menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / MuMe's ultieme kans op eeuwige roem: de zoektocht naar de sample(s) van JMT - Sacrifice

zoeken in:
Helaas heeft niemand Donovan of John Miles in zijn of haar top 10 staan. Voor de rest:

WhoAmI Vinniee Acinonyx Baspls dynamo d
msondermeijer BoyOnHeavenHill

Getagde MuMe-gebruikers, zie eerdere berichten. Wellicht kunnen jullie je steentje bijdragen aan deze zoektocht!

Stem doet me inderdaad denken aan een jonge Al Stewart. Zag dat Onweerwolf hem ook al noemde hierboven. Echter ken ik geen nummers van Al die deze regel bevatten. Wellicht een non-album track/B-side. Ik zou het in ieder geval niet weten.

Was nog niet bekend met deze (mogelijke) sample en het feit dat niemand 'm kan vinden. Interessant!

Okee, hier ga ik vannacht niet van kunnen slapen.

Ik tag nog een paar users die veel meer weten en veel beter thuis zijn in de sixties dan ik :

LucM heartofsoul Droombolus

Getagde MuMe-gebruikers, zie eerdere berichten. Wellicht kunnen jullie je steentje bijdragen aan deze zoektocht!

Vinniee schreef:
Wellicht een non-album track/B-side.
Of een (benefiet)concert? Daar denk ik iig aan (plus een heleboel andere mensen). Dan zouden we weer users moeten vinden die thuis zijn in dit soort concerten.

Het kan goed zijn overigens dat de sample niet van een CD/LP is gehaald, maar opgenomen is van een TV (al acht de kans wel groter dan het van een CD/LP komt).

Als je kijkt naar de historische context (de oorlog in Vietnam en de betrokkenheid van de US daarin) heb je een window van pak 'em beet 12 jaar van '63 tot '75 (val van Saigon).

Ik denk dat het om de periode na '67 moet gaan, toen waren heel veel Amerikanen de oorlog beu - denk ook aan Country Joe & The Fish op Woodstock (Feel Like I'm Fixin' to Die Rag); hij is het niet - dit is een wat lievige Anglosaksische (of nabootsend) stem. Mijn eerste reactie was een Keith West ("Grocer Jack") sound-alike. Mijn gevoel zegt me ook dat het om een single'tje uit de periode '67-'69 moet gaan - het geluid is nog niet zo opgeblazen als vanaf zeg '69. Dacht ook even aan Ewan McColl (vader van Kirsty) die veel protestsongs heeft geschreven (en ook het prachtige Dirty Old Town).

Je hebt me wel met een queeste opgezadeld

Ray Davies (Kinks) kon ook wel zo nasaal (want dat is het toch?) klinken, dat gitaartje past ook wel een beetje in het Kinks-straatje. Het is het natuurlijk niet, maar wel een referentie. De naam Cat Stevens schoot ook nog even door mij heen, net als The Moody Blues.

Goede reacties! Onderstaand even een compleet lijstje met alle namen:

Kandidaten:
- Donovan
- John Lennon
- Al Stewart
- John Miles
- Steve Winwood
- Ewan McColl
- Cat Stevens
- een van de zangers van The Moody Blues
- Ray Davies
- Jake Holmes

Uitgesloten:
- Neil Tennant

Zijn er meer namen die iig kunnen worden uitgesloten?

Alan Parsons is op zich natuurlijk geen zanger. Zijn 'Project' maakte albums waarop per plaat gebruik werd gemaakt van verschillende gastzangers. Parsons was voornamelijk de producer en mede-songwriter. Bovendien ken ik zijn albums (vanaf '76) goed genoeg om te weten dat we het niet in die richting moeten zoeken. Een van Parsons' gastvocalisten is overigens John Miles. Die mag nog even blijven staan, al werd-ie (althans op de plaat) pas muzikaal actief vanaf '76, dus ik acht de kans ook niet groot dat hij het is.

Betr. de Moody Blues: die hadden twee leadzangers, waarvan Justin Hayward de bekendste is, en degene met het meest herkenbare stemgeluid. En hij is het echt niet. Blijft over John Lodge. Niet onmogelijk, als het een vervormde sample betreft, maar hem hoor ik er ook niet zo snel in terug.

Ik vermoed eerder dat het een tamelijk onbekende singer-songwriter uit het genoemde tijdvak is, anders zouden de kenners van de relatief grote namen hierboven de herkomst van de sample al wel ontdekt hebben.
Ik zit eerder te denken aan mensen als Terry Reid of Jake Holmes. Dat zijn obscuurdere namen uit het beoogde tijdvak. Maar daar ik dan weer te weinig van om te weten of zo'n tekstregel in hun werk voorkomt. Misschien iemand anders?

Dank voor de info gaucho, heb e.e.a. aangepast!

Op basis van de stemmen (klankkleur, helderheid) kan ik me moeilijk voorstellen dat het Terry Reid is. Alhoewel zijn jaren '60 werk (dat heb ik nu opstaan) wel veel meer klinkt als de sample. Het zou dan dus gaan om muziek uit het begin van zijn carrière.

Nou, ik wilde jullie niet direct op het spoor van Terry Reid zetten, want dat zou inderdaad best een vals spoor kunnen zijn. Ik noemde hem vooral omdat hij me te binnen schoot als zo'n onbekendere Britse zanger uit het tijdvak waar we op mikken. Ik ken zijn werk niet echt goed, afgezien van een enkele LP uit de jaren 70.

Wat mij betreft hoef je Reid dan ook niet meteen aan de 'kandidatenlijst' toe te voegen. Het is meer bedoeld als illustratie van mijn vermoeden dat het om een onbekendere zanger moet gaan, omdat het repertoire van die lijst met 'bekende namen' gewoon te bekend is, zeker wereldwijd. Als het om een van hen zou gaan, zou deze sample waarschijnlijk niet zo'n mysterie blijven, lijkt me. Of het moet inderdaad om een obscuur B-kantje gaan, maar zelfs dan...

Wat mij betreft hoef je Reid dan ook niet meteen aan de 'kandidatenlijst' toe te voegen. Het is meer bedoeld als illustratie van mijn vermoeden dat het om een onbekendere zanger moet gaan, omdat het repertoire van die lijst met 'bekende namen' gewoon te bekend is, zeker wereldwijd. Als het om een van hen zou gaan, zou deze sample waarschijnlijk niet zo'n mysterie blijven, lijkt me. Of het moet inderdaad om een obscuur B-kantje gaan, maar zelfs dan...
IIk heb Terry Reid verplaatst naar uitgesloten.

Dat de sample (extreem) obscuur is is ondertussen zo'n beetje een feit. Er zijn de voorgaande jaren ook diverse zoektochten geweest door mensen die de sample nog tig keer liever dan ik hebben dat de sample gevonden wordt, telkens dus zonder enig succes. Er was ooit iemand in het buitenland die een eigenaar van een platenzaak had gesproken die meende de plaat van de sample te hebben, maar dit was helaas vals alarm (hij wist de artiest/titel ook niet) Hierdoor twijfel ik ook oprecht of het überhaúpt wel van een plaat komt dus, zie daarvoor mijn eerdere bericht. Dat ook op een site als MuMe niet direct de zanger geïdentificeerd wordt zegt veel over het obscure van deze sample.

Toch wil ik nog zeker even doorgaan met het proberen te identificeren van de zanger, dus roept u maar!

Ik heb de sample (het intro) zojuist laten horen aan iemand met enorm veel kennis van muziek uit die tijd. Die had niet gelijk een idee maar noemde wel meteen Engelse folk uit eind jaren ‘60 begin jaren ‘70. Denk aan:

The World of Oz
Honeybus
Svensk
Andromeda
The Flying Machine
The Attack

Dat soort bandjes....

Mijn 2 cent in deze zoektocht:

1. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het een reguliere albumtrack of single gaat van een van de artiesten van MJ_DA_MANs lijst. Als dat het geval was, had de line 'You've watched so many people die now' wel een hit opgeleverd in een van de lyricsdatabases. Als het al een van deze artiesten is, is het waarschijnlijk een nummer van een bootleg of een obscure verzamelaar, waarbij het nummer niet regulier door de artiest is uitgebracht. Sowieso denk ik dat we John Lennon kunnen uitsluiten, gezien de aandacht voor zijn persoon, of het moet echt een nog nooit uitgebrachte demo zijn.

2. Optie twee is dat het een hele obscure artiest betreft. Ik heb de namen die Edgar noemt even gecheckt. Andromeda, Honeybus, The Flying Machine en The Attack klinken allemaal anders qua muziek. The Flying Machine is de enige waarvan de stem eventueel nog zou kunnen matchen, maar de muziek van de sample is wel anders dan die van de muziek die ik van hen op YouTube kan vinden. Van The Wizard of Oz en Svensk kan ik geen muziek vinden.

3. De sample klinkt mij niet gemasterd in de oren, maar meer alsof er een microfoon bij een lp- of cassettespeler wordt gehouden. Dat zou suggereren dat het in principe gaat om een nummer dat ooit eens op plaat of cassette is gezet. Het zou natuurlijk kunnen, dat dit trucage is. Dat de producer van dit nummer iemand de intro heeft laten inspelen, vervolgens van een enigszins krakende speler af heeft laten spelen en met een losse microfoon opgenomen, om zo het effect te simuleren alsof het een of ander obscure, oude sample betreft (en dus eigenlijk ons allemaal te trollen ).

Titmeister schreef:

2. Van The Wizard of Oz en Svensk kan ik geen muziek vinden.

Het is dan ook World of Oz. De band van The Muffin Man.

Arrie schreef:
(quote)

Goedemorgen. Ik ken alleen The Muffin Man van Zappa

Edgar18 schreef:
Ik heb de sample (het intro) zojuist laten horen aan iemand met enorm veel kennis van muziek uit die tijd. Die had niet gelijk een idee maar noemde wel meteen Engelse folk uit eind jaren ‘60 begin jaren ‘70. Denk aan:

The World of Oz
Honeybus
Svensk
Andromeda
The Flying Machine
The Attack

Dat soort bandjes....
Dat zelfs een kenner als hij niet direct de artiest kan identificeren zegt nogmaals genoeg over het obscure. Ik heb ook geen idee wat ik verder kan doen in dit geval (die kennis gaat ver boven mijn pet), behalve de zoektocht in stand blijven houden. Leuk dat je dit hebt gedaan natuurlijk, wordt gewaardeerd!

Denk je dat als je hem nogmaals vraagt er een keer goed naar te luisteren/te analyseren, dat ie dan alsnog tot een uitkomst zal komen? Wellicht kent ie ook meer kenners (al zijn die op MuMe natuurlijk in overvloed te vinden)?

Is dit overigens wel een band? Verkeerd verstaan wellicht?

Arrie schreef:
(quote)

En het onvergetelijke King Croesus - prima slowplaat, waarbij conrector en rector op schoolfeesten altijd de "slijpende" (zo werd slowen ook wel genoemd) stellen tot afstand van elkander maande.

Maar dat is idd wel het type geluid waar de sample aan doet denken: '67 - '70 in a nutshell.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Is dit overigens wel een band? Verkeerd verstaan wellicht?
Nee hoor. Dream Machine is hun ‘bekendste’ nummer.

De namen die ik hierboven geef zijn er maar een paar van velen. Je hebt zo onnoemelijk veel van die psych pop bandjes uit eind jaren ‘60, begin jaren ‘70.

Titmeister, ik zou me niet teveel blind staren op de stem(men). Ik heb vorige week wat Terry Reid zitten luisteren waarbij sommige nummers heel erg leken op de stem uit de sample terwijl anderen (zelfde artiest) er totaal niet op leken.

Als het om folk gaat: misschien weten users als Ducoz of Stijn_Slayer meer weten, of kunnen ze doorverwijzen naar niche-kenners?

Masimo schreef:
Als het om folk gaat: misschien weten users als Ducoz of Stijn_Slayer meer weten, of kunnen ze doorverwijzen naar niche-kenners?

Volgens mij sla je met generiek folk een verkeerd pad in. Protestsong, aangenomen dat het daarom gaat, is een subgenre en de meeste folkies die wel eens protestsong doen, hebben dan over het thema generiek: Donovan - Universal Soldier of Barry McGuire - Eve of Destruction; Ewan McColl zong bijv specifiek over de Spaanse burgeroorlog.

Het rare is dat de stem typisch Brits is/lijkt, maarde Vietnamoorlog is geen Brits thema (en da's vrij uitzonderlijk) Dan kan je denken dat het dus geen Brit is, of dat het thema Vietnam erbij gedacht is. De manier van zingen/hetgeluid is dan wel typisch Brits mid/eind 60s, beetje psychedelica in zich.

Mjuman schreef:
(quote)
of dat het thema Vietnam erbij gedacht is.
Die kans is heel aannemelijk. Je zou namelijk denken dat het originele nummer wel een keer herkend zou worden door een kenner van protestnummers. Je hoort echter slechts één zin. You've watched so many people die now kan op tig andere dingen slaan dan enkel soldaten die mensen hebben zien sterven.

Muzikaal voorbeeld: je hoeft geen agressief nummer te samplen om een agressieve beat te maken (en vice versa), en ook geen rustig nummer te samplen om een rustige beat te maken. Je hoeft dus ook niet per definitie een protestnummer te samplen om het een protest-vibe te geven. Het nummer (Sacrifice) is ook geen protestnummer; ik wil niet zeggen het tegenovergestelde, maar de teksten en vibe zijn behoorlijk agressief.

Wat ik overigens hier nooit naar voren heb gebracht: ik acht de kans óók nog dat de zang en piano uit twee verschíllende nummers komen. Bijna vast staat namelijk dat de stem over de piano is geplakt; hierover zijn de meeste mensen het ook eens die zich verdiept hebben in de sample en technisch verstand van producen hebben. Vraag is echter of het uit hetzelfde nummer is, maar dan een ander stukje, of een compleet ander nummer. Toch blijf de focus eigenlijk volledig op de zang, in het midden latende of de piano wel of niet uit hetzelfde nummer komt.

You've watched so many people die now kan ook goed op drugs gerelateerde problematiek slaan.

Eind jaren zestig? Many? Lijkt mij een anachronisme. Kan je ook zeggen "verkeersdoden in West-Europa".

Zeker wel. Vanaf eind jaren '60 werd dit in rap tempo een actueler (veel bezongen) onderwerp. Meer in de VS dan in het VK maar actueel was het zeker.

Edgar18 schreef:
Zeker wel. Vanaf eind jaren '60 werd dit in rap tempo een actueler (veel bezongen) onderwerp. Meer in de VS dan in het VK maar actueel was het zeker.

Zonder enige bronvermelding ter onderbouwing ben ik niet bereid in je redenering mee te gaan: eind jaren 60/begin jaren '70 is er wel een stijgende trend tav van drugsgebruik op m.n. colleges; maar in allerlei statische gegevens van regeringswege, US-wide, vind je duidelijke cijfers tav drugsgebruik als doodsoorzaak: tot 1999 zo'n 5 per 100.000 bijv via ww.cdc.gov en dat kan je met de beste wil van de wereld geen "many" noemen. In 2015 lag het wél 4* zo hoog als in 1999; dus die "explosieve stijging is niet iets van de jaren 60/70 van de 20e eeuw.

En eerlijk gezegd kan ik me - opgroeiend in die tijd nauwelijks liedjes over drugsdoden herinneren - wel aardig wat songs over drugs en hosselen; variërend van The Pusher, via Candyman tot Walk on the Wild Side - maar er zijn veel meer liedjes over alcohol en de gevolgen daarvan.

De vraag is of statische gegevens in deze zo interessant zijn. 5 per 100.000 is inderdaad geen wereldschokkend aantal maar afgezet tegen de periode ervoor (jaren '40 en '50) was er wel een flinke stijging. Simpel gezegd: drugs werden populair. Daar komt nog eens bij dat het gebruik onder artiesten (muzikanten, filmsterren etc.) beduidend hoger lag dan onder 'het gewone volk'.

Het eerste liedje wat mij te binnenschiet over een drugsdode is Needle of Death (1965). Krachtig nummer, kippenvel.

Hoe dan ook, ik denk niet dat we ons blind moeten staren op de Vietnam oorlog. So many kan ook best op iets anders slaan.

Die 5 per 100.000 moet je eigenlijk extrapoleren, nl was een gegeven uit 1999; daarvoor zal er nog wel een fikse stijging in hebben gezeten. Needle and the damage Done schiet mij ook zo te binnen.

Doing Drugs was een ding van de elite - in de jaren 50 ook van jazz musici. Bird is het klassieke voorbeeld: gestorven als 34-jarige, terwijl ie volgens de lijkschouwer en van binnen als een bejaarde uitzag.

Dat het niet per se over de Vietnamoorlog hoeft te gaan, was mij al lang duidelijk, dat was idd geen UK thing; het zou dus ook generiek kunnen zijn, wie weet een song over een huursoldaat. En vergis je niet in WWI zijn veel meer Britten omgekomen dan in WWII - Poppy Day, ter ere van slachtoffers van WWI (11/11) leeft daar heel sterk.

Bestaat de mogelijkheid dat op de sample(s) een lichte pitch shift (versnelling/vertraging) heeft plaatsgevonden? Zoja, is er al eens iemand geweest die de sample op een x aantal verschillende versnellingen/vertragingen door Shazam (of een van die vergelijkbare apps) heeft gehaald?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:16 uur

geplaatst: vandaag om 07:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.