MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beatles, Stones, Hendrix, muzikaliteit, etc.

zoeken in:
Met de ziel bedoel ik of het me raakt.
Of er tijdens dat nummer met 3 of 12 akkoorden gespeeld is zal me verder worst wezen.

shappy1010 schreef:

Oh ja das waar het draait in de muziek om emotie. Dus mensen op het conservatorium hebben geen emotie dus houden niet van muziek, dus eigenlijk heeft het het hele conservatorium en iedereen die erop zit niks met muziek te maken.

Nou snap ik het

Sjonge jonge. Ik wil graag een discussie voeren, maar je moet geen rare aannames maken. Dit heb ik helemaal niet gezegd en dat weet jij ook dondersgoed.

Nicci
@avdj
hoeveel akkoorden een nummer bevat, zal mij ook om het even zijn, maar wellicht moet jij bedenken dat iemand die weet wat hij doet, gemakkelijker 'jouw ziel' kan raken.

Wie weet er niet wat hij doet dan?

Nicci
daar lopen er nog al wat van rond. laat ik een gevaarlijk voorbeeld geven: Mijnheer Cobain wist niet veel meer dan de akkoorden die op zijn gitaar speelde. verder deed hij vooral wat veel R&R artiesten voor hem ook al deden. dat heeft een paar lekkere nummers opgeleverd, maar als hij daarmee was doorgegaan, was hij vanzelf op een dood spoor beland. dat heb je als je nogal beperkt bent. dan val je in herhaling.
dit is overigens geen diskwalificatie van Nirvana. lekker rockbandje! dit zegt iets over de rockmuziek zelf: die is vrij simpel en bijna per definitie muzikaal oninteressant.
dit betekend overigens niet dat ik geen rock speel. tuurlijk wel, want het is heerlijk om te doen. het is alleen geen uitdaging.

Je hou niet van rock maar op 3, 5 en 7 in je Top 10 staan rockalbums. Ik volg 'm niet meer. Sorry.

Nicci
sorry, maar dat vind ik geen rock-muziek. en al helemaal geen rock-muzikanten.
om the beatles, jimi hendrix en frank zappa (als ik het goed heb) rock te noemen zegt meer over wat jij van die muzikanten weet.

Nicci schreef:
sorry, maar dat vind ik geen rock-muziek. en al helemaal geen rock-muzikanten.
om the beatles, jimi hendrix en frank zappa (als ik het goed heb) rock te noemen zegt meer over wat jij van die muzikanten weet.

Beatles misschien niet maar Jimi Hendrix toch wel?
En met rock is toch harstikke veel te doen?
Meningen verschillen blijkbaar.
Rap vindt ik nou een genre waar niks boeiends inzit.

Nicci
jimi al helemaal niet.

Waar schaar jij Hendrix dan onder?

het wordt tijd dat de laatste paar pagina's bij dit album verwijderd worden en bij een forumtopic geplaats, lijkt me

Nicci
tiepies geval van reggea.

Daar roep ik ook al een paar keer om.

Nicci schreef:
tiepies geval van reggea.

Ik heb een vrij uitgebreide verzamelaar van Hendrix maar het meeste daarvan is toch echt rock vindt ik. Enkele nummers zijn wel reggea/soul achtig.

wordt er nu ineens beweerd dat Jimi reggea is?

Reggae dan hoop ik...
En Bob Marley was een bluesgitarist.

ettettummu schreef:
wordt er nu ineens beweerd dat Jimi reggea is?

Hier nog één die 'm niet meer volgt....

ECHT TIJD VOOR 'N SLOTJE, NIETWAAR

Tijd voor een

----> berichten verplaatst naar

Nicci schreef:
@Fugu: wat een onzin! even voor de duidelijkheid: ik heb geen conservatorium gedaan, maar speel regelmatig met mensen die dat wel hebben.
op een conservatorium kan je van alles leren. je instrument beheersen, nummes interpreteren, componeren, etc.

Je snapt mijn punt niet. Wij hebben een totaal ander gedachtenpatroon. In mijn optiek kun je componeren helemaal niet leren. Ja, ze kunnen je vertellen hoe je noten opschrijft (zodat anderen [lees conservatoriumstudenten] het kunnen naspelen). Noten kunnen schrijven op zich is overbodig wanneer je eigen stukken speelt (je schrijft ze niet voor je zelf, maar voor anderen).

Het gaat mij er om welke muziek in de componist zijn hoofd zit, wat hij als kunstenaar creeert. Dat kan niemand hem leren. Mensen die naar het conservatorium gaan hebben, 9 van de 10 keer, een enorm gebrek aan deze inspiratie en vullen de rest van hun muzikale leven met het herkauwen van 300 jaar oud elitair geneuzel zonder noemenswaardige emotionele inhoud (het gros van de opera's).

Nicci schreef:
soms dat ik even de moeite had genomen om dat conservatorium te doen: ik weet/kan minder. dingen kosten meer moeite. ik snap sommige dingen niet, die voor anderen gesneden koek zijn.

Dat je bepaalde dingen niet snapt is geen argument om te beweren dat het conservatorium weet ik wat is. Dat je bepalde dingen niet snapt kan ook andere oorzaken hebben.

Nicci
Ik ben bang dat jij mijn punt niet begrijpt. Niemand kan werkelijk componeren zonder dat hij het een en ander weet over muziek. Mensen als Mozart, Stravinski, Bach, Miles Davis en ga zo maar door konden de dingen nooit gedaan hebben die ze gedaan hebben als ze de muziektheorie niet tot op het bot beheersten. Dat het dit soort talenten waarschijnlijk aan komt waaien is een andere zaak.
Van iemand zonder talent kan je met geen conservatorium een goed componist maken, maar iemand met slechts talent zal nooit een groot componist worden.
Noem mij een noemenswaardige componist zonder scholing.
Het maakt me overigens niet zoveel uit waar die scholing plaats vind. Sommige muzikanten leren in de praktijk, maar leren moet je.

dutch2
Fugu schreef:
[ Mensen die naar het conservatorium gaan hebben, 9 van de 10 keer, een enorm gebrek aan deze inspiratie en vullen de rest van hun muzikale leven met het herkauwen van 300 jaar oud elitair geneuzel zonder noemenswaardige emotionele inhoud (het gros van de opera's).

Deze uitspraak is wat mij betreft de misser van de dag. Als je het gros van de opera's elitair geneuzel zonder emotionele inhoud noemt, blijkt dat je er niet veel van weet. Opera's zijn van oudsher helemaal niet elitair. Verdi was een volksheld en de aria's van Puccini kunnen vele 'gewone' Italianen nog steeds meezingen. En dan zwijg ik nog maar over het emotionele aspect.

En ik moet Nicci toch een beetje gelijk geven waar het de scholing betreft. Vergelijk het maar met schilderkunst. (Bijna) alle grote schilders, ook de schilders van het abstracte, hebben een gedegen scholing achter de rug. Of is een schilderij soms ook elitair gedoe?

Oke over een punt kan zowat iedereen het wel eens zijn: Jimi Hendrix was een topmuzikant.
Maar die heeft dus nooit noten kunnen lezen of wat voor scholing dan ook gehad.
Jah dat lijkt mij wel een noemenswaardig voorbeeld.

Maar ik weet niet zeker of je dat zo bedoelde.Als je bedoelt dat bijv jimmy ook nie opeens legendarisch was geworden toen hij voor het eerst een gitaar in zijn hand had begrijp ik het wel.

p.s. de komma teken van me keyboard doet et niet en ik ben ook nie perfect dus paalhaas hou op met je geouwehoer over spelling enzo .Als je erop reageert kan je het alsnog lezen. Dankuwel

Nicci schreef:
Ik ben bang dat jij mijn punt niet begrijpt. Niemand kan werkelijk componeren zonder dat hij het een en ander weet over muziek.

Dat klopt. Iemand die doof is kan niet componeren. Zo gauw je muziek luistert kun je zelf beginnen met componeren.

Nicci schreef:
Mensen als Mozart, Stravinski, Bach, Miles Davis en ga zo maar door konden de dingen nooit gedaan hebben die ze gedaan hebben als ze de muziektheorie niet tot op het bot beheersten.

Dan kan kloppen, maar dat betekent nog niet dat het ook zo voor andere mensen geldt.

Nicci schreef:
Van iemand zonder talent kan je met geen conservatorium een goed componist maken, maar iemand met slechts talent zal nooit een groot componist worden.

Je gebruikt het woord "groot componist". Ik ga niet in op de vele interpretaties die ik daar aan kan geven. Het door jou genoemde rijtje behoort inderdaad tot de Grote, maar zij zijn dat niet voor mij, terwijl een Unsuk Chin dat voor mij wel weer is. Wanneer iemand interessante dingen doet is hij/zij voor mij een relevante componist. Misschien kunnen we beter die benaming gebruiken.

Nicci schreef:
Noem mij een noemenswaardige componist zonder scholing.

Ik ben niet zo op de hoogte van de scholing van de artiesten waar ik naar luister, maar ik zal een paar namen noemen van relavante/interessante artiesten die zelf componeren...

Bijvoorbeeld deze of
Deze

Ook vraag ik mij af of artiesten zoals Thom Yorke, Freddy Mercury, Antony (and the Johnsons), Friedberger, Stevens, Harcourt of Greenwood (die voor het London Sinfonietta componeert) ooit een muzikale opleiding hebben gevolgd.

dutch2 schreef:
Deze uitspraak is wat mij betreft de misser van de dag. Als je het gros van de opera's elitair geneuzel zonder emotionele inhoud noemt, blijkt dat je er niet veel van weet. Opera's zijn van oudsher helemaal niet elitair. Verdi was een volksheld en de aria's van Puccini kunnen vele 'gewone' Italianen nog steeds meezingen. En dan zwijg ik nog maar over het emotionele aspect.

Ik beweer niet dat opera elitair was toen het werd uitgebracht. Ik praat over het heden (goed lezen aub). Veel afgestudeerde conservatorium studenten vullen hun bestaan met het herkauwen van de oude opera's die inderdaad emotioneel vrij leeg zijn. een ander gedeelte staat dan weer te springen om bij Andre Rieu in het orkest mee te mogen doen (hoera, wat een kunst). Nietszeggende teksten en een berg cliche's dat is opera. Qua lyrics is er gelukkig een hoop veranderd in de loop der tijd. Kom op zeg, weet je wel hoe kinderlijk het gros van de opera teksten is?

dutch2
Fugu schreef:

Ik beweer niet dat opera elitair was toen het werd uitgebracht. Ik praat over het heden (goed lezen aub). Veel afgestudeerde conservatorium studenten vullen hun bestaan met het herkauwen van de oude opera's die inderdaad emotioneel vrij leeg zijn. een ander gedeelte staat dan weer te springen om bij Andre Rieu in het orkest mee te mogen doen (hoera, wat een kunst). Nietszeggende teksten en een berg cliche's. Qua lyrics is er gelukkig een hoop veranderd in de loop der tijd. Kom op zeg, weet je wel hoe kinderlijk het gros van de opera teksten is?

Ik ken de teksten van een heleboel opera's en ik kan er niets kinderachtigs in ontdekken. De verhalen kunnen soms wat sentimenteel of kluchtig zijn, maar de teksten zelf zijn van een veel hoger niveau dan de gemiddelde songtekst van popschrijvers. Niet alleen muziekkunst dus, maar ook vaak taalkunst. En wat die emotionele leegte van opera's betreft zou ik graag wat voorbeelden van je willen horen, want met die uitspraak kan ik echt helemaal niets.

Nicci
ik ken de muzikanten (behalve mercury) die je noemt niet, maar het feit dat jij je afvraagt of ze scholing hebben gehad zegt mij niet veel.
dit kan een paar dingen betekenen:
a) de muziek is zo simpel/vervelend dat je geen scholing vermoedt
b) ze wel scholing hebben gehad en maar goed ook.

Ik zal het even nakijken voor mercury, maar volgens mij komt die jongen uit een zeer muzikaal nest en heeft hij wel degelijk scholing gehad.

Nicci schreef:
ik ken de muzikanten (behalve mercury) die je noemt niet,

Ik heb ook niet voor niets twee linkjes toegevoegd (bericht 22:04) om stevens en friedberger te beluisteren. Ben benieuwd of je het na VOLLEDIGE beluistering simpele muziek vindt! Dus downloaden maar, dat mag in Nederland.

*niet ervaren users, klik de link, kies free account, wacht 20 seconden, vul de 3 cijferige code in en download het bestand*

ahahah ok had ik het dus toch goed met jimi hendrix die heeft dus geen scholing gehad.

Pfff...'k Ga het over Sgt. Pepper hebben, dacht al dat ik bij verkeerde artiest was beland.
Zal het 'in' zijn om dit album omlaag te halen ? Meer algemeen: het lijkt wel een vloek om iets (of iemand) dat als groots ervaren wordt met het gras gelijk te maaien.
Ehhh, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg..etc. etc.
Dus: prima plaat, zwakke Harrison-song, maar wel -ook ongehypt- een markant resultaat in de pophistorie.
Maar een 5 is te hoog, wat mij betreft.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.