MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Mega CD en Platenbeurs en overige platenbeurzen

zoeken in:
Mjuman schreef:
(quote)

Dank - als local lad was Utrecht voor mij geen probleem: op de velo in 10 min. erheen; van buiten: prijzen gehanteerd voor parkeren, drank en food maken het dan al snel of je pretpark bezoekt, qua kosten. Zie me zelf niet zo 1-2-3 op en neer naar Den Bosch fietsen, trouwens. Voordeel van trein is ook dat je jezelf dan op een lekkere Bossche bol kunt trakteren van Jan de Groot, bij het stationsplein.

Die Bossche bol ga ik volgende keer maar eens doen.

Afgelopen zaterdag met veel succes naar de Mega Cd & Platenbeurs geweest. Ik ging er dus bijna blanco heen, mijn lijstje was niet heel groot en uitgezonderd op drie titels heb ik één kunnen vinden. Dit album Quiet Kenny van Kenny Dorham heb ik onder andere meegenomen. Dit album heb ik in een Japanse uitgave in near mint staat gevonden. Daarnaast heb ik opmerkelijk veel andere albums op het Prestige label voor leuke prijzen gevonden waaronder een zeldzame Miles Davis en was er in Hal 3 een stand met albums van €2,- per stuk, hier nog 8 albums op het Pablo label gevonden waarvan ze allen VG+ zijn.

Al met al, een zeer geslaagde dag met veel nieuwe albums die onderhand al door de Knosti zijn gegaan en klaar staan om beluisterd te worden .

Excuses als ik hier een vraag stel die reeds een aantal keer aan bod is gekomen.
Sedert een goed half jaar ben ik weer totaal into vinyl, ik geniet echt wel meer van een LP dan van een CD. Heb ik nu alweer een tijdje uitgeprobeerd, en ben het nu wel zeker. Heeft te maken met het ritueel natuurlijk, maar echt ook wel met het geluid. Minder vol, minder zwaar. Als wijnliefhebber zou ik het vergelijken met mijn evolutie van krachtige wijnen (Bordeaux) naar elegantie (Bourgogne). En dan hebben we het niet over de muziek maar over het geluid natuurlijk.

Gelukkig kan ik nog genieten van mijn collectie (400tal platen) die ik als tiener en beginnend twintiger in de jaren 80 verzamelde, maar meer en meer koop ik graag nog wat extra platen.
Meer dan 15 euro wil ik er echter in principe niet voor geven, beetje de psychologische grens van wat een cd destijds ongeveer kostte.
Ik kocht al heel wat van Excelsior aan een goede 10 euro (veelal met de cd erbij), al een paar enorm leuke Nederlandse groepjes ontdekt, die zijn blijkbaar niet echt sant in eigen land.
Maar ik heb vooral ook honger naar ouder werk, en dan liefst tweedehands. Het gevoel die plaat in handen te hebben die destijds nieuw is uitgekomen maakt mijn ervaring des te mooier.

Vandaar mijn vraag:
Is zo n platenbeurs nog interessant vandaag? Of loopt die vol met mensen die er een handeltje van willen maken?
En vooral:
*zijn de platen betaalbaar?
*zijn de platen meestal in goede staat? Zijn ze gewassen?
*Zijn het handelaars die de platen sowieso een groot onderhoud geven? Of staan er veelal particulieren waarvan je niet kan weten of ze hun platen enigszins verzorgd hebben?

Alvast dank voor de (eventuele) reacties!

Geschreven tijdens het beluisteren van Nick Lowe and his cowboy outfit.

vinejo schreef:
Vandaar mijn vraag:
Is zo n platenbeurs nog interessant vandaag? Of loopt die vol met mensen die er een handeltje van willen maken?
En vooral:
*zijn de platen betaalbaar?
*zijn de platen meestal in goede staat? Zijn ze gewassen?
*Zijn het handelaars die de platen sowieso een groot onderhoud geven? Of staan er veelal particulieren waarvan je niet kan weten of ze hun platen enigszins verzorgd hebben?

Tja, Questions - veel hangt af van eigen smaak, interesse en budget.
Hier vind je info over lokale beurzen (NL en B) en die zijn veelal gratis - zou zeggen ga je 'ns oriënteren:

Aanstaande Evenementen › België › – Platenbeurzen
PLATENBEURS AGENDA - Platenbeurzen Agenda

Met meer dan 15 euro euro wil ik er niet voor geven leg je jezelf wel een beperking op. Aan de ene kant kan je soms voor minder échte vondsten doen, aan de andere kant moet je niet verwachten dat je voor dat geld een album kunt scoren dat op Discogs voor 30 - 70 euro wordt verhandeld.

De tijd dat je Bowie, Depeche Mode, King Crimson en Roxy Music uit de 2-5 euro-bak kon vissen is echt wel voorbij.

Morgen de Rai!

En 5 juni Utrecht! Komt een vriend van mij 'Zal ik kaarten Utrecht regelen?' Nu dacht ik dat het gratis was maar als hij kaarten wil regelen wie ben ik dan om hem daarvan te weerhouden, dus ik gaf hem groen licht.
Er mengde zich nog een vriend in het gesprek....appgroepje.....en zo kwamen we er als ouwe wijven beppend achter dat er dus tegelijkertijd 2 beursjes zijn in Utrecht op 5 juni. Een georganiseerd door Variaworld, locatie Janskerkhof, waarvan ik dacht dat het onze bestemming zou zijn . En eentje op locatie Werkspoorkathedraal, een nieuwe beurs/locatie georganiseerd door Recordplanet.
Nou ja, Utrecht is groot genoeg voor 2 zulen we maar zeggen. Ik denk dat je kunt stellen dat deze beurzen populairder dan ooit zijn want als je naar de agenda kijkt zie je wel meer overlapping op dezelfde data, weliswaar in andere plaatsen, maar toch....handelaren moeten dan keuzes maken, evenals publiek.

Niw....eerst Rai morgen, weer zin in.

Bakema NL schreef:
Morgen de Rai!

En 5 juni Utrecht! Komt een vriend van mij 'Zal ik kaarten Utrecht regelen?' Nu dacht ik dat het gratis was maar als hij kaarten wil regelen wie ben ik dan om hem daarvan te weerhouden, dus ik gaf hem groen licht.
Er mengde zich nog een vriend in het gesprek....appgroepje.....en zo kwamen we er als ouwe wijven beppend achter dat er dus tegelijkertijd 2 beursjes zijn in Utrecht op 5 juni. Een georganiseerd door Variaworld, locatie Janskerkhof, waarvan ik dacht dat het onze bestemming zou zijn . En eentje op locatie Werkspoorkathedraal, een nieuwe beurs/locatie georganiseerd door Recordplanet.
Nou ja, Utrecht is groot genoeg voor 2 zulen we maar zeggen. Ik denk dat je kunt stellen dat deze beurzen populairder dan ooit zijn want als je naar de agenda kijkt zie je wel meer overlapping op dezelfde data, weliswaar in andere plaatsen, maar toch....handelaren moeten dan keuzes maken, evenals publiek.

Niw....eerst Rai morgen, weer zin in.

Laatste keer op Janskerkhof (8 mei) viel het mij een beetje tegen - er waren wel een paar Belgische en Duitse standhouders, aardig wat (hard) rock, maar bepaalde usual suspects (handelaren uit Den Bosch bijv) waren afwezig. Het zou me niet verbazen als de beurs van 5/6 op Janskerkhof wordt verplaatst of geannuleerd (4/6 is geen optie vanwege de zaterdagse plantenmarkt). rock

Werkspoorkathedraal ligt op het oude Stork/Werkspoordiesel-terrein aan de buitenkant, 10 min. lopen van station Utrecht Zuilen. Van Werkspoor naar Janskerkhof met OV - auto is echt no go - kost je ca 30. Vlakbij is Brouwcafé van De Leckere.

iemand trouwens ervaring met platenbeurs in Victorie in ALkmaar ? Volgende week is de tweede editie , maar was de eerst een beetje de moeite waard ?

Mjuman schreef:
(quote)

Laatste keer op Janskerkhof (8 mei) viel het mij een beetje tegen - er waren wel een paar Belgische en Duitse standhouders, aardig wat (hard) rock, maar bepaalde usual suspects (handelaren uit Den Bosch bijv) waren afwezig. Het zou me niet verbazen als de beurs van 5/6 op Janskerkhof wordt verplaatst of geannuleerd (4/6 is geen optie vanwege de zaterdagse plantenmarkt). rock

Werkspoorkathedraal ligt op het oude Stork/Werkspoordiesel-terrein aan de buitenkant, 10 min. lopen van station Utrecht Zuilen. Van Werkspoor naar Janskerkhof met OV - auto is echt no go - kost je ca 30. Vlakbij is Brouwcafé van De Leckere.

Dan wellicht de betere van de 2 gekozen dus. En de brouwerij klinkt ook uitnodigend, ben ook in gezelschap die dat zeker zullen waarderen, dus dat komt wel goed.

Nu was ik dus in de veronderstelling dat er morgen in de Rai een beurs was, tussendoortje.....dit naar aanleiding van wat een standhouder mij vertelde in Den Bosch. Maarre.....geen beurs morgen.

Voor het eerst de openluchtbeurs op de Vismarkt, GR afgeroomd vanmorgen. Maar €5 boven de met mezelf afgesproken bestedingslimiet geëindigd en toch aardig geslaagd.

Venceremos schreef:
Voor het eerst de openluchtbeurs op de Vismarkt, GR afgeroomd vanmorgen. Maar €5 boven de met mezelf afgesproken bestedingslimiet geëindigd en toch aardig geslaagd.

Geen idee of je dan tijd hebt, maar 20 juli is er weer een gratis (openlucht) beurs in Hoorn ARC Record Planet - The Worlds Biggest Record Fairs - recordplanet.nl - vorig jaar en 't jaar daarvoor vervallen. In 2019 ervan afgezien vanwege de extreme hitte toen.

Misschien leuk voor MM'ers in het noordoosten van het land: In Groningen is er op 7 juli a.s. een platen- en CD-beurs op de Vismarkt.

nlkink schreef:
Misschien leuk voor MM'ers in het noordoosten van het land: In Groningen is er op 7 juli a.s. een platen- en CD-beurs op de Vismarkt.

Met ongetwijfeld een groot aanbod van solo materiaal van de eerste zanger/frontman van Marillion.

Ik had de indruk dat het matige weer een aantal handelaren ervan had weerhouden om naar Groningen te komen. Een stuk of wat lege kramen. Heb het wel eens drukker meegemaakt. De oogst was: een dubbel-CD met vier originele albums van John Lee Hooker, een exemplaar van het album See Me (1980) van Ronnie Lane op CD en Live At San Quentin (Deluxe) van Johnny Cash. Totaal € 20,- besteed, waarvan de helft aan de CD van Ronnie Lane.

Volgende week idd Hoorn....bijna thuiswedstrijd dus zeker present! Eindelijk aldaar weer eens een beursje.

gastheerg
Aantal keer op een openlucht beurs in Schiedam geweest. Vond ik leuk omdat je dan na een uurtje even op een terras een bakkie doet en dan een tweede run.

Ik kan niet meer vinden of dat dat weer gehouden wordt. Iemand een idee?

gastheerg schreef:
Aantal keer op een openlucht beurs in Schiedam geweest. Vond ik leuk omdat je dan na een uurtje even op een terras een bakkie doet en dan een tweede run.

Ik kan niet meer vinden of dat dat weer gehouden wordt. Iemand een idee?

Land van Belofte?

De laatste was 27 juni. De volgende is 15 oktober.

gastheerg
Ja die bedoel ik. waar vind ik dit soort info?

gastheerg schreef:

Google is your friend

Ik woon in de buurt dus weet waar je het over hebt en dan is het even zoeken.

gastheerg schreef:

ARC: organiseert grote beurzen:
ARC Record Planet | - recordplanet.nl

Robbie's Records (Zuid-Nederland) en Variaworld (boven de rivieren) doen samen de kleinere beurzen, o.m. te vinden via:

Aanstaande Evenementen › Nederland › – Platenbeurzen

en:

PLATENBEURS AGENDA - Platenbeurzen Agenda

gastheerg
De drie links ken ik maar ik zie daar GEEN Schiedam staan

Dat google je vriend is is ook niet waar.
Resultaten zijn afhankelijk van zoekhistorie en geografische ligging.
Iemand die in Schiedam naar Schiedam zoekt krijgt andere resultaten.

De beurs verschijnt bij mij niet in de eerste 50 resultaten.

Ik denk dat de beurs in Schiedam toch iets meer aan promotie moet doen.

gastheerg
gastheerg schreef:
De drie links ken ik maar ik zie daar GEEN Schiedam staan

Dat google je vriend is ook niet waar.
Resultaten zijn afhankelijk van zoekhistorie en geografische ligging.
Iemand die in Schiedam naar Schiedam zoekt krijgt andere resultaten.

De beurs verschijnt bij mij niet in de eerste 50 resultaten.

Ik denk dat de beurs in Schiedam toch iets meer aan promotie moet doen.

Gisteren weer op de jaarlijkse beurs in Kampen geweest. Relatief kleine beurs met een 100 meter aan kramen gok ik. Divers aanbod en genres. Met name voor de middag was het lekker druk. Volgend jaar maar weer als het in de agenda past

18 december in Purmerend! Ben erg benieuwd. Eerste keer. Bij mij om de hoek!

Komende zondag in het Bolwerk in Sneek weer een Sneek Attack. De derde inmiddels als ik me niet vergis. Leuke beurs voor de metal en hardrock liefhebber. Al is iedereen uiteraard welkom

Kaartje voor november in Den Bosch alweer geregeld, economische crisis of niet!

Soledad
Hier ook. Ruim een uur rijden en weet niet of ik nog zal slagen maar…. Ik ben wel toe aan een uitje in m’n eentje

Deze november ben ik er zeker weer bij. De hele dag weer door al die bakken struinen opzoek naar de platen die je eigenlijk niet zocht, maar toch wel weer zo goed zijn om mee te nemen.

Voor deze komende editie heb ik mijn lijstje al zo ongeveer samengesteld. Nu is het maar afwachten hoeveel ik daarvan kan vinden. Maar één ding is zeker, het wordt weer een dag genieten .

Iemand vandaag nog bij de IJsselhallen in Zwolle geweest?

Het was er gezellig druk, maar zo dat er voldoende ruimte om te kijken was. Ongeveer 90% vinyl, dat wel.
Uiteindelijk dacht ik met weinig te vertrekken, tot ik op een Duitse kraam stuitte met ongeveer 12 dozen niet gesorteerde cd's en cd maxis, voor 2 euro per stuk en toen toch nog 40 cd maxis mee heb gezeuld.

En een 12" van Depeche Mode-The remixes paars zwarte voorkant met o.a. Something to do-Black strobe remix.
luigifort Ultra en SOFAD diverse keren op LP voor 20 euro zien liggen (En Playing the angel voor 25 euro). Er stond ook iemand met allemaal bootlegs van DM vanaf 30 euro maar dat vind ik altijd twijfelachtige aankopen.

Ik ben ook geweest. Het was weer erg leuk. Niet te druk inderdaad, mede door de (zeer) ruime opzet. Bij de populairdere stands moest je soms even wachten om bij de bakken te kijken waar je wilde, maar dat was geen enkel probleem. De gangpaden waren zo breed dat het nooit dringen was. Het mooie aan de beurs in Zwolle vind ik dat het niet zo gigantisch groot is, zodat je met goed fatsoen alle stands bij langs kunt.

Ik heb me voornamelijk geconcentreerd op het metal aanbod (wat ook dit jaar weer prima op orde was) en ben met een aantal mooie dingen thuisgekomen.

Onder anderen Live After Death van Maiden op LP, 1985 uitgave inclusief bijbehorend boekje, in zeer goede conditie (kost wat, maar dan heb je ook wat. Wat een prachtige uitgave!).
In de categorie live albums ook A Show Of Hands van Rush op LP. Die speelt nu en dat klinkt toch wel heel erg fijn!
Verder nog Physicist van Devin Townsend in een 2018 goud/marbled 180 gr vinyl versie die ik online nergens kan terugvinden. Ook niet op Discogs. Ik vind hem er te mooi uitzien voor een illegale uitgave, maar het zou wel kunnen. Hoe dan ook, ik ben er wel blij mee.

Ook nog wat cd's gescoord, waaronder twee vroege Stratovarius cd's die nieuw niet meer te krijgen zijn (Dreamspace en Episode) en de laatste twee Tony Martin era cd's van Black Sabbath die ik nog miste (Forbidden en Cross Purposes).

Het was weer een mooie dag al met al. Nu de boel aan het invoeren op Discogs en musicmeter.

Ja er was behoorlijk veel metal aanbod.

Inderdaad brede paden en open stukken voor genoeg bewegingsruimte. Ook een pro-het gratis uitrijkaartje voor de parkeerplaats. De mensen van Variaworld hebben in Zwolle een mooi terugkerend evenement neergezet.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:24 uur

geplaatst: vandaag om 01:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.