menu

Muziek / Nieuws / Bob Dylan wint Nobelprijs

zoeken in:
Wat mij betreft is literatuur een stuk tekst dat niet alleen esthetische schoonheid heeft, maar je ook aan het denken zet. Of die tekst nu in een roman, toneelstuk, gedicht of songtekst te vinden is zal mij verder een zorg zijn. Of er schrijvers zijn die de prijs meer verdienen kan ik niet oordelen. Ik heb lang niet van alle nog levende schrijvers wat gelezen. Van Haruki Murakami heb ik bijna alles gelezen, erg goede schrijver, maar dat vind ik dan weer geen literatuur.

Literatuur is wat dat betreft ook maar een beetje wat je er van maakt. Lang niet alle schrijvers zijn het er over eens over wat een tekst nu tot literatuur maakt.

Assurancetourix
Van mij mag Haruki Murakami een nobelprijs krijgen, ik gun iedereen het zijne, maar er schuilt wel een gevaar in dat je door twijfelachtige nominaties de geloofwaardigheid aantast, zo kom je op het niveau van 'wie bakt de lekkerste kroket' om maar een dwarsstraat te noemen.

Assurancetourix schreef:
Van mij mag Haruki Murakami een nobelprijs krijgen, ik gun iedereen het zijne, maar er schuilt wel een gevaar in dat je door twijfelachtige nominaties de geloofwaardigheid aantast, zo kom je op het niveau van wie bakt de lekkerste kroket om maar een dwarsstraat te noemen.

Ho ho, Flip Fluitketel, Johannes van Dam - God rest his soul - een groot culinair schrijver en kenner was croquettoloog par excellence en daar stelde hij veel eer in. En op mij kan je alleen indruk maken als je met een relevant citaat van 1 van de 2 Nobelprijswinnaars voor literatuur van 1974 komt aanzetten. Tot die tijd blijft je geketend aan die boom, met harp en al. Murakami - prima materiaal voor origami.

Assurancetourix
Als je geen onderscheidend vermogen hebt tussen mij en mijn avatar heeft een discussie met jou geen zin, ik ben niet gefixeerd op personen en wars van persoonsverheerlijking, maar op dingen die me raken, iets waardoor je geroerd word, goede wijn behoeft geen krans.

Assurancetourix schreef:
Van mij mag Haruki Murakami een nobelprijs krijgen, ik gun iedereen het zijne, maar er schuilt wel een gevaar in dat je door twijfelachtige nominaties de geloofwaardigheid aantast, zo kom je op het niveau van 'wie bakt de lekkerste kroket' om maar een dwarsstraat te noemen.

Ach, nobelprijs en geloofwaardigheid? Heeft Poetin niet de nobelprijs voor de vrede gekregen? Dan is Dylan als winnaar van de nobelprijs voor literatuur een betere kandidaat.

Assurancetourix
Wat een merkwaardige redernatie, appels en peren vergelijken, maar goed wat ik eerder zei de geloofwaardigheid is ver te zoeken. Ik ga mijn avatar nomineren voor de nobelprijs van literatuur.

Dus de nobelprijs voor de vrede is niet geloofwaardig, maar die voor de literatuur wel? Ok, goed om te weten. Hoe zit het dan met de andere nobelprijzen?

Assurancetourix
Welke vrede? Het probleem is, er lopen niet genoeg mensen op deze aardbol rond die een prijs verdienen, zoals b.v. mijn avatar.

Assurancetourix schreef:
Welke vrede? Het probleem is, er lopen niet genoeg mensen op deze aardbol rond die een prijs verdienen, zoals b.v. mijn avatar.

Misschien moet je eigen reacties - o.a. op mijn post - even teruglezen:

Assurancetourix schreef:
Als je geen onderscheidend vermogen hebt tussen mij en mijn avatar heeft een discussie met jou geen zin, ik ben niet gefixeerd op personen en wars van persoonsverheerlijking, maar op dingen die me raken, iets waardoor je geroerd word, goede wijn behoeft geen krans.

Opvallend genoeg verwijt je een ander continue datgene te missen waarover je zelf blijkbaar ook niet beschikt en dat is in dezen essentieel. Er is een groot verschil tussen een zgn resultaatsprestatie (zoals een aannemer die een huis bouwt; die verplicht zich om een goed functioneel huis op te leveren, cf afspraak/verbinternis) en een inspanningsprestatie (zals een leraar die leerlingen wiskunde onderwijst): het resultaat daarvan is niet gegarandeerd. Bij de Nobelprijs voor de vrede is het ook het inzetten voor de vrede (het leveren van de inspanning) die wordt beloond (ook hier kan het resultaat niet worden gegarandeerd).

Bedenk net dat een ander voorbeeld veel duidelijker is om het verschil te illustreren: jij bent erg actief op het zgn humortopic alhier; daar lever je dus veel inspanning (=inspanningsprestatie); het resultaat is echter erg mager (velen waarderen het niet) - op basis van resultaat zou je nimmer de grote MuMe-bokaal voor humor winnen.

Het neveneffect van je reactie, het tweede citaat dus, is dat ik me afvraag of je gevoel voor humor wel voldoende tweezijdig (niet alleen serveren, ook ondergaan) is ontwikkeld.

Assurancetourix
Dat hoeft ook niet, ik ben satiricus, geen humorist, mijn avatar gaat voor de literatuur prijs en dat verhaal over die aannemer van jou klinkt wel leuk, maar ga dát maar eens uitleggen aan al die miljoenen daklozen en sloppenwijk bewoners, ze lachen je vierkant uit, als ze je uberhaupt al kunnen begrijpen.

Assurancetourix kan wel heel moeilijke boeken lezen, maar berichtjes op dit forum lezen en begrijpen valt hem nog niet mee.

Assurancetourix
Tsja... maandag ochtend...

Om de discussie zuiver te houden:
Bob Dylan kan een voorbeeld nemen
aan Jean-Paul Sartre, die had het lef
om de prijs te weigeren.

Wat een merkwaardige redernatie (sic), appels en peren vergelijken, maar goed wat ik eerder zei de geloofwaardigheid is ver te zoeken.

Heeft (terechte winnaar) Bob ondertussen al gereageerd op zijn winst eigenlijk? Kan er online niet meteen iets over vinden.

Nee, hij zwijgt nog altijd als het graf. Wat ook wel te verwachten was eigenlijk.

Mijn leraar Engels was 25 jaar geleden al vooruitstrevend, i.p.v. Engelse literatuur van de boekenlijst mocht je ook je eigen invulling aan songteksten geven.
Ik heb toen gekozen voor Sunday Bloody Sunday en New Year's Day van U2, kreeg hiervoor ook nog een mooie beoordeling.
Mooi dat er nu meer aandacht voor songteksten komt, al heb ik met veel teksten van Dylan bar weinig.

Assurancetourix
AdrieMeijer schreef:
Wat een merkwaardige redernatie (sic), appels en peren vergelijken, maar goed wat ik eerder zei de geloofwaardigheid is ver te zoeken.

Dat zijn mijn woorden bal gehakt.

Assurancetourix schreef:
(quote)

Dat zijn mijn woorden bal gehakt.

Je doet me denken aan een Thermarest-matrasje: het blaast zichzelf op, het isoleert (en je kunt er met enig comfort op liggen - dat lijkt me wel een verschil) . Laat je het leeglopen, kun je het eenvoudig oprollen en meenemen. Voor jou lijkt me het moment van oprollen nabij, je hebt inmiddels zoveel lucht laten ontsnappen.

Assurancetourix
Mjuman schreef:
(quote)

Je doet me denken aan een Thermarest-matrasje: het blaast zichzelf op, het isoleert (en je kunt er met enig comfort op liggen - dat lijkt me wel een verschil) . Laat je het leeglopen, kun je het eenvoudig oprollen en meenemen. Voor jou lijkt me het moment van oprollen nabij, je hebt inmiddels zoveel lucht laten ontsnappen.

Oh, ik wist niet dat je van kamperen hield.

P.S. neem een goed boek mee, iets van Dylan of zo!

Fascinerend hoe een aanfluiting als die Nobelpriset zoveel commotie veroorzaken kan.

Prijsuitreikingen, een halfslachtige poging om in deze woestenij wat orde aan te brengen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=6_tYHtdWev0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

En toch: eindelijk weer eens een Nobelprijswinnaar literatuur waar iedereen een mening over heeft. Het is eens iets anders

kiriyama schreef:
(quote)

Ach, nobelprijs en geloofwaardigheid? Heeft Poetin niet de nobelprijs voor de vrede gekregen?

Wel op de lijst, niet gewonnen.
Poetin heeft wel soortgelijke prijs gewonnen in het land van Hugo Chavez.

Obama heeft echter wel Nobelprijs vd Vrede ontvangen.
Dat ie echter nog maar amper POTUS was en dus nog nauwelijks iets had bereikt, daar hoor je niemand over.

Assurancetourix schreef:
Tsja... maandag ochtend...

Om de discussie zuiver te houden:
Bob Dylan kan een voorbeeld nemen
aan Jean-Paul Sartre, die had het lef
om de prijs te weigeren.

Dylan is joods en zal dus nooit de miljoen weigeren die hij met de Nobelprijs ontvangt

Assurancetourix
Aha, nou komt de aap uit de mouw, dat is nog eens nuttige informatie van die 'dooie rus' en Joop weet ook wel hoe de vork in de steel zit

Assurancetourix schreef:
Aha, nou komt de aap uit de mouw, dat is nog eens nuttige informatie van die 'dooie rus' en Joop weet ook wel hoe de vork in de steel zit

Alsof met het toekennen van deze prijs aan een schorre kraai met valse mondharmonica nu ineens "De Literatuur" de beslissende doodschop is toegedaan.

Wat een onzin...alsof Henk & Ingrid op 3-hoog achter nu ineens heel veel Dylan gaan luisteren.

Vind het mooi voor de oude baas, maar Nobelprijs-comite is toch een beetje Zweedse vorm van DWDD.
Klein salonfahig en elitair clubje wat de rest van het gepeupel wel even zal vertellen wat er echt belangrijk is.

Allemaal labels en prijzen die we zelf verzonnen hebben.
Om George Carlin maar ff te quoten: "It doesn't mean a thing...it's all made up folks."

Enkel en alleen zodat er praatprogramma's gevuld kunnen worden en zodat idioten als wij er online over kunnen bekvechten

Assurancetourix
Is ook zo, maar neemt niet weg, dat literatuur een uitstervende kunst vorm is en dat is jammer.

Assurancetourix schreef:
Is ook zo, maar neemt niet weg, dat literatuur een uitstervende kunst vorm is en dat is jammer.

Een winnaar van de Nobelprijs schreef ooit "the times they are-a changin' ".
Literatuur en wellicht de definitie ervan dus ook.
De tijd zal het leren...

Assurancetourix schreef:

Als je niet correct kunt schrijven - kunstvorm ware juist (Nederlands is nl een agglutinerende taal) - wil ik je vriendelijk verzoeken voortaan in het weekend minder kool en paprika te eten teneinde dit soort cerebrale flatulaties te voorkomen.

Lang werd aangenomen dat "digitale content" de ontlezing, zo wordt dat wel aangeduid, in de hand zou werken. Een concrete neerslag daarvan vind je bijv. in Philip Meyer - The Vanishing Newspaper (volgens Meyer zou in het vierde decennium van deze eeuw de laatste krant door een US brievenbus glijden). Inmiddels wordt er iets genuanceerder over gedacht en worden niet alleen aantallen (abonnees/kopers, exemplaren) op papier geteld. We, the Media (Dan Gillmor) is trouwens ook een aardig boek.

In het licht van die verschuiving zou je ook de nominatie van Dylan, tekstdichter, kunnen zien. Het is niet zo vreemd om te veronderstellen dat hij meer dan enig ander songwriter verschuiving in het maatschappelijk denken heeft teweeggebracht. Moet ik er nog op wijzen hoe thans in de US de tekst van Hurricane weer pijnlijk actueel is?

Waarschijnlijk is deze Nobelprijs ook bedoeld om een andere doelgroep aan te spreken.
Omdat er minder gelezen wordt, en wel nog veel naar muziek wordt geluisterd, kun je op deze manier wel de aandacht meer op de literatuur richten.
Op zich een begrijpelijke zet.
Misschien is dat de reden dat Dylan nog niet heeft gereageerd, vind hij dat zijn naam misbruikt wordt voor andere doeleinden.

Assurancetourix
'Een begrijpelijke zet'

Ik zie dat toch meer als een wanhoops poging.

Dylan zelf zit in een existentiële crises, hij dacht namelijk een liedjes schrijvende muzikant te zijn en nu moet hij opeens als literator aan de bak, dat trekt hij niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:51 uur

geplaatst: vandaag om 00:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.