MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Discogs

zoeken in:
Mssr Renard
Beste allen.

Wie heeft er een discogs-account?
Ik koop graag via Discogs mijn platen, maar het liefst (klimaatneutraal) uit Nederland, Duitsland, België, Frankrijk etc.

In het geval van Musicmeter dus Nederland en België. Het is natuurlijk het leukst om plaatjes af te nemen bij Musicmeter-users. Op dit moment verkoop ik nog niets, omdat ik tevreden ben met mijn collectie.

Overigens is dit ook een leuk topic om fijn op te scheppen over je collectie.

Mijn Collectie:
Monsieur_Renard / Collection - discogs.com

Ik gebruik het wel en heb ook een account, maar ik hem mijn collectie niet ingevoerd.
Wel mijn favoriete site, na musicmeter natuurlijk. Voor dance/house/electronica is het echt perfect, ook al die lijstjes zijn tof, en de commentaren zijn vaak ook leuk om te lezen.

Mssr Renard
trebremmit schreef:
Ik gebruik het wel en heb ook een account, maar ik hem mijn collectie niet ingevoerd.
Wel mijn favoriete site, na musicmeter natuurlijk. Voor dance/house/electronica is het echt perfect, ook al die lijstjes zijn tof, en de commentaren zijn vaak ook leuk om te lezen.

Ik ben nog niet zo ver dat ik lijstjes aan het checken ben. Ik vind deze lijst wel altijd erg interessant:
Most expensive items sold in Discogs Marketplace for July 2019 by discogs | Discogs Lists

Heb het grootste deel van m'n collectie ingevoerd en gebruik de site ook regelmatig om dingen te kopen en verkopen, koop voornamelijk uit de UK en af en toe Nederland (als het om een Nederlandse band of artiest gaat), maar ook elders als een plaat daar goedkoper te vinden is.

Heb al heel lang een account, maar doe er niet zoveel mee. Beetje rondstruinen, vooral om dancelabels uit te pluizen, maar daar hoef je niet voor ingelogd te zijn. En af en toe iets kopen.

Mssr Renard
Ik gebruik het ook om platen toe te voegen (vooral klasdiek), credits en allerlei andere gegevens aan te passen, corrigeren etc.

Maar ik beperk me tot de platen die ik echt heb.

Heb het zojuist gecontroleerd en ik blijk al weer zes jaar een account op Discogs te hebben. Mijn collectie heb ik, voor zover mogelijk, ingevoerd. In de loop van de jaren heb ik ook vinyl albums en CD's toegevoegd, verbeterde hoesfoto's geplaatst, credits toegevoegd en reviews geschreven. Heb ook via Discogs materiaal gekocht, ging allemaal prima. Overigens koop ik er alleen als ik het in mijn woonplaats niet kan krijgen, maar dat geldt ook voor mijn aankopen bij Amazon en Dodax. Ik bezoek de database dagelijks.

Mssr Renard
Net zo'n drukke gebruiker als ik, lijkt wel.

Ik ben net zo vaak op discogs als op musicmeter. Maar ik heb slechts een paar reviews op discogs geschreven. Vind reviews op musicmeter in mijn moerstaal toch fijner.

Soledad
Ik ben redelijk Discogs verslaafd. Ik gebruik het vooral om discografieën uit te pluizen, te kopen en te verkopen. Heb mijn collectie volledig ingevoerd en gebruik mijn wantlist ook heel vaak.

Mssr Renard
Oh ja.

De wantlist. Die gebruik ik ook veel. Per dag een email met nieuwe items, die te koop zijn.

Soledad
Ja super handig. Eerst (geen idee waarom) voegde ik maar 1 versie toe aan m’n wantlist. Aangezien de versie zelden belangrijk voor mij is voeg ik ze nu allemaal toe aan mijn wantlist. Je hebt dan ook gelijk een mooi overzicht welke verkoper meerdere platen verkoopt die je wilt en dat drukt de verzendkosten weer wat.

Mssr Renard
Soledad schreef:
Je hebt dan ook gelijk een mooi overzicht welke verkoper meerdere platen verkoopt die je wilt en dat drukt de verzendkosten weer wat.

Mij interesseert versie ook niet. Al zijn bepaapde reissues wel slecht. Dus ik wel wat waar voor mijn geld.

En meerdere platen bij dezelfde verkoper is erg voordelig!
Dus dat maakt de wantlist erg waardevol. "Has x items on your wantlist" doet mij altijd opwippen van plezier.

Vaak is Discogs mijn enige toevluchtsoord voor het wat bijzonderder spul. Als ik een album wil hebben zit ik me wel altijd suf te zoeken of die verkoper nog meer heeft wat ik wil hebben. Pas als ik 4 a 5 albums heb gevonden die niet veel duurder zijn dan de gemiddelde verkoopprijs, bestel ik bij zo iemand. Vanwege de verzendkosten. Dat kost wel erg veel tijd als de verkoper bijvoorbeeld 6.000 jazzalbums heeft. Maar ik zit na MuMe dus ook het meest op Discogs. Naast het kopen bekijk ik vooral discografieën, welke versies er allemaal van een album zijn verschenen en welke ik dan moet hebben...

Mssr Renard
Wat jij beschrijft is zo herkenbaar.

1 plaat bestellen is de moeite en het geld niet waard. Dan filter ik aan de zijkant op progrock, jazzrock, classic rock, funk, etc. en ik ga vaak niet voor de mint-platen.

Uiteindelijk ben je dan toch wat uurtjes zoet. En 70 euro armer. Maar het is bij sommige verkopers wel een snoepwinkel.

Voordeel aan discogs is ook dat je per plaat de score kan zien die users er aan geven. Daardoor is een onbekende plaat met 4*+ altijd wel interessant om erbij te nemen. Zo ontdek je nog eens wat.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook wat misbaksels heb besteld. Die staan boven (uit het zicht).

Ik heb ook al jaren een Discogs-account, al heb ik mijn eigen collectie niet ingevoerd. Dat zou echt een langetermijnproject worden...

Ik vind de site wel heel handig om te checken welke versies van een bepaald album aan de orde zijn als die ergens worden aangeboden. Als naslagwerk is het reuze handig; ik zag vorige week bijvoorbeeld mijn eigen vermoeden bevestigd toen ik in een tweedehands platenwinkel enkele puntgave albums van Kraftwerk aantrof. Bleken inderdaad bootlegs te zijn, of iets preciezer: counterfeits (bootlegs zijn dragers van niet-geautoriseerde live-opnamen).

Dat kan trouwens ook zonder account. Maar met dat account bestel ik nog wel eens iets bij andere verkopers. Veel minder dan op eBay trouwens (ratio van circa 250 aankopen tot circa 50 aankopen). Werkt goed; het is eenvoudig om op allerlei zoekcriteria te filteren totdat je een overzicht krijgt van de door jou gewenste release, drager, kwaliteit en prijs.

Maar net als bij eBay ben je afhankelijk van de verkopers: zetten die hun te verkopen album bij de juiste release-info en is hun grading een beetje accuraat? Met name met dat laatste heb ik toch wat wisselende ervaringen: LP's die als 'near mint' worden verkocht (want daar ben ik dus wel naar op zoek) blijken dan gewoon VG of VG+ te zijn. Natuurlijk, hun feedback geeft soms al een indicatie van wat je kunt verwachten, maar soms ook niet...

Meestal pakt het wel goed uit, al is het altijd raadzaam om vooraf even gericht te informeren bij de koper. Soms vraag ik ook om foto's. Dat verzoek wordt niet altijd gehonoreerd (snap ik, hangt ook een beetje van de prijs af), maar het zijn juist dat soort dingen die mijn vertrouwen vergroten.

gaucho schreef:
Ik heb ook al jaren een Discogs-account. Handig om te checken welke versies van een bepaald album aan de orde zijn als die ergens worden aangeboden. Als naslagwerk is het reuze handig; ik zag vorige week bijvoorbeeld mijn eigen vermoeden bevestigd toen ik in een tweedehands platenwinkel enkele puntgave albums van Kraftwerk aantrof. Bleken inderdaad bootlegs te zijn, of iets preciezer: counterfeits (bootlegs zijn dragers van niet-geautoriseerde live-opnamen).

Over die counterfeits doen meerdere verhalen de ronde. Opvallend is dat het regelmatig gaat om albums die bijv niet herperst zijn, zoals Coil - Horse Rotorvator, div Zappa's, en enkele opvallende afwijkingen zoals Sound - From the Lions Mouth in non-gatefold.

Het merkwaardige is dat je ze tegen kunt komen in de reguliere platenzaak (en dan vraag je je toch echt af...). Een van de verhalen is dat het gaat om herpersingen die zijn gemaakt met masters, gemaakt mbv de cd -kwaliteit is slecht en ze worden door een 'handelsreiziger' aangeboden; een ander verhaal is dat ze zijn gemaakt met (afgedankte) persmatrijzen die in het zwarte circuit zijn beland.

Ergens vorig jaar mocht je niet meer handelen op Discogs in 'illegale', "unoffical" releases en kan je die ook amper vinden in de discografie. Het merkwaardige is evenwel dat dit album nog steeds wordt getoond en ook mag worden verkocht en dat verbaast me:

David Bowie - Ear Heal I Ng (2018, Vinyl) | Discogs

Misschien is de koers weer gewijzigd?

Mjuman schreef:
Ergens vorig jaar mocht je niet meer handelen op Discogs in 'illegale', "unoffical" releases en kan je die ook amper vinden in de discografie. Het merkwaardige is evenwel dat dit album nog steeds wordt getoond en ook mag worden verkocht en dat verbaast me:

David Bowie - Ear Heal I Ng (2018, Vinyl) | Discogs

Misschien is de koers weer gewijzigd?

Klopt, sinds ruim een jaar is dat de officiële beleidslijn, en dat zie je in beginsel bij elke duidelijke counterfeit dan ook aangegeven. Dit was bijvoorbeeld de counterfeit van Kraftwerk die ik tegenkwam, al was 'mijn' exemplaar gewoon op zwart vinyl en zag dat vinyl er zo op het oog behoorlijk goed (en authentiek) uit, net als de hoes. Maar het slordig geperste label bracht me aan het twijfelen.

Maar daar staat het dus keurig bij vermeld: This release has been blocked from sale in the marketplace. It is not permitted to sell this item on Discogs. Vreemd dat die uitgave van Bowie er dan wel doorheen is geglipt. Of zouden ze onderscheid maken tussen counterfeits van reguliere albums en de echte 'bootlegs', dus live-opnamen die op een andere manier niet verkrijgbaar zijn? Nou nee, dat dus ook niet, als ik veel illegale live-releases op de site naloop. Ik zou bijna zeggen: koop die Bowie nu het nog kan...

Overigens staan heel veel van die counterfeits (en ook bootlegs) nog wel gewoon op de site. Ik heb niet de indruk dat hun beleid erop gericht is om die uiteindelijk te laten verdwijnen. Dat zou ik ook jammer vinden. Juist hierdoor kun je vrij eenvoudig een counterfeit herkennen als je er eentje 'in het wild' tegenkomt.

Mercyful Fate - Mercyful Fate (1982) is de reden waarom ik een kleine tien jaar geleden een Discogs account heb aangemaakt. Een debuut dat ik absoluut terug op vinyl wilde hebben. Daarna heb ik nog verschillende lp's en cd's besteld die anders moeilijk of niet te vinden waren. Intussen is dat al wel wat jaren geleden. Het ging vooral om metalplaatjes die ik vroeger had en nu voelt mijn collectie eigenlijk compleet wat dat betreft.

Ongeveer drie jaar geleden ben ik begonnen mijn collectie helemaal in te geven. Als aanvulling op MusicMeter, omdat hier als uitgangspunt het album wordt gebruikt in plaats van de geluidsdrager zelf en geen klassiek te vinden is.
Het was inderdaad een langetermijnproject, zoals jij het omschrijf, gaucho. Meer dan 7000 items in de collectie. Vele avonden mee bezig geweest, over een periode van twee jaar.
Van sommige albums bestaan slechts enkele versies. Die zijn snel gevonden. Als er veel zijn ben je soms even bezig. Er is een speciale knop om je versie te vinden, maar dat werkt niet altijd vlot.
Een andere manier waar ik op uitkwam is in de zoekbalk artiest + albumtitel + matrix / runout (te vinden op de lp of cd zelf) ingeven. Dan kom je vaak meteen bij de jouw versie uit. Soms staat een versie of album er gewoon niet op. Ik heb er meer dan honderd zelf moeten plaatsen.
Eens alles is ingevoerd is het wel makkelijk bij te houden en een geweldig hulpmiddel om te zoeken in je eigen collectie.

Mssr Renard, ik heb mijn collectie niet openbaar staan. Ermee opscheppen boeit me niet zo. Maar ik ga wel eens bij jou kijken.

Mssr Renard
Kronos schreef:

Mssr Renard, ik heb mijn collectie niet openbaar staan. Ermee opscheppen boeit me niet zo. Maar ik ga wel eens bij jou kijken.

Ik doe het niet om het opscheppen, denk ik. Vind het wel handig dat ik snel via de app, wanneer ik een platenzaak ben, om prijzen te checken, en natuurlijk of ik een plaat alreeds heb.

Platen invoeren (met name klassiek, maar ook jazz) is een hele klus. Ik heb daarom nog niet de jazz-collectie en de klassieke lp's ingevoerd. Cd's en mijn Bandcamp-downloads, daar begin ik niet eens aan.

Dus het is een collectie voornamelijk classic rock en pop platen die ik op Discogs heb ingevoerd.

Doordat op Discogs alle tracks handmatig ingegeven moeten worden is het inderdaad een hele klus. Bij klassiek zit je dan ook nog vaak met subtracks en alternatieve schrijfwijzen van artiestennamen. Het heeft even geduurd voor ik er mee weg was en het is elke keer weer zoeken. Ik beperk me meestal tot de verplichte informatie. Afhankelijk van hoeveel tracks (en in welke taal) duurt het toevoegen toch al snel dertig tot veertig minuten. Meer dan genoeg. Overige info kan altijd achteraf nog aangevuld worden, denk ik dan maar.

Ik heb al jaren een Discogs account en tot ruim een jaar geleden heb ik er niks mee gedaan. Toen ontstond steeds meer de wens en behoefte om mijn collectie op een handige manier bij te houden. Op mume is het grote nadeel dat je alleen releases kunt invoeren en geen versies. Van sommige platen heb ik meerdere versies en die wilde ik ook ergens kunnen bijhouden. Ooit heb ik wel eens een poging gedaan alles in een excel sheet te zetten, maar dan moet je alle info zelf invoeren en daar had ik geen zin in. Toen keek ik weer eens op Discogs en kwam ik erachter dat de collection functie precies voldoet aan mijn behoefte. En dus heb ik in een paar maanden tijd mijn gehele muziekcollectie in Discogs gezet. Dat waren toen iets van 700 items (cd, vinyl, dvd, blu-ray), dus dat was nog wel te doen. Hoewel ik op een gegeven moment wel scheel werd van het turen naar de matrix codes en SID codes.
Ik heb toen ook meteen mijn collectie op mume ingevoerd, zodat ik hier kan zien hoeveel verschillende releases ik heb en op Discogs hoeveel verschillende items ik heb.

Nu is Discogs de basis van mijn muziekcollectie. Vooral als ik op een platenbeurs ben gebruik ik Discogs vaak om te checken met welke versie van een bepaalde plaat ik te maken heb en vooral of het een legitieme uitgave is. In het verleden heb ik namelijk wel eens een counterfeit gekocht in de veronderstelling dat het een legitieme uitgave was. Dat wil ik uiteraard voorkomen.
Daarnaast vind ik het vaak belangrijk om een bepaalde versie van een plaat te kopen, bijvoorbeeld de eerste versie of een specifieke heruitgave. Daar is Discogs ideaal voor.

Zo nu en dan koop ik wel eens iets op Discogs. De wantlist functie gebruik ik momenteel nauwelijks, ik ben wel van plan dat meer te gaan doen.
Voor degenen die het iets interesseert, hier is mijn collectie te zien: Jelle78 / Collection - discogs.com

Mssr Renard
Jelle78 schreef:

Zo nu en dan koop ik wel eens iets op Discogs. De wantlist functie gebruik ik momenteel nauwelijks, ik ben wel van plan dat meer te gaan doen.
Voor degenen die het iets interesseert, hier is mijn collectie te zien: Jelle78 / Collection - discogs.com

Mooie collectie. Veel metal, en wat betreft classic rock veel overlap met mijn collectie en smaak

Poa
Hier ook een actieve Discogs gebruiker. Net als herman voornamelijk om bij dancelabels rond te snuffelen.

Omdat ik op Discogs regelmatig labels bij langs ga om te kijken of er een nieuwe release is, heb ik daar een tool voor gebouwd: Released. Je kunt je favoriete labels opslaan en vervolgens in een overzicht zien wat de nieuwste releases zijn

Mssr Renard
Ontzettend gaaf Poa. Een tool die ik nog wel eens ga gebruiken, want veel artiesten/muziek die ik luister zijn erg label-gebonden.

Eens geprobeerd. Maar bij Frontiers Records bijvoorbeeld krijg ik slechts één album als zoekresultaat. Wat mij beter lijkt te werken is hier op MusicMeter een album van het desbetreffende label zoeken en dan op het label klikken. Zo krijg je meteen het hele overzicht. Voor dit nieuwe jaar levert dat van Frontiers Records al bijna twintig albums op. Het voordeel op MusicMeter is ook dat albums al op de site mogen als ze officieel zijn aangekondigd terwijl dat op Discogs pas is als een release effectief te koop is.

Mssr Renard
Het één vult het ander aan, zeg maar.

Het nadeel hier aan Musicmeter is dat artiesten en labels vaak niet goed genoeg gescheiden zijn van naamgenoten, en dat een heleboel toevoegingen niet het goede label meekrijgt (oude platen).

Bij nieuwe platen is vaak het label wel goed, maar ik merk nog steeds dat labels met een naamgenoot niet gedifferentieerd zijn.

Poa
Kronos schreef:
krijg ik slechts één album als zoekresultaat. Wat mij beter lijkt te werken is hier op MusicMeter een album van het desbetreffende label zoeken en dan op het label klikken. Zo krijg je meteen het hele overzicht.

Dank voor de feedback! Ik denk dat ik de website dan wat duidelijker moet maken, want het is niet de bedoeling om een label overzicht te geven, maar om per label de allernieuwste release weer te geven.

De alternatieve aanpak die je noemt gebruikte ik eerst ook, maar is eigenlijk niet werkbaar. Stel dat je 50 labels leuk vindt, dan zou je op MusicMeter 50 keer een album van dat label op moeten zoeken, op het label moeten klikken, naar de laatste pagina moeten gaan en kijken of er misschien een nieuwe release is. En dat terwijl een groot deel van de muziek niet eens op MusicMeter staat. Nu hoef ik alleen elke paar weken naar deze site te gaan om in één oogopslag per label de nieuwste release te zien. Zie bijvoorbeeld dit screenshot: Plaatje.

Mssr Renard
Poa schreef:
Zie bijvoorbeeld dit screenshot: Plaatje.

Ninja, 4AD en XL

Een drum&bass liehebber dus

Mssr Renard schreef:

Ninja, 4AD en XL

Een drum&bass liehebber dus

Zit je in da gym of zo en ben je net bezig met het onderdeel springen - Jumping to conclusions

4AD: 4AD · The First Twenty Years · 1981 - 4ad20.themysteryparade.com
XL: Adele - pure D&B

Leuk Poa zal zeker eens kijken. Heb alles zelf hier in excel (ook met het oog op verzekeringsgegevens) en beheer (ook voor streamen) etc in: Audio - jriver.com

Mssr Renard
Mjuman schreef:
(quote)

Zit je in da gym of zo en ben je net bezig met het onderdeel springen - Jumping to conclusions

4AD: 4AD · The First Twenty Years · 1981 - 4ad20.themysteryparade.com
XL: Adele - pure D&B

Ik dacht dat 4Hero bij 4AD zat, excuses.

Maar XL ken ik van vroeger, daar zaten hele gave dingen bij, maar ik zie nu inderdaad ook Radiohead en White Stripes: XL Recordings - Wikipedia - en.wikipedia.org

Nou ja, vergissen is menselijk, en ik ben toch ook maar een mens.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:59 uur

geplaatst: vandaag om 10:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.