menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / MuMe's ultieme kans op eeuwige roem: de zoektocht naar de sample(s) van JMT - Sacrifice

zoeken in:
Geachte leden,

Er dient zich, al een tijdje overigens, een leuke en misschien wel unieke mogelijkheid aan waar elk lid van MuMe aan kan bijdragen. Het betreft hier de zoektocht naar in ieder geval één sample, gebruikt in een nummer uit de wereld van de underground-rap. Het betreft het nummer Sacrifice van Jedi Mind Tricks, afkomstig van het album Violent by Design uit 2000:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=s_wG8VGMY-4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Here's the story:

Zoals velen van jullie zullen weten is samplen een belangrijk deel van een hiphopnummer. Het merendeel van alle klassiekers uit het genre bestaat uit een of meerdere samples en zonder deze samples zouden deze nummers simpelweg niet bestaan (geldt natuurlijk ook voor veel andere (sub)genres). Fans over de hele wereld zijn dan ook vaak benieuwd naar de oorsprong van de sample. Dit heeft onder meer geresulteerd in onder meer site's als WhoSampled.com, waar je met een simpele zoekterm in de enorme database kan opzoeken welk(e) nummer(s) er in een bepaald nummer is/zijn gesampled en vice versa. Echter, er blijven natuurlijk altijd nummers die samples bevatten van onbekende muziek. Zo onbekend zelfs, dat ondanks een lange zoektocht (zowel in real life als online) een sample nog steeds niet gevonden is.

U voelt hem al aankomen: ook de sample van Sacrifice is, zelfs na 18 jaar, nog steeds niet gevonden. Om specifieker te zijn: zowel de oorsprong van de muziek in het intro als de basis-productie zijn tot op heden niet uitgelekt op het internet (iig niet als de oorsprongvan de sample(s)). De filmsample's zijn dat wel. Ondanks dat de producer van deze track, Stoupe de Enemy of Mankind, mijn favoriete hiphopproducer is en een inspiratiebron voor mij is, heb ik weinig tot geen kennis van zijn sample-materiaal. Dit bestaat namelijk voor een groot deel uit obscure, onbekende en/of Zuid-Amerikaanse muziek. Alle info die ik wil weten moet ik daarom ook puur van internet afhalen.

De zoektocht naar oorsprong van deze sample, en dan met name het intro, is een dingetje in de hiphopwereld waar ik onlangs pas achter ben gekomen, maar waar ik al snel in de gaten had dat dit iets is dat al heel lang speelt. Al sinds het uitkomen van de plaat is menig die hard-fan op zoek naar die oorsprong. Ondanks verschillende oproepen, zoektochten door obscure bibliotheken en zelfs kopen van dure, oude platen heeft tot op de dag van vandaag niet geresulteerd in de oorsprong van een van de twee samples, laat staan alle twee. Waar de sample in de beat instrumentaal en waarschijnlijk flink bewerkt, en dus waarschijnlijk moeilijker te achterhalen is, bevat het intro een gedeelte van een (dus onbekend) nummer dat herhaaldelijk wordt afgespeeld met de volgende tekst:
You've watched so many people die now

Vele mogelijke bronnen hebben de revue gepasseerd, van Motown Michael Jackson tot Led Zeppelin, maar de kans is groot dat het een onbekend, anti-Vietnamoorlog-nummer betreft en dus moet stammen uit medio jaren '60/'70 (het klinkt ook als een nummer uit dat tijdperk). Je zou denken dat het een makkelijk te herkennen nummer is voor een muziekliefhebber, maar helaas: na 18 jaar zoeken zijn de nieuwsgierigen vrijwel geen stap verder. Een aantekening op de songtekst-site Genius meldt overigens het volgende over het intro van Sacrifice:
This is one of the most sought after samples in the hip hop community. It was also sampled in “So Many Die” by Divine Provitz.

Allegedly, someone was able to contact Stoupe and ask what sample he used at the beginning of the track, and he responded by saying “What? I’m surprised no one has found it yet.”

The main riff on this track is yet to be found as well.

Over die kans van roem voor MuMe: het is vrij simpel. Wie kan mij en alle nieuwsgierigen, om te beginnen, vertellen welk nummer door Stoupe wordt gesampled in het intro, en als we dan toch bezig zijn: wie kan de oorsprong achterhalen van de productie waar de heren Vinnie Paz en Jus Allah (toentertijd de rappers van de groep) op rappen? Een unieke kans dus voor de grootste alle muziekkenners van deze mooie site om dit al 18 jaar oude raadsel in hiphopland op te lossen!

Wie o wie verdient een plaats in de undergroundhiphop Hall of Fame?

Haha, geen idee.

Wel een vette track trouwens Sacrifice

Absoluut geen hiphop fan maar poging toch:

- You Ain't A Killer van Big Pun
- 9th Wonder (Blackitolism) van Digable Planets
- War On Termites vanuit Antz OST

CWTAB schreef:
Absoluut geen hiphop fan maar poging toch:

- You Ain't A Killer van Big Pun
- 9th Wonder (Blackitolism) van Digable Planets
- War On Termites vanuit Antz OST
Dank voor je reactie CWTAB, maar dit betreffen enkel de scratches (stukje rap gesampled) en filmsamples in de track, en deze zijn allemaal bekend (ook niet de moeilijkste om te achterhalen). Het betreft dus puur het 60's/70's-achtige nummer in het intro en de beat waar de heren op rappen.

Het is overigens ook juíst de bedoeling dat niet-hiphopfans zich bemoeien met dit topic; we zijn immers op zoek naar een niet-hiphopnummer!

Hmm ik herken het niet direct, maar de intro doet me heel erg denken aan Donovan.

De beat lijkt me gesampled van David Axelrod of een vergelijkbare 60's/70's jazzartiest.

Die van Shook Ones duurde toch ook vet lang voordat ‘ie gevonden werd?

panjoe (moderator)
Misschien een idee mensen te taggen die van muziek houden die er wellicht op lijkt - zoals artiesten als Donovan en David Axelrod?

Titmeister schreef:
Hmm ik herken het niet direct, maar de intro doet me heel erg denken aan Donovan.

De beat lijkt me gesampled van David Axelrod of een vergelijkbare 60's/70's jazzartiest.
David Axelrod is een van de meest gesamplede artiesten in de hiphopwereld, dus ik denk dat een sample van hem vrij snel zou worden herkend. Toch valt het niet uit te sluiten; Stoupe verwerkt wel vaker samples tot een hoogte dat het bijna niet meer te herkennen is ten opzichte van het origineel.

Donovan ken ik niet, dus prima idee panjoe (ook voor Axelrod natuurlijk)!

De laatst overgebleven onontdekte sample van Shook Ones Pt. 2 werd idd pas na 16 jaar ontdekt, en die van Survival of the Fittest zelfs na 20 jaar!

Grappig, ik moest ook al aan Donovan denken.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
David Axelrod is een van de meest gesamplede artiesten in de hiphopwereld, dus ik denk dat een sample van hem vrij snel zou worden herkend. Toch valt het niet uit te sluiten; Stoupe verwerkt wel vaker samples tot een hoogte dat het bijna niet meer te herkennen is ten opzichte van het origineel.

Donovan ken ik niet, dus prima idee panjoe (ook voor Axelrod natuurlijk)!

De laatst overgebleven onontdekte sample van Shook Ones Pt. 2 werd idd pas na 16 jaar ontdekt, en die van Survival of the Fittest zelfs na 20 jaar!

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor Herbie Hancock en dat duurde ook 16 jaar

Ik zal dit weekend eens wat in mijn collectie pluizen, wellicht dat ik verdere leads vind...

Misschien een domme vraag, maar waarom vertellen die artiesten niet gewoon wat ze voor samples ze gebruikt hebben?

Titmeister schreef:
(quote)

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor Herbie Hancock en dat duurde ook 16 jaar

Ik zal dit weekend eens wat in mijn collectie pluizen, wellicht dat ik verdere leads vind...
Top!
trebremmit schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom vertellen die artiesten niet gewoon wat ze voor samples ze gebruikt hebben?
Het is dus al aan de producer zelf gevraagd, maar producers geven niet graag hun samplebronnen weg. Vaak om juridische redenen (copyright/sample clearance enz.), maar in Stoupe's geval waarschijnlijk om artistieke redenen. Het is hem ongetwijfeld ook al tig keer gevraagd, dus een antwoord van hem zelf hoeven we niet te verwachten.

Iets met geheim recept

Nummer: 7.3
Topic: 8.4

Oke, na even wachten plus een bericht in dit topic zijn we nog bijna niet verder. Tijd voor een volgende stap: het taggen van users die enorm veel kennis hebben van de periode waar de sample uit lijkt te komen, dus de jaren '60/'70.

Gezien dit niet mijn genre is en ik al helemaal niet weet wie op MuMe de kenners zijn op dit gebied vraag ik mensen die dit wél weten om deze users te taggen!

Iemand?

Ik heb geen idee, maar wat een lollige zoektocht

Begint hier op MuMe nu toch ook wel een dingetje te worden.

Poeha schreef:
Begint hier op MuMe nu toch ook wel een dingetje te worden.
Nog niet echt, daarom nogmaals een beroep op een ieder!

Geachte leden,

Er dient zich, al een tijdje overigens, een leuke en misschien wel unieke mogelijkheid aan waar elk lid van MuMe aan kan bijdragen. Het betreft hier de zoektocht naar in ieder geval één sample, gebruikt in een nummer uit de wereld van de underground-rap. Het betreft het nummer Sacrifice van Jedi Mind Tricks, afkomstig van het album Violent by Design uit 2000:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=s_wG8VGMY-4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Here's the story:

Zoals velen van jullie zullen weten is samplen een belangrijk deel van een hiphopnummer. Het merendeel van alle klassiekers uit het genre bestaat uit een of meerdere samples en zonder deze samples zouden deze nummers simpelweg niet bestaan (geldt natuurlijk ook voor veel andere (sub)genres). Fans over de hele wereld zijn dan ook vaak benieuwd naar de oorsprong van de sample. Dit heeft onder meer geresulteerd in onder meer site's als WhoSampled.com, waar je met een simpele zoekterm in de enorme database kan opzoeken welk(e) nummer(s) er in een bepaald nummer is/zijn gesampled en vice versa. Echter, er blijven natuurlijk altijd nummers die samples bevatten van onbekende muziek. Zo onbekend zelfs, dat ondanks een lange zoektocht (zowel in real life als online) een sample nog steeds niet gevonden is.

U voelt hem al aankomen: ook de sample van Sacrifice is, zelfs na 18 jaar, nog steeds niet gevonden. Om specifieker te zijn: zowel de oorsprong van de muziek in het intro als de basis-productie zijn tot op heden niet uitgelekt op het internet (iig niet als de oorsprongvan de sample(s)). De filmsample's zijn dat wel. Ondanks dat de producer van deze track, Stoupe de Enemy of Mankind, mijn favoriete hiphopproducer is en een inspiratiebron voor mij is, heb ik weinig tot geen kennis van zijn sample-materiaal. Dit bestaat namelijk voor een groot deel uit obscure, onbekende en/of Zuid-Amerikaanse muziek. Alle info die ik wil weten moet ik daarom ook puur van internet afhalen.

De zoektocht naar oorsprong van deze sample, en dan met name het intro, is een dingetje in de hiphopwereld waar ik onlangs pas achter ben gekomen, maar waar ik al snel in de gaten had dat dit iets is dat al heel lang speelt. Al sinds het uitkomen van de plaat is menig die hard-fan op zoek naar die oorsprong. Ondanks verschillende oproepen, zoektochten door obscure bibliotheken en zelfs kopen van dure, oude platen heeft tot op de dag van vandaag niet geresulteerd in de oorsprong van een van de twee samples, laat staan alle twee. Waar de sample in de beat instrumentaal en waarschijnlijk flink bewerkt, en dus waarschijnlijk moeilijker te achterhalen is, bevat het intro een gedeelte van een (dus onbekend) nummer dat herhaaldelijk wordt afgespeeld met de volgende tekst:
You've watched so many people die now

Vele mogelijke bronnen hebben de revue gepasseerd, van Motown Michael Jackson tot Led Zeppelin, maar de kans is groot dat het een onbekend, anti-Vietnamoorlog-nummer betreft en dus moet stammen uit medio jaren '60/'70 (het klinkt ook als een nummer uit dat tijdperk). Je zou denken dat het een makkelijk te herkennen nummer is voor een muziekliefhebber, maar helaas: na 18 jaar zoeken zijn de nieuwsgierigen vrijwel geen stap verder. Een aantekening op de songtekst-site Genius meldt overigens het volgende over het intro van Sacrifice:
This is one of the most sought after samples in the hip hop community. It was also sampled in “So Many Die” by Divine Provitz.

Allegedly, someone was able to contact Stoupe and ask what sample he used at the beginning of the track, and he responded by saying “What? I’m surprised no one has found it yet.”

The main riff on this track is yet to be found as well.

Over die kans van roem voor MuMe: het is vrij simpel. Wie kan mij en alle nieuwsgierigen, om te beginnen, vertellen welk nummer door Stoupe wordt gesampled in het intro, en als we dan toch bezig zijn: wie kan de oorsprong achterhalen van de productie waar de heren Vinnie Paz en Jus Allah (toentertijd de rappers van de groep) op rappen? Een unieke kans dus voor de grootste alle muziekkenners van deze mooie site om dit al 18 jaar oude raadsel in hiphopland op te lossen!

Wie o wie verdient een plaats in de undergroundhiphop Hall of Fame?

Oke, we zijn even verder, en de zoektocht is helaas geen stap verder gekomen; het enige wat we hebben is een naam van een mogelijke artiest. Echter:

Dit lijkt me nou juíst het beste om mee te beginnen: achterhalen wie de zanger (ervan uitgaande dat het een hij is) is. Ik vind dat het echt mogelijk moet zijn op een site als MuMe om dit te kunnen achterhalen, zelfs met zo'n extreem moeilijk te vinden sample.

Ik stel daarom voor om een lijstje te maken met mogelijke zangers die het kunnen zijn. De naam Donovan is iig al voorbij gekomen, dus die voeg ik er direct aan toe, plus namen die ik op andere plekken ben tegengekomen:

- Donovan
- John Lennon
- Al Steward
- Alan Parson
- John Miles
- Steve Winwood

Ik zou echt graag een paar experts op het gebied van dit soort zangers willen horen (lijkt iig richting Britse soft rock te gaan)!

Jordy (admin)
Hoe weet je zo zeker dat het een (bestaande) sample is, en niet iets dat speciaal voor dit nummer is opgenomen?

Jordy schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het een (bestaande) sample is, en niet iets dat speciaal voor dit nummer is opgenomen?
Niet, maar daar gaat eigenlijk niemand echt van uit. Het klinkt ook echt gesampled (ik gok dat het van een of ander live optreden is), plus Stoupe is eigenlijk na 2010 pas begonnen met hier en daar live instrumentatie te laten inspelen voor zijn beats. Ook ademt de manier hoe dat stukje in elkaar zit echt samplewerk, maar dat is enorm specifiek (zeker voor de niet-producers onder ons). Daarnaast heeft Stoupe volgens bronnen ooit aangegeven dat het idd een sample is, maar dat is nooit 100% bevestigd door iemand.

Het zou na al die jaren echter wél een logische verklaring zijn!

Ik vind dit een tof topic. Helaas weet ik weinig van bovenstaande zangers en Engelse soft-rock in het algemeen.

Ik wel - ben wel vertrouwd met het merendeel van het werk van de hierboven genoemde artiesten. Maar ik ken niets dat daar op lijkt. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen (want ik ken natuurlijk niet alles wat genoemde heren uitbrachten), maar mijn eerste indruk is eigenlijk wel dat we het niet in hun richting moeten zoeken.

Alleen met Donovan's repertoire ben ik niet zo bekend. Afgezien van de singles, maar daarin is die tekstregel volgens mij niet terug te horen. Heel misschien in zijn albumwerk. Want ja, zijn stem lijkt er wel op...

panjoe (moderator)
Gezien de tekst en de stijl zal het iets van een protestnummer zijn, en aangezien JMT wel meer erover heeft gepraat zou het goed kunnen zijn dat het een protestnummer is tegen de oorlog in Vietnam. Dat beperkt in ieder geval de tijdsspanne waarin het gemaakt kan zijn.

Stemgeluid is ook moeilijk te gebruiken om de zanger te identificeren, omdat je ook niet weet in hoeverre de sample is gemanipuleerd en daardoor omhoog- of omlaaggepitcht.

De kleur van de stem van de zanger lijkt mijns inziens sprekend op die van twee bekende artiesten: Al Stewart & Neil Tennant (van Pet Shop Boys). De eerste komt uit Schotland en de tweede uit het Noorden van Engeland. Ik zou het daarom geografisch in die richting zoeken.

De aanwijzingen suggereren dus een protestzanger, geboren in Glasgow maar opgegroeid in Engeland, wiens stem lijkt op Donovan?

panjoe schreef:
Gezien de tekst en de stijl zal het iets van een protestnummer zijn, en aangezien JMT wel meer erover heeft gepraat zou het goed kunnen zijn dat het een protestnummer is tegen de oorlog in Vietnam. Dat beperkt in ieder geval de tijdsspanne waarin het gemaakt kan zijn.
Ja, dat denken idd meer mensen (voorbeeld). Helaas is ook na een uitgebreide zoektocht in dit soort nummers geen sample naar voren gekomen. Zelfs iemand die tig anti-(Vietnam)oorlognummers op YouTube had geplaatst herkende het nummer niet. Kans is nog steeds groot dat het in die hoek zit, maar het kan ook juist een dwaalspoor zijn.

Onweerwolf schreef:
De kleur van de stem van de zanger lijkt mijns inziens sprekend op die van twee bekende artiesten: Al Stewart & Neil Tennant (van Pet Shop Boys). De eerste komt uit Schotland en de tweede uit het Noorden van Engeland. Ik zou het daarom geografisch in die richting zoeken.
Interessant, dit lees ik nu toevallig in de link die ik in mijn vorige bericht plaatste:
I've been thinking of people with similar vocal styles. One that strikes me (and also occurred to someone else years ago) is that it could be Neil Tennant of the Pet Shop Boys. Which means that the original track could possibly have been about AIDS.

The problem with this is that he has guest appeared on all sorts of projects. There's a lot of stuff to go through.

Je kunt wel horen dat het niet Neil Tennant is, zeer hoogstwaarschijnlijk toch, maar wel iemand die bijna exact hetzelfde type stemgeluid heeft. Vermoedelijk is het daarom iemand die in die regio is geboren en/of opgegroeid of in ieder geval aan dezelfde accenten en intonaties is blootgesteld tijdens het leren spreken.

panjoe (moderator)
Misschien kan je via artiesten top10's wat mensen opzoeken die de genoemde artiesten in hun top 10 hebben staan en in dit topic taggen?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:55 uur

geplaatst: vandaag om 16:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.