Muziek / Algemeen / Lekkere drumplaten
zoeken in:
1
geplaatst: 20 oktober 2023, 13:21 uur
Hoi,
Sinds een aantal weken hebben mijn pc en mijn muziekkamer een upgrade gekregen. Ik had van de week Physical Graffiti van Led Zeppelin aan staan en het viel mij op hoe duidelijk de drums klinken. Met name op 'In my time of dying', echt kippenvel zo goed dat klinkt. De opname geeft me echt een idee hoe de opstelling de studio heeft gestaan. Je hoort elke kick en snare precies zoals hij aangeslagen is, prachtig.
Er zijn meer platen voorbijgekomen waarbij ik hetzelfde ervaar (Meerdere platen van Tool, Deftones, Fleetwood Mac) en ik ben op zoek naar meer platen met een heel heldere en 'alsof je er bij bent' drum.
Dus heb je tips met jouw favoriete drumplaat/nummer, genre maakt me niet zoveel uit (brede smaak). let me know. Thanks.
Sinds een aantal weken hebben mijn pc en mijn muziekkamer een upgrade gekregen. Ik had van de week Physical Graffiti van Led Zeppelin aan staan en het viel mij op hoe duidelijk de drums klinken. Met name op 'In my time of dying', echt kippenvel zo goed dat klinkt. De opname geeft me echt een idee hoe de opstelling de studio heeft gestaan. Je hoort elke kick en snare precies zoals hij aangeslagen is, prachtig.
Er zijn meer platen voorbijgekomen waarbij ik hetzelfde ervaar (Meerdere platen van Tool, Deftones, Fleetwood Mac) en ik ben op zoek naar meer platen met een heel heldere en 'alsof je er bij bent' drum.
Dus heb je tips met jouw favoriete drumplaat/nummer, genre maakt me niet zoveel uit (brede smaak). let me know. Thanks.
1
geplaatst: 20 oktober 2023, 14:20 uur
Eigenlijk alles van Can met Jaki Liebezeit, maar Mother Sky van deze verzamelaar... oef.
Can - Soundtracks (1970) - MusicMeter.nl
Can - Soundtracks (1970) - MusicMeter.nl
0
Glitch
geplaatst: 21 oktober 2023, 22:05 uur
Absoluut en resoluut The Meters. Zowel de self-titled als Look-Ka Py Py.
0
geplaatst: 6 november 2023, 08:53 uur
Na 2 weekjes vakantie weer online en thanks voor de tips, ga ze komende week allemaal luisteren, ben benieuwd!
0
geplaatst: 6 november 2023, 20:49 uur
Battles - Mirrored is ook een goeie als je door de smurfenvocalen heen kunt luistert (even wennen, maar ik vind het tof!).
2
geplaatst: 7 november 2023, 13:40 uur
herman - Deze past echt perfect in het straatje van nummers waar ik naar op zoek was. Ik ben niet bekent met Can (misschien is dit nu vloeken in de kerk) maar ga er zeker meer van checken. Krijg er een 'Soul Sacrifice' @ Woodstock-achtig gevoel bij. Als je meer tips hebt, ben benieuwd.
LucM - Magistrale opening en krijg gelijk zin om de rest van het album ook te gaan checken. Ben zelf - op wat bekende nummers na - niet zo bekend met de solo discography van Paul Simon. Als je meer nummers hebt (op andere albums) die hier ook lekker bij passen, let me know. Deze staat in elk geval nu al enkele dagen regelmatig aan.
WVTRVE - Dit past dus over het algemeen helemaal in mijn muziekstraatje. Ik heb het album in zijn geheel nu 2 keer geluisterd op YouTube en heb via hun Bandcamp pagina inmiddels ook de digitale versie aangeschaft. Dank dank dank voor deze tip, is een blijvertje.
Glitch - Qua drums past ie voor mij er zeker bij. Dit bedoelde ik dus met die 'alsof je er bij bent' sound, kan gewoon de hele soundstage van de opname (op beide albums) voelen. Dit soort bands weten mijn aandacht alleen nooit heel lang vast te houden omdat ik het gevoel heb naar een soort van jamsessie te luisteren. Misschien is dat de charme ook wel, maar het blijft me nooit langer dan voor een nummer of 3 of 4 achter elkaar boeien. Als achtergrondmuziek terwijl ik aan het werk ben trouwens wel perfect deze.
MarkS73 - Ok ik ga nu misschien iets heel geks zeggen, maar NoMeansNo doet qua experimentele sound me heel erg denken aan Primus. Dit nummer wat je van hun hebt aanbevolen is trouwens echt top, ik moet dit soort nummers altijd een paar keer horen en er ook wel met aandacht bij blijven omdat het anders al snelt voelt als 'all over the place'. Ga nog wat meer checken van deze band, wat op trouwens een uitdaging is heb ik al gemerkt.
Wovenhand is wel een semi-bekende of tenminste Edwards' andere band 16 Horsepower luisterde ik regelmatig. Ik luister op dit moment ook veel instrumental bands en gooi er regelmatig wat samen in een afspeellijst en deze kan daar bij. Ga ook nog meer checken hier van, als het qua geluid hier op lijkt dan zit het in ieder geval wel goed.
Michiel Cohen - Ook deze qua opname helemaal wat ik zoek. En ook deze qua sound/artietsen waar ik graag naar luister niet echt in mijn straatje (wat de tip niet minder goed maakt natuurlijk
). Beetje hetzelfde als mijn opmerking richting Glitch, het klinkt allemaal lekker funky en swingerig maar ik mis wel iets wat mijn aandacht er bij weet te houden. Wederom, als achtergrondmuziek wel heel lekker.
Arrie en ook tnf - Ik heb dus maar even specifiek Atlas geluisterd (een aantal keer nu). Dit moet me toch wel echt even van het hart, die helium-voice-distortion-smurfen sound had ik dit nummer echt wel 10 keer achter elkaar kunnen luisteren. De drums zijn echt 'chefs kiss', daarom ben ik erg blij zodra het nummer de 2 min 15 seconden aantikt, dan begint echt de pret. Deze band en met name dit album ga ik even helemaal afspelen. Soms luister ik muziek en dan denk ik 'dit is ZO goed waarom is het nodig om te gaan lopen fucken met 1 klein onderdeel', in dit geval de zang. Instrumenteel is dit nummer echt briljant namelijk. Heel erg bedankt voor deze ook.
LucM - Magistrale opening en krijg gelijk zin om de rest van het album ook te gaan checken. Ben zelf - op wat bekende nummers na - niet zo bekend met de solo discography van Paul Simon. Als je meer nummers hebt (op andere albums) die hier ook lekker bij passen, let me know. Deze staat in elk geval nu al enkele dagen regelmatig aan.
WVTRVE - Dit past dus over het algemeen helemaal in mijn muziekstraatje. Ik heb het album in zijn geheel nu 2 keer geluisterd op YouTube en heb via hun Bandcamp pagina inmiddels ook de digitale versie aangeschaft. Dank dank dank voor deze tip, is een blijvertje.
Glitch - Qua drums past ie voor mij er zeker bij. Dit bedoelde ik dus met die 'alsof je er bij bent' sound, kan gewoon de hele soundstage van de opname (op beide albums) voelen. Dit soort bands weten mijn aandacht alleen nooit heel lang vast te houden omdat ik het gevoel heb naar een soort van jamsessie te luisteren. Misschien is dat de charme ook wel, maar het blijft me nooit langer dan voor een nummer of 3 of 4 achter elkaar boeien. Als achtergrondmuziek terwijl ik aan het werk ben trouwens wel perfect deze.
MarkS73 - Ok ik ga nu misschien iets heel geks zeggen, maar NoMeansNo doet qua experimentele sound me heel erg denken aan Primus. Dit nummer wat je van hun hebt aanbevolen is trouwens echt top, ik moet dit soort nummers altijd een paar keer horen en er ook wel met aandacht bij blijven omdat het anders al snelt voelt als 'all over the place'. Ga nog wat meer checken van deze band, wat op trouwens een uitdaging is heb ik al gemerkt.
Wovenhand is wel een semi-bekende of tenminste Edwards' andere band 16 Horsepower luisterde ik regelmatig. Ik luister op dit moment ook veel instrumental bands en gooi er regelmatig wat samen in een afspeellijst en deze kan daar bij. Ga ook nog meer checken hier van, als het qua geluid hier op lijkt dan zit het in ieder geval wel goed.
Michiel Cohen - Ook deze qua opname helemaal wat ik zoek. En ook deze qua sound/artietsen waar ik graag naar luister niet echt in mijn straatje (wat de tip niet minder goed maakt natuurlijk
). Beetje hetzelfde als mijn opmerking richting Glitch, het klinkt allemaal lekker funky en swingerig maar ik mis wel iets wat mijn aandacht er bij weet te houden. Wederom, als achtergrondmuziek wel heel lekker.Arrie en ook tnf - Ik heb dus maar even specifiek Atlas geluisterd (een aantal keer nu). Dit moet me toch wel echt even van het hart, die helium-voice-distortion-smurfen sound had ik dit nummer echt wel 10 keer achter elkaar kunnen luisteren. De drums zijn echt 'chefs kiss', daarom ben ik erg blij zodra het nummer de 2 min 15 seconden aantikt, dan begint echt de pret. Deze band en met name dit album ga ik even helemaal afspelen. Soms luister ik muziek en dan denk ik 'dit is ZO goed waarom is het nodig om te gaan lopen fucken met 1 klein onderdeel', in dit geval de zang. Instrumenteel is dit nummer echt briljant namelijk. Heel erg bedankt voor deze ook.
1
geplaatst: 7 november 2023, 13:56 uur
Oh ja, mijn aanbevelingen qua nummers waar ik goed ga op de drums.
Mocht je ooit de kans hebben om ze live te zien, echt een aanrader ook.
Ik speel vals door een live nummer, maar deze vind ik zo onwaarschijnlijk mooi (ook op Spotify te vinden in deze versie).
Voor mij een beetje het summum van goede drums.
En ook dit is waarschijnlijk geen onbekende maar wat goed is blijft goed.
Mocht je ooit de kans hebben om ze live te zien, echt een aanrader ook.
Ik speel vals door een live nummer, maar deze vind ik zo onwaarschijnlijk mooi (ook op Spotify te vinden in deze versie).
Voor mij een beetje het summum van goede drums.
En ook dit is waarschijnlijk geen onbekende maar wat goed is blijft goed.
0
geplaatst: 7 november 2023, 14:13 uur
Ik word altijd wel blij van het directe geluid van de drums hier.
Van het hele nummer eigenlijk wel.
Geldt ook voor veel nummers van Tortoise.
0
geplaatst: 7 november 2023, 14:18 uur
tnf schreef:
Het nummer Atlas bedoel je zeker specifiek.
Het nummer Atlas bedoel je zeker specifiek.
Heb het gehele album al lang niet meer gedraaid, in mijn herinnering waren de drums over de gehele linie sterk. Maar Atlas draai ik nog regelmatig, en had ik inderdaad in m'n hoofd.
1
geplaatst: 7 november 2023, 15:03 uur
Uit dezelfde periode als die van Battles, en misschien ook wat voor de topicstarter? Het heeft er ook nog gezellige blazertjes bij.
En een heel helder opgenomen nummer van vorig jaar:
En een heel helder opgenomen nummer van vorig jaar:
0
geplaatst: 7 november 2023, 15:57 uur
AreYouThere schreef:
De opname geeft me echt een idee hoe de opstelling de studio heeft gestaan. Je hoort elke kick en snare precies zoals hij aangeslagen is, prachtig.
De opname geeft me echt een idee hoe de opstelling de studio heeft gestaan. Je hoort elke kick en snare precies zoals hij aangeslagen is, prachtig.
Misschien niet per se 'een lekkere drumplaat', de drums hebben wel een achtergrondrol, maar op rustige platen zoals Low - I Could Live in Hope en Songs: Ohia - Didn't It Rain vind ik de drums ook heel prettig en helder opgenomen. Bijv. Low - Words en Songs: Ohia - Blue Factory Flame als nummers van die albums.
0
geplaatst: 8 november 2023, 08:53 uur
Cedric Burnside heeft ook een erg fijne drummer, het gevoel ''alsof je er bij bent' zoals je beschrijft vind ik op zijn platen altijd heel sterk aanwezig.
0
geplaatst: 15 november 2023, 09:29 uur
Rashied Ali is the Man, dit album is weergaloos:
Rashied Ali / Frank Lowe - Duo Exchange: Complete Sessions (2020)
Rashied Ali / Frank Lowe - Duo Exchange: Complete Sessions (2020)
* denotes required fields.