Muziek / Algemeen / Discogs
zoeken in:
0
geplaatst: 5 februari 2020, 13:04 uur
Mssr Renard schreef:
Ik dacht dat 4Hero bij 4AD zat, excuses.
Maar XL ken ik van vroeger, daar zaten hele gave dingen bij, maar ik zie nu inderdaad ook Radiohead en White Stripes: XL Recordings - Wikipedia - en.wikipedia.org
Nou ja, vergissen is menselijk, en ik ben toch ook maar een mens.
(quote)
Ik dacht dat 4Hero bij 4AD zat, excuses.
Maar XL ken ik van vroeger, daar zaten hele gave dingen bij, maar ik zie nu inderdaad ook Radiohead en White Stripes: XL Recordings - Wikipedia - en.wikipedia.org
Nou ja, vergissen is menselijk, en ik ben toch ook maar een mens.
't was ook maar een grapjen - 4AD is voor mij (bijv) een label dat - als ik, liefhebber van die eerste 20 jaar, mijn weefjas aan heb - staat voor mooie, aparte muziek met fraaie grafische ontwerpen (vandaar dat ik ook de link postte). Ninja tune had (destijds) ook wel aardig wat acid jazz acts (o.a. Galliano) en later bijv Amon Tobin. Opvallend is trouwens als je Rough Guide to D&B erbij pakt, er een 'downtempo' deel is, waarin bijv ook bands als Lamb worden vermeld, net als Tricky, Herbalizer en Amon Tobin. Later zie je dat "downtempo" een generieke typering wordt en Tobin als "IDM" wordt gezien. Indelingen blijven lastig.
1
geplaatst: 5 februari 2020, 15:57 uur
Poa schreef:
Dank voor de feedback! Ik denk dat ik de website dan wat duidelijker moet maken, want het is niet de bedoeling om een label overzicht te geven, maar om per label de allernieuwste release weer te geven.
Dank voor de feedback! Ik denk dat ik de website dan wat duidelijker moet maken, want het is niet de bedoeling om een label overzicht te geven, maar om per label de allernieuwste release weer te geven.
Oké, bedankt voor de uitleg. Helemaal duidelijk. Op die manier geeft het wel een handig overzicht inderdaad.
1
Simon Smith (crew)
geplaatst: 5 februari 2020, 17:26 uur
Een link tussen Discogs en MuMe zou erg handig zijn, is daar weleens over gesproken? Vergelijkbaar met de link tussen imdb en MoMe
0
geplaatst: 8 februari 2020, 09:44 uur
Een link tussen discogs en MuMe is vast een mooie toevoeging. Alleen weet ik niet of MuMe achter de schermen een ean-code (barcode) vastlegt. In dat geval is met terugwerkende kracht voor al die ean-codes een koppeling te genereren.
1
geplaatst: 2 maart 2020, 14:35 uur
Weet iemand hier op MuMe of de lijst met cd's in bezit op Discogs is te printen? Ik kan het nergens vinden en het lijkt of de samengestelde lijst niet uit te printen is in een excel bestand oid.
1
geplaatst: 2 maart 2020, 14:43 uur
Ayreonfreak schreef:
Weet iemand hier op MuMe of de lijst met cd's in bezit op Discogs is te printen? Ik kan het nergens vinden en het lijkt of de samengestelde lijst niet uit te printen is in een excel bestand oid.
Je kunt je collectie exporteren, als je het even duurt krijg je een berichtje; daar zijn ook opties voor en dat bestand kan je dan weer inlezen in excel en vandaaruit printen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 2 maart 2020, 14:49 uur
Discogs export collection
Download your Collection, Wantlist, Contributions, Marketplace Orders or Inventory in CSV format.
For Collection exports, a Folder field will also be included, indicating the folder in your collection.
Because of the amount of data, your export request will be queued and processed in the order it was received. We will email you when it is ready for download.
Files over 10k will be zipped automatically.
Export files will be deleted from the system after two months.
Download your Collection, Wantlist, Contributions, Marketplace Orders or Inventory in CSV format.
For Collection exports, a Folder field will also be included, indicating the folder in your collection.
Because of the amount of data, your export request will be queued and processed in the order it was received. We will email you when it is ready for download.
Files over 10k will be zipped automatically.
Export files will be deleted from the system after two months.
0
geplaatst: 2 maart 2020, 14:54 uur
Wow, wat een brei met woorden en nummers. Kan dat niet gestructureerder (en nu zeur ik waarschijnlijk) met afbeeldingen?
Dank voor de hulp overigens @MssrRenard en Mjuman
Dank voor de hulp overigens @MssrRenard en Mjuman
0
Mssr Renard
geplaatst: 2 maart 2020, 14:59 uur
Naar je collectie en dan kiezen voor de weergave (text with covers) en dan met je muis alles wat je wilt, selecteren (muisknop indrukken en dan zover mogelijk naar beneden scrollen/slepen) en kopieren-plakken (ctrl+c / ctrl+v) in een word of excell-bestand. Dan heb je hoesjes, bandnamen, labels, alles, maar dat vind ik persoonlijk een zooitje.
Snipping Tool is ook een optie, maar dan heb je eigenlijk alleen jpeg.
ter info: csv-bestanden zijn altijd een hoop woorden en nummers. In Excell kun je dan zelf de kolommen ordenen en vormgeven. Een heleboel mensen doen niet anders de hele dag (ik bijvoorbeeld).
Snipping Tool is ook een optie, maar dan heb je eigenlijk alleen jpeg.
ter info: csv-bestanden zijn altijd een hoop woorden en nummers. In Excell kun je dan zelf de kolommen ordenen en vormgeven. Een heleboel mensen doen niet anders de hele dag (ik bijvoorbeeld).
2
geplaatst: 12 augustus 2020, 18:39 uur
Ik ben hier misschien wat laat mee, maar als longtime MuMe fan, heb ik sinds 2017 een Discogs account.
Vroeger ging ik met een digitaal Excellijstje platenbeurzen en -zaken onveilig maken.
Begin dit jaar heb ik mijn collectie in Discogs ingegeven, omdat ik toen pas had gezien dat er een app was. Sindsdien zou ik de app niet meer willen missen! Praktisch en snel, zou het niet beter wensen.
Wat mijn suggestie/vraag was: zou het nuttig zijn om een Discogs collectie te kunnen importeren naar MuMe? Als dat enigszins mogelijk is.
Ik gebruik het forum niet regelmatig, dus het kan zijn dat dit al gevraagd is. Mijn excuses voor moest dit het geval zijn!
Vroeger ging ik met een digitaal Excellijstje platenbeurzen en -zaken onveilig maken.
Begin dit jaar heb ik mijn collectie in Discogs ingegeven, omdat ik toen pas had gezien dat er een app was. Sindsdien zou ik de app niet meer willen missen! Praktisch en snel, zou het niet beter wensen.
Wat mijn suggestie/vraag was: zou het nuttig zijn om een Discogs collectie te kunnen importeren naar MuMe? Als dat enigszins mogelijk is.
Ik gebruik het forum niet regelmatig, dus het kan zijn dat dit al gevraagd is. Mijn excuses voor moest dit het geval zijn!
1
Maartenn (crew)
geplaatst: 12 augustus 2020, 20:11 uur
Wyverex schreef:
Er is geen koppeling tussen beide platforms helaas en ik denk ook niet dat die er gaat komen. Het doel van beide platforms is ook echt anders. Waar discogs echt een verzamelaars site is (ik heb er ook al heel lang een account en de app is inderdaad top), is musicmeter een forum-site. Ook niet alles wat op discogs staat, staat op music meter (vice versa wel, zou ik durven te stellen).Wat mijn suggestie/vraag was: zou het nuttig zijn om een Discogs collectie te kunnen importeren naar MuMe? Als dat enigszins mogelijk is.
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:34 uur
Maartenn schreef:
(quote)
Er is geen koppeling tussen beide platforms helaas en ik denk ook niet dat die er gaat komen. Het doel van beide platforms is ook echt anders. Waar discogs echt een verzamelaars site is (ik heb er ook al heel lang een account en de app is inderdaad top), is musicmeter een forum-site. Ook niet alles wat op discogs staat, staat op music meter (vice versa wel, zou ik durven te stellen). Daar vreesde ik al voor. Wilde het toch eens vragen, je wist nooit dat er al sprake van is geweest. Door hun verschillen leek het me juist leuk om die tot op zekere hoogte te kunnen koppelen. Want ik ga zoals je zei naar MuMe voor de discussies, en naar Discogs voor te verzamelen.
Juist door die verschillen hou ik m'n collectie op MuMe niet up to date terwijl ik dat op Discogs wel doe.
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:57 uur
Wyverex schreef:
Juist door die verschillen hou ik m'n collectie op MuMe niet up to date terwijl ik dat op Discogs wel doe.
Hier precies hetzelfde Juist door die verschillen hou ik m'n collectie op MuMe niet up to date terwijl ik dat op Discogs wel doe.
.
2
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:10 uur
Maartenn schreef:
Waar discogs echt een verzamelaars site is...
Waar discogs echt een verzamelaars site is...
En een marktplaats. Met als belangrijk verschil dat het hier gaat over albums en op Discogs over fysieke exemplaren en dus alle verschillende versies van albums. Ik zie dan ook niet hoe je je collectie zou kunnen importeren van Discogs naar hier. Van sommige albums heb meerdere versies, op MusicMeter staan ze natuurlijk maar eenmaal.
Wyverex schreef:
Ik hou mijn collectie hier wel heel goed up to date. En door enkel te stemmen op albums in mijn verzameling vormt MusicMeter een handige database, vooral door de functie 'zoeken in eigen stemmen'. Ik gebruik MusicMeter dan ook net zo vaak als Discogs om iets in mijn collectie te vinden.
Beide sites vullen elkaar aan. Het zou wel mooi zijn als ze op een of andere manier aan elkaar gekoppeld konden worden. Al was het maar zoals op MovieMeter met IMDb. Gewoon bij elk album een link naar het album op Discogs. Dat moet technisch haalbaar zijn.
1
Maartenn (crew)
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:54 uur
Kronos schreef:
Het zou wel mooi zijn als ze op een of andere manier aan elkaar gekoppeld konden worden. Al was het maar zoals op MovieMeter met IMDb. Gewoon bij elk album een link naar het album op Discogs. Dat moet technisch haalbaar zijn.
Ja, die vergelijking vind ik wel treffend eigenlijk. Er is wel ergens een verbeteringen/suggesties topic op deze site, daar zou dit niet misstaan!Het zou wel mooi zijn als ze op een of andere manier aan elkaar gekoppeld konden worden. Al was het maar zoals op MovieMeter met IMDb. Gewoon bij elk album een link naar het album op Discogs. Dat moet technisch haalbaar zijn.
1
geplaatst: 13 augustus 2020, 20:41 uur
Maar als de geest dan uit de fles is krijgen we op termijn misschien ook zo'n overvloed aan links als op MovieMeter:
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
IMDb (8,0 / 665798)
boek (BoekMeter)
filmscore (MusicMeter)
iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
Google Play: € 4,99 / huur € 2,99
Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
kijk op Videoland
kijk op Cinemember
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
IMDb (8,0 / 665798)
boek (BoekMeter)
filmscore (MusicMeter)
iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
Google Play: € 4,99 / huur € 2,99
Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
kijk op Videoland
kijk op Cinemember
1
geplaatst: 17 augustus 2020, 12:08 uur
Nog iets waar Discogs voor kan dienen, handig bij een grote verzameling: Als je een versie van een album toevoegt aan je collectie kan je in het venster waar je de folder en conditie kan ingeven ook een notitie schrijven. Dat gebruik ik onder andere om de locatie van een cd of lp aan te geven als die om een bepaalde reden niet op de vanzelfsprekende plek in de collectie te vinden is, bijvoorbeeld door een afwijkend formaat. Want die zeldzame keer dat ik iets niet redelijk snel kan vinden, daar heb ik een gloeiende hekel aan.
0
geplaatst: 10 september 2020, 18:05 uur
Zouden de prijzen gestegen zijn door de coronacrisis? Hoewel ik het laatste half jaar amper wat heb bijgekocht is de maximumwaarde van mijn collectie volgens Discogs met bijna 5% gestegen.
2
Mssr Renard
geplaatst: 10 september 2020, 18:31 uur
Ik heb liever een discogs-link (naar de master-release) dan een wikipedia-link.
Op de artiestenpagina geldt hetzelfde, dan weet je veel sneller en nauwkeuriger wat er nog niet op Musicmeter staat.
Bovendien staat elke plaat en elke artiest wél op Discogs en niet op Wikipedia.
Overigens kunnen users zelf links bijhouden zoals in het tabblad audio/video corrigeren het geval is. Dus er hoeft alleen een veld worden ingebouwd.
Users als ik doen de rest. Voila!
Op de artiestenpagina geldt hetzelfde, dan weet je veel sneller en nauwkeuriger wat er nog niet op Musicmeter staat.
Bovendien staat elke plaat en elke artiest wél op Discogs en niet op Wikipedia.
Overigens kunnen users zelf links bijhouden zoals in het tabblad audio/video corrigeren het geval is. Dus er hoeft alleen een veld worden ingebouwd.
Users als ik doen de rest. Voila!
0
geplaatst: 13 september 2020, 13:20 uur
Kronos schreef:
Zouden de prijzen gestegen zijn door de coronacrisis? Hoewel ik het laatste half jaar amper wat heb bijgekocht is de maximumwaarde van mijn collectie volgens Discogs met bijna 5% gestegen.
Ik heb dat ook! Bepaalde platen in mn collectie zijn ontploft in de laatste 6 maanden. Hangt natuurlijk ook veel af van de mensen die de soms belachelijke prijzen willen geven.
Waar ik bijvoorbeeld ook voor naar MuMe kom, en Discogs nooit voor gebruik, is om tracks of een jaartal van een album op te zoeken. Op Discogs staat soms veel te veel info.
1
geplaatst: 13 september 2020, 13:44 uur
Ja, inderdaad. En voor een goede grote afbeelding van de hoes kan je ook beter hier komen kijken.
Is er iemand die ervaring heeft met die Discogs app?
1
geplaatst: 13 september 2020, 13:53 uur
Ik heb die app recent binnengehaald maar heb me er nog niet voldoende in verdiept met als gevolg dat ik ook nog wel via Chrome de site bezoek als ik iets wil uitzoeken.
2
geplaatst: 13 september 2020, 14:05 uur
Kronos schreef:
Ja, inderdaad. En voor een goede grote afbeelding van de hoes kan je ook beter hier komen kijken.
Ja, gebruik hem meer dan de website, en dat al een aantal jaren. Werkt prima, eenvoudig om aangekochte items aan de collectie toe te voegen, dingen op te zoeken (via barcode o.a.) en ook items te kopen en verkopen. Wordt met elke update beter en completer. Dus zeker voor dit soort simpele activiteiten zeer eenvoudig in het gebruik.
Kronos schreef:
Die van mij zo'n 10% de afgelopen maand ofzo, en dan niet alleen door nieuwe aankopen, want ik heb ook behoorlijk wat spullen verkocht.
2
Mssr Renard
geplaatst: 13 september 2020, 19:18 uur
Kronos schreef:
Ik gebruik het voortdurend. Vooral om de credits van platen te bekijken (wie speelt wat? wie schreef wat? wie produceert het?), om platen in de wantlist te zetten, mijn eigen collectie bijhouden, priveberichten lezen/beantwoorden.
Voor aankopen doen is het ook wel geschikt, maar filteren in de collectie van een verkoper gaat (nog) niet soepel of gewoon niet. Daarom eigenlijk alleen wanneer ik gericht 1 plaat wil kopen. Platen toevoegen en editten gaat niet via de app. Mobiele site biedt dan uitkomst. Discogs-app biedt de mogelijkheid te schakelen naar de mobiele site.
Maar voor het zware en gedetailleerde werk gebruik ik het liefst de desktop-site. Met name het doorspitten van de collecties van verkopers gaat op de laptop echt veel makkelijker.
In een platenzaak je collectie checken is goud natuurlijk!
0
geplaatst: 13 september 2020, 20:12 uur
Ik zie weinig wat je er meer mee kan dan op de site. Een barcode inscannen, verder nog iets?
0
geplaatst: 13 september 2020, 20:16 uur
Wyverex schreef:
mensen die de soms belachelijke prijzen willen geven.
mensen die de soms belachelijke prijzen willen geven.
Is dat wel zo?? Ik ding eigenlijk altijd af, of dat nou wordt aangegeven (make an offer) of niet. Ik koop meestal meerdere items bij 1 verkoper, wat onderhandelen makkelijker maakt, maar ik betaal eigenlijk nooit de gevraagde prijs, of in ieder geval geen verzendkosten.
Ik had laatst een verkoper die mij veel te hoge prijzen vroeg en toen ik 'm dat mededeelde doodleuk vertelde dat hij de adviesprijzen van Discogs volgde. Die schijnen, als je dingen te koop zet, een advies vraagprijs aan te maken. Maar goed, ik zat met mijn 1e voorstel een eindje onder de gemiddelde verkoopprijs en zeker 30% onder zijn vraagprijs, maar daar ging hij meteen mee akkoord.
Maar zo wordt het door Discogs niet in de administratie verwerkt, daar staat gewoon dat ik die albums voor de vraagprijs heb gekocht. Zo hou je zo'n systeem van (te) hoge prijzen natuurlijk zelf in stand. Weet ook niet hoe het anders zou moeten, constateer alleen maar....
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 september 2020, 20:20 uur
Tony schreef:
Is dat wel zo?? Ik ding eigenlijk altijd af, of dat nou wordt aangegeven (make an offer) of niet. Ik koop meestal meerdere items bij 1 verkoper, wat onderhandelen makkelijker maakt, maar ik betaal eigenlijk nooit de gevraagde prijs, of in ieder geval geen verzendkosten.
Ik had laatst een verkoper die mij veel te hoge prijzen vroeg en toen ik 'm dat mededeelde doodleuk vertelde dat hij de adviesprijzen van Discogs volgde. Die schijnen, als je dingen te koop zet, een advies vraagprijs aan te maken. Maar goed, ik zat met mijn 1e voorstel een eindje onder de gemiddelde verkoopprijs en zeker 30% onder zijn vraagprijs, maar daar ging hij meteen mee akkoord.
Maar zo wordt het door Discogs niet in de administratie verwerkt, daar staat gewoon dat ik die albums voor de vraagprijs heb gekocht. Zo hou je zo'n systeem van (te) hoge prijzen natuurlijk zelf in stand. Weet ook niet hoe het anders zou moeten, constateer alleen maar....
(quote)
Ik heb nog nooit onderhandeld. Kan dat dan? Ik wist dat niet. Vandaar dat ze allemaal zo blij met mij zijn.
Hoe doe je dat onderhandelen dan? Hoe weet je dan wat een schappelijke prijs is?
1
geplaatst: 13 september 2020, 20:31 uur
Als ik een item in mn winkelmandje heb zitten kijk ik altijd op de Release Page, daar staat de laagste, gemiddelde en hoogste verkoopprijs. Ik ga dan altijd tussen de laagste en de gemiddelde verkoopprijs zitten, ook een beetje afhankelijk van het aanbod op dat moment af. Bij schaarse items is het wat lastiger, daar is nog wel eens een aankoop op afgeketst, dat ik de bodemprijs van de verkoper nog te hoog vind. Dan wens ik zo iemand succes met de verkoop!! Zijn het nou meerdere items die al scherp geprijsd zijn, vraag ik of de verzending voor niks kan. Ook daar krijg ik meestal akkoord op. 

0
Mssr Renard
geplaatst: 13 september 2020, 20:55 uur
Zo. Jij weet er wat van.
Ik dacht dat het gewoon werkte als een winkel. Als ik een plaat naar mijn gading vindt dan kies ik de 'ships from zo dichtbij mogelijk' want liever geen vliegpost.
Daarna kijk ik naar 'more items I want' om verzendkosten te minimaliseren en als ik dan nog steeds op een laag eindbedrag zit, browse ik nog wat door de goedkope VG+ om iets te mee te pikken om te 'ontdekken'.
Het is nooit in mij opgekomen om dan ook nog over de prijs te onderhandelen. Ik ram vaak direct op die Paypal-knop.
Ik dacht dat het gewoon werkte als een winkel. Als ik een plaat naar mijn gading vindt dan kies ik de 'ships from zo dichtbij mogelijk' want liever geen vliegpost.
Daarna kijk ik naar 'more items I want' om verzendkosten te minimaliseren en als ik dan nog steeds op een laag eindbedrag zit, browse ik nog wat door de goedkope VG+ om iets te mee te pikken om te 'ontdekken'.
Het is nooit in mij opgekomen om dan ook nog over de prijs te onderhandelen. Ik ram vaak direct op die Paypal-knop.
1
geplaatst: 13 september 2020, 20:59 uur
Bij sommige items staat toch letterlijk 'make an offer'. Het is een tweedehandsmarkt, natuurlijk kan je over de prijs onderhandelen. En als iemand er niks af wil doen heb je nog altijd de keuze wel of niet te kopen. Maar ik ben ook geen afdinger hoor. Als ik de vraagprijs te hoog vind ga ik verder op zoek.
* denotes required fields.