MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Discogs

zoeken in:
Tony schreef:
Als ik een item in mn winkelmandje heb zitten kijk ik altijd op de Release Page, daar staat de laagste, gemiddelde en hoogste verkoopprijs. Ik ga dan altijd tussen de laagste en de gemiddelde verkoopprijs zitten, ook een beetje afhankelijk van het aanbod op dat moment af.

Die laagste en hoogste prijzen zijn natuurlijk sterk afhankelijk van in welke staat het item is.

Mssr Renard
Kronos schreef:
Bij sommige items staat toch letterlijk 'make an offer'. Het is een tweedehandsmarkt, natuurlijk kan je over de prijs onderhandelen. En als iemand er niks af wil doen heb je nog altijd de keuze wel of niet te kopen. Maar ik ben ook geen afdinger hoor. Als ik de vraagprijs te hoog vind ga ik verder op zoek.

Nooit geweten. Ik ga er letterlijk op letten!

Kronos schreef:
Die laagste en hoogste prijzen zijn natuurlijk sterk afhankelijk van in welke staat het item is.

Ik ga er niet van uit dat er veel mensen zijn die genoegen nemen met een Fair of Good kwalificatie. Ik koop niks onder VG+, meestal NM of Mint, zoals de meesten, denk ik.

Kronos schreef:
Als ik de vraagprijs te hoog vind ga ik verder op zoek.

Tuurlijk. Maar ik koop altijd meerdere items bij dezelfde verkoper, dan hebben die items niet altijd de gunstigste vraagprijs in het rijtje. Ook heb ik al een aantal pogingen gedaan om Talk Talk London 1986 te kopen. Die is sinds de dood van Mark Hollis zo ongeveer in prijs verdubbeld op Discogs. Hetzelfde geldt voor meerdere jazz titels die ik nog wil hebben, waarbij de gunstigste actuele vraagprijs dus 2x zo hoog is als het gemiddelde. Dan heeft verder zoeken weinig zin en ga ik afdingen...

Die 'make an offer' optie geeft aan dat de verkoper graag een lager bod accepteert en open staat tot onderhandelen, meestal bied ik 80% van de prijs en dat wordt dan vaak (niet altijd) geaccepteerd.

Niet iedereen is er overigens blij mee als je gaat proberen te onderhandelen als er geen 'make an offer' optie bijstaat. Er zijn verkopers die je (al dan niet vriendelijk!) laten weten dat de aangegeven prijs de bodemprijs is, ze willen soms wel (zoals eerder vermeld) bij grotere afname de verzendkosten verlagen, maar dat is ook niet altijd het geval. Het is maar net wie je treft en waar ter wereld ze zich bevinden.

Mssr Renard schreef:
Het is nooit in mij opgekomen om dan ook nog over de prijs te onderhandelen.

In het begin deed ik dat ook niet, tot ik die 'Make an Offer' mogelijkheid zag en het daarna bij iedere aankoop probeerde. Het is me slechts 1x niet gelukt. Dat was bij een Japanner die speciale Japanse persingen van zeldzame Billy Harper LP's verkocht. Het enige wat hij terugstuurde als ik weer een poging tot afdingen deed was: 'Too much negotion. I no like.' Na een half jaar heb ik maar ingebonden en de vraagprijs + volledige verzendkosten betaald.

Tja, als je meerdere artikelen van een verkoper koopt, heeft hij het voordeel dat ie maar 1 pakketje hoeft te maken en te verzenden en dat voordeel mag ie best doorgeven aan de koper. Ik vind het wel leuk om iemand te vragen naar een totaalprijs en dan kan je altijd een tegenvoorstel doen.

En Mssr Renard als je zelf beroepshalve regelmatig wordt geconfronteerd met mensen die om korting vragen wordt je daar zelf ook makkelijker in. De keren dat ik een pak kocht met 1-2 hemden erbij en de verkoper kwam dan aanzetten met een stropdas die er goed bij paste, vroeg ik altijd: "en wat doe jij voor mij" - hoorde ik vaak: "als je het pak en de hemden koopt, krijg je de das van mij"

Je moet echter nooit om korting vragen - "nettoprijs" (vs list price) of "Hauspreis" in Duitsland

Ik ben ook verbaasd dat je zoveel kan afdingen! Ik vind dat ook altijd zo awkward. Ik zoek net als Kronos zelf liever tot ik wat schappelijk vind. Niet dat ik asociaal ben ofzo, ik snuister gewoon veel liever dan te onderhandelen.

Tony, als antwoord op jouw quote van mij: daar schrik ik van! Zelf heb ik nog nooit verkocht. Lijkt inderdaad nogal op hoge prijzen forceren... Zo ben je misschien sneller tevreden als je wat onder de gemiddelde prijs vindt, terwijl het werkelijke bedrag wellicht lager zal zijn...

Kronos ivm de app: wat je voorlopig enkel in de browser kan is je collectie sorteren van waardevolste release naar minst waardevolle. Dat mist de app nog. Maar zoals gezegd wordt het met elke update beter!

Barcodes scannen is leuk en handig, maar soms ook misleidend. In vele gevallen kom je bij de master release en niet bij de specifieke uitgave die je in handen hebt uit. Wat wel een vertekend beeld kan geven van de waarde van dat product.

Wyverex schreef:
Kronos, ivm de app: wat je voorlopig enkel in de browser kan is je collectie sorteren van waardevolste release naar minst waardevolle. Dat mist de app nog. Maar zoals gezegd wordt het met elke update beter!

Voor mij lijkt de site (desktop en smartphone) te volstaan. De extra dingen die je met de app blijkt te kunnen heb ik niet nodig. Dat de barcode alleen niet volstaat om de release die je hebt te vinden heb ik al ervaren dus dat scannen vind ik ook niet zo'n meerwaarde.

Poles Apart schreef:
Niet iedereen is er overigens blij mee als je gaat proberen te onderhandelen als er geen 'make an offer' optie bijstaat. Er zijn verkopers die je (al dan niet vriendelijk!) laten weten dat de aangegeven prijs de bodemprijs is, ze willen soms wel (zoals eerder vermeld) bij grotere afname de verzendkosten verlagen, maar dat is ook niet altijd het geval. Het is maar net wie je treft en waar ter wereld ze zich bevinden.

Op marktjes in landen als Egypte zijn ze zelfs beledigd als je niet afdingt heb ik me ooit laten vertellen.

Kun je niet meer op discogs zonder in te loggen?

Mssr Renard
trebremmit schreef:
Kun je niet meer op discogs zonder in te loggen?

Ik heb uitgelogd en een willekeurige search gedaan. Niets aan de hand hier.

Ik word steeds naar het inlogscherm gestuurd.

Heb wel een account trouwens, maar ging ook vaak zonder ingelogd te zijn even kijken.

Mssr Renard
Het zou heel vervelend zijn als wat jij zegt echt waar zou zijn.

Misschien iets met cookies.

Vreemd, inmiddels werkt het wel weer.

Ik werd vanmorgen steeds naar deze pagina gestuurd, maar nu dus niet meer, gelukkig maar.

Register your Discogs account - accounts.discogs.com

Is er iemand handig met discogs? Hoe krijg je het album Red Ligt weg bij deze artiest, en maak je een nieuwe artiestenpagina aan voor dat album

L.T.S. | Discography | Discogs

Heb het even gefikst, trebremmit. Werkt ongeveer hetzelfde als hier. Als je edit bij het album doet en de artiest ingeeft, komen er verschillende suggesties in beeld. Je kan die artiesten op hun pagina bekijken of het de juiste is. Zoniet, dan voeg je (1) erachter. Tot je de juiste vindt of tot je hiermee een nieuwe artiest aan de database toevoegt. In dit geval moest ik tot (4) gaan, omdat er drie reeds in de database zitten die niet deze L.T.S. zijn.

Spinner - discogs.com

Als je nu de artiest aanklikt kom je op de nieuwe artiestenpagina, die je ook weer kan editen.

L.T.S. | Discography | Discogs

Ik zat daar ook, maar wist niet precies hoe je dat nou moest doen.

Bedankt!

Soledad
Bestellen buiten Europa is nu echt gekkenwerk geworden. Discogs betekent nu zelf ook VAT. Een bestelling van 100 euro bij een Japanse verkoper kreeg daarbovenop 25 euro VAT plus 20 euro verzendkosten. Ik dacht wel dat het pakket dan niet meer in NL door de douane werd ingeklaard maar dat gebeurt dan ook nog (en met 100% zekerheid). Komt er nog eens 20 euro bovenop. Zo betaal je bijna 75 euro aan extra kosten. Ik heb maar van de koop afgezien.

Heel jammer dit, want juist veel Japanse verkopers waren de laatste die nog een beetje normale prijzen vroegen voor vinyl.

Zo af en toe koop je iets dat (nog) niet op Discogs staat. Om je database up to date te houden moet je dan zelf aan de slag. Was onlangs het geval met onderstaande box. Kostte me drie uur en dan heb ik info als uitvoerende artiesten en tracktijden nog achterwege gelaten.

Ravel - The Complete Works

Soledad schreef:
Bestellen buiten Europa is nu echt gekkenwerk geworden. Discogs betekent nu zelf ook VAT. Een bestelling van 100 euro bij een Japanse verkoper kreeg daarbovenop 25 euro VAT plus 20 euro verzendkosten. Ik dacht wel dat het pakket dan niet meer in NL door de douane werd ingeklaard maar dat gebeurt dan ook nog (en met 100% zekerheid). Komt er nog eens 20 euro bovenop. Zo betaal je bijna 75 euro aan extra kosten. Ik heb maar van de koop afgezien.

Heel jammer dit, want juist veel Japanse verkopers waren de laatste die nog een beetje normale prijzen vroegen voor vinyl.

Discogs heeft dat aangekondigd in een mail en ik vond dat een uiterst merkwaardige praktijk- op die manier betaal je dan tweemaal een heffing, terwijl Discogs nergens eigenaar is van datgene dat wordt verkocht (in juridische termen: geen titel; in Engels: not entitled). Dan zou je denken dat zij die btw/belasting overdragen aan de autoriteiten van het land waar wordt geheven, dus NL, maar als NL dan ook nog btw heft (en het meest absurde dan ook nog BTW over porto, en wellicht btw over reeds aan Discogs betaalde BTW) wordt het echt bizar. Want wat levert Discogs voor die heffing? Hier zou iemand eens in moeten duiken, want dat is gewoon dubbele heffing.

Vergelijk het met toen de fiscus ca 25 jaar geleden besloot om de heffing van de bijtelling van lease-auto's bij de werkgever neer te leggen, was je bijtelling (op maandbasis al) verrekend met de fiscus en hoefde je bij de belastingaangifte op jaarbasis niet nogmaals te betalen.

Feit is dus wel dat we door die &**&%^&)*&%^ Brexit (daar is dit een gevolg van) eigenlijk 15-20 jaar zijn teruggeworpen in de tijd.

Soledad
Het dubbele kosten verhaal; het schijnt ontzettend vaak voor te komen. Ik bestel helemaal niets meer buiten de EU via Discogs. Ik denk dat dit voor steeds meer mensen zal gaan gelden en ik vraag me of hoeveel profijt Discogs er uiteindelijk nog van heeft. Maar tot nu to houden ze stoïcijns vol, tegen alle kritische geluiden op Discogs zelf in.

Ik koop toch best vaak via Discogs, maar heb nog niet eerder meegemaakt dat een verkoper gewoon niet reageert.

Helaas heeft de verkoper een verkeerd exemplaar verkocht waar ik niks aan heb (compleet andere persing dan aangegeven en degene die verstuurd is toevallig zelf al in bezit). Dat geef ik netjes aan, maar een reactie bleef uit dus voor het eerst gebruik moeten maken van een 'seller not responding report'.
Tot nu toe nog steeds oorverdovend stil, hij heeft nog heel even en dan moet ik waarschijnlijk met Paypal aan de slag. Niet iets waar ik naar uitkijk.

Iemand hier ervaring mee?

aERodynamIC schreef:
Ik koop toch best vaak via Discogs, maar heb nog niet eerder meegemaakt dat een verkoper gewoon niet reageert.

Helaas heeft de verkoper een verkeerd exemplaar verkocht waar ik niks aan heb (compleet andere persing dan aangegeven en degene die verstuurd is toevallig zelf al in bezit). Dat geef ik netjes aan, maar een reactie bleef uit dus voor het eerst gebruik moeten maken van een 'seller not responding report'.
Tot nu toe nog steeds oorverdovend stil, hij heeft nog heel even en dan moet ik waarschijnlijk met Paypal aan de slag. Niet iets waar ik naar uitkijk.

Iemand hier ervaring mee?

Één keer meegemaakt op Discogs en het werd zonder problemen en verdere vragen opgelost door PayPal. De verkoper is degene die zich zorgen dient te maken, voor jou zal het wel loslopen.

Helaas wel vaak meegemaakt via eBay, dat ik iets kocht en het niet verzonden werd én de verkoper niet reageerde op berichtjes, of een refund beloofde, maar die maar niet overmaakte. Via eBay kreeg ik dan telkens gelijk m'n centjes terug.

As we speak: nu een nette reactie Probleem opgelost.

Soledad
Ik maak het de laatste tijd wel steeds vaker mee dat een verkoper helemaal niet reageert op een bestelling. Pas als ik de seller not responding knop indruk krijg ik respons en dan plots binnen een paar minuten.

Is er hier iemand die op Discogs ook stemmen (ratings) uitbrengt op albums? En zo ja, krijg je daardoor extra zoekfuncties of statistiekjes zoals op MusicMeter? Voor zover ik heb gevonden kan je er enkel je collectie oplopend of aflopend mee tonen.

Ik heb een rating gegeven aan alles wat ik zo'n beetje in mijn collectie heb maar ik heb nog niet ontdekt of je er extra zoekfuncties of statistiekjes mee kunt opvragen. Eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan.

Oplopend of aflopend rangschikken lijkt me het enige. Dat vind ik te weinig om er tijd en energie in te steken (meer dan 7000 items in de collectie).

Ik heb nu ook wel ontdekt dat je dit ook bij de prijzen die er betaald worden kan doen. Als ik Medium selecteer en aflopend rangschik, dan staat de lp van Arturus The Sham Mirrors bovenaan.
Min €150.00 Med €227.60 Max €333.33

Je krijgt zo wel een goed overzicht van wat je beste investeringen zijn. Al is het mij nooit om investeringen te doen geweest. Ik vraag me alleen maar af of ik dat extra zou moeten verzekeren als ik de totaal geschatte waarde van mijn collectie zie.

Als het gaat om het in kaart brengen van je collectie is het ondoorzichtige shit, dat Discogs. Voeg sinds een tijdje alles wat ik op Discogs koop aan mijn collectie toe, soms wel 2 keer, waarna ik weer een tijdje bezig ben om de dubbelingen weer te verwijderen, want dat kun je niet op een handige manier doen. Hoe ik albums aan mijn collectie moet toevoegen, geen idee, nog niet gevonden... Nee, om te kopen, prima, niet om je collectie te beheren.

Tony schreef:
Hoe ik albums aan mijn collectie moet toevoegen, geen idee, nog niet gevonden...

Het kan even zoeken en uitpluizen zijn maar moeilijk is het ook weer niet.

Stel dat je je lp One Size Fits All van Zappa wil toevoegen, dan is het een kwestie van eerst de juiste versie te vinden. Dan open je gewoon de pagina van dat album en zie je rechtsboven twee grijze knoppen: 'Add to collection' en 'Add to wantlist' (afb. 1). Als je dan klikt op 'Add to collection' krijg je een menu waarin je de staat van de lp en de hoes kan ingeven en een folder kan kiezen (afb. 2). Als je nog geen folders hebt en niets doet komt alles in 'uncategorized' te staan, maar dat kan later als je wel verschillende folders hebt aangemaakt nog altijd veranderd worden.

Ik weet niet of dit was wat je zocht. Zo niet, vraag maar.

afb.1
https://i.ibb.co/Jn91CFp/discogs1.jpg

afb.2
https://i.ibb.co/vw00bBP/discogs2.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 09:15 uur

geplaatst: vandaag om 09:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.