MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Technisch de 'beste' artiesten

zoeken in:
Sietse schreef:
(quote)

techniek heeft niks met smaak te maken.

Het is misschien niet de reden om iets mooi te vinden.
Voor veel mensen is het wel zo dat muzikanten met veel techniek mooiere muziek maken.

patrick_p72
@Sietse

In zekere zin heb jij gelijk maar of ik nou Eric Clapton of Jimi Hendrix een betere muzikant vind heeft met mijn persoonlijke smaak te maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Hendrix maar die van jou misschien naar Clapton. Beiden zijn technisch zeer begaafde gitaristen.

Alhoewel nu ik dit schrijf zou ik toch willen zeggen dat Robert Johnson nog een betere gitarist was. Maar ben jij dat dan weer met mij eens of niet. En dan misschien jij wel maar ik weet zeker dat er hier iemand op MM is die vindt dat er 10 betere gitaristen zijn.

Vandaar ook mijn verwijzing naar de klassieke muziek en dan in het bijzonder naar Paganini omdat zoals gezegd er stukken van hem zijn die niemand anders ooit heeft kunnen spelen. Geloof niet dat dat geldt voor enige popmuzikant dat die als enige een bepaald nummer kan spelen vandaar dat ook moeilijk is te bepalen wie het beste is en er dus wel degelijk smaak bij komt kijken.

shappy1010
Sietse schreef:
gevoel mensen, gevoel...

al kun je 17934 noten per seconde spelen op zo'n manier dat de gemiddelde conservatorium docent een dubbele errectie van krijgt die een constant orgasme levert, zo lang er geen gevoel is, is het waardeloos.

(die punt is groter dan de genoemde errectie)

Volgens heeft een dubbele erectie en constant orgasme alles met gevoel te maken, maargoed, jij verstaat er iets anders onder blijkbaar.

In ieder geval , deze discussie gaan we hier nu niet voeren, stick to the topic please.

Volgens heeft een dubbele erectie en constant orgasme alles met gevoel te maken, maargoed, jij verstaat er iets anders onder blijkbaar.

Nee met gedachten. Door de gedachten krijg je dat geile gevoel, waardoor de erectie komt......toch? Dus in eerste instantie de gedachten.

patrick_p72
Als ik dat dus allemaal samenvat kom ik tot de conclusie dat als ik maar lang genoeg aan Jimi Hendrix denk (in combinatie met zijn gitaar dan) dan krijg ik vanzelf een constant orgasme.

Het is het proberen waard toch .

Sietse
wat zit het leven toch mooi in elkaar af en toe heh.

techniek is niets anders dan je instrument voor de volle 100% beheersen...als je dat kan en je hebt nog een creatieve inslag,(je kan alles spelen wat er in je hoofd zit,dus ook eigen gemaakte stukken) dan zit je op de goede weg...

over smaak valt niet te twisten(of juist wel?)

wie is de "beste"...is voor ieder verschillend

er zijn muzikanten met een weergaloze techniek, maar spelen ongeinspireerd
er zijn muzikanten met een belabberde techniek, maar spelen vol vuur en passie...

Het valt me op dat wanneer er gediscussieerd over techniek in de (pop)muziek er meestal wordt gesproken over de beheersing van het instrument van een bepaalde muzikant.

Maar dat is natuurlijk maar 1 deel van het verhaal; je kunt bij wat betreft techniek ook kijken ( luisteren) naar o.a. de compositorische kwaliteiten, en de beheersing van de opnametechniek.
Wat is een superfreubelaar op welk instrument dan ook, zonder goede ideeën?

Mensen die zowel het componeren als de studio als technisch middel tot in de perfectie beheersten zijn/ waren bijvoorbeeld:

Phil Spector
Brian Wilson: geniaal in dat opzicht ( voor hem zelf te geniaal: it drove him crazy)
Maar ook Lennon & McCartney
Ivo Watts ( Cocteau Twins, Dead can Dance) was ook zo iemand die de opnametechniek bijna als instrument beheerste, met hele mooie resultaten.

En heel belangrijk, erg perfectionistisch en toch heel mooi zijn in dit opzicht Donald Fagen en Walter Becker; samen beter bekend als STEELY DAN.

Maar misschien nog wel indrukwekkender zijn die muzikanten die het allemaal technisch perfect kunnen, maar het allemaal niet meer zo nodig hoeven te laten horen:

Denk aan Ry Cooder, die zonder echt hoorbaar te zijn een hele cd stuurt en andere muzikanten boven zichzelf laat uitstijgen ( o.a. Buena Vista Social Club en Talking Timbuktu met Ali Farka Toure)

Helemaal geniaal is in dit opzicht Miles Davis, tegen het eind van zijn leven, soms 1 noot. op de juiste plaats, juiste timing, juiste gevoel; brrrrrrrrrr......

Inderdaad Steely Dan is een goed voorbeeld. Becker en Fagen zijn pure perfectionisten en beheersen hun instrumenten donders goed. Tevens zijn de gastmuzikanten die meespelen vaak technisch zéér goed, aangezien de mannen de allerhoogste eisen stellen aan ze. Vandaar dat veel mensen Steely Dan te glad vinden, het zou niet 'spannend' klinken.

Rahzel. Als je de stem als instrument wil beschouwen.

Tool en Dream Theater

Billy Cobham, vooral spectrum

vinzz
Hebben jullie ooit van (dimebag) Darrel Abbott gehoord?
HIJ is de beste!

shappy1010
Meara schreef:
Tool en Dream Theater

Tool? En dat wordt vergeleken met Dream Theater?

Dat is toch niet raar? Zijn allebei bands met een flinke portie techniek erin...

Dat de ene nou beter is (Tool is veel beter ) dan de ander doet niks af aan het feit dat het technisch allemaal zeer goede muzikanten zijn.

Tool. out.

Red Hot Chili Peppers.. vier ongelofelijke artiesten, alle vier wereldklasse

Bands waarvan alle muzikanten weergaloos zijn:
Frank Zappa & The Mothers Of Invention
Dream Theater *
Rush *

*wellicht is de zang iets minder geniaal, maar de muziek is fantastisch.

Geweldige muzikanten:
Mike Mangini (drums)
Dave Weckl

Jimmy Page (gitaar)
Ritchie Blackmore

Toni Levin (bas)
Jack Bruce

Rick Wakeman (toetsen)
Jon Lord

Freddie Mercury (zang)
Ronnie James Dio

lambf
Wanneer zeg je dat iets technish heel goed is, als het moeilijk te spelen is (o.a. veel tempowisselingen) of als ze juist heel perfectionistich spelen?

Greg Sage van the Wipers, want die bouwt zijn eigen versterkers en effect apparatuur. Daar komt heel wat techniek bij kijken.

lambf
Anal Cunt hoort hier zeker niet bij

BB Gambini
Dr. Dre

edo84
stan getz ( saxofoon )
terry bozzio ( Frank zappa & the mothers of invention)

Mastodon
Tool
NoMeansNo

Boordappel:
"Aha, jij bent er zo een die nog steeds denkt dat er alleen met gitaar, bas of drumstok in de hand inventieve muziek gemaakt kan worden. Wat Timbaland muzikaal voor elkaar krijgt kunnen heel erg veel bandjes nog veel van leren."

De beste muzikant vind ik dan ook Delic

Coldie
Wat technisch goed betreft; kijk is naar de muziek van Steve Vai (heeft samengewerkt met Zappa) en Joe Satriani, dat zijn technisch toch wel twee van de beste gitaristen die op aarde rondlopen.

Coldie schreef:
Wat technisch goed betreft; kijk is naar de muziek van Steve Vai (heeft samengewerkt met Zappa) en Joe Satriani, dat zijn technisch toch wel twee van de beste gitaristen die op aarde rondlopen.

Dat zal wel, maar daarom vreselijk irritant!

Beiden zijn ongelooflijke ego-trippers.

Coldie schreef:

En Jason Becker , die beste die rondliep (want zit nu in een rolstoel).

Joy schreef:
frank zappa was technisch - ik neem aan dat je zijn gitaargebruik bedoeld - niet eens zo goed

hij volgde zijn gevoel en wat in zijn kop zat

luister maar eens naar vroeger werk, apastrophe enzo, das toch echt geen technisch fatsoenlijk gitaarspel te noemen, zon 2 decennia later begon het ergens op te lijken

maar zappa brengt zon onnoemelijk veel noten en klanken per seconde voort, die hele brei klinkt gewoon supervet en was zijn handelsmerk

compositorisch gezien was het eerder perfectionistisch dan technisch

steve vai daarentegen, en dat is zijn tekortkoming, is 100 % techniek en geen emotie

Grappig dat je Apostrophe onder vroeg werk verstaat en nog leuker dat je vindt dat het 2 decennia later beter was.

Nou: Apostrophe is uit 1974 en dat vind ik ten eerste al niet echt vroeger werk meer en ten tweede: 20 jaar later was hij al overleden... Ja veel beter was hij toen vooral

Gustav Ejste van Dungen is iemand die ik het laatse jaar erg bewonder om zijn kunsten.
Hij speelt op cd bijna alle instrumenten dwz : waanzinnig drumwerk , lekker gitaarspel , hemelse fluit en daarbij is hij meester op viool.
Klasse!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.