Muziek / Algemeen / Technisch de 'beste' artiesten
zoeken in:
0
geplaatst: 25 juli 2006, 21:05 uur
Sietse schreef:
techniek heeft niks met smaak te maken.
(quote)
techniek heeft niks met smaak te maken.
Het is misschien niet de reden om iets mooi te vinden.
Voor veel mensen is het wel zo dat muzikanten met veel techniek mooiere muziek maken.
0
patrick_p72
geplaatst: 26 juli 2006, 10:19 uur
@Sietse
In zekere zin heb jij gelijk maar of ik nou Eric Clapton of Jimi Hendrix een betere muzikant vind heeft met mijn persoonlijke smaak te maken.
Mijn voorkeur gaat uit naar Hendrix maar die van jou misschien naar Clapton. Beiden zijn technisch zeer begaafde gitaristen.
Alhoewel nu ik dit schrijf zou ik toch willen zeggen dat Robert Johnson nog een betere gitarist was. Maar ben jij dat dan weer met mij eens of niet. En dan misschien jij wel maar ik weet zeker dat er hier iemand op MM is die vindt dat er 10 betere gitaristen zijn.
Vandaar ook mijn verwijzing naar de klassieke muziek en dan in het bijzonder naar Paganini omdat zoals gezegd er stukken van hem zijn die niemand anders ooit heeft kunnen spelen. Geloof niet dat dat geldt voor enige popmuzikant dat die als enige een bepaald nummer kan spelen vandaar dat ook moeilijk is te bepalen wie het beste is en er dus wel degelijk smaak bij komt kijken.
In zekere zin heb jij gelijk maar of ik nou Eric Clapton of Jimi Hendrix een betere muzikant vind heeft met mijn persoonlijke smaak te maken.
Mijn voorkeur gaat uit naar Hendrix maar die van jou misschien naar Clapton. Beiden zijn technisch zeer begaafde gitaristen.
Alhoewel nu ik dit schrijf zou ik toch willen zeggen dat Robert Johnson nog een betere gitarist was. Maar ben jij dat dan weer met mij eens of niet. En dan misschien jij wel maar ik weet zeker dat er hier iemand op MM is die vindt dat er 10 betere gitaristen zijn.
Vandaar ook mijn verwijzing naar de klassieke muziek en dan in het bijzonder naar Paganini omdat zoals gezegd er stukken van hem zijn die niemand anders ooit heeft kunnen spelen. Geloof niet dat dat geldt voor enige popmuzikant dat die als enige een bepaald nummer kan spelen vandaar dat ook moeilijk is te bepalen wie het beste is en er dus wel degelijk smaak bij komt kijken.
0
shappy1010
geplaatst: 26 juli 2006, 10:45 uur
Sietse schreef:
gevoel mensen, gevoel...
al kun je 17934 noten per seconde spelen op zo'n manier dat de gemiddelde conservatorium docent een dubbele errectie van krijgt die een constant orgasme levert, zo lang er geen gevoel is, is het waardeloos.
(die punt is groter dan de genoemde errectie)
gevoel mensen, gevoel...
al kun je 17934 noten per seconde spelen op zo'n manier dat de gemiddelde conservatorium docent een dubbele errectie van krijgt die een constant orgasme levert, zo lang er geen gevoel is, is het waardeloos.
(die punt is groter dan de genoemde errectie)
Volgens heeft een dubbele erectie en constant orgasme alles met gevoel te maken, maargoed, jij verstaat er iets anders onder blijkbaar.
In ieder geval , deze discussie gaan we hier nu niet voeren, stick to the topic please.
0
geplaatst: 26 juli 2006, 12:13 uur
Volgens heeft een dubbele erectie en constant orgasme alles met gevoel te maken, maargoed, jij verstaat er iets anders onder blijkbaar.
Nee met gedachten. Door de gedachten krijg je dat geile gevoel, waardoor de erectie komt......toch?
Dus in eerste instantie de gedachten.
0
patrick_p72
geplaatst: 26 juli 2006, 20:25 uur
Als ik dat dus allemaal samenvat kom ik tot de conclusie dat als ik maar lang genoeg aan Jimi Hendrix denk (in combinatie met zijn gitaar dan) dan krijg ik vanzelf een constant orgasme.
Het is het proberen waard toch
.
Het is het proberen waard toch
.
0
geplaatst: 26 juli 2006, 21:54 uur
techniek is niets anders dan je instrument voor de volle 100% beheersen...als je dat kan en je hebt nog een creatieve inslag,(je kan alles spelen wat er in je hoofd zit,dus ook eigen gemaakte stukken) dan zit je op de goede weg...
over smaak valt niet te twisten(of juist wel?)
wie is de "beste"...is voor ieder verschillend
er zijn muzikanten met een weergaloze techniek, maar spelen ongeinspireerd
er zijn muzikanten met een belabberde techniek, maar spelen vol vuur en passie...
over smaak valt niet te twisten(of juist wel?)
wie is de "beste"...is voor ieder verschillend
er zijn muzikanten met een weergaloze techniek, maar spelen ongeinspireerd
er zijn muzikanten met een belabberde techniek, maar spelen vol vuur en passie...
0
geplaatst: 28 juli 2006, 00:31 uur
Het valt me op dat wanneer er gediscussieerd over techniek in de (pop)muziek er meestal wordt gesproken over de beheersing van het instrument van een bepaalde muzikant.
Maar dat is natuurlijk maar 1 deel van het verhaal; je kunt bij wat betreft techniek ook kijken ( luisteren) naar o.a. de compositorische kwaliteiten, en de beheersing van de opnametechniek.
Wat is een superfreubelaar op welk instrument dan ook, zonder goede ideeën?
Mensen die zowel het componeren als de studio als technisch middel tot in de perfectie beheersten zijn/ waren bijvoorbeeld:
Phil Spector
Brian Wilson: geniaal in dat opzicht ( voor hem zelf te geniaal: it drove him crazy)
Maar ook Lennon & McCartney
Ivo Watts ( Cocteau Twins, Dead can Dance) was ook zo iemand die de opnametechniek bijna als instrument beheerste, met hele mooie resultaten.
En heel belangrijk, erg perfectionistisch en toch heel mooi zijn in dit opzicht Donald Fagen en Walter Becker; samen beter bekend als STEELY DAN.
Maar misschien nog wel indrukwekkender zijn die muzikanten die het allemaal technisch perfect kunnen, maar het allemaal niet meer zo nodig hoeven te laten horen:
Denk aan Ry Cooder, die zonder echt hoorbaar te zijn een hele cd stuurt en andere muzikanten boven zichzelf laat uitstijgen ( o.a. Buena Vista Social Club en Talking Timbuktu met Ali Farka Toure)
Helemaal geniaal is in dit opzicht Miles Davis, tegen het eind van zijn leven, soms 1 noot. op de juiste plaats, juiste timing, juiste gevoel; brrrrrrrrrr......
Maar dat is natuurlijk maar 1 deel van het verhaal; je kunt bij wat betreft techniek ook kijken ( luisteren) naar o.a. de compositorische kwaliteiten, en de beheersing van de opnametechniek.
Wat is een superfreubelaar op welk instrument dan ook, zonder goede ideeën?
Mensen die zowel het componeren als de studio als technisch middel tot in de perfectie beheersten zijn/ waren bijvoorbeeld:
Phil Spector
Brian Wilson: geniaal in dat opzicht ( voor hem zelf te geniaal: it drove him crazy)
Maar ook Lennon & McCartney
Ivo Watts ( Cocteau Twins, Dead can Dance) was ook zo iemand die de opnametechniek bijna als instrument beheerste, met hele mooie resultaten.
En heel belangrijk, erg perfectionistisch en toch heel mooi zijn in dit opzicht Donald Fagen en Walter Becker; samen beter bekend als STEELY DAN.
Maar misschien nog wel indrukwekkender zijn die muzikanten die het allemaal technisch perfect kunnen, maar het allemaal niet meer zo nodig hoeven te laten horen:
Denk aan Ry Cooder, die zonder echt hoorbaar te zijn een hele cd stuurt en andere muzikanten boven zichzelf laat uitstijgen ( o.a. Buena Vista Social Club en Talking Timbuktu met Ali Farka Toure)
Helemaal geniaal is in dit opzicht Miles Davis, tegen het eind van zijn leven, soms 1 noot. op de juiste plaats, juiste timing, juiste gevoel; brrrrrrrrrr......
0
geplaatst: 28 juli 2006, 08:58 uur
Inderdaad Steely Dan is een goed voorbeeld. Becker en Fagen zijn pure perfectionisten en beheersen hun instrumenten donders goed. Tevens zijn de gastmuzikanten die meespelen vaak technisch zéér goed, aangezien de mannen de allerhoogste eisen stellen aan ze. Vandaar dat veel mensen Steely Dan te glad vinden, het zou niet 'spannend' klinken.
0
vinzz
geplaatst: 1 augustus 2006, 08:17 uur
Hebben jullie ooit van (dimebag) Darrel Abbott gehoord?
HIJ is de beste!
HIJ is de beste!
0
geplaatst: 1 augustus 2006, 15:22 uur
Dat is toch niet raar? Zijn allebei bands met een flinke portie techniek erin...
Dat de ene nou beter is (Tool is veel beter
) dan de ander doet niks af aan het feit dat het technisch allemaal zeer goede muzikanten zijn.
Dat de ene nou beter is (Tool is veel beter
) dan de ander doet niks af aan het feit dat het technisch allemaal zeer goede muzikanten zijn.
0
geplaatst: 2 augustus 2006, 21:52 uur
Red Hot Chili Peppers.. vier ongelofelijke artiesten, alle vier wereldklasse
0
geplaatst: 3 augustus 2006, 14:34 uur
Bands waarvan alle muzikanten weergaloos zijn:
Frank Zappa & The Mothers Of Invention
Dream Theater *
Rush *
*wellicht is de zang iets minder geniaal, maar de muziek is fantastisch.
Geweldige muzikanten:
Mike Mangini (drums)
Dave Weckl
Jimmy Page (gitaar)
Ritchie Blackmore
Toni Levin (bas)
Jack Bruce
Rick Wakeman (toetsen)
Jon Lord
Freddie Mercury (zang)
Ronnie James Dio
Frank Zappa & The Mothers Of Invention
Dream Theater *
Rush *
*wellicht is de zang iets minder geniaal, maar de muziek is fantastisch.
Geweldige muzikanten:
Mike Mangini (drums)
Dave Weckl
Jimmy Page (gitaar)
Ritchie Blackmore
Toni Levin (bas)
Jack Bruce
Rick Wakeman (toetsen)
Jon Lord
Freddie Mercury (zang)
Ronnie James Dio
0
lambf
geplaatst: 6 augustus 2006, 22:09 uur
Wanneer zeg je dat iets technish heel goed is, als het moeilijk te spelen is (o.a. veel tempowisselingen) of als ze juist heel perfectionistich spelen?
0
geplaatst: 18 augustus 2006, 00:07 uur
Greg Sage van the Wipers, want die bouwt zijn eigen versterkers en effect apparatuur. Daar komt heel wat techniek bij kijken.
0
edo84
geplaatst: 18 augustus 2006, 20:15 uur
stan getz ( saxofoon )
terry bozzio ( Frank zappa & the mothers of invention)
terry bozzio ( Frank zappa & the mothers of invention)
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:37 uur
Boordappel:
"Aha, jij bent er zo een die nog steeds denkt dat er alleen met gitaar, bas of drumstok in de hand inventieve muziek gemaakt kan worden. Wat Timbaland muzikaal voor elkaar krijgt kunnen heel erg veel bandjes nog veel van leren."
De beste muzikant vind ik dan ook Delic
"Aha, jij bent er zo een die nog steeds denkt dat er alleen met gitaar, bas of drumstok in de hand inventieve muziek gemaakt kan worden. Wat Timbaland muzikaal voor elkaar krijgt kunnen heel erg veel bandjes nog veel van leren."
De beste muzikant vind ik dan ook Delic

0
Coldie
geplaatst: 13 december 2006, 20:09 uur
Wat technisch goed betreft; kijk is naar de muziek van Steve Vai (heeft samengewerkt met Zappa) en Joe Satriani, dat zijn technisch toch wel twee van de beste gitaristen die op aarde rondlopen.
0
geplaatst: 13 december 2006, 22:53 uur
Coldie schreef:
Wat technisch goed betreft; kijk is naar de muziek van Steve Vai (heeft samengewerkt met Zappa) en Joe Satriani, dat zijn technisch toch wel twee van de beste gitaristen die op aarde rondlopen.
Dat zal wel, maar daarom vreselijk irritant!
Beiden zijn ongelooflijke ego-trippers.
0
geplaatst: 13 december 2006, 22:54 uur
Coldie schreef:
En Jason Becker
, die beste die rondliep (want zit nu in een rolstoel).
0
geplaatst: 14 december 2006, 00:35 uur
Joy schreef:
frank zappa was technisch - ik neem aan dat je zijn gitaargebruik bedoeld - niet eens zo goed
hij volgde zijn gevoel en wat in zijn kop zat
luister maar eens naar vroeger werk, apastrophe enzo, das toch echt geen technisch fatsoenlijk gitaarspel te noemen, zon 2 decennia later begon het ergens op te lijken
maar zappa brengt zon onnoemelijk veel noten en klanken per seconde voort, die hele brei klinkt gewoon supervet en was zijn handelsmerk
compositorisch gezien was het eerder perfectionistisch dan technisch
steve vai daarentegen, en dat is zijn tekortkoming, is 100 % techniek en geen emotie
frank zappa was technisch - ik neem aan dat je zijn gitaargebruik bedoeld - niet eens zo goed
hij volgde zijn gevoel en wat in zijn kop zat
luister maar eens naar vroeger werk, apastrophe enzo, das toch echt geen technisch fatsoenlijk gitaarspel te noemen, zon 2 decennia later begon het ergens op te lijken
maar zappa brengt zon onnoemelijk veel noten en klanken per seconde voort, die hele brei klinkt gewoon supervet en was zijn handelsmerk
compositorisch gezien was het eerder perfectionistisch dan technisch
steve vai daarentegen, en dat is zijn tekortkoming, is 100 % techniek en geen emotie
Grappig dat je Apostrophe onder vroeg werk verstaat en nog leuker dat je vindt dat het 2 decennia later beter was.
Nou: Apostrophe is uit 1974 en dat vind ik ten eerste al niet echt vroeger werk meer en ten tweede: 20 jaar later was hij al overleden... Ja veel beter was hij toen vooral

0
geplaatst: 14 december 2006, 02:14 uur
Gustav Ejste van Dungen is iemand die ik het laatse jaar erg bewonder om zijn kunsten.
Hij speelt op cd bijna alle instrumenten dwz : waanzinnig drumwerk , lekker gitaarspel , hemelse fluit en daarbij is hij meester op viool.
Klasse!
Hij speelt op cd bijna alle instrumenten dwz : waanzinnig drumwerk , lekker gitaarspel , hemelse fluit en daarbij is hij meester op viool.
Klasse!
* denotes required fields.