer - DePers.nl . Onbegrijpelijk dat de VVD, de SP en het CDA in deze doorzichtige symboolpolitiek meegaan.

Een dergelijke inmenging had een paar jaar geleden absoluut niet gekund, maar we zitten hier in Nederland op een zeer hellend vlak dus dit kan er ook nog wel bij.

Niemand die vraagt waar de PVV zijn mening op heeft gebaseerd, waar een onderzoek heeft aangetoond dat er te weinig Nederlandstalige muziek wordt gedraaid. Radio 2 laat zich juist heel erg beïnvloeden door het publiek dat er luistert en weet in alle concurrentie heel redelijk stand te houden, juist doordat ze zoveel onderzoek doet naar wat het publiek wil.

Daarom zullen veel mumeërs het waarschijnlijk een beetje gemiddeld, aan de slappe kant vinden maar die zijn dan ook geen doelgroep van Radio 2.

Kortom, Bosma probeert hier hobby, het dwarszitten van de publieke omroep en een opwelling van nationalisme in één motie te vangen en drie andere politieke partijen, bang om als landverrader te worden aangezien, huilen graag met de wolven mee.

Als ik Nederlandstalig artiest zou zijn, zou ik mij door een dergelijke betutteling en aanpak van zaken werkelijk doodgeneren en mij schamen voor deze vertoning. Het is nog een kwestie van tijd dat je alleen nog een beetje subsidie krijgt als je je aanmeld bij de Cultuur Kamer die door de PVV in het leven zal worden geroepen.

Alleen de door de PVV goedgekeurde omroep krijgt straks nog subsidie, net als de artiesten die lid zijn geworden van die Cultuur Kamer en die de enigen zijn die nog op de radio worden gedraaid.

Nu houdt Radio 2 nog stand door te zeggen niet mee te werken aan de Kamermotie. Maar hoe lang gaat dat nog duren??

titan (crew)
Dit zegt radio 2 er zelf van:

Radio 2 gaat niet in op de wens van de Tweede Kamer meer Nederlandstalige muziek te draaien.

Voorzitter Hagoort van de NPO vindt de motie die donderdag is aangenomen, op de grens van wat geoorloofd is. Hagoort vindt dat de politiek zich niet moet bemoeien met de inhoud van de publieke omroep. Radio 2 luistert alleen naar de wens van het publiek, zegt hij.

Zendermanager Kees Toering van Radio 2 vindt een vanuit Den Haag opgelegd quotum ook helemaal niet nodig. “Radio 2 besteedt al heel lang veel aandacht aan Nederlandse artiesten en Nederlandstalig repertoire. Niet alleen door veel Nederlands(talig)e platen te programmeren, maar ook via concerten, evenementen en programma’s als Muziekcafé, Spijkers met Koppen en Sara op Zondag, waarin structureel aandacht is voor het Nederlandstalige genre.

Radio 2 was, is en blijft de belangrijkste radiozender op het gebied van Nederlandse en Nederlandstalige muziek. Dat is er mede de oorzaak van, dat veel luisteraars de zender zo weten te waarderen.”

Die laatste alinea vind ik onhandig geformuleerd, want dat zou je ook als pleidooi voor méér Nederlandstalige muziek kunnen gebruik.

Deze vond ik ook sterk, uit de pers.nl die je daarnet aandroeg:

100% NL
Directeur Herbert Visser van de commerciële radiozender 100% NL zegt in een reactie dat de politiek zich op geen enkele manier mag bemoeien met de programmering van publieke radiozenders. ,,Bij wet is geregeld dat de NPO bepaalt wat er op de publieke zenders wordt uitgezonden en niet de minister of Kamerleden. Ze hadden net zo goed een motie kunnen aannemen waarin staat dat in Nederland de zon vaker moet gaan schijnen.''

Volgens Visser passen levensliederen van Dries Roelvink, Jannes en de Zangeres Zonder Naam bovendien helemaal niet in de formule van Radio 2. ,,De minister kan de motie dus niet uitvoeren.''

Van mij hoeft hij niet bang te zijn dat die 35% ook voor 100%NL gaat gelden...

ClassicRocker
Zo te lezen maakt musician zich op voor een rol als vrijheidstrijder in het verzet tegen 'Bruin 1'. Ikzelf vind de vrees voor gelijkschakeling van overheid en samenleving naar PVV-normen nogal overdreven. De steun van VVD/CDA voor deze Tokkie-motie is louter bedoeld voor de bühne. Als het er daadwerkelijk op aan komt, krijgt Radio 2 echt het mes niet op de keel. Uiteindelijk draait het, zoals gewoonlijk in de vaderlandse politiek, ongetwijfeld uit op een voor alle partijen aanvaardbaar, in de achterkamertjes beklonken, poldercompromis. Een avondje Nederlandstalig op dinsdag, een minimum van 100 Nederlandstalige liedjes in de Top 200, etc.

Musician kan rustig slapen gaan.

ClassicRocker schreef:
een minimum van 100 Nederlandstalige liedjes in de Top 200, etc.

Wat! Dat is zelfs 50%

Volgens Visser passen levensliederen van (...) Jannes bovendien helemaal niet in de formule van Radio 2.

Dan luistert hij 's ochtends zeker nooit naar Daniel Dekker, daar komt af en toe best een hoop van dit spul voorbij. Jannes heeft zelfs ooit nog de keuzelijst van de top 2000 gehaald

En over die zon zie ik de PVV ook nog wel eens een motie indienen, dat kan namelijk gewoon. Net als de Russen.

ClassicRocker
vigil schreef:
Wat! Dat is zelfs 50%

Ik doelde op de nog in het leven te roepen 'Lage Voorhoofden Top 200'. Henk en Ingrid willen tenslotte ook wat.

Handjes in de lucht bij stemming Nederlandstalige muziek

Bij de stemmingen in de Tweede Kamer werd de sfeer wel heel erg jolig. De PVV-motie die Radio 2 verplicht tot het draaien van 35 procent Nederlandstalige muziek, verkreeg vanmiddag een meerderheid. Volgens indiener Martin Bosma moet worden vastgelegd dat Radio 2 tussen 07.00 en 19.00 uur ten minste 35 procent muziek van Hollandse bodem draait. CDA, VVD én SP steunden de motie van de PVV.

Hoongelach

Dat leidde tot hoongelach bij de tegenstemmers. Ze maakten zichzelf zo vrolijk dat ze de handen in de lucht staken om heen en weer te zwaaien. Net als bij een Piratenfestijn vol Nederlandse muziek. Kamervoorzitter Gerdi Verbeet sprak hierop de woorden 'Het is jammer dat u geen aanstekers bij zich heeft', waarop de rust in de Kamer weer langzaam terugkeerde.

Radio 2 zegt in een reactie de motie overbodig te vinden, omdat er bij de publieke omroep al veel muziek van eigen bodem wordt gedraaid. 'De politiek zou zich ver moeten houden van inhoudelijke bemoeienis met de programmering en dat komt nu gevaarlijk dichtbij', zegt woordvoerder Erik Kroeze. 'Het gaat om wat het publiek wil horen, niet om wat de politiek wil horen'.

Ook de minister ziet niet veel in de motie. Dat liet ze maandag al weten. 'In de motie vraagt de heer Bosma mij feitelijk om op de stoel van de raad van bestuur te gaan zitten. Dat wil ik niet doen, want daarmee treed ik in de vrijheid van de omroepen. Het is aan de omroep om elke vijf jaar met een voorstel te komen voor de uitvoering van de publieke taken. Ik zeg toe dat ik deze wens doorgeef aan de omroepen.'

Veelverdieners publieke omroep

De Kamer stemde vandaag unaniem in met een ander voorstel van de PVV, om het aantal veelverdieners bij de publieke omroep terug te dringen tot maximaal drie. Niet meer dan drie presentatoren, verslaggevers of bestuurders mogen meer verdienen dan de norm van ongeveer 193.000 euro.

Dit jaar verdienen nog 11 presentatoren bij de publieke omroepen meer. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is al bezig dit aantal terug te brengen naar maximaal acht.

Bron: de Volkskrant

rock-rick schreef:
Maar dat doen ze niet.

Waarom zouden ze dat niet doen? Die draaien ze nu toch ook al.

Draaien ze De Kift, Typhoon en Opgezwolle? Dan heb ik niks gezegd.

Een artiest als Typhoon? Nooit gehoord op radio 2, Herman.

Hij heeft overigens, net als vele andere artiesten, wel een pagina op hun website.
Maar de zin besmet met het virus dat 'rappen' heet zegt wel genoeg

King Crimson heeft ook een pagina op hun site, maar hoor je daar ook niet.

Ik vraag me af hoe vaak jij Radio 2 luistert.

King Crimson heb ik daar ook wel gehoord. Rob Stenders draaide dat vaak in zijn programma op zondagmiddag en ook wel soortgelijke verantwoorde jaren '60/'70 muziek zoals Yes, Camel, Genesis, etc. Het zit niet in de reguliere programmering volgens mij, maar die hoor ik niet zo vaak. Maar via Radio 2 heb ik ook wel artiesten als Rufus Wainwright en Sufjan Stevens gehoord (de eerste zelfs ontdekt eigenlijk).

Typhoon en De Kift heb ik ook wel gehoord op Radio 2, Opgezwolle dan weer niet.

ClassicRocker schreef:
Musician kan rustig slapen gaan

Daar zijn wel meer voorbeelden van die dat hebben gezegd.

Waarom zou er sowieso een compromis moeten worden gesloten over dit onderwerp? Het lijkt mij duidelijk dat géén inmenging van politiek (in ongeacht welk journalistiek medium dan ook) ook niet mag leiden tot "een beetje" want dan is het hek van de dam.

Wat zou jij er van vinden als er vanuit de politiek gaat worden beslist over welk album we op musicmeter wel of niet zouden mogen gaan schrijven of op stemmen? Zo voelt dat voor radiomakers die 35% nederlandstalige muziek moeten gaan uitzenden natuurlijk precies hetzelfde. Daarom: 100% achter radio 2 gaan staan en actie voeren, hier wordt anders een gevaarlijk principe geboren.

De verregaande bezuinigen op ons omroepbestel zijn vanuit journalistiek oogpunt gezien toch al een poging de instelling publieke omroep als zodanig om zeep te helpen. Al was het alleen al om onderzoeksjournalistiek de nek om te draaien en meer invloed te krijgen op het nieuws dat wordt uitgezonden.

"Zodra je niet uitzendt wat ik wil horen ben je links en draai ik de subsidie nog verder omlaag", is zo'n beetje wat je de komende jaren mag gaan verwachten. Om die reden alleen al mag de publieke omroep ook nooit uit belastinggeld worden betaald maar uit andere potjes.

Je kunt er nu misschien nog om lachen, omdat het zogezegd nog nergens op lijkt, maar ondertussen. Dit is echt een morele en principiële discussie in een tijd dat er politieke machthebbers zijn die langzaam maar zeker dit land naar hun hand willen gaan zetten en alles en iedereen die tegen lijkt te stribbelen uit de weg gaan ruimen. Om te beginnen door subsidies stop te zetten en stromen belastinggeld in te dammen.

herman schreef:
Ik vraag me af hoe vaak jij Radio 2 luistert.

King Crimson heb ik daar ook wel gehoord. Rob Stenders draaide dat vaak in zijn programma op zondagmiddag en ook wel soortgelijke verantwoorde jaren '60/'70 muziek zoals Yes, Camel, Genesis, etc. Het zit niet in de reguliere programmering volgens mij, maar die hoor ik niet zo vaak. Maar via Radio 2 heb ik ook wel artiesten als Rufus Wainwright en Sufjan Stevens gehoord (de eerste zelfs ontdekt eigenlijk).

Typhoon en De Kift heb ik ook wel gehoord op Radio 2, Opgezwolle dan weer niet.

Ik luister het inderdaad niet regelmatig, dus zal ik bij deze mijn woorden terug nemen. Ik heb het daar zelf alleen echt nooit langs horen komen.

Nederland?
Tokkieland!

........dit land gaat naar de kloten zo

what's next: verplicht gebruik van rood-wit blauwe condooms?

Nederland Tokkieland, Oldfart haalt me de woorden uit de mond. Schandalige ontwikkeling dit, maar soit, het past precies in de grote ontwikkeling die we overal al zien: keek men vroeger nog tegen intellectuelen op, of in elk geval mensen met een hoog opleidingsniveau, tegenwoordig zijn die mensen gewoon stom omdat ze moeilijk doen. Ze luisteren naar stomme, gekke muziek en als ze gaan uitleggen waarom het goed is gebruiken ze stomme, moeilijke woorden die niemand snapt. Bourdieu, kun je dat op een crackertje smeren of zo?

Op de braderie te Wehl ook aan mogen schouwen hoe die piratenmuziek de hele samenleving begint te doordringen: Jantje Smit dit, de nieuwste hit van Django Wagner dat. En dan lopen daar mensen enthousiast mee te blèren met die onzin, let op, ik voel me niet beter dan andere mensen (hoewel ik wat pedant over kan komen, maar soit), maar waarom zo benadrukken dat je zo volks bent? Natuurlijk kun je op zo'n braderie geen Satie of Neubauten gaan draaien, maar mag het ook wat minder eenzijdig?

En tja, PVV, een partij die zich manifesteert als "mensen met een hoop opleidingsniveau zijn stom en in de politiek gebruiken heel veel partijen stomme, moeilijke woorden die niemand snapt ", dat zijn echt geen voorstanders van het meer draaien van Eefje de Visser, Lucky Fonz III of Spinvis. Dat de VVD het steunt vind ik enerzijds vreemd omdat je in een VVD'er geen Grad Damen-fan zou zien, maar anderzijds hebben we ook deels aan die partij enorme cultuurbezuinigingen te danken. Dat de SP dit steunt bedroeft me overigens wel heel erg.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:08 uur

geplaatst: vandaag om 02:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.