MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Als je de beschikking zou hebben over een teletijdmachine (bv. die van Professor Barabas), welke muzikale gebeurtenis(sen) zou je dan alsnog (of weer) bij willen wonen?

zoeken in:
Mag vanalles zijn. Concerten, cd-releaes, Janet's nipplegate, persconferenties, tv-optredens, bepaalde festivals, etc. Een eventuele motivatie juich ik verder erg toe. Dit topic lijkt me een grappige manier om de (pop)muziekgeschiedenis sprongsgewijs door te nemen.

Ik begin:

*Second Summer of Love '88.
Een belangrijke periode in de ontwikkeling van de housemuziek, met veel grote feesten met veel drugs. Niet dat dat laatste me zo aantrekt, maar de volwassenwording van de hele scene spreekt me wel aan. Ook mooi belicht in 24 Hour Party People, trouwens.

De release van Tool's Undertow
In 1993 ontdekte ik een hoop gitaarbandjes (grunge! seattle!), maar liet ik Tool links liggen, omdat ik dacht dat het te hard voor mij zou zijn. Ik heb bij Tool altijd het gevoel dat ik compleet idolaat van ze zou geweest als ik ze maar op tijd had ontdekt, nu doet het me niet zoveel.

De zogeten Bloc Parties uit de jaren '70
Hier werd hiphop zo ongeveer geboren. Ik zou maar wat graag hebben leren breakdancen in deze tijd; moet allemaal erg opwindend zijn geweest. Of kijken hoe enorm handig de DJ's zijn met hun mengpanelen.

Het befaamde rooftopconcert van The Beatles
Het laatste concert dat The Beatles ooit gaven was op het dak van het Apple gebouw in Londen. Het optreden werd uiteindelijk afgebroken door de politie, nadat de hele stad platlag door de toegestroomde fans.

Het voor het eerst horen van Andy Newton's Broken Man
Ik denk dat nieuwe muziek de meeste indruk achterlaat als je een jaar of 16 bent. Je hebt nog niet veel referentiemateriaal en denkt nog niet van 'oh, dat lijkt daar op en die heeft het daarvan gejat'. Zo af en toe kom je nog wel 's iets compleets uniek tegen. De laatste keer dat dat mij gebeurde was bij Andy Newton's Broken Man. Ik heb het liedje (is nog niet officieel verschenen, mp3 is legaal) even online gezet. Horen = geloven!)

Makkelijk... het enige optreden van John Coltrane - A Love Surpreme... hij heeft maar 1x live het hele album gespeeld, in Frankrijk, en verder nooit.

De geluidsopnamen daarvan staan wel op de deluxe-editie van A Love Surpreme, maar erbij geweest zijn moet geweldig zijn geweest.

Miet zo moeilijk: vooral bij de geboorte en volwassenwording van nieuwe scenes en muzikale revoluties. En dan vooral de geboorte van punk en New Wave eind jaren '70 (in Engeland de eerste optredens van Sex Pistols, The Clash, Buzzcocks of wat dan ook zien, bij voorkeur als 16,17,18 jarige) of in die periode rondhangen bij CBGB's in New York en dan de keuze maken om naar beginnende bands. Verder ook The Second Summer of Love, Woodstock '69, Lowlands '93, de geboorte van Jazz in de jaren '20.

Zo'n Woodstock leek me ook wel gaaf. In een Volkswagen busje ernaartoe, allemaal goede LP's (!) mee, allemaal gekleed als Keith Richards en dan genieten van Jimi Hendrix. Wat klink ik toch als een oude lul

Ik had wel graag als 16-jarige neger in de achterwijken van de VS de opkomst van hiphop mee willen maken, het DJ-en op straat, het MC-en met z'n allen (toen waren de teksten nog wat positiever, ipv het negatieve battlen) en het breakdancen.

Ik had als toeschouwer wel willen zien hoe Bob Dylan The Beatles hun eerste joint aanbood. Niet veel later gingen ze flink aan de drugs en ontstonden platen als Rubber Soul en Revolver.

herman schreef:
Ik had als toeschouwer wel willen zien hoe Bob Dylan The Beatles hun eerste joint aanbood. Niet veel later gingen ze flink aan de drugs en ontstonden platen als Rubber Soul en Revolver.

Dat had eigenlijk niets te maken met Dylan die hen hun eerste joint aanbood maar met een tandarts die LSD in hun drank deed

Ik had heel graag bij het concert van Iggy & The Stooges in 1970 in Cincinatti willen zijn. Op het filmpje zie je helaas maar kleine stukjes. Let ook op de droge commentator: 'That's peanutbutter'.

Verder had ik heel graag op een woonboot willen staan tijdens de rondvaart van het Nederlands elftal in '88.

Het rooftop concert van The Beatles is ook iets waar ik net als Herman graag bij had willen zijn.

Ook bij de opkomst van de Britse punk had ik willen zijn. De eerste optredens van The Clash en dergelijke. Moet een fantastische ervaring zijn om voor het eerst dergelijke klanken te horen.

Voor de rest de 2 summers of love en dan vooral die van '88. 24 Hour Party People schetst inderdaad een mooi beeld daarvan.

Ik zou in de toekomst van de volgende gebeurtenissen getuige willen zijn:

Het einde van The Rolling Stones (want ik denk niet dat ik dat ooit ga meemaken

Michael Jackson die de aarde verlaat, om zich permanent op Pluto te vestigen, de enige planeet die buiten het bereik van de paparazzi ligt. Het benodigde geld hiervoor heeft hij verkregen door zijn lichaam te laten klonen door de wetenschap.

De opname van The Blood Brothers In de Rock 'n Roll Hall of Fame omdat zij de belangrijkste band uit de periode 2000-2010 bleken. De inmiddels overleden en gemummificeerde Iggy Pop biedt middels een videoboodschap zijn excuses aan voor de jarenlange miskenning.

De heiligverklaring van Madonna.

Mooie bijdrages, heren!

En in het verleden: een tijdje in de tweede helft jaren '70 in New York bivakkeren, en daar alle concerten bezoeken van Television, Talking Heads, Blondie, Ramones, Patti Smith, Richard Hell + The Voidoids. Leuke scene lijkt me dat. Ik logeer dan natuurlijk in het appartement van Lou Reed, die toch de meeste tijd stoned en/of dronken of op tournee is.

1. Bob Dylan op Newport 1965
Dylan die (voor de eerste keer toch?) electrisch ging op een concert (met boe-geroep).
2. De Velvet Underground die haar eerste publieke optreden doet in januari 1966.
4. Beatlesoptreden in Candelstick Park, San Francisco (29 Augustus 1966). Het laatste concert dat de Beatles gaven.
3. UFO Club, Londen, 1966/67
Legendarische club waar Pink Floyd, the Soft Machine en Tomorrow optraden.
5. San Francisco & Los Angeles, 1967
Jefferson Airplane, the Grateful Dead, Country Joe & the Fish zien in S.F. en Love en the Byrds in L.A.
6. Monterey Pop Festival, 1967
7. Johnny Cash live in Folsom Prison (1968)
8. Een optreden van Tim Buckey in het najaar van 1970 waarin hij Lorca en Starsailor performt.
9. Canterbury, begin jaren '70
Om Caravan en alle andere Canterbury-bands live te zien.
10. Funkadelic, begin jaren '70
11. Het laatste concert van Joy Division
Mei 1980 moet dat geweest zijn...
12. Pulp, jaren '90
Een optreden van Pulp (Glastonbury bv.)
13. Cavestomp! 2000
Festival met garage-bands van de jaren '60 tot nu.

Jaaaa, Pulp had ik graag in Paradiso gezien. Ze stonden daar op 8-12-1995, geloof ik. De bootleg is erg vet, in ieder geval. Een concert in Engeland was wellicht nog beter geweest, gezien het enthousiasme van de Engelse fans. (6)

Radiohead@Nijmegen, september 2000
Moest het concert missen door omstandigheden. (7)

Toon1 schreef:

7. Johnny Cash live in Folsom Prison (1968)

En dan neem je maar voor lief dat je gevangene bent?

gemaster schreef:
(quote)

En dan neem je maar voor lief dat je gevangene bent?

Ach, een tijdje in de cel zitten; dat neem ik er maar bij dan?

titan (crew)
Na dat optreden flits je jezelf met de teletijdmachine natuurlijk weer gewoon terug naar 2006 .

titan schreef:
flits je jezelf met de teletijdmachine natuurlijk weer gewoon terug naar 2006 .

Maar dat kan natuurlijk alleen professor Barabas doen

Nee nee, dat kan niet. Barabas moet altijd aan dat ding sleutelen als ie is gebruikt. Je zult daar zeker een maand moeten blijven.

Waarschijnlijk word je pas teruggeflitst als de andere gevangenen je aan het lynchen zijn.

Coldie
De eerste Live Aid was ook wel de moeite waard denk ik.

Pearl Jam - Pinkpop 1992

Mojo Pin
Klumpie schreef:
Pearl Jam - Pinkpop 1992

Porch

Absoluut Summer of Love 1988... acid!

Elvis Presley - Alabama Fair 1956

Voor het eerst maakte de wereld kennis met massahysterie bij een concert en was de arm der wet nodig om alles in goede banen te leiden. Briljant!

Het concert van The Beatles in Blokker, da's verdorie een kwartier fietsen bij mij vandaan...

Toon1 schreef:
1. Bob Dylan op Newport 1965
Dylan die (voor de eerste keer toch?) electrisch ging op een concert (met boe-geroep).

Het verhaal gaat dat hij op die bewuste 25e julie 1965 samen met een aantal leden van de Paul Butterfield Blues Band voor het eerst electrisch ging op het conservatieve Newport Folk Festival en dat hij daarom weggehoond werd. Blijkbaar is dat niet helemaal hoe het werkelijk is gegaan. Ten minste niet in de ogen van Bruce Jackson, één van de organisatoren van destijds.
Daarnaast gaat ook nog het verhaal dat Pete Seeger tijdens dat optreden verwoede pogingen ondernam om de kabels van de versterking van Dylan door te snijden. Hij moest, afgaande op berichten van omstanders, door meerdere mensen tegen gehouden worden en hij was blijkbaar door het dolle heen. Hijzelf spreekt dit trouwens weer tegen. Dus misschien is het wel een goed idee om in de teletijdmachine terug in de tijd te gaan om te kijken en luisteren wat er nu precies gebeurd is.

Als aller belangerijkste natuurlijk:
Jimi Hendrix Experience - op Monterey Pop

Wow wat een optreden ik kijk af en toe dat hele concert nog is en geniet van elke seconde

Daarnaast had ik The White Stripes wel willen zien voor ze uitbraken of rond Elephant maar dat is niet helemaal gelukt.. misschien in de toekomst en dan is het de vraag of het zo goed is als toen...

KISS DESTROYER TOUR! 1976
man man wat een show

Had Lep Zeppelin & Deep Purple ook wel live willen zien in de jaren '70

in 1982 op Montreux Blues Festifal het concert waar Stevie Ray Vaughan uitbrak en uitgejoeld werd ook heel goed optreden op video

The Misfits in hun hoogdagen had ik heel graag gezien

Verder had ik Canned Heat, Elvis Presley en The Kinks heel graag meegemaakt en het beatles rooftop concert inderdaad al viel daar volgens mij weinig te genieten met al die schreeuwende fans

ik denk dat ik er nu wel ben.. ik luister veel naar oude muziek dus ik zou nog wel even door kunnen gaan maar dit is wel het belangerijkste!

andré schreef:
Het concert van The Beatles in Blokker, da's verdorie een kwartier fietsen bij mij vandaan...

Mijn vader is daar geweest

Ik zag er net beelden van bij De Wereld Draait Door. Leek me vrij weinig aan.

orbit schreef:
(quote)

Mijn vader is daar geweest

en hoe vond ie het??

gemaster schreef:
Ik zag er net beelden van bij De Wereld Draait Door. Leek me vrij weinig aan.

ja nu misschien, toen dacht je er waarschijnlijk anders over...

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.