menu

Muziek / Nieuws / Koningslied

zoeken in:
avatar van deric raven
Pas deze K3 hit een beetje aan en je hebt een nummer wat beter blijft hangen, en welk jong en oud mee kan zingen.
Dat is toch de bedoeling?
Als je dan toch een koningslied wilt hebben, al hoeft het van mij helemaal niet.


avatar van Edwynn
'Het is goedkoop om het af te kraken' of 'zijn er geen belangrijkere dingen om je druk om te maken.'Twee veelvoorkomende reacties die ik kreeg toen het waagde er op twitter iets over dit lied te roepen. Wacht eens. Die Ewbank wordt door de NPO (dus ook door mij) betaald om die bagger te maken. Dan mag ik toch zeker zeiken?

Ewbank laat zich wel kennen. Hele leven nooit kritiek gehad en nu een shitstorm. Het arme joch weet niet wat hem overkomt.

avatar van starbright boy
Opdracht: Maak een nummer dat Nederland mee gaat zingen. Eerste probleem is dat dit nummer geen meezinger is. Tweede probleem is de tekst. Vol kromme zinnen en totaal onsamenhangend. Tuurlijk is het ook een kwestie van smaak, maar deze tekst is ver onder het niveau van de meeste nummers van Borsato/Meeuwis. Ook dat duet van Borsato bij het huwelijk van WA was bijvoorbeeld echt beter gelukt. Teveel kapiteins op een schip is volgens mij het probleem. Volgens mij hebben drie mensen de tekst geschreven en er geprobeerd inzendingen van het publiek in te stoppen. Verder had ik voor een feestnummer gekozen en niet voor een sentimentele ballad.

Muziek is gewoon Ewbank-ballad materiaal. Ergens tussen musical, levenslied en keltische muziek in. Totaal niet mijn smaak, maar ook niet zoveel mis mee. Hij schreef al tig van dit soort nummers.

Het is dat Van Duin geloof ik al iets in Amsterdam doet, anders zouden we gewoon met zijn allen zijn Oranje boven moeten gaan zingen. In polonaise. En zonder dat het echt officieel gemaakt wordt, ontspannen. Zolang ik maar niet hoef mee te doen.

Volgens mij is dit trouwens geen NPO-geval, maar in opdracht van de organisatoren van de kroning. Ook belastinggeld, maar wel anders.

avatar van Onweerwolf

(afbeelding)

Niet mijn schrijfsel maar hier ben ik eigenlijk wel behoorlijk mee eens.

Leuk dat je een riool-artiest bent. Dat moet je natuurlijk zelf weten en ik begrijp het ook best want het verdient meer dan prima. Maar als je dit soort prutswerken publiekelijk maakt dan moet je ook tegen kritiek kunnen. En hoe arroganter je presentatie hoe omvangrijker die kritiek zal zijn.

avatar van Bakema NL
Edwynn schreef:
'Het is goedkoop om het af te kraken' of 'zijn er geen belangrijkere dingen om je druk om te maken.'Twee veelvoorkomende reacties die ik kreeg toen het waagde er op twitter iets over dit lied te roepen. Wacht eens. Die Ewbank wordt door de NPO (dus ook door mij) betaald om die bagger te maken. Dan mag ik toch zeker zeiken?


Ewbank laat zich wel kennen. Hele leven nooit kritiek gehad en nu een shitstorm. Het arme joch weet niet wat hem overkomt.


Dat is de standaard reactie die je dan altijd krijgt. Alsof die mensen zelf zich constant druk maken om alle belangrijke wereldproblemen, laat staan dat ze met oplossingen komen.....lieden die dat roepen zijn zelf de grootste schijnheilen.
In de kern is het waar, waar gaat het over? Maar het wordt gepresenteerd aan iemand namens het hele volk zogenaamd en door "artiesten" waar heel het volk ook zogenaamd van houdt of zo? Nee dus. En weer zo'n geforceerd stukje multi-culti er in, zowel muziek als clip en dan moeten we het allemaal weer leuk en verantwoord vinden. Kom dan maar eens kijken in Amsterdam-west waar ik werk, dan ben je snel klaar met je multi-culti vertroetelarij. Kritiek uit de rest van Nederland (lees:buiten de randstad).....wij zien ons zelf niet, alleen een weerspiegeling (verkeerde ook nog) van randstedelingen en een stoet vertolkers uit die overgewaardeerde hoek van het Gooi. Best terechte kritiek ergens.
En problemen in Syrie twitteren we helaas niet weg.....dit wel, dus helemaal onzinnig is het niet.

Ik lig echt in een deuk om deze soap .


Lol, die huichelaar van een Alibi probeert zijn hachie te redden.....misselijke dolksteek nog even in de rug van Ewbanks die alle shit over zich heen krijgt, maar zeker niet alleen zou moeten staan in de hoon.

Meneer B vond een rap-stukje niks......hahaha, echt serieus.... Grootmoedig als hij is zette hij uiteraard zijn ego even opzij want die commissie wilde het stukje er wel in hebben. Wat een held, het zal je vriend of collega maar zijn.

Ali B stond niet achter rapstukje Koningslied - Privé | Het laatste Privé nieuws leest u op Prive.nl van De Telegraaf [prive]

avatar van Koenr
Had 't al in het Just a joke topic gezet, maar hier is het beter op z'n plek:

Als je in 5 uur tijd een half-gejat liedje in elkaar flanst - omdat de agenda's van alle betrokkenen veel te vol zitten en er eigenlijk geen ruimte is voor een fatsoenlijke samenwerking - dan verdien je het ook gewoon om afgebrand te worden. Dat valt niet goed te praten en daar mag je eigenlijk ook niet mee wegkomen.

Los daarvan is het gewoon een dramatisch nummer vol slechte lyrics en plichtmatige hip-hop coupletjes.

avatar van Onweerwolf
@verhaal Ali B-artiest:

avatar van BoordAppel
Nou ja, Ali B was al niet blij met het nummer bij DWDD al was hij daar nog wel lief voor Ewbank.

Ik snap alleen niet hoe iemand een tekst als "De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier" in een liedje kan stoppen. Zelfs een dyslecticus hoort nog dat dat voor geen meter klinkt. Ook dat rap-gedeelte is vrij lachwekkend. En zo'n compleet niet in een nummer passend stukje verzon Ewbank al eerder met Rood, toch een van de slechtste Nederlandstalige nummers ooit.

Ergste van het hele gebeuren is nog wel die BNers die totaal niet tegen kritiek kunnen. Ewbank gooit er ook maar meteen een aantal jij-bakken tegenaan. En dat kinderachtige gedrag zie je bij zovelen terug. Een wijs man zei ooit: yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man. Daar zouden ze eens een voorbeeld aan moeten nemen.

Het is waarschijnlijk precies zoals in dat bericht van Onweerwolf. Ze krijgen nooit kritiek te horen van al hun achternalopende ja-knikkers en dus kunnen ze er totaal niet mee omgaan.

avatar van Fathead
Ik ben veel meer gewoon verbaasd; John Ewbank is toch een maker van ettelijke Borsato-knijters. Goed, het kan je smaak niet zijn, de mijne is het ook niet, maar dit klinkt alsof het op een achtervrijdagnamiddag in elkaar geflanst is.

Het leek een veilige keus, Ewbank het liedje te laten verzorgen, maar dit is gewoon onthutsend zwak. Het publiek heeft gelijk, het is een dyslectisch Disneynummer geworden.

avatar van Edwynn
De kritiek is dan ook maar relatief denk ik. Een paar twitteraars en een paar facebookers die hun gal spuien. De bladen pikken het op en een rel is geboren. Heerlijk. Maar hoe representatief is dat eigenlijk? Wat vinden de rest van Nederlanders die niet op die sociale netwerksites rondhangen nu van het nummer? Dat is niet duidelijk terwijl die groep vele malen groter is. Voor hetzelfde geld vinden de mensen die hun mond houden het wel een fantastisch ding. Wat dat betreft had die Ewbank beter gewoon stoïcijns achter zijn nummer kunnen blijven staan.

avatar van BoordAppel
1 bij iTunes toch? Dus veel mensen vinden het wel ok, lijkt me.

Wat dat betreft had die Ewbank beter gewoon stoïcijns achter zijn nummer kunnen blijven staan.

Nou, dat sowieso. Als je zoiets maakt weet je dat er kritiek gaat komen, dan moet je niet met je staart tussen de benen wegrennen als dat ook gebeurd. De meeste kritiek is ook op de zwakzinnige tekst, en daar heeft Ewbank toch niet veel mee te maken?

Overigens heb ik niemand in mijn kennissenkring die het nummer goed vind.

avatar van dix
dix
BoordAppel schreef:
Ik snap alleen niet hoe iemand een tekst als "De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier" in een liedje kan stoppen. Zelfs een dyslecticus hoort nog dat dat voor geen meter klinkt.


Niet alleen dat, het is niet uit te leggen aan eenieder die hier verplicht taal- en inburgeringscursussen heeft moeten doorlopen, om met het Wilhelmus te eindigen. Dan komt de opvolger van die Wilhelmus, en dan gaan we daar poep over zingen. Het is gewoon genant.

avatar van starbright boy
Om een te staan bij Itunes heb je vrij snel genoeg. Een paar duizend is al veel.

En dat stukje gepost door Onweerwolf is natuurlijk waar.

avatar van Fathead
Mwoah, niet helemaal. John Ewbank is geen rioolartiest, hij zorgt voor traantjes op de wangen van menig collega, klasgenoot en familielid en die zou ik geen stilletochtentokkies willen noemen.

Hij heeft een rioolnummer gemaakt, dat is wat anders. En nu wordt hij (m.i. terecht) afgerekend op een wanproduct. Is oké, staat hij zelf ook eens op de Idols-ster (of was het een stip?).

avatar van Von Helsing
Wat een toestanden over zo'n infantiel liedje. Het ergste is nog dat men verwacht dat héél Nederland het samen gaat zingen.

Ik ben het met Wim de Bie eens: We leven in een open inrichting.

avatar van chevy93
Toch opmerkelijk dat men qua commentaar nog dieper kan zinken dan het nummer zelf.

BoordAppel schreef:
1 bij iTunes toch? Dus veel mensen vinden het wel ok, lijkt me.
Tja, buiten dat de iTunes-lijst inderdaad weinig voorstelt (denk ik dan), wie zegt dat iedereen die het nummer koopt via iTunes het ook gelijk goed vind???

avatar van wilbur
Dat krijg je er nou van, als je jarenlang gaat bezuinigen op cultuur...



en op onderwijs!!



avatar van Arrie
starbright boy schreef:
En dat stukje gepost door Onweerwolf is natuurlijk waar.

Nee, het is zwaar denigrerend richting liefhebbers van bijv. Marco Borsato, en zoiets schrijven lijkt mij een typisch geval van jezelf beter (willen) voelen dan "die stilletochtentokkies die van de muziek van Borsato en consorten houden".

avatar van Ward
Eens met Arrie, het punt dat Ewbank opeens kritiek krijgt van mensen die normaal gesproken zijn muziek gewoon links laten liggen zit misschien wel wat in, maar de toon van dit hele stukje vind ik vrij misselijkmakend. Altijd dat neerkijken op mensen die het qua muziek bij Marco Borsato of top 40 pop houden, nogal vermoeiend.

avatar van Edwynn
Die mensen hebben er doorgaans ook geen moeite mee om muziek waar ik naar luister te bestempelen als 'potten en pannengerammel' of 'kolereherrie' of 'moeilijke brillenmuziek' of 'begrafenismuziek' of 'treurwilgenmuziek.' Hetgeen ook allemaal waar is, overigens. Meestal wordt het gezegd met een onderliggende jij-bent-ook-niet-goed-sniktoon.

De spot met elkaar drijven moet kunnen, lijkt mij. Dat overspannen gedoe tot en met doodsbedreigingen omdat er iets neergesabeld wordt, is iets waar ik met argusogen naar kijk

avatar van herman
Ik vraag me af of die doodsbedreigingen niet wat overdreven worden. Nico Dijkshoorn tweette over een "milde steniging", maar zoiets lijkt me toch niet serieus bedoeld. Het doet me denken aan een opmerking van Jan Mulder, die rondom het EK van 2004 grappend zei dat Dick Advocaat maar gestenigd moest worden. Overduidelijk een overdrijving, maar er zijn mensen die de ironie van zo'n opmerking niet meekrijgen.

avatar van Edwynn
Doods of geweldsbedreigingen worden door anonieme rukkers geuit. Wel degelijk. Ook Sylvia Witteman krijgt er flink van langs.
Wat Dijkshoorn en Tijl Beckand doen is geestig en humoristisch bedoeld, maar zij worden naast mensen die die ironie niet begrijpen ook door sommige media opgevoerd als aanstichters van alle haat. Dat vind ik maar eng.

In de (stads)wijken zie je steeds meer rommel op straat. Kinderen van 5 spelen niet, maar vechten met elkaar. Als ze al niet bezig zijn met een ultramoderne telefoon. Dit alles gebeurt onder begeleiding van scheldpartijen waar Hans Teeuwen van zou opkijken. Uit de huizen klinkt muziek waarin te horen is hoe je vrouwen verkracht, homo's vermoord en de god van het klatergoud moet vereren.
De ruimte vlak onder mijn balkon blijkt een openbaar toilet te zijn. Van de buren.... De mensen van de politie en woningbouw zijn bang om de overlastveroorzakers aan te spreken, laat staan te berispen. Ik moet zelf maar als jonge vrouw naar de harddrugs-gebruikende mannen stappen en lief vragen of ze dat niet meer willen doen.
Als ik mensen vertel dat ik van The Beatles hou, kijken ze mij aan alsof ik heb overgegeven. Van een andere tijd ben. Wat misschien ook wel zo is.
Dit is Nederland anno 2013.

De tekst van het lied benadrukt eens te meer dat wij ons in een tijd van wansmaak bevinden. Waarin middelmatigheid een groot goed is en kwaliteit een vies woord.
Gelukkig zien andere MM gebruikers dit ook.

avatar van Edwynn
Ach in 1980 had je Willy Alberti met zijn troonswisselslied: Juliana Bedankt. Oorkots is van alle jaren.
Maar wat het te maken heeft met de achterstandswijken, is me een raadsel. Of al die ellende moet veroorzaakt zijn doordat die scheldende, vechtende en harddrugsgebruikende kinderen altijd maar Marco Borsato zitten luisteren..

avatar van chevy93
Marjet schreef:
Als ik mensen vertel dat ik van The Beatles hou, kijken ze mij aan alsof ik heb overgegeven. Van een andere tijd ben. Wat misschien ook wel zo is.
Dit is Nederland anno 2013.
Bullshit, misschien in de achterstandswijk waar jij woont. Hier heb ik daar totaal geen last van en kan ik genoeg medestanders vinden (zowel oud als jong) die een band als The Beatles zeer zeker waarderen.

Ik zeg niet dat je stuk niet klopt en ergens zit er zeker wel een kern van waarheid in (hoewel dat voor mij zeker moeilijk te oordelen is, ik ga ook alleen af op verhalen van vroegah). Er zit echter wel een hoog "vroeger was alles beter"-sfeertje in en in dat opzicht en je inderdaad wellicht gewoon van een andere tijd.

Vwb het Koningslied: de drempel om kritiek te leveren is gewoon een heel stuk lager geworden. Wat vervolgens weer betekent dat dergelijk gedrag als normaal beschouwd wordt.

Schnee
Arrie schreef:
(quote)

Nee, het is zwaar denigrerend richting liefhebbers van bijv. Marco Borsato, en zoiets schrijven lijkt mij een typisch geval van jezelf beter (willen) voelen dan "die stilletochtentokkies die van de muziek van Borsato en consorten houden".


Ik vind het stuk wel goed kloppen. Denigrerend of niet, waarom zou die RTL4 meuk altijd moeten winnen. Ben blij dat er eens een tegengeluid komt. Dat zijn die "artiesten" idd niet gewend, die leven klaarblijkelijk in een bubbel. En gelukkig wordt er eindelijk eens een bubbel kapot geprikt!

avatar van musician
Inderdaad.

Mocht het hier eens uitkomen, dat schrijf ik ook over een zeiknummer.
Waarom zou dat niet kunnen in het geval van Ewbank?

Ik heb geen albums van Borsato, dus de mogelijkheid om er af en toe eens flink op los te timmeren is helaas niet voor handen.
Maar openbaart zich een nummer als dit, dan lijkt mij alle denkbare kritiek mogelijk.

Doodsbedreigingen en stenigen slaan natuurlijk nergens op. Maar het lucht behoorlijk op als er richting zo'n aanstichter als Ewbank kan worden gesproken over wanprestaties en amateurisme.

Dat bewaart hij maar voor een album van Marco Borsato.

Bedreigingen gun je niemand, maar ik vraag me af of er werkelijk doodsbedreigingen zijn geuit, anders dan de milde steniging van Dijkshoorn. Zo niet, adviseer ik een hoop mensen een woordenboek te kopen en onder de S sarcasme op te zoeken.

Verder heb ik weinig medelijden met John Ewbank. Al 20 jaar terroriseert hij mijn gehoor met die vreselijke, bombastische, aalgladde producties van hem. Voordat ik hier weer commentaar op krijg, dit is niet denigrerend bedoeld naar de mensen, die dit wel mooi vinden, maar gewoon mijn mening over de muziek van Ewbank. Echter, waar die nummers meestal gewoon goed in elkaar zitten, is het Koningslied een matig in elkaar geflanst lied, met een gestolen melodie, misplaatste rapintermezzo's en een belachelijke tekst vol stijl- en spelfouten. Als je zoiets uitbrengt, met daarbij de pretentie, dat je dat namens alle Nederlanders doet, verdien je die kritiek gewoon. En dan moet je zeker niet zo zielig gaan lopen doen.

Overigens lijkt geen Koningslied mij de suboptimale oplossing. Helemaal geen koning zou ideaal zijn, maar dat lijkt me een brug te ver.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:50 uur

geplaatst: vandaag om 19:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.