MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018

zoeken in:
En we gaan dit jaar gewoon weer verder natuurlijk!

Week 1:

#27. P!nk - Beautiful Trauma
#34. Axwell & Ingrosso, feat. Trevor Guthrie - Dreamer
#39. Hardwell & KSHMR - Power

Hmm, 'Dreamer' is helaas niet zo leuk als 'More Than You Know' en 'Sun is Shining'.

Him&I is een tof nummer! De rest, mwah, mwah..

Leuk dat de 'Finesse' remix hier ook aan slaat. Had ik eigenlijk niet verwacht.

De jaarlijkse nieuwe Spaanstalige single van Enrique staat nu al in de tipparade. Hopelijk komt hij snel binnen. Eén van zijn fijnste singles .

De Finesse Remix ❤️ Nu al een hoogtepunt wat betreft Top 40-hits.

Laat ik het weer eens oppakken (#studieontwijkend gedrag).

Week 1:

#27. P!nk - Beautiful Trauma
Redelijk nummer van P!nk. Ben eigenlijk allang blij dat ze de automatische piloot een beetje heeft uitgezet. De clip is leuk.
Cijfer: 6.0

#34. Axwell & Ingrosso, feat. Trevor Guthrie - Dreamer
Tegenvallend nummer na twee leuke singles die ik veel heb gedraaid.
Cijfer: 5.5

#39. Hardwell & KSHMR - Power
Tsja dit klinkt vast heel leuk in de club maar achter mijn bureau terwijl ik aan het studeren ben, toch maar niet.
Cijfer: 4.5

Week 2:

#23. G-Eazy & Halsey - Him & I
Oh wat leuk het cocaine koppel. De video is wel aandoenlijk en het nummer is ook wel schattig. Had toch liever 'No Limit' binnen zien komen.
Cijfer: 7.0

#36. The Script - Arms Open
Het zou echt veel voor mij betekenen als de radio de automatische piloot artiesten wat meer zouden weren, zo ook The Script. Vervelend nummer.
n.b. ben ik een slecht mens omdat ik de eerste 50 seconden van de video direct heb geskipt?
Cijfer: 3.0

Week 3:

#24. Bruno Mars & Cardi B - Finesse [Remix]
Leuke remix met dito video.
Cijfer: 7.5

#29. Liam Payne & Rita Ora - For You
Het nummer heeft wel iets euforisch vanwege de productie maar ik vind het uiteindelijjk toch iets te nietszeggend. Het heeft wel groeipotentie.
Cijfer: 6.0

#39. Puri X Jhorrmountain X Adje - Coño
Weinig aanstootgevend.
Cijfer: 5.5

Ja, The Script is echt zo'n band waarvan ik nou niet begrijp voor wie ze nou precies bestaan, echt heel erg lege, vervelende muziek...

Ik vind een 3 nog een bijzonder hoog cijfer voor Arms Open.

Overigens is het toch niet zo moeilijk voor te stellen dat het gros van de wereldbevolking niet zoveel diepgang in muziek zoekt, en dergelijke muziek juist erg prettig in het gehoor vinden liggen, en bovendien geraakt worden door de oversentimentele teksten? ik vind het ook niks hoor, maar dat die band goed scoort vind ik niet zo raadselachtig.

Arrie schreef:
Ik vind een 3 nog een bijzonder hoog cijfer voor Arms Open.

I am..

https://vigilantcitizen.com/wp-content/uploads/2017/04/frauds13.png

Nu serieus:

Cijfers echt lager dan een 4 zijn een beetje natte vingerwerk hier. Heb nog zitten twijfelen om het voortaan te veranderen in <4 in plaats van een concreet cijfer te geven.

Blijkbaar wordt Boef ook geboycot in de Top 40, want Antwoord is volgens mij de hele week meer gestreamd dan God's Plan en heeft daarbij ook nog extra YouTube-views. En veel airplay zal Drake ook niet gehad hebben, toch?

Antwoord komt deze week binnen in de tipparade, dus er is nog hoop .

Persoonlijk vind ik dat we al genoeg Sorry's in de top 40 gehad hebben.

Ja als ie niet eens de tipparade zou halen, zou het wel heel dubieus zijn. Ik denk niet dat ie het gaat halen, want een dergelijk nummer heeft natuurlijk zijn piekperiode in de eerste week. Vind het verder ook geen briljant nummer, maar een zó veelsproken en veelbeluisterd nummer hoort gewoon de Top 40 te halen. (en ja, ik weet dat je gewoon een grapje maakt met die tweede zin )

Antwoord van vriend Boef staat niet op playlists en de streams lopen alweer terug (In de Mega Top 50 van 38 naar 34) Gaat wellicht geen Top 40 halen. Heeft niets met boycot te maken.Maar Boefje doet ook nog mee op Slow Down track van Dimitri Vegas (met Ronnie Flex ea) Die staat wel op de playlists en heeft hoge streams. Die gaat de Top 40 wel halen.

Valt me ook wel op dat Filthy van Justin Timberlake al uit de tipparade is gevallen; vind dat wel een leuk nummer dat ik wel in de top 40 had verwacht. Zijn volgende single die wat meer doorsnee is, is nu wel de alarmschijf.

Vooralsnog vind ik Finesse ruimschoots de leukste nieuwe binnenkomer van dit jaar. Erg leuk dat hij het newjackswing-genre weer wat nieuw leven in blaast.

Ik denk dat die nieuwe van Rapper Sjors het wel haalt.

De nieuwkomers voor deze week worden Say Something - Justin Timberlake Meant To Be- Bebe Rexha en Slow Down- Dimitri Vegas & Like Mike.
Check it out !

Ah, Josylvio wordt blijkbaar ook nog altijd keihard genegeerd.

Slow Down is met stip de slechtste track die DV&LM tot dusver hebben uitgebracht. Wat een gedrocht.

De datagegevens zijn altijd van de afgelopen week. Song was vrijdag pas te streamen.Daarnaast staat de nieuwe track van Josylvio nog niet op playlists. Je moet je niet zo blind staren op spotify.

Frank voor Klank schreef:
De datagegevens zijn altijd van de afgelopen week. Song was vrijdag pas te streamen.Daarnaast staat de nieuwe track van Josylvio nog niet op playlists. Je moet je niet zo blind staren op spotify.

Doe ik niet, want ik reken ook YouTube mee. Ik vind dus dat playlists veel te veel invloed moeten hebben. Leuk en aardig dat de radio het niet wil draaien, maar als het zo massaal gedraaid wordt, verdient het een plaatsje in de Top 40. Enne, sinds vrijdag is toch een hele week. Of bedoel je dat voor de Top 40 van morgen, de data tot en met vorige week vrijdag worden gebruikt?

Ik vraag me af of de radio ooit zoveel invloed gehad heeft als nu. En dat valt wat mij betreft flink te betreuren. Het zou echt belachelijk zijn als een plaat niet de Top 40 kan halen omdat het niet op playlists staat.

Verbaasd me wel dat Bebe Rexha de lijst haalt. Heeft nog niet echt radio support gehad (begint deze week pas echt op Q te lopen), maar is toch al een aardige Spotify hit aan het worden. Wel neem ik aan dat de pop-hits in wording in Spotify eerder worden toegelaten dan de urban hits in Spotify. Let You Down van NF is namelijk ook vreemd genoeg niet binnengekomen onlangs.

Maar ik verbaas me er ook al wekenlang over dat NF in Nederland niet wordt opgepikt, want Let You Down is toch het soort hiphop dat prima op de radio kan.

De datagegevens van afgelopen week tot aan het weekend.De Top 40 en tipparade wordt altijd begin van nieuwe week samengesteld. Radio-industrie heeft de taak van de platenindustrie overgenomen. Een track moet aangemeld zijn als single ongeacht het aantal draaibeurten voor een top 40 notering. Grote streaminghits (bovenal nederhop) hoeven niet altijd singles te zijn. De invloed van airplay is groot dat klopt maar streams tellen nog altijd het zwaarst in de Top 40 mits de track dus op playlists staat.

Ik zie echt niet in waarom dat een goed systeem zou zijn. Je kan stellen dat het voorkomt dat grote artiesten die wekelijks een track releasen ook wekelijks de lijst halen (maar wat is daar mis mee als ze daadwerkelijk zo populair zijn?) of dat albumtracks de lijst halen bij het uitkomen van een album. Maar als een Antwoord van Boef of een Ride or Die (vorig jaar) van Joslylvio de lijst helemaal niet haalt, lijkt me er toch iets mis. Dan kan je wel zeggen dat het Top 40-systeem nou eenmaal zo werkt, maar dan lijkt het me een goede aanleiding om dat systeem ter discussie te stellen.

Kun je over twisten maar de Top 40 is een commerciele lijst .Voor de massa en hits meet je in de breedte.

In de praktijk is het natuurlijk hartstikke commercieel allemaal maar dat lijkt me toch zeker niet de bedoeling. De lijst wordt nota bene samengesteld door stichting Nederlandse Top 40, een non-profit organisatie!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:46 uur

geplaatst: vandaag om 07:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.