MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beatles, Stones, Hendrix, muzikaliteit, etc.

zoeken in:
Solo vindt ik 'm niet echt denderend.

Toine Rorije
halve wereld heeft zijn nummers gecovert man.

het 'de halve wereld can't be wrong'-argument?

shappy1010
Hij past wel een beetje in het rijtje Bruce Springsteen en Sting, volgens mij wel artiesten die iedereen wel kan waarderen, maar niet echt superlegendarisch zijn ofzo (zoals de Stones ) grappie

Nicci
gemaster schreef:
Oh dat ben ik helemaal met je eens. Maar jij doet net alsof muziek heel erg afhangt van de techniek die een muzikant heeft. Mijn inziens wordt muziek voor 95% bepaald door het talent om goede nummers te schrijven en maar voor 5% door de techniek om ze uit te voeren.

en dit is precies waar het fout gaat. ik vind de stones ook niet bepaald interesant. misschien komt het omdat ik ook muzikant ben?

natuurlijk speelt talent altijd een rol, maar veel popmuziekliefhebbers hebben er geen notie van dat er bij het schrijven van goede muziek nogal wat (kan) komen kijken. vergelijk het met moppentappen: de stones vertellen eigenlijk maar een grap of drie. en die gieten ze elke keer in een ander jasje. als je van die muziek houdt is daar niets mis mee, maar kom mij niet vertellen dat de stones vernieuwend of op hoog nivo bezig zijn, want dat is niet zo. sowieso verschillen de ingredienten van popmuziek niet zo heel van de muziek die men 100 jaar geleden in kroegen speelde. popmuziek is in de basis niet erg vernieuwend danwel ingewikkeld.
als je 30 nummers van de Beatles kan spelen en begrijpt hoe die nummers in elkaar zitten heb je genoeg kennis en kunde in huis om alles wat daarna kwam ook te kunnen spelen. je hoeft niet zo heel veel meer bij te leren.
in de popmuziek zijn er niet zo heel veel bands muzikaal interesant bezig. niet dat die muziek niet leuk is, maar op een gemiddeld conservatorium ligt men er niet wakker van.

shappy1010
Joepie een medestander !!

Nicci schreef:
maar op een gemiddeld conservatorium ligt men er niet wakker van......

Ik lig persoonlijk niet wakker van een gemiddeld conservatorium.... Maar waar blijven die geweldige disussies over dit album van the beatles.

Nicci
@bonethecat
waarom zou jij van een gemiddeld conservatorium wakker liggen?

@Nicci.....focus je maar op de tweede zin van mijn bericht... en als je het echt wilt weten, mijn vooroordeel over conservatorium geschoolde muzikanten is, dat het daar vaak draait om muzikaal gepiel in het kwadraat. Maar goed en toen waren er de beatles

Precies, daar liggen we hier allemaal niet wakker van. Ik ben eerlijk gezegd nooit zo kapot van een academische benadering van muziek. Dat hele conservatorium kan me dan ook gestolen worden.

Maar het is duidelijk dat ik mijn muziek waardeer op de emotie die het bij me los maakt en totaal niet op het technische plaatje.

Nicci
ach, ik heb ook niet altijd zo'n hoge pet op van wat er van het conservatorium komt, maar ik bedoelde dat de laatste hit van madonna of CD van de stones niet direct stof is voor een hele lessenserie . . . .

Nicci
@gemaster
maar dat is dan weer jammer.
als je een taal wil leren ga je toch woordjes, grammatica, etc. leren? als je de taal van muziek echt wilt leren, dan zul je er echt aan moeten geloven. of denk je dat muzikanten (pop of niet) al die liedjes zomaar uit hun getalenteerde mauw schudden? ik luister op dit moment naar Steely Dan en ik weet 1 ding zeker: die jongens begrepen het 1 en ander van muziek. daar steken die nummers net even wat te goed voor in elkaar.

@Nicci
Dat je muzikant ben oké, maar dat de muziek van de Stones niet vernieuwend is slaat natuurlijk nergens op. Als je Sympathy for the Devil, Jumpin' Jack Flash, Satisfaction enz... vergelijk met andere hits uit die tijd zijn er wel degelijk grote verschillen. Dat jij die niet hoor of niet wil horen is weer een ander verhaal.

shappy1010
bonothecat schreef:
@Nicci.....focus je maar op de tweede zin van mijn bericht... en als je het echt wilt weten, mijn vooroordeel over conservatorium geschoolde muzikanten is, dat het daar vaak draait om muzikaal gepiel in het kwadraat. Maar goed en toen waren er de beatles

gemaster schreef:
Precies, daar liggen we hier allemaal niet wakker van. Ik ben eerlijk gezegd nooit zo kapot van een academische benadering van muziek. Dat hele conservatorium kan me dan ook gestolen worden.

Maar het is duidelijk dat ik mijn muziek waardeer op de emotie die het bij me los maakt en totaal niet op het technische plaatje.

Oh ja das waar het draait in de muziek om emotie. Dus mensen op het conservatorium hebben geen emotie dus houden niet van muziek, dus eigenlijk heeft het het hele conservatorium en iedereen die erop zit niks met muziek te maken.

Nou snap ik het

Dat beweert gemaster toch niet?

Eindelijk Shappy je hebt het door.....nu nog leren lezen

Toine Rorije
Nicci schreef:
als je een taal wil leren ga je toch woordjes, grammatica, etc. leren? als je de taal van muziek echt wilt leren, dan zul je er echt aan moeten geloven.

Muziek kun je totaal niet vergelijken met taal, aan muziek zitten namelijk helemaal geen regels. Iedere muzikant bepaalt zijn eigen regels en bedoelingen. Daar valt dus geheel niets aan te leren. Iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil. Dat er bepaalde richtlijnen zijn aan muziek is een ontzettend grote misvatting

Blijkbaar denken (onbekende) muzikanten daar anders over. Misschien steekt het dat ze niet-vernieuwende nummers makkelijk kunnen naspelen en toch geen wereldfaam hebben?

Op AcclaimedMusic zijn lijsten te vinden en daar scoren "slechte" muzikanten opvallend goed. Elvis kon geen gitaar spelen maar staat daar ook hoog. De nummers van hem boden blijkbaar meer dan die van Frank Sinatra/Blue Diamonds enzovoort. Hoe moeilijk iets in elkaar zit heeft geen belang. Satisfaction en Smells Like Teen Spirit zijn ook niet super moeilijk na te spelen. Maar dan kan de muziek wel degelijk verniewend zijn.

Toine Rorije schreef:

Muziek kun je totaal niet vergelijken met taal, aan muziek zitten namelijk helemaal geen regels. Iedere muzikant bepaalt zijn eigen regels en bedoelingen. Daar valt dus geheel niets aan te leren. Iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil. Dat er bepaalde richtlijnen zijn aan muziek is een ontzettend grote misvatting
zou kunnen, dat er geen richtlijnen zijn, maar degene die lopen te freewheelen zullen toch weinig liefhebbers aan zich binden, lijkt me
lukt ze dat wel, zijn ze ook meteen vernieuwend
...maar of dàt wel/niet hoeft is weer een andere discussie

Nicci
@Toine
dan leef ik dagelijks in 1 grote misvatting!
gelukkig zit je er naast. er valt een heleboel over muziek te leren, maar ik ben bang dat jij niet heel met muziek van doen hebt (behalve ernaar luisteren), anders zou je dit nooit roepen.
oh, muziek en taal is juist een prima vergelijking.

Nicci
avdj schreef:

Op AcclaimedMusic zijn lijsten te vinden en daar scoren "slechte" muzikanten opvallend goed. Elvis kon geen gitaar spelen maar staat daar ook hoog.

wat is dit nu voor rare opmerking? omdat hij geen gitaar kon spelen is hij een slechte muzikant? mozart en Bach speelden ook geen gitaar.
elvis is een zanger.
en een goede zanger ook nog.

Toine Rorije
Oh, maar ik heb ook jarenlang muziekles gehad, en ik weet genoeg van muziek af, hoor. Maar naar mijn mening draait het helemaal niet om maatsoorten of akkoorden of whatever dan ook, dat zijn enkel handvaten. En niets meer dan dat.

Nicci schreef:
(quote)

wat is dit nu voor rare opmerking? omdat hij geen gitaar kon spelen is hij een slechte muzikant? mozart en Bach speelden ook geen gitaar.
elvis is een zanger.
en een goede zanger ook nog.

Kun je nagaan.
Zelfs als je niks kan bespelen kun je hoog op AM komen.

Maar wat vindt jij als gitarist(?) bijvoorbeeld van Black Sabbath of AC/DC? Dat schijnt ook vrij simpel na te spelen te zijn.

@avdj
wat bedoel je precies over Elvis?

ettettummu schreef:
@avdj
wat bedoel je precies over Elvis?

Nicci/scnhappy vinden dat de Stones matige, niet vernieuwende muzikanten zijn. Toch staan ze op AM op nr. 2, Elvis geloof ik op 10. Elvis Presley speelt GEEN instrumenten maar staat dus wel heel hoog. Mijn conclusie: hoe goed je een instrument kan bespelen (technisch) is niet van belang en heeft invloed op de impact/vernieuwendheid van een artiest.

Toine Rorije
Als je zingt ben je net zo goed muzikant als wanneer je wat tegen snaren aan slaat.

ja gaat Elvis toch niet afvallen omdat ie geen gitaar kan spelen

wat ie wel kon, kon ie als de beste!!!!!
Lennon: "before Elvis, there was nothing"

hoezo vernieuwend

Nicci
@avdj
je moet er niet steeds iets van maken wat het niet is. ik heb niet geroepen dat de stones geen impact hebben gehad. ik vind ze niet erg interesant. ook niet vernieuwend. ik heb ook niet geroepen dat het matige muzikanten zijn. het zijn prima R&R muzikanten.
en ik weet niet precies welke lijst je bedoeld, maar wat zegt een lijst nu precies? de Top 250 van deze site wordt aangevoerd door Radiohead. die hebben een paar leuke nummers geschreven, maar zijn wat mij betreft net zo interesant als de stones.

Nicci schreef:
maar dat is dan weer jammer.
als je een taal wil leren ga je toch woordjes, grammatica, etc. leren? als je de taal van muziek echt wilt leren, dan zul je er echt aan moeten geloven.

Heb je er ooit aan gedacht dat mensen een school (conservatorium) volgens, omdat ze "iets" nog niet in voldoende mate kunnen, maar wel willen leren? Wanneer ik in mijn vrije tijd alles over voeding leer, puur als hobby, dan kan ik mensen adviseren voor een dieet. Daar hoef ik geen dietisten studie voorgevolgd te hebben.

Op het conservatorium leren (uitvoerend talentvolle) muzikanten en zangers om een perfecte instrumentbeheersing aan te leren die ze in staat stelt om foutloos in orkesten te spelen, uitvoerend artiest of muziekleraar te worden. En zoals iedere opleiding is het doel om uiteindelijk een prototype afgestudeerde af te leveren. Goed getraind, maar met verlies van persoonlijke creativiteit.

Je leert er niet om een prachtig kunstwerk op te bouwen. Het conservatorium maakt geen creators, maar enkel copycats. Het conservatorium is de doodsteek voor de vooruitgang, waarom denk je dat het conservatorium zo heet (conserveren = bewaren)...?

ettettummu schreef:
ja gaat Elvis toch niet afvallen omdat ie geen gitaar kan spelen

wat ie wel kon, kon ie als de beste!!!!!
Lennon: "before Elvis, there was nothing"

hoezo vernieuwend

Daarom.
Je kunt leuk pielen, allemaal onbelangrijk!
Het gaat bij mij om de ziel.

P.S. Tijd dat de berichten geknipt worden.

Nicci
@Fugu
wat een onzin! even voor de duidelijkheid: ik heb geen conservatorium gedaan, maar speel regelmatig met mensen die dat wel hebben.
op een conservatorium kan je van alles leren. je instrument beheersen, nummes interpreteren, componeren, etc.
ik heb het meeste wat ik van muziek weet zelf geleerd, maar wilde soms dat ik even de moeite had genomen om dat conservatorium te doen: ik weet/kan minder. dingen kosten meer moeite. ik snap sommige dingen niet, die voor anderen gesneden koek zijn.

@avdj
"het gaat om de ziel"? welke ziel?

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.