MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Discogs

zoeken in:
Thx. Kronos voor je uitgebreide bericht. Tof! Ik was op zoek naar een snellere functie om albums toe te voegen, maar die is er niet en kan inderdaad niet, omdat ik me realiseer dat het hele Discogs systeem juist uit alle verschillende versies van albums is opgebouwd. Heb die Add to Collection knop bij individuele albumversies echt wel ooit gezien, maar nog nooit op het idee gekomen daar eens op te klikken.... Dit gaat wel een hele klus worden, heb er net voor de grap 3 toegevoegd... En weet dus niet of ik dit wil gaan doen voor de hele collectie. Maar nu weet ik wel hoe het moet en zal mijn collectie op Discogs langzaam maar gestaag gaan groeien.

Snel even ingeven gaat inderdaad niet Tony. Ik schreef in dit topic eerder al dat het bij mij zo'n twee jaar geduurd heeft voordat alles ingegeven was. Daarbij gaat je hele collectie letterlijk door je handen. En vaak met een vergrootglas zitten kijken naar de matrix/runout op de binnenring van de zwarte schijf of het zilveren schijfje. En dan soms vaststellen dat je lp, cd of een versie ervan gewoon nog niet op de site staat. Als je dan zelf wil gaan toevoegen, dan begint de miserie pas echt. Eens je alles hebt ingegeven is het wel vrij makkelijk bij te houden. Alleen als je dan weer eens iets hebt gekocht dat nog niet op de site staat... Gisteren deze nog toegevoegd.

Het is inderdaad wel een dingetje dat je de juiste versie aanklikt. Mijn collectie ingeven ging wat sneller dan bij Kronos omdat die qua omvang rond de 600 items zit. In het begin lette ik niet altijd goed op of ik de juiste versie aanklikte, maar ik heb daarin een inhaalslag gemaakt. Op zich ook weer niet zo'n probleem omdat ik niet handel en dus ook geen muziekverzamelaar teleurstel door een verkeerd item op te sturen.

Bij mij gaat het ook niet om te verkopen nlkink. Bij albums waar heel veel verschillende versies van zijn en zelfs niet geweten is in welk jaar ze zijn verschenen stel ik me wel eens tevreden met een versie die zo goed als gelijk is behalve wat cijfertjes in de matrix/runout. Bij 'notes' zet ik dan 'different matrix/runout'.

Een van de redenen waarom het voor mij ook extra veel werk was was omdat er best cd's en soms boxen met klassieke muziek niet op stonden. Die zelf toevoegen, eerst uizoeken hoe dat moet, is enorm tijdrovend. Voor de tracklist heb je dan ook nog verschil tussen een 'heading' en 'index track', als er meerdere nummers onder een titel vallen. Doe je iets verkeerd dan krijg je commentaar: 'Please, change this, change that...'.

Begrijp nog altijd niet waarom sommige onofficiële albums (bootlegs) wel via de site verhandeld mogen worden en andere juist weer niet. Soms is het zelfs zo dat een bepaalde bootleg versie van hetzelfde album van dezelfde artiest/band wél te koop mag worden aangeboden en een andere bootleg versie weer niet. Geen idee wat de regels (als die er al zijn) precies zijn. Is het een lukraak zootje?

Poles Apart schreef:
Begrijp nog altijd niet waarom sommige onofficiële albums (bootlegs) wel via de site verhandeld mogen worden en andere juist weer niet. Soms is het zelfs zo dat een bepaalde bootleg versie van hetzelfde album van dezelfde artiest/band wél te koop mag worden aangeboden en een andere bootleg versie weer niet. Geen idee wat de regels (als die er al zijn) precies zijn. Is het een lukraak zootje?

Vrees van wel, zie dit label; BED - de bovenste stond een tijd gewoon te koop, maar is een unoffical release en inmiddels blocked from sale in the marketplace

Spinner - discogs.com

Deze - zelfde label- dus nog niet:
Spinner - discogs.com

Mjuman schreef:
(quote)

Vrees van wel, zie dit label; BED - de bovenste stond een tijd gewoon te koop, maar is een unoffical release en inmiddels blocked from sale in the marketplace

Spinner - discogs.com

Deze - zelfde label- dus nog niet:
Spinner - discogs.com

Wellicht dat bepaalde bootleg uitgaven gerapporteerd worden (hetzij door users, dan wel labels) om dan vervolgens geband te worden van de marketplace? Hoe dan ook geen speld aan vast te knopen...

Poles Apart schreef:
(quote)

Wellicht dat bepaalde bootleg uitgaven gerapporteerd worden (hetzij door users, dan wel labels) om dan vervolgens geband te worden van de marketplace? Hoe dan ook geen speld aan vast te knopen...

Heb inderdaad het idee dat er af en toe een veiligheidsspeld langskomt. - mogelijk verklaring dat ze vrij panisch zijn om te worden aangesproken op het feit dat ze de verkoop van illegal records faciliteren.

Ik heb enkele onofficiële albums die eerst wel en daarna niet meer te koop gezet konden worden. Lijkt me inderdaad iets dat eerst gemeld moet worden.

Soledad
Discogs is inderdaad zeer inconsequent met dit beleid. Van sommige bootleg labels wordt de ene release wel geblokt en de andere niet.

Ik heb mijn Discogs account ook weer eens afgestoft en bijgewerkt.

Zie hier mijn bescheiden collectie: Discogs

Er zit een foutje in de link madmadder.

Zo werkt het wel: Discogs

Kronos schreef:
Er zit een foutje in de link madmadder.

Zo werkt het wel: Discogs

Oja iets te weinig gebackspaced. Dank!

Soledad
madmadder schreef:
Ik heb mijn Discogs account ook weer eens afgestoft en bijgewerkt.

Zie hier mijn bescheiden collectie: Discogs

Heb je nooit overwogen om alle reissues van een item in je wantlist op te nemen? Nu heb je van elk eentje maar als je ze allemaal toevoegt krijg je vaak een mooi overzicht van verkopers die meerdere items hebben uit je wantlist en dan kun je weer besparen op verzendkosten

Soledad schreef:
(quote)

Heb je nooit overwogen om alle reissues van een item in je wantlist op te nemen? Nu heb je van elk eentje maar als je ze allemaal toevoegt krijg je vaak een mooi overzicht van verkopers die meerdere items hebben uit je wantlist en dan kun je weer besparen op verzendkosten

Dank voor de tip. Het is eeuwen geleden dat ik wat via Discogs heb gekocht dus ik ben een beetje roestig. In eerste instantie heb ik de lijst vooral gemaakt voor mensen die kadootjes voor me zoeken (of ik voor mezelf) en ik weet niet hoe praktisch het is als ze door tientallen uitgaves heen moeten ploegen. Ik was daarnaast ook nog niet op de korte termijn van plan iets via Discogs te kopen (ik vrees voor inklaringskosten, teleurstellende aankopen en zo). Maar wie weet komt het er ooit weer van.

Mssr Renard
Ik ben vaak meer op Discogs dan op Musicmeter te vinden. Ik heb namelijk meer interesse in informatie/credits etc. dan de meningen van users. Vooral omdat die van Musicmeter-users vaak wel erg kort door de bocht zijn.

Daarbij is het zoeken naar goede reissues via Discogs echt een meerwaarde. Musicmeter's voordeel is dan weer de voertaal en het forum.

Hier mijn (huidige) collectie:

Discogs profile for Monsieur_Renard
Monsieur_Renard - discogs.com
Shared from the Discogs App

Simon Smith (crew)
Mssr Renard schreef:
Daarbij is het zoeken naar goede reissues via Discogs echt een meerwaarde. Musicmeter's voordeel is dan weer de voertaal en het forum.
Een koppeling van Musicmeter naar Discogs zou toch echt heel fijn zijn...

Mssr Renard
Simon Smith schreef:
(quote)
Een koppeling van Musicmeter naar Discogs zou toch echt heel fijn zijn...

Daar ben ik het helemaal mee eens. Elke master-release op Discogs heeft een directe link met een master-release op Discogs. Gewoon eenzelfde soort link inbouwen als de wikipedia-link. Dan heb je als user ook gelijk helder welke versies er zjin, of die te koop zijn, en heb je de credits direct en juist voorhanden.

Mssr Renard
Discogs doet erg raar vandaag, Veel gateway-time-outs, maar ik weet niet echt wat dat betekent.

Vandaag iets raars meegemaakt. Gisteravond een order geplaatst voor een stapeltje cd's.
Gedaan bij een store met 4000 reviews met een goede rating.
Nu kijk ik toevallig naar de store om de seller info te bekijken en zie dat de store leeg is gemaakt.
Natuurlijk al een berichtje gestuurd maar zoiets heb ik nooit meegemaakt.
Zeker niet van een store met een goede rating.

Toevallig ging de eigenaar van de store een vakantie houden na mijn order en had de winkel uitgezet.

Had je zoveel besteld dan?

Die is gelijk met pensioen gegaan.

DjFrankie (moderator)
chansadres schreef:
Vandaag iets raars meegemaakt. Gisteravond een order geplaatst voor een stapeltje cd's.
Gedaan bij een store met 4000 reviews met een goede rating.
Nu kijk ik toevallig naar de store om de seller info te bekijken en zie dat de store leeg is gemaakt.
Natuurlijk al een berichtje gestuurd maar zoiets heb ik nooit meegemaakt.
Zeker niet van een store met een goede rating.

Discogs ook een bericht gestuurd?

nlkink schreef:
Had je zoveel besteld dan?

No comments

DjFrankie schreef:
(quote)

Discogs ook een bericht gestuurd?

Was niet nodig. Wilde sowieso wachten op een reactie van de shop. En de bestelling had ik een paar dagen later binnen.

Wie van jullie weet hoe het zit met Discogs bestellingen uit de UK? Kan ik zonder problemen een paar cd's bestellen of krijg ik dan gezeur met invoerkosten/ -rechten?

Mssr Renard
Edgar18 schreef:
Wie van jullie weet hoe het zit met Discogs bestellingen uit de UK? Kan ik zonder problemen een paar cd's bestellen of krijg ik dan gezeur met invoerkosten/ -rechten?

Het gaat je wel flink wat geld kosten. Ik bestel om die reden nooit meer uit het VK of VS, op enkele uitzonderingen na.

Sowiezo betaal je 21% btw, en dan moet je vask ook nog inklaringskosten betalen, maar dat ligt aan de vervoerder. En je weet op voorhand nooit wie de vervoerder gaat zijn.

Het kan echt flink in de kosten lopen, en dat lijkt mij voor wat tweedehandsjes niet de bedoeling.

Edgar18 schreef:

Wat Mssr Renard zegt klopt. Al moet ik wel zeggen dat er wel eens een envelopje met 1 cd mij bereikt zonder te hoeven bij betalen. En als je helemaal geluk hebt betalen ze de btw al via IOSS. Maar dat weet je niet op voorhand en gebeurd vrijwel nooit.

Dank voor jullie reacties Mssr Renard en chansadres. In dat geval zoek ik even verder, want voor een paar tweedehandsjes van twee/ drie tientjes ga ik geen risico nemen met eventuele invoerkosten.

In beginsel kan een verkoper uit een niet-EU-land extra kosten voor de EU-koper vermijden door zich aan te melden bij het IOSS-programma, maar dat moet dan wel digitaal aangemeld worden. Het vergt, als ik het goed heb begrepen, een hoop administratieve rompslomp, en dat zien de meeste particuliere verkopers op Discogs om begrijpelijke redenen niet zitten. Zonder zo'n registratie kan bestellen in de UK duur uitpakken. Ik ben er dan ook mee gestopt, in elk geval op Discogs.

Een grote speler als Amazon.co.uk heeft het wel goed voor elkaar. Daar kun je - is mijn ervaring na meerdere keren - bestellingen plaatsen zonder extra import- en BTW-heffingen, en dus ook zonder inklaringskosten. Maar je moet dan wel iets bestellen dat rechtstreeks door Amazon wordt geleverd. Bij 'third party sellers' die via Amazon leveren, is het alsnog een groot risico.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:15 uur

geplaatst: vandaag om 01:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.