Muziek / Nieuws / Metal Heeft Slechte Invloed op Jeugd
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2016, 12:16 uur
Ik dacht dat dit iets van de jaren negentig was, maar blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat de jeugd gaat moorden na een metalconcert.
Christenunie fel tegen komst Carach Angren
AT5
Uit de jaren negentig zijn er veel filmpjes te vinden, ook van house feesten, waar voor de duivel gewaarschuwd wordt. Ik moet er altijd wel om lachen.
Christenunie fel tegen komst Carach Angren
AT5
Maar wat is volgens Stoffels nou het gevaar van de muziek? 'Dit soort muziek nestelt zich in het geestelijke. Het gevaar is dat je naar het donkere wordt toegetrokken, naar het kwade. Dat kan in het uiterste geval leiden tot daden zoals Tristan van der Vlis en Anders Breivik die hebben aangericht.
Uit de jaren negentig zijn er veel filmpjes te vinden, ook van house feesten, waar voor de duivel gewaarschuwd wordt. Ik moet er altijd wel om lachen.

0
geplaatst: 30 november 2016, 13:51 uur
buizen schreef:
(bepaalde) rap heeft dat misschien wel.
(bepaalde) rap heeft dat misschien wel.
Kan je dat toelichten?
0
geplaatst: 30 november 2016, 14:06 uur
De verderfelijke invloed van pop/rock op zich is al een bekend gegeven sinds de vroege 60s: veel concerten van Cliff Richard en Johnny Ray waren seated only: de Tieners zouden veel te opgewonden en losgeslagen raken. Onbetaalbaar is dan ook het beeld van de (veelal) meisjes op de eerste rij die de hand jive doen 

0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 14:19 uur
Ik kan het 'nieuws'artikel niet lezen maar we gaan in 2016 toch niet meer naar de infantiele mening van reli's luisteren? Goed bezig trouwens om CA (hele aardige jongens) te vergelijken met Breivik, daar maak je vast vrienden mee. 

0
geplaatst: 30 november 2016, 14:22 uur
Onweerwolf schreef:
Ik kan het 'nieuws'artikel niet lezen
Ik kan het 'nieuws'artikel niet lezen
Je wordt waarschijnlijk geblokt omdat je naar van die duivelse muziek luistert

Maar even serieus, waarom niet? Te veel gratis artikelen gelezen deze maand?
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 14:24 uur
Er staat iets met cookiewall en dat wil niet weggeklickt worden.
Overigens staat er nog een tweede link, naar AT5, zag ik net en die kan ik wel lezen.
Edit: Volgens mediamonkey op 5 november inderdaad nog naar CA geluisterd, dus dat zal het wel zijn dan.
Overigens staat er nog een tweede link, naar AT5, zag ik net en die kan ik wel lezen.
Edit: Volgens mediamonkey op 5 november inderdaad nog naar CA geluisterd, dus dat zal het wel zijn dan.

0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 14:28 uur
Ik heb dat wel eens vaker bij een krant, ik weet ook niet waar het aan ligt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 14:38 uur
Overigens, dat handjevol doorgedraaide psychiatrische patiënten in de blackmetalscene dat echt overtuigd is van het bestaan van satan en bijbehorende onzin haalt hun neus op voor Carach Angren. 

0
geplaatst: 30 november 2016, 14:41 uur
Het Parool citeert de ChristenUnie als volgt:
Met hun nieuwste album This is No Fairytale, dat in 2015 werd uitgebracht, spannen zij de kroon van het horror metal genre. Op kerstavond ontketent Carach Angren de demonen en duivelse hekserij in Amstelveen!'
Heel bizar dat m.n. mainstream-media zo'n buitengewoon onrealistische benadering (meteen citeren en niet double checken) hebben van bepaalde, niet-mainstreamgerichte muziekgenres. De uitglijder van RTL tav het ADE is daar ook een duidelijk voorbeeld van.
Met hun nieuwste album This is No Fairytale, dat in 2015 werd uitgebracht, spannen zij de kroon van het horror metal genre. Op kerstavond ontketent Carach Angren de demonen en duivelse hekserij in Amstelveen!'
Heel bizar dat m.n. mainstream-media zo'n buitengewoon onrealistische benadering (meteen citeren en niet double checken) hebben van bepaalde, niet-mainstreamgerichte muziekgenres. De uitglijder van RTL tav het ADE is daar ook een duidelijk voorbeeld van.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 14:46 uur
Ik vind dat citaat eigenlijk wel gewoon goed. Het ontketenen moet je natuurlijk figuurlijk zien, dat spreekt voor zich en als muziekliefhebber ben ik van mening dat er iets meer zou kunnen worden gezegd over de speelstijl maar horror metal (in dit geval theatrale black metal) vind ik wel een goede omschrijving van CA.
0
geplaatst: 30 november 2016, 14:50 uur
Mjuman schreef:
Dat klinkt eerder als een aanbeveling.

Maar what else is new... metal (en gaming ook trouwens) zijn de nagel aan de doodskist van de maatschappij, dat is toch allang duidelijk.

0
geplaatst: 30 november 2016, 15:02 uur
Tja, het blijft een spanningsveld, hoe je het ook went of keert. In de Christenunie zitten christenen en die (logisch) geloven dat satan een realiteit is en dat die een bad guy is. Gevolg is dan dat men vindt dat de jeugd met iets heel gevaarlijks aan de haal gaat en dat moet aan banden gelegd worden, net zoals dat het geval is met roken, drugsgebruik, overgewicht, etc.
Persoonlijk ben ik ook christen en vindt de muziek dientengevolge verwerpelijk, logisch toch? Maar om daar een politiek punt van te maken gaat wat mij betreft wat ver, want het tegendeel is ook waar: niet-christenen zien satan als iets onechts en dus als iets principieel ongevaarlijks.
Persoonlijk ben ik ook christen en vindt de muziek dientengevolge verwerpelijk, logisch toch? Maar om daar een politiek punt van te maken gaat wat mij betreft wat ver, want het tegendeel is ook waar: niet-christenen zien satan als iets onechts en dus als iets principieel ongevaarlijks.
0
geplaatst: 30 november 2016, 15:09 uur
Die lui van de Christenunie vergeten hier wel even dat vrouwen in de middeleeuwen soms al levend verbrand werden gewoon omdat ze de geruchten tegen zich hadden (om maar een voorbeeld te geven), dus waarschijnlijk zijn mensen gewoon altijd al gewelddadig geweest
In bovenstaande geval waren het trouwens christelijke mensen die het vuur aanstaken
No one is innocent.
Tja, sommige mensen zijn gewoon doodsbang van alles wat ze niet begrijpen. En dan gaan ze overdrijven, zoals hier.
In bovenstaande geval waren het trouwens christelijke mensen die het vuur aanstaken
No one is innocent. Tja, sommige mensen zijn gewoon doodsbang van alles wat ze niet begrijpen. En dan gaan ze overdrijven, zoals hier.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 november 2016, 15:12 uur
Nuja, de tijd dat Robert Long te vuur en te zwaard moest worden bestreden ligt in elk geval alweer enige decennia achter ons.
1
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 15:14 uur
Fathead schreef:
Persoonlijk ben ik ook christen en vindt de muziek dientengevolge verwerpelijk, logisch toch?
Persoonlijk ben ik ook christen en vindt de muziek dientengevolge verwerpelijk, logisch toch?
Ik zou niet weten wat daar precies logisch aan is, afgezien van het feit dat logica en religie überhaupt volstrekt niet samengaan.
Maar misschien kun je uitleggen waarom jij CA precies verwerpelijk vind.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 15:19 uur
Casartelli schreef:
Nuja, de tijd dat Robert Long te vuur en te zwaard moest worden bestreden ligt in elk geval alweer enige decennia achter ons.
Haha! Robert Long.

Het bestrijden van metal is eigenlijk ook een jaren '80/'90 dingetje maar ik denk dat Henk Stoffels die memo heeft gemist. Het is vooral opmerkelijk dat deze persoon de Christenunie zegt te representeren aangezien je zulke conservatieve waanzin toch normaal gesproken aan de SGP zou linken.
0
geplaatst: 30 november 2016, 15:37 uur
Typisch een man die zo ver van de metalwereld af staat en er zo weinig van weet. Zo iemand zou eigenlijk gewoon een plekje op de gastenlijst moeten krijgen en daar tot de conclusie komen dat al die ''Breiviks'' en ''van der Vlissen'' bijvoorbeeld als docent voor de klas staan en in de zorg werken en een zeer goed relativeringsvermogen hebben.
0
geplaatst: 30 november 2016, 15:42 uur
Onweerwolf schreef:
Ik zou niet weten wat daar precies logisch aan is, afgezien van het feit dat logica en religie überhaupt volstrekt niet samengaan.
(quote)
Dat kan ik niet want ik ken ze niet, maar satan verheerlijken (nogmaals, ik weet ik niet of en hoe ze dat doen) vind ik - gezien mijn geloof - gevaarlijk. En waarom geloven en logica goed samen kunnen gaan is natuurlijk een te grote vraag om eventjes te beantwoorden.
0
geplaatst: 30 november 2016, 15:52 uur
Fathead schreef:
Dat kan ik niet want ik ken ze niet, maar satan verheerlijken (nogmaals, ik weet ik niet of en hoe ze dat doen) vind ik - gezien mijn geloof - gevaarlijk. En waarom geloven en logica goed samen kunnen gaan is natuurlijk een te grote vraag om eventjes te beantwoorden.
Zou bijna willen zeggen: neem je tijd - maar weet wel dat je daar ook niet niet-eventjes uit gaat komen. De meeste mensen (ook hier) gebruiken "logisch" als ze willen uitdrukken dat iets een min of meer vergaande mate van waarschijnlijkheid heeft. Logica wordt echter door striktere uitgangspunten bepaald. De mens bestaat niet volgens een logicus-filosoof; er bestaan mensen.
Maar doe gerust een poging - wir sind sehr gespannt

0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 16:13 uur
Fathead schreef:
(quote)
Nou, dat zegt dan weer genoeg. Je kent ze niet maar toch vind je ze verwerpelijk. Dat is typisch religieus. En nee dat satansverheerlijken doen ze, bij mijn weten, niet. CA is gewoon het muzikale equivalent van een horrorverhaal of film.
En al zouden ze aan satansverheerlijking doen dan is dat alsnog niet gevaarlijk. Er is namelijk geen enkele reden om aan te nemen dat dat leidt tot strafbare feiten. Er is geen onderzoek dat een dergelijke conclusie staaft. Het is dus onlogisch om om een verbod te verzoeken.
Bovendien doe jij, naar ik denk te moeten kunnen concluderen uit jouw woorden, zelf aan Jezusverheerlijking. Voor een logisch denkend mens is dat exact hetzelfde met een ander smaakje.
0
geplaatst: 30 november 2016, 16:30 uur
0
geplaatst: 30 november 2016, 16:32 uur
Nou ja, point taken, ik buig in het stof. Ik ken ze inderdaad niet, dus misschien was ik wat voorbarig met op ze te schieten. Iets verheerlijken waar je niet in gelooft lijkt me trouwens sowieso wat lastig, het zal meer om shockeffect e.d. gaan. Maar wat ik duidelijk probeerde te maken was de reden waarom de Christenunie zo redeneert - een redenering die ik, Jezusverheerlijker
- wel kan volgen.
Voor de 'logica' van geloven verwijs ik graag naar het boek 'God bewijzen' van Stefan Paas en Rik Peels, waarin vanuit de filosofie gezocht wordt naar bewijzen en argumenten voor en tegen het bestaan van een God.
- wel kan volgen. Voor de 'logica' van geloven verwijs ik graag naar het boek 'God bewijzen' van Stefan Paas en Rik Peels, waarin vanuit de filosofie gezocht wordt naar bewijzen en argumenten voor en tegen het bestaan van een God.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 16:54 uur
Tsja, als er bewijzen zouden zijn voor het bestaan van goden dan kun je die toch ook gewoon benoemen?
Maar ik heb wel eens wat gelezen over dat boek. De schrijvers betogen volgens mij dat niet-gelovigen maar eerst moeten bewijzen dat er geen goden bestaan. Hetgeen naar mijn idee volstrekte waanzin is. Een logisch denkend persoon zal niet stellen dat er geen goden bestaan aangezien dat immers niet bewezen kan worden. Wat mij betreft is het simpel; als iemand wil betogen dan er goden bestaan dan leg je maar gewoon wetenschappelijk bewijs op tafel net zoals we dat bij elk ander degelijk onderzoek doen. Lukt dat niet, jammer dan, maar dan is er voor mij geen reden om er energie in te steken. Wil iemand dan desalniettemin toch geloven in iets waar geen bewijs voor bestaat, be my guest, maar ikzelf kan wel zinnigere dingen bedenken om mijn leven aan te besteden.
Maar om on topic te zijn; het wordt een beetje naar als zo'n persoon dan vervolgens eist van zijn of haar medemensen dat deze ook zijn of haar geloof gaan volgen en dat is precies wat deze Stoffels hier doet door te proberen om de band en fans van een leuke avond te bestelen en dát is hetgeen wat hier verwerpelijk is. (Naast de compleet asociale link die wordt gelegd met de massakindermoordenaar uit Noorwegen, die is echt over de grens).
Maar ik heb wel eens wat gelezen over dat boek. De schrijvers betogen volgens mij dat niet-gelovigen maar eerst moeten bewijzen dat er geen goden bestaan. Hetgeen naar mijn idee volstrekte waanzin is. Een logisch denkend persoon zal niet stellen dat er geen goden bestaan aangezien dat immers niet bewezen kan worden. Wat mij betreft is het simpel; als iemand wil betogen dan er goden bestaan dan leg je maar gewoon wetenschappelijk bewijs op tafel net zoals we dat bij elk ander degelijk onderzoek doen. Lukt dat niet, jammer dan, maar dan is er voor mij geen reden om er energie in te steken. Wil iemand dan desalniettemin toch geloven in iets waar geen bewijs voor bestaat, be my guest, maar ikzelf kan wel zinnigere dingen bedenken om mijn leven aan te besteden.
Maar om on topic te zijn; het wordt een beetje naar als zo'n persoon dan vervolgens eist van zijn of haar medemensen dat deze ook zijn of haar geloof gaan volgen en dat is precies wat deze Stoffels hier doet door te proberen om de band en fans van een leuke avond te bestelen en dát is hetgeen wat hier verwerpelijk is. (Naast de compleet asociale link die wordt gelegd met de massakindermoordenaar uit Noorwegen, die is echt over de grens).
0
geplaatst: 30 november 2016, 17:04 uur
't is een boek van een filosoof hè, die voert een denktrant uit. Er wordt daarin gezocht naar bewijs en argumenten. Keihard bewijs is er natuurlijk niet, dan zou men het ook geen geloof noemen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2016, 17:08 uur
Fathead schreef:
't is een boek van een filosoof hè, die voert een denktrant uit. Er wordt daarin gezocht naar bewijs en argumenten. Keihard bewijs is er natuurlijk niet, dan zou men het ook geen geloof noemen.
Dat snap ik, derhalve ook mijn stelling dat geloof en logica niet samengaan.

0
geplaatst: 30 november 2016, 17:37 uur
Mjuman schreef:
Dan heb je het niet goed gelezen, want hier quoten ze volgens mij het affiche van die avond.
0
geplaatst: 30 november 2016, 17:45 uur
trebremmit schreef:
Dan heb je het niet goed gelezen, want hier quoten ze volgens mij het affiche van die avond.
(quote)
Het is idd de aankondiging van P60 - wellicht een nieuws-bulletin o.i.d; maar het is gewoon onhandig geschreven: als je snel leest, kan je dat "daarin" opvatten als verwijzing naar "weinig goedkeuring" en niet naar het eerdere "aankondiging".
Doet verder niets af aan mijn commentaar. Parool kon natuurlijk een lekker sappig stukje content wel gebruiken. En je dan indekken door te schrijven: "Bij P60 was woensdagochtend niemand bereikbaar voor een reactie." Zo van: "als jullie maar niet denken dat we niet onze journalistieke plicht doen"

* denotes required fields.