menu

Muziek / Algemeen / Muzikale Tijdsbesteding

zoeken in:
avatar van remcodurez
Ik heb gezocht op dit forum, maar vond nergens een topic dat dit behandeld. Wat me vreemd lijkt, want ik verwacht dat velen hier met hetzelfde 'probleem' zitten.

Er is zoveel goeie bestaande muziek die ik nog ontdekken wil en elke week is er nog zoveel nieuws te ontdekken. Zelf kom ik praktisch niet rond met alles wat ik wil beluisteren.

Zelf luister ik al enkele jaren (sinds ik spotify in de auto kan opzetten) helemaal geen radio meer. Met de reden omdat ik niet zit te wachten op weer die ene hit van die populaire band en de nieuwe muziek vaak niet voldoende overeenkomt met mijn zoektocht.
Daarnaast heb ik (in muzikaal opzicht) het geluk dat ik nog veel bureauwerk doe en de laatste jaren owv Covid enkel nog thuiswerk doe, waardoor ik de hele dag muziek kan beluisteren die ik zelf wil. Deze tijdsinvulling bestaat uit 99% nieuw te ontdekken muziek, al dan niet oudere artiesten/nummers waar ik nooit aan toe kwam.
Op het einde van het jaar in december geef ik mezelf even rust en richt ik me op mijn favorieten (spotifylijstje van een 1000 nummers) welke ik integraal tracht te beluisteren. Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan met mijn 100 favoriete albums.


Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en hoe jullie je luistertijd verdelen?

ohmusica
Eigenlijk goeie en confronterende vraag… lijkt me.
Mijn muzikale tijdsbesteding is een rommeltje, momenten dat het aangenaam is, maar soms besef ik ook - waar ben ik mee bezig. Het aanbod is oeverloos, muziekinfo idem, en dan het meningen-circus eromheen. Ik heb de periode voor internet nog meegemaakt, toen luisterde ik veel radio, maar dit tijdperk is toch andere koek. Beseffen we wel waar we in beland zijn? En dit geld niet alleen voor muziek.

avatar van spoon
Goede vraag idd! Ik had een aantal jaar geleden al het gevoel dat er te veel te halen en te ontdekken is. Ik voelde mij als een kind met ongelimiteerde toegang tot de snoep pot... Geeft uiteindelijk geen voldoening en wellicht daarmee ook niet meer gezond te noemen. Ik heb me voorgenomen dit jaar mijn eigen fysieke platencollectie te gaan herontdekken. Ervaar dat dan ook wel een beetje als een zoektocht naar jezelf.. Kan geen kwaad soms.

De overmaat is de reden dat ik kleine en overzichtelijke muziek 'projecten' op me neem. B.v. wat meer albums van een interessant artiest beluisteren of je verdiepen in een sub genre. Spotify en de individuele kennis op sites als musicmeter gebruik ik dan als manier om snel tot "de kern" door te dringen. Ik zet albums apart in Spotify en ga deze tzt beluisteren. Soms besluit ik z'n project dan ook weer volledig te wissen. Constant op zoek naar focus en verdieping eigenlijk. Geen kwantiteit maar kwaliteit (Nog neem ik veel te veel hooi op mijn vork..)

Meningen van willekeurige consumenten en/of gebruikers van de vele rating websites sla ik over en doe ik weinig tot niets meer mee. Op RYM neigen alle albums, uitgezonderd een beperkte lijstje met sociaal aanvaarde klassiekers, naar een 3/3,5 gemiddelde. Wat voor persoonlijk relevante informatie kan ik daar dan nog uithalen?
Verschillende persoonlijkheden, die een persoonlijke waardering geven aan een persoonlijk product en dat dan ook nog in een sociale omgeving... Dat tel je bij elkaar op en je neemt het gemiddelde en wat krijg je dan? Een sociaal gemiddelde uitkomst, oftewel puree! Ik ben qua muziek juist op zoek naar de uitzonderingen en heb dus geen reet aan dat sociaal gemiddelde cijfertje.

Ook hier op Mume zie je dat fenomeen bij de wat meer eigenwijze (sub)genre's ontstaan en is volgens mij ook het gevolg van het idee dat je alles wat bovenaan een lijst komt te staan, of hoge waardering krijgt van een geaccepteerde bron, moet gaan luisteren... Het sociale aspect zeg maar

Lang verhaal kort: Ben je bewust van gevolgen, beperkingen en (in bredere zin) gevaren van de sociale media. Ken jezelf, ken je smaak en volg je eigen muzikale pad en geniet met mate. Dan blijft het leuk en behapbaar. Mijn persoonlijke advies, voor wat die waard is

avatar van Wandelaar
ohmusica schreef:
Eigenlijk goeie en confronterende vraag… lijkt me.
Mijn muzikale tijdsbesteding is een rommeltje, momenten dat het aangenaam is, maar soms besef ik ook - waar ben ik mee bezig. Het aanbod is oeverloos, muziekinfo idem, en dan het meningen-circus eromheen. Ik heb de periode voor internet nog meegemaakt, toen luisterde ik veel radio, maar dit tijdperk is toch andere koek. Beseffen we wel waar we in beland zijn? En dit geld niet alleen voor muziek.

Het oeverloze herken ik wel in je verhaal. Het lijkt me dat het zó werkt met tijdsbesteding dat je het meest aan muziek beleeft als je je kunt concentreren, dus meer diep dan breed. Loskomen van de tijd, de tijd er voor nemen. Hoe meer informatie je tot je neemt hoe sneller ga je door de tijd. En misschien stel ik me dan de vraag: waar heb ik me in mijn leven nou eigenlijk écht mee bezig gehouden. Ik zou bepaalde zaken anders doen, met de kennis van nu.

ohmusica
Wandelaar schreef:
(quote)

Het oeverloze herken ik wel in je verhaal. Het lijkt me dat het zó werkt met tijdsbesteding dat je het meest aan muziek beleeft als je je kunt concentreren, dus meer diep dan breed. Loskomen van de tijd, de tijd er voor nemen. Hoe meer informatie je tot je neemt hoe sneller ga je door de tijd. En misschien stel ik me dan de vraag: waar heb ik me in mijn leven nou eigenlijk écht mee bezig gehouden. Ik zou bepaalde zaken anders doen, met de kennis van nu.


Het verleden is niets meer aan te doen, het heden heeft altijd meer te bieden, wat houdt ons nu bezig is wel een interessante kwestie. De tijd ervoor nemen ben ik met je eens.

avatar van Michiel Cohen
remcodurez schreef:
Ik heb gezocht op dit forum, maar vond nergens een topic dat dit behandeld. Wat me vreemd lijkt, want ik verwacht dat velen hier met hetzelfde 'probleem' zitten.

Er is zoveel goeie bestaande muziek die ik nog ontdekken wil en elke week is er nog zoveel nieuws te ontdekken. Zelf kom ik praktisch niet rond met alles wat ik wil beluisteren.

Zelf luister ik al enkele jaren (sinds ik spotify in de auto kan opzetten) helemaal geen radio meer. Met de reden omdat ik niet zit te wachten op weer die ene hit van die populaire band en de nieuwe muziek vaak niet voldoende overeenkomt met mijn zoektocht.
Daarnaast heb ik (in muzikaal opzicht) het geluk dat ik nog veel bureauwerk doe en de laatste jaren owv Covid enkel nog thuiswerk doe, waardoor ik de hele dag muziek kan beluisteren die ik zelf wil. Deze tijdsinvulling bestaat uit 99% nieuw te ontdekken muziek, al dan niet oudere artiesten/nummers waar ik nooit aan toe kwam.
Op het einde van het jaar in december geef ik mezelf even rust en richt ik me op mijn favorieten (spotifylijstje van een 1000 nummers) welke ik integraal tracht te beluisteren. Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan met mijn 100 favoriete albums.


Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en hoe jullie je luistertijd verdelen?

Tsja wat is wijsheid in deze. Heb zelf in de loop der jaren eigen methodes ontwikkeld om tijd te besparen. Dit vanwege het voorbereidende werk voor een radio programma en het grote aanbod van nieuw materiaal. Voor mij werkt het goed.

avatar van Mjuman
Om met de vraag te beginnen - gewoon zoals het uitkomt. D'r zijn hier genoeg (andere) topics die in de richting gaan van verantwoording afleggen, zoals Hoeveel besteed je aan cd's en concerten? - MusicMeter.nl of Wat heb je als laatste gekocht? #2 - MusicMeter.nl of Aantal cd's - MusicMeter.nl.

Soms hangt de pet naar rechts, en soms naar links. Totaal geen behoefte om alles te willen volgen - da's met boeken en films/series net zo - why would I? Heb slechts sporadisch iets van Taylor Swift bijv gehoord en ik heb niet het gevoel dat ik iets essentieels mis, Lana del Rey liet me na een enkel album ook vrij Siberisch en Adele geloof ik ook wel.
Op een bepaald punt ontwikkel je een sixth sense en soms drijf je even mee met het getij. Aankopen bij labels en/of bepaalde speciaalzaken zorgt ook wel eens voor een influx en soms zijn er users die erg enthousiast ergens over zijn en - als je een beetje in synch bent met hun voorkeur - dat wil wel eens helpen. Als is er wel het caveat van sometimes you meet and sometimes you disagree

Totaal geen behoefte om enige systematiek/ratio daarin te gaan zoeken; die leg ik wel aan de dag bij het bijhouden der collectie - ook als er weer 'ns geruimd wordt
Eerlijk gezegd is gaandeweg de behoefte om "gaatjes te vullen" ook minder geworden - waarom zou je immers je kostbare zilverlingen zetten op een album (lp) dat je zo goed als nimmer gaat draaien?

Qua draaien: ik neem nog steeds de moeite om een album - dat wel zou moeten 'passen', maar de eerste keer bij beluistering niet helemaal 'inklikt' - in de herdraai te doen. Andere tijden, andere stemming who knows.

avatar van Wandelaar
ohmusica schreef:
(quote)


Het verleden is niets meer aan te doen, het heden heeft altijd meer te bieden, wat houdt ons nu bezig is wel een interessante kwestie. De tijd ervoor nemen ben ik met je eens.

Wat mij nú bezig houdt is inderdaad de kwestie. En daarbij probeer ik iets te leren van wat me in het verleden bezig hield. Wat muziek betreft: ik vind het fascinerend hoe sommigen zich helemaal op één artiest richten en daar een verzameling van aanleggen. Zo ken ik een fan van Johnny Cash, hij heeft alles én hij weet alles van Johnny Cash. Geweldig! Verder kent de goede man heel wat muziek maar dat is voor de achtergrond en hij zal er nooit een plaat van kopen. Dan ben je dus heel selectief bezig en dat kan zeker een paar voordelen hebben boven 'breed gaan'. Wat heb je aan 'ik vind alle muziek leuk'. Allereerst heb je er een flinke kluif aan om alle muziek op te zoeken en te beluisteren en de zoekmachines zijn zo slim om je steeds iets voor te schotelen waar je interesse naar uitgaat op basis van eerdere zoekopdrachten. Dus iedereen selecteert en selecteren moet. Smalband of breedband, er moet iets tussen zitten en hoe breed je wilt gaan, dat is de kwestie. Alles van Bob Dylan en verder niks? Euh, ik zal er over nadenken.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Grappige vraag, ik ben van '74 dus opgegroeid met 80er jaren muziek. In mijn geval was en is Hip Hop het meest gedraaide genre. Echter foute 80s synthpop en uberhaupt 80s hits vind ik heerlijk. Ik spendeer veel tijd aan nieuwe releases checken... Alhoewel ik er wel vaak doorheen skip of het af zet als het echt niets is. Op jaar basis ontdek ik zon 2-300 albums van dat jaar in Hip Hop (andere muziek houd ik niet bij of het moet Björk, Beth Gibbons of Anneke van Giersbergen-gerelateerd zijn!). Verder hoor ik regelmatig oude gems al dan niet opnieuw uitgebracht. Verder ben ik zo'n 10-15 jaar vrijwel helemaal achtergelopen en nu aan het inhalen omdat ik in een chemische dwangbuis zat. Daar de dingen van ontdekken is ook een dingetje... Verder de dingen die op mijn pad komen en de dingen die ik graag terugluister. Er gaat bijna geen moment zonder muziek voorbij in huize Pete. Door het autisme, PTSS en een stemmingsstoornis mag en kan ik niet werken... Dit geeft mij extra veel tijd. Ik probeer ook zoveel mogelijk te kopen aan nieuwe releases, maar gelijk een hustle erop na te houden door wholesales te kopen, gewoon dubbelen, en dingetjes die waardevol zijn uit de kringer meenemen. Niet iedereen is er even blij mee... Maar ik ga altijd onder de gebruikelijke prijzen zitten.

avatar van Silky & Smooth
Ik werk thuis, dus ik heb de mogelijkheid om het grootste deel van de dag muziek te luisteren en dit doe ik ook. In het luisteren zit geen systeem; de ene keer vinyl en de andere keer digitaal. Ik heb nog een steeds een ‘ouderwetse’ iTunes-bibliotheek die goed georganiseerd is en up-to-date blijft. Ik zie dit als een soort paskamer, want wat ik leuk vind koop ik daadwerkelijk op LP. En doordat ik vaak hele discografieën in de map gooi heb ik minder behoefte om het hele oeuvre van een artiest fysiek compleet te hebben. Af en toe zet ik iTunes op shuffle en dan ontdek ik weer nieuwe nummers/artiesten/albums.

Verder ontdek ik nieuwe artiesten door (online) onderzoek te doen. Vergelijkbare artiesten zoeken, interessante muziek opslaan, screenshots maken etc. Dit zet ik in iTunes en zo is de cirkel weer rond.

Spotify gebruik ik vooral om favoriete albums en leuke ontdekkingen te beluisteren. Meestal in de auto of als ik wandel met de hond. Voor nieuwe ontdekkingen vind ik Spotify niet heel geschikt. Ik heb altijd het gevoel dat je bewust een richting in geduwd wordt als ik shuffle aanzet. Dit is zelden de gewenste richting…

avatar van legian
Met een kantoorbaan staat tijdens het werk eigenlijk de gehele tijd muziek aan. Meestal muziek waar ik zin in heb (kan van alles zijn), op vrijdag vaak een playlist van nieuwe releases waarbij ik meestal eindig met een borrel playlist. En dankzij de Progladder regelmatig ook daar een playlist van. Ten tijde van de MuMe top 40 of de MuMe top 1000 spellen duik ik nog wel eens de geschiedenis in van artiesten om eens wat oudere albums te ontdekken. Verder heb ik ook nog een alsmaar groeiende lijst artiesten die ik graag volg en waarvan ik de nieuwe releases uiteraard ook eens wil beluisteren en bijhouden. En een groeiende lijst van artiesten waar ik meer van wil ontdekken.

Ook onderweg luister ik vrijwel altijd muziek. De dagen dat ik niet werk valt het luisteren nog wel eens mee. Vooral omdat ik dan nog wel eens andere dingen aan het doen ben waarbij ik lang niet altijd muziek aan wil hebben. En soms is de stilte ook gewoon enorm fijn. Iets wat ik mij afgelopen jaar realiseerde toen ik over het strand wandelde van Schiermonnikoog. Die rust is ook wel eens fijn.

Qua aandachtig luisteren is het lang niet meer zo sterk als vroeger (kom ik met mijn 30 jaar aanzetten). Er is zo enorm veel te beluisteren tegenwoordig dat ik soms echt moeite moet doen om ergens in te duiken. Terwijl dat vroeger veel makkelijker was. Toen kocht ik nog een paar cd's bij het platenhuis en was daar tijden zoet mee. Met streaming tegenwoordig is mijn consumptie gedrag daarin wel flink veranderd. Hoewel dat niet het enige is, sinds ik op mijzelf woon neem (of heb) ik eigenlijk ook niet meer de tijd om echt rustig te gaan zitten. Iets dat ik vroeger nog wel deed. En op het werk aandachtig luisteren is er ook lang niet altijd bij.

Het aanbod aan muziek is zo enorm groot dat ik ondertussen de drang om alles maar in de gaten te houden en te beluisteren wat losgelaten heb. Ik houd ervan om nieuwe muziek te ontdekken, maar ik wil er nog wel van kunnen genieten. Anders heeft het ook geen waarde meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.