menu

Muziek / Nieuws / Metal Heeft Slechte Invloed op Jeugd

zoeken in:
Misterfool
Als ik het topic wat mag verbreden. Wat vinden we eigenlijk van een artiest als Burzum. Dat is een metalartiest die wel gelooft wat hij bezingt. Een buitengewoon onprettige man, met walgelijke denkbeelden. De muziek vind ik echter op zich wel spannend. Zou dat soort muziek wellicht wel een negatieve invloed kunnen hebben?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Volgens mij hebben we die discussie wel eens gehad. Ik heb ook wel enige reserve bij bands die via hun muziek denkbeelden uitdragen die ik echt abject vind - wat dat aangaat kan ik me wel wat voorstellen bij wat Fathead hier eerder schreef. Ik kan daar niet direct voorbeelden van in mijn eigen cd-kast voor de geest halen... maar ik heb bijvoorbeeld geen enkele behoefte om eens te gaan luisteren of een band als, noem eens wat, Skrewdriver muzikaal toch de moeite waard is.

avatar van Onweerwolf
Misterfool schreef:
Als ik het topic mag verbreden. Wat vinden we eigenlijk van een artiest als Burzum. Dat is een metalartiest die wel aardig geloofd wat hij bezingt. Een buitengewoon onprettige man, hoewel ik de muziek op zichzelf wel spannend vind. Zou dat soort muziek wellicht wel een negatieve invloed kunnen hebben?


Ik weet niet of je je hebt verdiept in de teksten van Burzum, maar de band heeft bijzonder weinig te doen met de Arische overtuigingen van ome Varg zelf.

Persoonlijk vind ik Varg een eersteklas clown, maar Burzum vind ik geniaal. Met name Filosofem staat hier heel hoog aangeschreven.

Misterfool
Onweerwolf schreef:
Ik weet niet of je je hebt verdiept in de teksten van Burzum, (...) Met name Filosofem staat hier heel hoog aangeschreven.
Ik heb me, eerlijk gezegd, niet verdiept in de teksten van Burzum, met name omdat Filosofem ook bij mij hoog staat aangeschreven. Ik heb geen zin om me aan de teksten te ergeren. Ik wil echter een andere, interessantere, vraag stellen. Kunnen bands die abjecte denkbeelden uitdragen, middels hun muziek, wellicht wel een slechte invloed hebben.

avatar van Onweerwolf
Casartelli schreef:
Volgens mij hebben we die discussie wel eens gehad. Ik heb ook wel enige reserve bij bands die via hun muziek denkbeelden uitdragen die ik echt abject vind - wat dat aangaat kan ik me wel wat voorstellen bij wat Fathead hier eerder schreef. Ik kan daar niet direct voorbeelden van in mijn eigen cd-kast voor de geest halen... maar ik heb bijvoorbeeld geen enkele behoefte om eens te gaan luisteren of een band als, noem eens wat, Skrewdriver muzikaal toch de moeite waard is.


Er zijn enkele bands met verwerpelijke denkbeelden die ik desondanks muzikaal gezien erg goed vind. Het meest relevante voorbeeld is Temnozor uit Rusland. Dat zijn regelrechte neonazi's met enorm muzikaal talent. Ik denk nogal genuanceerd over dit soort dingen. Ik ben enerzijds enorm links, stem al jaren GroenLinks, ben voorstander van de multiculturele samenleving, etc. maar ik ben ook van mening dat ik kunst en politiek los van elkaar moet kunnen zien, zelfs als de politiek in de muziek doorsijpelt. Ik luister dan ook zonder schaamte naar sommige foute bands. Ik steun echter weer wel het beleid van zalen in Nederland en Duitsland om dergelijke bands geen podium te geven omdat ik weet dat er ook mensen zijn, jonge kids, die wel gevoelig zijn voor de boodschap. Ik ben zelf immers ook jong geweest. Ondanks dat ik op zich een Temnozor best eens live zou willen zien, maar dan moet ik naar Finland, Frankrijk of het oosten. Ik ben liefhebber van bandshirts (heb er meer dan 100 inmiddels) maar draag ook bewust geen shirts van foute bands (heb trouwens wel een Burzum shirt) omdat ik dat niet als comfortabel ervaar.




Het gros van de foute bands maakt overigens naar mijn mening ook echt kutmuziek en het is vaak heel makkelijk te zien wanneer de muziek slechts als kanaal voor de boodschapt dient en wanneer men echt kunst probeert te maken.

avatar van gigage
Ik vraag me werkelijk af wat je politieke voorkeur hiermee te maken heeft. Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat je niet sympatiseert met het neo nazi gedachtengoed
De teksten van de clip zijn onverstaanbaar voor mij (sorry daarvoor), maar stel het was Nederlandstalig gezongen. Dan zou deze clip en band door een moderator verwijdert moeten worden of pleit je dan ook voor de muzikale aspecten?

Assurancetourix
Ik was vandaag bij een landelijke grootgrutter en door de muziek die uit het plafond kwam kreeg ik neigingen die ik hier niet nader kan en wil omschrijven...

avatar van gigage
Zal dan geen Metal zijn geweest

Assurancetourix
Het was barbaars, de hel op aarde, krijsende koters, piepende winkelwagen wieltjes, kassa bliepjes en dan die muziek, die vreselijke muziek...

bennerd
Assurancetourix schreef:
Het was barbaars, de hel op aarde, krijsende koters, piepende winkelwagen wieltjes, kassa bliepjes en dan die muziek, die vreselijke muziek...

Katy Perry heeft een nieuwe single uit?

Onweerwolf schreef:
(quote)


Er zijn enkele bands met verwerpelijke denkbeelden die ik desondanks muzikaal gezien erg goed vind. Het meest relevante voorbeeld is Temnozor uit Rusland. Dat zijn regelrechte neonazi's met enorm muzikaal talent. Ik denk nogal genuanceerd over dit soort dingen. Ik ben enerzijds enorm links, stem al jaren GroenLinks, ben voorstander van de multiculturele samenleving, etc. maar ik ben ook van mening dat ik kunst en politiek los van elkaar moet kunnen zien, zelfs als de politiek in de muziek doorsijpelt. Ik luister dan ook zonder schaamte naar sommige foute bands.


Helemaal eens met het muzikale gedeelte. En dat terwijl ik al jaren PVV stem en anti multiculti samenleving ben.

avatar van trebremmit
Even voor de goede orde, het is niet de bedoeling om hier politieke standpunten te ventileren welke niks met muziek te maken hebben, daar houden we vanaf nu dan ook weer mee op.

avatar van Rudi S
Maakt maar weer eens duidelijk hoe slecht die metal is voor de mensch

Keramiek
Ik snap de angst van de ChristenUnie heel goed en ben het volledig met hen eens. Ik vind het heel moedig dat ze dit zo zeggen. Laten we respect hebben voor elkaars mening. Ik wil hierbij verwijzen naar dit artikel: Muzieksmaak kan voorspellen of jongere het criminele pad opgaat - scientias.nl

Keramiek schreef:
Ik snap de angst van de ChristenUnie heel goed en ben het volledig met hen eens. Ik vind het heel moedig dat ze dit zo zeggen. Laten we respect hebben voor elkaars mening. Ik wil hierbij verwijzen naar dit artikel: Muzieksmaak kan voorspellen of jongere het criminele pad opgaat - scientias.nl

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar zodra je muziek wilt gaan verbieden, beperk je andermans vrijheid om naar de muziek te luisteren die hij of zij wil. Je kan de muziek verwerpelijk vinden - dat is prima, dat is dan jouw mening. Echter, zodra je denkt dat je - vanuit religieus geladen superioriteitswaan - het recht hebt om die muziek te verbieden, dan is - en dat is mijn mening - je beoordelingsvermogen desdanig vertroebeld door godsdienstwaanzin, dat je ongeschikt bent als volksvertegenwoordiger.

Voor wat betreft dat artikel, dat zegt helemaal niks. Ten eerste is in het onderzoek, in tegenstelling tot wat geclaimd wordt, onvoldoende rekening gehouden met socio-economische factoren. Daarnaast is er in het onderzoek alleen correlatie aangetoond en geen causaliteit. Oftewel, jongeren die risicogedrag vertonen, luisteren vaker naar alternatieve muziek, maar ze vertonen dit risicogedrag niet door de muziek die ze luisteren. Dit is overigens ook toegegeven door degene die het onderzoek heeft gedaan.

EDIT: zie ook wat Arrie hieronder zegt

avatar van Arrie
Keramiek schreef:
Ik snap de angst van de ChristenUnie heel goed en ben het volledig met hen eens. Ik vind het heel moedig dat ze dit zo zeggen. Laten we respect hebben voor elkaars mening. Ik wil hierbij verwijzen naar dit artikel: Muzieksmaak kan voorspellen of jongere het criminele pad opgaat - scientias.nl

Het enige wat dat onderzoek aantoont, is dat er een verband is. Dat betekent absoluut niet dat er een causaal verband is, oftewel, dat bepaalde muziek bepaald gedrag zou veroorzaken of versterken. Muzieksmaak hangt met allerlei andere zaken samen, o.a. de sociaal-economische achtergrond, waarvan ze hebben aangegeven dat ze er binnen het onderzoek rekening mee gehouden hebben. Op welke manier dan, vraag ik me wel af. Ik zou namelijk zeggen: lagere klassen hebben hogere criminaliteit. Daarbij verschilt de voorkeur van lagere klassen vermoedelijk van die van hogere klassen, gemiddeld gezien. Daar is dus een verband. Als een jongere wél van een goede sociaal-economische achtergrond komt, maar toch in een dergelijke vriendengroep komt, zal hij zowel in de muzieksmaak als in het gedrag een heel eind meegaan. Hebben ze dat ook meegenomen?

De onderzoeker heeft er blijkbaar wel een theorie voor, maar zo te lezen geldt die theorie voor álle alternatieve muziek, alles wat afwijkt van de mainstream. Dat zou betekenen dat MuMe één grote riscogroep is. Het vreemde hierbij is wel de klassiek en jazz in dat artikel tot de mainstream wordt getekend, wat in de huidige maatschappij totaal niet het geval is. Wel is het iets dat ik associeer met hogere klassen, wat me veel meer van belang lijkt. Dus ja, daar gaat zijn theorie al...

Hoe dan ook is metal volgens de onderzoeker in dat artikel niet specifiek een probleemgenre, maar álle alternatieve muziek.

Keramiek
Arrie schreef:
Het enige wat dat onderzoek aantoont, is dat er een verband is. Dat betekent absoluut niet dat er een causaal verband is, oftewel, dat bepaalde muziek bepaald gedrag zou veroorzaken of versterken.
Ik citeer het artikel: Met name kinderen die naar muziek luisteren die niet mainstream is, zoeken op dat moment gelijkgestemden op. Die gelijkgestemden gaan elkaar imiteren en elkaars gedrag versterken. Soms is dat gedrag normoverschrijdend. Dit probleemgedrag dat zich binnen de groep heeft ontwikkeld, werkt besmettelijk: de één steekt de ander aan, waarna de gehele groep voor overlast kan zorgen.

avatar van Arrie
Laat ik er wel op wijzen dat dat slechts een theorie is van de onderzoeker. Jij citeert een theorie die Ter Bogt heeft bedacht om de uitkomst van het onderzoek te verklaren, niet iets dat daadwerkelijk vastgesteld is. Dus nee, er is geen causaal verband vastgesteld.

Ik lees in je citaat ook niet hoe de muziek an sich probleemgedrag zou veroorzaken. Alleen dat muziek voor groepen/gemeenschappen van gelijkgestemden zorgt. Er zijn zoveel dingen in het leven die groepsvorming veroorzaken, Dat men elkaars gedrag binnen een groep versterkt, lijkt me niet een verdienste van de muziek.

Zijn theorie is volgens mij dat als je muziek opzoekt die afwijkt van de norm, dat je dan ook een grotere kant hebt om gedrag te vertonen dat afwijkt van de norm. Interessante theorie, maar laat ze daar dan eerst maar eens verder onderzoek naar verrichten.

avatar van gigage
Dat zou betekenen dat in gevangenissen en huizen van bewaring meer naar Metal wordt geluisterd dan in de open maatschappij?
Ik heb op populaire dance events enorme knokpartijen gezien en bij een Metal concert nog nooit.
Daarnaast, mag ik nu concluderen dat men mainstreamclips als Christina Aguilera - Dirrty ft. Redman - YouTube inmiddels goedkeurt en het immiterende gedrag van meisjes op het schoolplein van de lagere school destijds? (wat overigens best grappig was, want ze hadden toch geen idee waar het over ging)

Assurancetourix
trebremmit schreef:
Even voor de goede orde, het is niet de bedoeling om hier politieke standpunten te ventileren welke niks met muziek te maken hebben, daar houden we vanaf nu dan ook weer mee op.


Dan moet je nodig een topic starten over de CU, dat is vragen om problemen...

avatar van trebremmit
Het gaat hier niet over de CU, maar dat had je zelf ook vast al wel begrepen.
Politiek welke raakvlakken heeft met muziek, zoals nu met het proberen te verbieden van een concert, kan wat mij betreft prima, en iedereen is volwassen genoeg om te weten waar de grens ligt.

Verder wacht ik met spanning op je eerste inhoudelijke bijdrage.

avatar van Arrie
En Keramiek is er alweer vandoor...

avatar van Onweerwolf
Goh meneertje Keramiek heeft zich al weer uitgeschreven.

Wat een figuur ook weer.

Misterfool
Ik denk nochtans dat het onderzoek dat Keramiek aanhaalt niet geheel nutteloos is. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen bijvoorbeeld muzieksmaak en misdaadcijfers. Desalniettemin acht ik het niet geheel onmogelijk dat een (plostelinge verandering in) muzieksmaak indicatief kan zijn voor een diepliggend probleem dat uiteindelijk zorgt voor overlastgevend gedrag. Muziek kan ook worden gebruikt om een bepaalde groepsmentaliteit uit te dragen. Maar goed, ik ben geen psycholoog, dus het verdere uitpluizen en interpreteren van dit soort onderzoek laat ik graag aan hen over.

Hoe dan ook, ik ben altijd tegen het verbieden van bepaalde soorten muziek. Vrijheid van meningsuiting is IMHO het belangrijkste recht dat wij als mensen hebben.

Assurancetourix
trebremmit schreef:
Het gaat hier niet over de CU, maar dat had je zelf ook vast al wel begrepen.
Politiek welke raakvlakken heeft met muziek, zoals nu met het proberen te verbieden van een concert, kan wat mij betreft prima, en iedereen is volwassen genoeg om te weten waar de grens ligt.

Verder wacht ik met spanning op je eerste inhoudelijke bijdrage.



Wel, die Stoffels heeft een punt, muziek is een medium, je moet goed uitkijken wat je er mee oproept, dat kan elke artiest je vertellen.

avatar van Onweerwolf
Misterfool schreef:
Ik denk nochtans dat het onderzoek van Keramiek niet geheel nutteloos is. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen bijvoorbeeld muzieksmaak en misdaadcijfers. Desalniettemin acht ik het niet geheel onmogelijk dat een (plostelinge verandering in) muzieksmaak indicatief kan zijn voor een diepliggend probleem dat uiteindelijk zorgt voor overlastgevend gedrag. Muziek kan ook worden gebruikt om een bepaalde groepsmentaliteit uit te dragen. Maar goed, ik ben geen psycholoog, dus het verdere uitpluizen en interpreteren van dit soort onderzoek laat ik graag aan hen over.

Hoe dan ook, ik ben altijd tegen het verbieden van muziek. Vrijheid van meningsuiting is IMHO het belangrijkste recht dat wij als mensen hebben.


Die plotselinge verandering in muzieksmaak is indicatief voor pubers in het algemeen.

Misterfool
Vandaar ook dat ik het woord: "kan" gebruik. Om maar een voorbeeldje uit de praktijk te geven.Mijn muzieksmaak is rond mijn vijftiende ook in de tijdspanne van +- een jaar sterk veranderd. Dit was waarschijnlijk enkel het gevolg van mijn toenemende interesse in muziek. Desalniettemin sprak ik in die tijd ook van tijd tot tijd de locale gothics. Uiteraard hadden ze ook interesse in de muziek die ze beluisterden, maar muziek werd daar ook wel degelijk gebruikt om een bepaalde groepsidentiteit mee uit te dragen.

Ik zeg bovendien "dat ik het niet geheel onmogelijk acht". Dat betekent niet dat ik nou direct aanneem dat muziek een indicatie is van mogelijk crimineel gedrag, maar het klinkt mij ook weer niet zo absurd in de oren dat ik het idee direct afwijs.

avatar van Arrie
Misterfool schreef:
Vandaar ook dat ik het woord: "kan" gebruik. Om een voorbeeldje uit de praktijk te gebruiken.Mijn muzieksmaak is rond mijn vijftiende ook in de tijdspanne van +- een jaar sterk veranderd. De reden daarachter was simpelweg de interesse in de muziek. Desalniettemin sprak ik in die tijd ook van tijd tot tijd de locale gothics. Uiteraard hadden ze ook interesse in de muziek die ze toentertijd beluisterden, maar muziek werd daar wel degelijk ook gebruikt om een bepaalde groepsidentiteit mee uit te dragen.

Ik zeg bovendien "dat ik het niet geheel onmogelijk acht". Dat betekent niet dat ik nou direct aanneem dat muziek een indicatie van mogelijk crimineel gedrag vormt, maar het klinkt mij ook weer niet zo absurd in de oren dat ik het direct afwijs.

Ik wijs het ook zeker niet af. Maar het punt van de CU was dat bepaalde muziek een veroorzaker kan zijn van slecht gedrag. Dat is wat anders dan dat het een vroege indicatie kan zijn van slecht gedrag. Dat zijn toch twee verschillende dingen.

Ik vind dat verder ook wel interessant hoor.

avatar van Onweerwolf
Misterfool schreef:
Vandaar ook dat ik het woord: "kan" gebruik. Om maar een voorbeeldje uit de praktijk te geven.Mijn muzieksmaak is rond mijn vijftiende ook in de tijdspanne van +- een jaar sterk veranderd. Dit was waarschijnlijk enkel het gevolg van mijn toenemende interesse in muziek . Desalniettemin sprak ik in die tijd ook van tijd tot tijd de locale gothics. Uiteraard hadden ze ook interesse in de muziek die ze toentertijd beluisterden, maar muziek werd daar ook wel degelijk gebruikt om een bepaalde groepsidentiteit mee uit te dragen.

Ik zeg bovendien "dat ik het niet geheel onmogelijk acht". Dat betekent niet dat ik nou direct aanneem dat muziek een indicatie is van mogelijk crimineel gedrag, maar het klinkt mij ook weer niet zo absurd in de oren dat ik het idee direct afwijs.


Het punt is dat je het gewoon niet als meetinstrument kan gebruiken. In mijn geval was het tegenovergestelde waar. Rond mijn 13e/14e was ik een permanent verveeld rotjongetje zonder hobby's en al te veel interesses dat best wel eens laakbaar gedrag vertoonde. Nadat ik op mijn 15e naar extreme metal was begonnen te luisteren verdween dat gedrag als sneeuw voor de zon (en is het nooit meer teruggekomen). Wellicht is het zo dat de kans op slecht gedrag groter wordt als je aansluiting vindt bij een subcultuur waarin laakbaar gedrag de norm is of wordt aangemoedigd. Maar ik denk niet dat er subculturen zijn die zijn gelinkt aan een bepaalde muziekstroming waarin dat per definitie het geval is.

avatar van Sandokan-veld
Mmm ik vind tegenwoordig ook niet alle thematiek in metal (of gangstarap) bijzonder smaakvol, maar als tiener dacht ik daar nog anders over. In die tijd ontmoette ik veel metalheads, en zoals anderen hier ook al stelden, heb ik nog nooit zo'n stel zachtaardige softies ontmoet als die mensen. Mij heeft de acceptatie door die groep me misschien juist geholpen om socialer en gelukkiger te worden, in die tijd.

Natuurlijk is dat ook anekdotisch bewijs, maar ik vind dat geouwehoer over 'slechte invloed' ook al snel ontaarden in een kip-of-ei discussie. Wellicht dat groepsdruk jongeren soms kan bewegen over de grens heen te gaan, maar dat kan in elke groep gebeuren. Als iemand zich laat 'inspireren' door muziek om een moord te plegen, had die persoon wel zijn inspiratie gevonden in boek X, als band Y nog niet bestaan had, vermoed ik.

Ik zie niet zo'n rechtlijnig verband tussen thematiek en invloed. Mensen die de jaren tachtig bewust hebben meegemaakt, kunnen zich nog herinneren dat de man die in 1981 een aanslag pleegde op Ronald Reagan dat deed omdat hij de aandacht wilde trekken van Jodie Foster. Charles Manson liet zich dan weer inspireren door een nummer als 'Helter Skelter', dat feitelijk over een achtbaanritje gaat.

Het lijkt me dus niet zinnig om te proberen van alles te verbieden om te voorkomen dat een of andere psychopaat het gebruikt om wandaden te rationaliseren. En met alle respect voor mijn gelovige broeders en zusters, als we dingen gaan verbieden omdat ze gewelddaden hebben geïnspireerd, zouden de Bijbel en Koran eerst maar eens kritisch moeten worden bekeken.

Misschien een meer interessante vraag zou zijn die Misterfool stelt: waar trek je voor jezelf de grens, in wat je acceptabel vindt? In theorie zou ik het eens zijn met Onweerwolf dat de kwaliteit van de muziek het belangrijkste criterium zou moeten zijn. Toch zou ik zelf ook niet snel naar Neonazi-muziek luisteren. Ik vind bijvoorbeeld Gerard Reve een geniale schrijver, maar ik heb wel een beetje een ongemakkelijk gevoel bij sommige dingen die hij schrijft.

Het is in ieder geval nooit een goed idee als de overheid gaat bepalen wat heilzame cultuur is. (Leestip: Frank Westerman - Ingenieurs van de Ziel, over hoe het Sowjetregime langzaam maar zeker de Russische literatuur veranderde in een propagandamachine voor het eigen beleid).

Gast
geplaatst: vandaag om 13:37 uur

geplaatst: vandaag om 13:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.