MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Jaarwisseling: Muzikaal terugblikken en vooruitkijken

zoeken in:
Het jaar is bijna ten einde. De typische dagen om te reflecteren op wat het afgelopen jaar ons heeft gebracht, maar ook om vooruit te kijken naar wat ons volgend jaar te wachten staat. De lijstjes en overzichten vliegen je om de oren. Hoe herinner jij je het muziekjaar 2017? Wat heeft het jou gebracht? Maar vergeet ook niet de muzikale voornemens en dromen. Waar valt er naar uit te kijken voor 2018? Wat zijn je eigen plannen of dromen?

In dit topic kun je al je muzikale bevindingen, reflecties, voorspellingen en dromen delen met de rest. Om nog even na te genieten van wat geweest is of alvast enthousiast te worden over wat komen gaat.

In Muziek > Algemeen > Verwachtingen 2018:

Muziekjaar 2017 afgesloten klaar. Op naar een nieuwe start. Wat verwachten we van 2018.
Ik heb nu al een hele rijtje van bands waar ik erg naar uitkijk wat die gaan brengen.

Terug van even weg:
- The Boxer Rebellion
- The Slow Show
- The Villagers
- Editors
- Balthazar

Debuut albums:
- ISLAND
- Black Honey
- Stereo Honey
- Skinny Living
- Jerry Williams

Ik verwacht een muziekjaar zoals voorgaande jaren! Hoera!

Verder kijk ik alvast uit naar albums van Richard Youngs (solo en hopelijk met discoproject Amor), Hailu Mergia en Xylouris White.

ohmusica
Ik laat het maar weer op me afkomen, er zijn altijd lieve mensen met mooie muziek tot hen die er alleen maar goed aan willen verdienen. 'what you get is what you see'.

Kijk uit naar het debuut van HMLTD (voorheen Happy Meal Ltd.)... hun eerste single kwam bijna een jaar geleden uit, daarna volgde nog 5 nummers maar het debuut is er nog steeds niet. Ook geen indicatie daarvan.

Dit is hun laatste single...

Ergens tussen Adam and The Ants, Steve Strange (Visage) en Frankie Goes To Hollywood met een vleugje Bowie.

Verder albums op mijn radar...
Sarah Blasko – Depth of Field
Fischerspooner – SIR
Kimbra – Primal Heart
Calexico – The Thread That Keeps Us
The Go! Team – Semicircle
Ministry – AmeriKKKant
Lucy Dacus – Historian

2e album van Young Gun Silver Fox
debuut van Meadowlake
debuut van Black Honey

hoop op nieuw werk van:
Yelle
The Jezabels

Verder moet Henk Westbroek maar eens zijn liedjes van 2017 samenvoegen tot een compleet album.

2018:

* Mick Jagger verlaat The Stones en tekent een contract bij Disney voor 8 soloalbums.

* Pearl Jam schittert weer eens op Pinkpop. Eddie Vedder springt het publiek in, maar breekt zijn enkel. De ook aanwezige Dave Grohl maakt het concert af als vervanger.

* Madonna brengt weer een boek uit met erotische foto's van haar zelf. Het boek vindt weer gretig aftrek( )
Patricia Paay geeft aan, dat zij dat ook gaat doen.
Goed voor het vervolg van haar loopbaan.

* Ozzy Osbourne stopt als aktief artiest en opent een kroeg met Alice Cooper, Johnny Depp en
Keith Richards.
Wijlen Lemmy krijgt postuum zijn eigen barkruk.

* Guus Meeuwis trouwt met Rachel Hazes.
Als zij er echter achterkomt dat hij Palmbier drinkt i.p.v Heineken, is het huwelijk na 1 maand al weer afgelopen.

* Neil Young brengt v.a Maart elke week een nieuwe plaat uit. Dit zal tot 31 Dec 2018 het geval zijn.
Het is thematisch en heet New Noise ( wat dan op alfabetische volgorde zal uitkomen.)
In 2019 zal Neil zich in alle rust voorbereiden op een nieuw album.

* Simon & Garfunkel gaan weer op tour, maar dat is geen lang leven beschoren.
Art vergeet de teksten steeds en er is kennelijk niet goed afgesproken wie nu de leadzang doet tijdens Bridge Over Trouble Water.
In Madison Square Garden gaat het fout, als de heren door elkaar heen zingen en de musical director in moet grijpen.
De driftige Simon slaat zowel Garfunkel als de musical director, met zijn gitaar op het hoofd.
Aan de encore Old Friends komen de heren niet meer toe. De tour wordt na 4 concerten definitief afgeblazen.

* Justin Bieber stopt als actief artiest en besluit te gaan werken in een dierentuin. Hij wordt opgeleid tot het verzorgen van apen.
Bieber is het wereldje spuugzat en gaat eindelijk doen waar hij echt van gedroomd heeft.

* Willie Nelson gaat minder blowen zegt ie.
" Ik stond op en er ging gelijk een pretsigaret aan. Ik ga nu eerst maar eens ontbijten. Daarna kan het wel weer."

* Anouk wordt ontslagen uit The Voice als zij gaat stotteren tijdens het beoordelen van een kandidaat.
Miss Montreal is not amused en gaat live tekeer tegen Anouk. Dit duurt even want de verbouwereerde Sanne komt door de woedeaanval slecht uit haar woorden.
Anouk's commentaar: " Ze kan niet tegen een geintje en ik vond er toch al geen ruk aan."
Anouk verwacht inmiddels haar zoveelste kind.

* Oasis gaat het maar weer proberen.
De broertjes Gallagher zijn in woedebeheersing therapie geweest en het moet nu goed gaan.
Tijdens de opnames van de nieuwe plaat is er wel continue een therapeut ter plekke, mochten de heren elkaar weer naar de haren vliegen.

Vergeef mij mijn meligheid.

Dag 2017, hallo 2018!

Prettige jaarwisseling allemaal

Onweerwolf
Band van het jaar: Dool.

En zo zit 2017 er ook alweer bijna op!

Als ik mijn stemmenlog en mijn album top 10 van dit jaar er even bijhaal, dan komt naar voren dat 2017 voor mij niet het jaar was van nieuwe favoriete artiesten of (sub)genres ontdekken, maar meer van uitdiepen en herontdekken. Hardcore punk en de hieruit voortvloeiende post-hardcore zijn in dat opzicht genres waar ik echt nog wat dieper ben ingedoken dit jaar, en veel moois uit heb gehaald. Net als met hiphop een paar jaar geleden een genre waarvan ik vroeger sowieso nooit gedacht had dat ik er ooit een grote fan van zou worden!

Het jaar van ontdekken en herontdekken. Dat heeft vooral te maken met één spelletje hier op de site: je ziet in dat muzieklog namelijk heel duidelijk dat ik een trouwe deelnemer was van het album top 10 per jaar-spel van zaaf, waar we met een boeltje users elke 1 a 2 weken een bepaald jaar uit de popgeschiedenis behandelden en ondertussen alleen de editie van het jaar 2017 nog te goed hebben. I promised myself I wouldn't cry

Maar goed, editie na editie bleek het een uitstekend excuus om eindelijk eens al die albums te beluisteren waar ik al tijden benieuwd naar was, maar waar het er nooit van kwam. Daar heb ik mijn meeste ontdekkingen van dit jaar aan te danken, waarvoor dank!

Ondertussen bleef ik ook de nieuwste releases volgen natuurlijk, waarbij de MusicMeterAfrekening ook dit jaar een uitstekende manier bleek om me op dat vlak bij de les te houden (en ondertussen ook mijn muzieklijstjesverslaving voedde). Mijn favoriete nummer en album van 2017 had ik waarschijnlijk niet eens ontdekt als ik dat topic niet had gevolgd (en Johnny Marr er niet was geweest om het laatste restje twijfel weg te nemen, zoals wel vaker, bedankt jongon!). Ik heb het natuurlijk over 4:44 van Jay-Z, een album waar je niet naar kan luisteren zonder Tidal-abonnement, of het blind vertrouwen om 'm gewoon op de gok mee te brengen van de winkel. Het ontbrak me aan beiden dus ik had de plaat sowieso links laten liggen, ware het niet dat opeens de videoclip van The Story Of OJ langskwam in de MuMeAfrekening. De rest kan je zelf wel invullen denk ik, en zo niet dan geef ik nog een emoji-hint: Vandaar ook even een bedankje aan herman , Silent_shout, kaj_666 voor het in goede banen leiden en presenteren, en ook aan de user uit wiens lijstje ik The Story Of OJ had, geen idee meer wie dat precies was maar bedankt!

Ook met de instituten die de Musicmeterladder en de Witte Trui ondertussen geworden zijn heb ik me weer uitstekend geamuseerd dit jaar, al heb ik ook hier niet zozeer ontdekt als wel herontdekt, en dit ging samen met de nodige vallende kwartjes (Archive is op dit vlak de eerste die me te binnen schiet). El Ninjo, cosmic kid, VladTheImpaler, Onweerwolf en Teunnis, bedankt voor het werk dat jullie er dit jaar hebben ingestoken! En ook een bedankje aan de DJ's van Orinoco, het waren twee feestelijke zondagen!

En over die goede oude Teun gesproken, ook de andere mods en voltallige crew (en uiteraard onze bevallige admin Jordy) wil ik bedanken voor de prettige samenwerking dit jaar, mijn eerste volledige als moderator! Dat ik het nog steeds zo goed zie zitten is geheel aan hen te danken!

Hoewel, ze mogen daarvoor ook niet met alle eer gaan lopen. Ik wil namelijk namens de voltallige MuMe-crew ook alle users bedanken die met hun enthousiasme en passie ook dit jaar de site haar bestaansrecht hebben gegeven. Af en toe eens een discussie of aanvaring was er wel (tja, dan moet je ook geen moderator worden als ze het je vragen) maar over het algemeen heb ik me weer ontzettend geamuseerd met jullie op deze wonderbaarlijke site! Bedankt jongens!

En ik zou zeggen, dat het een mooi 2018 mag worden voor iedereen die dit leest (of op zijn minst een poging heeft gedaan om deze gigantische lap tekst uit te krijgen want laten we eerlijk zijn, ik ben een man van veel woorden) (zou dat veranderen in 2018?) (het antwoord is: waarschijnlijk niet)!

Muzikale groeten,

ArthurDZ

Wat zal 2018 mij muzikaal brengen; ik ben benieuwd.

2017 was voor mij een prima jaar, maar toen kwamen eind het jaar de lijstjes.
Fools Gold van The Stone Roses op 1997 in de Top 2000.
Nick Cave haalt met The Mercy Seat de finale niet bij de MusicMeter ladder.
Maar de grootste shock moest nog komen; geen Suds & Soda van dEUS meer in de Tijdloze van Studio Brussel.
Het beste product ooit uit België wordt in eigen land genegeerd.
Ligt het aan mij of vallen de veertigers steeds meer tussen buiten de boot, zijn we de nieuwe hippies?
Wat betreft de jaren 90 worden voornamelijk nog Pearl Jam en Radiohead genoemd.

Mijn ouders voelen zich te oud voor Radio 2, dat is volgens hun steeds meer voor mijn generatie, maar waar blijven de klassiekers uit die periode in de Top 2000.
Geen Nirvana, Soundgarden, Red Hot Chili Peppers en Smashing Pumpkins, maar wel Eagles, Deep Purple, Queen en Led Zeppelin; zelfs het gemiddelde reclame deuntje van Billy Joel staat ergens hoog in die lijst.
Muziek waar mijn ouders mee opgroeiden.
Verder nog Claudia De Brei en Boudewijn De Groot ergens in de top.
Muziek waar mijn ouders nu naar luisteren.
Ik hou mijn hart vast voor 2018.
Zou Frans Bauer met Heb Je Even Voor Mij de hoogste nieuwe binnenkomer worden?
Nu Mick Jagger dit nummer openbaar bezongen heeft, moet deze wel uitgroeien tot klassieker.
Natuurlijk hoort deze zeventiger ook bij zijn doelgroep; je moest eens weten hoe vaak dat nummer dagelijks in het bejaardenhuis voorbij komt, en ik kan het weten, want ik ben daar werkzaam.

Er wordt steeds meer naar vinyl terug gegrepen, en daarbij heb ik steeds meer het idee dat men werk zoekt uit de jaren 60, 70, begin jaren 80, en muziek van de laatste jaren.
Minimaal eind jaren 80 werk en jaren 90 spul.
Nog even en ik kan een museum openen met mijn compact disc verzameling.
Kijk, dat soort mensen bestaan ook nog.
Vorig jaar domineerden overleden grootheden als Prince, Leonard Cohen de lijst.
Dit jaar nog George Michael, omdat hij net te laat overleed, toen de lijsten al klaar waren.
Chris Cornell is vrijwel alweer vergeten.
De zoveelste grunge icoon die weg valt.
2017 is gelukkig niet het jaar van de overleden popartiesten, dat was vorig jaar.
2017 is het jaar dat Mick Jagger onze Frans Bauer ontdekte.
Wat zal 2018 mij muzikaal brengen?
Waarschijnlijk kan ik daar pas op 1 januari 2019 antwoord op geven.

Een voorspelling voor 2018 durf ik wel te maken; het doek voor 3FM zal definitief vallen; een afsluiting van een voor mij belangrijk tijdperk.
Tijdens het avondeten de Avondspits; verder nog De Verrukkelijke 15, 2 Meter de hoogte in met Jan Douwe Kroeske, Denk aan Henk; voorheen actief in VARA’s Vuurwerk, Curry en Van Inkel en Veronica met De Top 100 Aller Tijden.
De Top 40 op vrijdag, waarvoor je na school bij de plaatselijke platenboer het lijstje haalde; ja, zelfs de jaarmixen van Ben Liebrand.

Verder durf ik geen voorspellingen te doen, we zullen zien, en voornamelijk horen.

Jezus deric raven, moet dat nou?! Ik moest er bijna een traantje van wegpinken, al die herkenbaarheid. En dan word ik deze maand nog 48 ook. Nog even en ze gaan een pop in de tuin zetten die Abraham genoemd wordt. Gelukkig heb ik geen tuin en ik ben van plan om dan maar even onder te duiken of zo (met Frans Bauer op mijn headset, want dat is dan wel gepast). IK heb nog 2 jaar om daar over na te denken.

2018? Ik mag hopen dat Nakhane Touré en Minute Taker de kans krijgen om (weer) in Nederland op te treden. Het is hoog tijd voor een reünie van REVERE en dat de Prince familie maar eens wat mooie live-albums op ons los gaat laten en breek die schatkamer verdorie eens open.

Vooralsnog geen releases die gepland zijn waar ik enorm naar uitkijk. Hopelijk volgen die snel. En, heel uniek, voor het eerst nog geen enkel album van het nieuwe jaar gehoord (en dat is wel eens anders geweest)

Ik word over een week 45, ben helemaal grijs, en aan mijn jongste dochter wordt al regelmatig gevraagd waarom haar opa haar zo vaak naar school brengt
Dan is de waarheid soms hard, maar ook grappig

Op naar de 50, tijdens een jaarovergang geeft blijkbaar sentimentele terugblik gedachten.
Kijk liever vooruit. Heb mijn top10 voor 2018, al in gedachte, met albums waar ik zeer naar uitkijk, om het matige muziekjaar 2017 snel te vergeten.
5 bands met een debuutalbum en 5 met nieuw werk. Fijn vooruitzicht.
En die 50 grens ligt al ruim achter me; niets negatiefs van gemerkt. Met volle energie concertbezoek intensiveren; dat houdt je jong.

blur8 schreef:
Heb mijn top10 voor 2018, al in gedachte

blur8 schreef:

5 bands met een debuutalbum en 5 met nieuw werk.

Namen willen we!
Met volle energie concertbezoek intensiveren

Jij? Nooit iets van gemerkt

aERodynamIC zie bericht nummer 2 van dit topic

deric raven schreef:
aERodynamIC zie bericht nummer 2 van dit topic

Alleen The Villagers en The Slow Show ben ik wel benieuwd naar (The Slow Show gaat erop of eronder worden: wat gaan ze doen in zo'n korte tijd, meer van hetzelfde of toch niet).

De nieuwe namen zeggen me nog niet zo veel, ben benieuwd, want de smaak van blur8 komt meestal redelijk overeen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:11 uur

geplaatst: vandaag om 06:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.