Muziek / Algemeen / Beatles, Stones, Hendrix, muzikaliteit, etc.
zoeken in:
0
Nicci
geplaatst: 17 maart 2006, 23:14 uur
dutch2 schreef:
En ik moet Nicci toch een beetje gelijk geven waar het de scholing betreft. Vergelijk het maar met schilderkunst. (Bijna) alle grote schilders, ook de schilders van het abstracte, hebben een gedegen scholing achter de rug. Of is een schilderij soms ook elitair gedoe?
En ik moet Nicci toch een beetje gelijk geven waar het de scholing betreft. Vergelijk het maar met schilderkunst. (Bijna) alle grote schilders, ook de schilders van het abstracte, hebben een gedegen scholing achter de rug. Of is een schilderij soms ook elitair gedoe?
leuke vergelijking. volgens mij was het een schilder die zei:"je moet eerst de geschiedenis van je kunst erg goed kennen, voordat je wil denken aan vernieuwen, want wat valt er te vernieuwen als je de geschiedenis niet kent".
het is dan ook niet verassend dat mondriaan (van die vakjes) verassend goed kan schilderen.
0
geplaatst: 17 maart 2006, 23:19 uur
Dit album wordt helemaal niet naar beneden gehaald. We dweilen alleen al een paar pagina's uit. En een topmuzikant hoeft helemaal niet hooggeschoold te zijn.
0
geplaatst: 17 maart 2006, 23:23 uur
Nicci schreef:
leuke vergelijking. volgens mij was het een schilder die zei:"je moet eerst de geschiedenis van je kunst erg goed kennen, voordat je wil denken aan vernieuwen, want wat valt er te vernieuwen als je de geschiedenis niet kent".
het is dan ook niet verassend dat mondriaan (van die vakjes) verassend goed kan schilderen.
Al de samples beluisterd of discusieer je vaker over dingen waar je niets over weet? Ik zie bij jou namelijk nog niets anders dan optie a simpel, optie b geschoold
0
Nicci
geplaatst: 17 maart 2006, 23:35 uur
geen reden om onaangenaam te worden hoor. ik heb ze niet geluisterd en dat ga ik nu zeker niet doen. ik discusseer slechts over zaken waar ik iets van weet. jij komt met die componisten op de proppen. ik niet.
oh en je noemt dat rijtje componisten zonder dat je weet of ze scholing hebben gehad. ook al niet zo'n goed idee.
oh en je noemt dat rijtje componisten zonder dat je weet of ze scholing hebben gehad. ook al niet zo'n goed idee.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:09 uur
Nicci schreef:
ik heb ze niet geluisterd en dat ga ik nu zeker niet doen. ik discusseer slechts over zaken waar ik iets van weet. jij komt met die componisten op de proppen. ik niet.
ik heb ze niet geluisterd en dat ga ik nu zeker niet doen. ik discusseer slechts over zaken waar ik iets van weet. jij komt met die componisten op de proppen. ik niet.
Ik meen mij toch te herinneren dat jij vroeg naar componisten zonder scholing en dan met name conservatorium.

Ik kan je moeilijk serieus gaan nemen wanneer je niet eens de moeite neemt daar naar te luisteren. M.a.w. ik wil jou aantonen dat er interessante composities worden gemaakt door artiesten zonder conservatorium scholing en jij zegt: "ken ik niet en luister ik niet".
Alle reden om onaangenaam te worden.
Haal die kop uit het zand zou ik zeggen.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 00:15 uur
Fugu schreef:
Ik ben niet zo op de hoogte van de scholing van de artiesten waar ik naar luister, maar ik zal een paar namen noemen van relavante/interessante artiesten die zelf componeren...
Bijvoorbeeld deze of
Deze
Ook vraag ik mij af of artiesten zoals Thom Yorke, Freddy Mercury, Antony (and the Johnsons), Friedberger, Stevens, Harcourt of Greenwood (die voor het London Sinfonietta componeert) ooit een muzikale opleiding hebben gevolgd.
Ik ben niet zo op de hoogte van de scholing van de artiesten waar ik naar luister, maar ik zal een paar namen noemen van relavante/interessante artiesten die zelf componeren...
Bijvoorbeeld deze of
Deze
Ook vraag ik mij af of artiesten zoals Thom Yorke, Freddy Mercury, Antony (and the Johnsons), Friedberger, Stevens, Harcourt of Greenwood (die voor het London Sinfonietta componeert) ooit een muzikale opleiding hebben gevolgd.
sorry, maar je noemt veel namen, en je vraagt je af of ze scholing hebben gehad. je weet dat dus niet.
ik ook niet, want ik ken deze mensen niet.
je moet het wat minder op de persoon spelen. dan blijft een forum leuk. ik ga deze discussie aan, omdat ik er een mening over heb. jij mag best een andere mening hebben. ik hoef deze discussie echt niet te winnen.
slaap lekker.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:19 uur
Ok en wat vinden jullie van sgt pepper.
IMPULS heeft wel gelijk dat die album naar beneden word gehaald.
Beatles zijn ook nooit in conservatorium geweest en die komen toch mooi met die plaat.
IMPULS heeft wel gelijk dat die album naar beneden word gehaald.
Beatles zijn ook nooit in conservatorium geweest en die komen toch mooi met die plaat.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:23 uur
Nicci schreef:
sorry, maar je noemt veel namen, en je vraagt je af of ze scholing hebben gehad. je weet dat dus niet. ik ook niet, want ik ken deze mensen niet.
je moet het wat minder op de persoon spelen. dan blijft een forum leuk. ik ga deze discussie aan, omdat ik er een mening over heb. jij mag best een andere mening hebben. ik hoef deze discussie echt niet te winnen.
slaap lekker.
sorry, maar je noemt veel namen, en je vraagt je af of ze scholing hebben gehad. je weet dat dus niet. ik ook niet, want ik ken deze mensen niet.
slaap lekker.
Laat ik het zo zeggen. Van veel artiesten weet ik welke scholing ze hebben gehad. Bij deze heb ik een sterk vermoeden dat ze zeker geen conservatorium hebben gehad.
Bij de twee sampletjes weet ik het zeker. *Zijn ook toegevoegd omdat ik er al van uit ging dat je ze niet zou kennen.*
Wanneer de twee sampletjes muzikaal goed in elkaar zitten en compositorisch interessant zijn ondersteunt dat mijn stelling en gaat dat in tegen jouw mening.
Wanneer je gewoon de moeite neemt de samples te lusiteren en je zelf de vraag stelt of het interessante/relevante muziek is dan kom je waarschijnlijk tot een ander inzicht. Nu ben jij namelijk van mening dat dergelijke ongeschoolde muziek kinderlijk eenvoudig is.
Ik begrijp echt totaal niet waarom je eerst naar componisten vraagt en bij antwoord (inclusief geluidssamples) laat weten de moeite niet te willen nemen ze te beluisteren. dat noem ik gewoon klotestreken.
0
Toine Rorije
geplaatst: 18 maart 2006, 00:28 uur
Nicci schreef:
"want wat valt er te vernieuwen als je de geschiedenis niet kent".
"want wat valt er te vernieuwen als je de geschiedenis niet kent".
Veel. Juist door weinig te kennen van wat er in het verleden gebeurde heb je minder kans om in dezelfde gedachtenpatronen terecht te komen dan die waaruit de muziek in dat verleden werd gemaakt. Waarmee je dus vrijer bent dan wanneer je er erg veel van kent.
0
dutch2
geplaatst: 18 maart 2006, 00:34 uur
Toine Rorije schreef:
Veel. Juist door weinig te kennen van wat er in het verleden gebeurde heb je minder kans om in dezelfde gedachtenpatronen terecht te komen dan die waaruit de muziek in dat verleden werd gemaakt. Waarmee je dus vrijer bent dan wanneer je er erg veel van kent.
(quote)
Nope. Als je zomaar wat begint, begin je hoogstwaarschijnlijk met dezelfde tikken op de trommel als onze oergrootvaders. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een serieus muzikant, schilder of schrijver gehoord die zijn klassieken niet kende.
De uitdrukking 'Standing on the Shoulders of Giants' gaat ook op voor kunst. Vergelijk het maar met wetenschap. Er is nog nooit iets ontdekt dat niet een vervolg was op iets wat er al was. Waarom denk je anders dat kunstgeschiedenis zo'n 'logisch' karakter heeft?
0
Toine Rorije
geplaatst: 18 maart 2006, 00:38 uur
dutch2 schreef:
Nope. Als je zomaar wat begint, begin je hoogstwaarschijnlijk met dezelfde tikken op de trommel als onze oergrootvaders. .
Nope. Als je zomaar wat begint, begin je hoogstwaarschijnlijk met dezelfde tikken op de trommel als onze oergrootvaders. .
Nee, juist niet. Daar gaat het juist om. Jij denkt dat muziek maar op een manier kan ontstaan? Dat wanneer het opnieuw wordt gedaan het zich op precies dezelfde manier zal gaan ontwikkelen?
0
dutch2
geplaatst: 18 maart 2006, 00:43 uur
Toine Rorije schreef:
Nee, juist niet. Daar gaat het juist om. Jij denkt dat muziek maar op een manier kan ontstaan? Dat wanneer het opnieuw wordt gedaan het zich op precies dezelfde manier zal gaan ontwikkelen?
(quote)
Ja, dat denk ik. Het zal ook best wel onderzocht zijn. Je ziet het ook met taal, hoe verschillend talen ook zijn, toch ontwikkelen ze zich altijd op dezelfde manier (een enkele uitzondering daargelaten).
Als je naar de muziek kijkt, zie je dat het steeds een stapje uitgebreider wordt. Van Bach, naar Haydn, naar Mozart, naar Beethoven etc. Dat bedoel ik ook met 'logische' ontwikkeling.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:49 uur
dutch2 schreef:
Als je naar de muziek kijkt, zie je dat het steeds een stapje uitgebreider wordt. Van Bach, naar Haydn, naar Mozart, naar Beethoven etc. Dat bedoel ik ook met 'logische' ontwikkeling.
Je vergeet K3

0
dutch2
geplaatst: 18 maart 2006, 00:50 uur
lebowski schreef:
Je vergeet K3
(quote)
Je vergeet K3

K3 is het eindpunt van alle muziek, waarna geen ontwikkeling meer mogelijk is

0
Toine Rorije
geplaatst: 18 maart 2006, 00:54 uur
dutch2 schreef:
Ja, dat denk ik. Het zal ook best wel onderzocht zijn. Je ziet het ook met taal, hoe verschillend talen ook zijn, toch ontwikkelen ze zich altijd op dezelfde manier (een enkele uitzondering daargelaten).
(quote)
Ik geloof ook wel dat er een bepaald patroon zit in alle ontwikkelingen. Maar vooral bij het ontstaan, maar ook gaandeweg die ontwikkeling zijn er te veel toevalsfactoren die het beletten om uiteindelijk op dezelfde Sgt. Pepper's Lonely Heartsclub Band uit te komen.
pff en we zijn weer ontopic

0
geplaatst: 18 maart 2006, 03:49 uur
ahah ik hoop het maar Toine.
Is al vaker geprobeerd om ontopic te zijn laatste tijd.
Is al vaker geprobeerd om ontopic te zijn laatste tijd.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 08:01 uur
Wat een slap geouwehoer allemaal zeg!. Sgt. Pepper is gewoon een briljant album, ja het beste Beatle album, klaar! 

0
geplaatst: 18 maart 2006, 08:09 uur
Het gaat niet over het album! 
Maar je moet dus op het conservatorium gezeten hebben om vernieuwend te zijn enzovoort. Maar elke muzikant maakt muziek wat geïnspireerd is op vroegere artiesten. Nu, maar ook 40 jaar terug. En de inspiratie hoeft toch niet per see van het conservatorium te komen?

Maar je moet dus op het conservatorium gezeten hebben om vernieuwend te zijn enzovoort. Maar elke muzikant maakt muziek wat geïnspireerd is op vroegere artiesten. Nu, maar ook 40 jaar terug. En de inspiratie hoeft toch niet per see van het conservatorium te komen?
0
geplaatst: 18 maart 2006, 08:13 uur
0
geplaatst: 18 maart 2006, 09:03 uur
dutch2 schreef:
De uitdrukking 'Standing on the Shoulders of Giants' gaat ook op voor kunst. Vergelijk het maar met wetenschap. Er is nog nooit iets ontdekt dat niet een vervolg was op iets wat er al was. Waarom denk je anders dat kunstgeschiedenis zo'n 'logisch' karakter heeft?
Ooit gehoord van het verschil tussen EVOLUTIE en REVOLUTIE...??
Toine schreef:
dutch2 schreef:
Ja, dat denk ik. Het zal ook best wel onderzocht zijn.
Ja, dat denk ik. Het zal ook best wel onderzocht zijn.
Verander je nick in struisvogel zeg. Alsof zo iets uberhaupt te onderzoeken is. Je bent enorm star en conservatief, alsof dingen maar op één manier kunnen ontstaan.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 09:28 uur
Toine Rorije schreef:
een heel sympathieke gedachtengang, maar als jij en Fugu nu eens met een naam van een kunstenaar komen die deze redenering staaft dan zijn we zoveel verder. en dan het liefst een naam die we allemaal kennen. dat praat wel zo makkelijk. en dan ook graag een naam van een artiest waarvan je zeker weet dat ze geen scholing hebben gehad. dat praat weer veel gemakkelijker.
Freddie Mercury heb ik alvast even nagezocht. Deze heeft klassieke scholing gehad op een redelijk nivo.
0
dutch2
geplaatst: 18 maart 2006, 11:02 uur
Fugu schreef:
Ja, revolutie is een grote stap binnen de evolutie.
Verander je nick in struisvogel zeg. Alsof zo iets uberhaupt te onderzoeken is. Je bent enorm star en conservatief, alsof dingen maar op één manier kunnen ontstaan.
Die dingen worden dus inderdaad onderzocht. De betreffende wetenschap waarbinnen dit onderzocht wordt heet ethnomusicology.
En ik ga me nu weer bezighouden met andere discussies.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 12:30 uur
Nicci schreef:
als jij en Fugu nu eens met een naam van een kunstenaar komen die deze redenering staaft dan zijn we zoveel verder. en dan het liefst een naam die we allemaal kennen. dat praat wel zo makkelijk. en dan ook graag een naam van een artiest waarvan je zeker weet dat ze geen scholing hebben gehad. dat praat weer veel gemakkelijker.
Freddie Mercury heb ik alvast even nagezocht. Deze heeft klassieke scholing gehad op een redelijk nivo.
als jij en Fugu nu eens met een naam van een kunstenaar komen die deze redenering staaft dan zijn we zoveel verder. en dan het liefst een naam die we allemaal kennen. dat praat wel zo makkelijk. en dan ook graag een naam van een artiest waarvan je zeker weet dat ze geen scholing hebben gehad. dat praat weer veel gemakkelijker.
Nou Nicci, de twee samples die in geupload heb gisteravond zijn van artiesten die géén conservatorium hebben gevolgd.
Dat jij ze niet kent is niet mijn probleem. Ik luister geen top40 en kán dus niets aandragen wat iedereen kent. Binnen deze discussie is het overigens helemaal niet relevant of je de artiest kent, daar zijn de samples juist voor.
Ik kijk uit naar je reactie.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 12:47 uur
Nicci schreef:
Tja Nicci, hoe moet iemand nu bewijzen dat mooie compositisch zonder scholing wel kunnen als jij amper relevante artiesten uit die hoek kent en ook niet de moeite neemt om die twee liedjes te beluisteren?
Vind ik persoonlijk een beetje een zwakke, zelfs onbeschofte manier van discusieren Nicci!
Dat gedrag doet mij een beetje denken aan Edwin v/d Sar die geen tips en boeken wilde aannemen over het stoppen van strafschoppen omdat een keeper niets anders zou kunnen dan op de gok een hoek kiezen.
@Dutch2: een ethnomusicoloog onderzoekt muziek, maar zij kunnen niet onderzoeken hoe muziek bij individuen ontstaat. Iemand die in het heden van nul start kan hele andere keuzes maken dan iemand uit het verleden. Dat is ook logisch doordat we in een andere samenleving leven en de technische mogelijkheden veel uitgebreider zijn. Een loze uitspraak dus om te beweren dat er maar één onstaansgeschiedenis kan zijn die zich steeds zou herhalen wanneer iemand zijn "klassieken"niet kent.
P.s. een zwakke tekst bij een opera: Carmen.
0
dutch2
geplaatst: 18 maart 2006, 12:58 uur
Sufjan Stevens heeft geen conservatorium gedaan maar hij is wel degelijk geschoold. Hij is begonnen als hoboist.
Over The Fiery Furnaces is het wat lastiger om biografische gegevens te vinden (leuk liedje trouwens, dat Bitter Tea), maar die zullen ook wel wat muziektheoretische kennis hebben. En echt heel vernieuwend klonk het me trouwens niet in de oren.
@ Bloempje: Ethnomusicologen vergelijken (onder andere) de muzikale evolutie binnen verschillende culturen. En ik ben er zelf van overtuigd dat die evolutie overal hetzelfde verloopt. De individuele verschillen zorgen alleen voor nuanceverschillen. Tel je die individuele verschillen (waarop weer wordt voortgeborduurd) binnen één geisoleerde cultuur op, dan kun je wel weer grote culturele verschillen krijgen, zoals tussen Chinese en Westerse muziek.
En als je het hebt over de technologie van deze tijd, dan heb je het dus duidelijk over een evolutionaire ontwikkeling.
De tekst van Carmen zou ik even moeten nakijken. Het verhaal is trouwens niet zo slecht, en de tekst zelf is ook zeker niet zo slecht als Fugu doet voorkomen. Echt slechte teksten kwam je bij opera's zelden tegen, alleen als de componist ook zelf het libretto had geschreven. Maar meestal werden er professionele librettisten ingehuurd.
En nu hou ik echt op.
Over The Fiery Furnaces is het wat lastiger om biografische gegevens te vinden (leuk liedje trouwens, dat Bitter Tea), maar die zullen ook wel wat muziektheoretische kennis hebben. En echt heel vernieuwend klonk het me trouwens niet in de oren.
@ Bloempje: Ethnomusicologen vergelijken (onder andere) de muzikale evolutie binnen verschillende culturen. En ik ben er zelf van overtuigd dat die evolutie overal hetzelfde verloopt. De individuele verschillen zorgen alleen voor nuanceverschillen. Tel je die individuele verschillen (waarop weer wordt voortgeborduurd) binnen één geisoleerde cultuur op, dan kun je wel weer grote culturele verschillen krijgen, zoals tussen Chinese en Westerse muziek.
En als je het hebt over de technologie van deze tijd, dan heb je het dus duidelijk over een evolutionaire ontwikkeling.
De tekst van Carmen zou ik even moeten nakijken. Het verhaal is trouwens niet zo slecht, en de tekst zelf is ook zeker niet zo slecht als Fugu doet voorkomen. Echt slechte teksten kwam je bij opera's zelden tegen, alleen als de componist ook zelf het libretto had geschreven. Maar meestal werden er professionele librettisten ingehuurd.
En nu hou ik echt op.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 13:21 uur
bloempje24 schreef:
Tja Nicci, hoe moet iemand nu bewijzen dat mooie compositisch zonder scholing wel kunnen als jij amper relevante artiesten uit die hoek kent en ook niet de moeite neemt om die twee liedjes te beluisteren?
Vind ik persoonlijk een beetje een zwakke, zelfs onbeschofte manier van discusieren Nicci!
wat een grote woorden allemaal. je moet ook eens leren lezen. de lijst met muzikanten (waarvan een aantal uit radiohead, noem dan gewoon radiohead, dan weet tenminste iedereen waar we het over hebben!) die een paar pagina's terug werden genoemd, daarvan dacht hij dat ze geen scholing hebben gehad. later weet hij het ineens zeker.
maar goed: 2 van de genoemde muzikanten blijken uit radiohead. als je even wat googled ben je er zo achter dat de gitarist een klassieke scholing heeft gehad.
iedereen verengt de discussie ook steeds tot conservatorium (als het hen zo uitkomt), maar ik heb het over scholing. en dat kan overal. thuis, in de paraktijk, op het conservatorium. van mijn part neem je blokfluitles.
die knakker van radiohead heeft kennelijk stukken geschreven voor symphonisch orkest. dat kan niet anders dan betekenen dat hij het notenschrift beheerst. dat hij iets weet van toonsoorten, maatsoorten, etc.
de grap is dat er hier mensen zijn die het belang van scholing niet erkennen, maar dat ik nog nooit een muzikant ben tegengekomen, die dit onbelangrijk vind. ik ken geen muzikant die zegt: ik wil niets weten, want dan raak ik mijn oorspronkelijkheid kwijt.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 13:29 uur
sorry, Fugu, maar iemand die het noodzakelijk en terecht vind om onaangenaam te worden, daar discuseer ik niet meer mee.
* denotes required fields.