Muziek / Algemeen / Belgische bands zijn beter
zoeken in:
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 14:33 uur
Het valt me op dat in het genre alternatieve/rock-/gitaar-muziek de Belgische bands het veel beter doen dan de Nederlandse. Er zijn er meer, ze zijn origineler en meestal live ook beter. Ik denk aan Novastar, Ghinzu, Millionaire, Zornik, Admiral Freebee. En daarnaast heb je nog een aantal bands die ik zelf minder vind, maar die ook erg gewaardeerd worden, zoals dEUS en Soulwax.
Wat stelt Nederland hier tegenover? Verder dan Bettie Serveert kom ik niet. Bands als Caesar en Benjamin B vind ik maar saai en onorigineel. Kopna Kopna heb ik laatse gezien, viel ook tegen.
De vraag is dus, waarom zijn de Belgen zoveel beter in dit genre?
Wat stelt Nederland hier tegenover? Verder dan Bettie Serveert kom ik niet. Bands als Caesar en Benjamin B vind ik maar saai en onorigineel. Kopna Kopna heb ik laatse gezien, viel ook tegen.
De vraag is dus, waarom zijn de Belgen zoveel beter in dit genre?
0
titan (crew)
geplaatst: 4 oktober 2004, 18:35 uur
Waarom het zo is weet ik niet, maar het is inderdaad een feit dat de belgenrock de laatste 10 jaar gewoon stukken beter is dan die van hun noorderburen. Net zoals dat in de jaren '60 precies andersom was. En je vergeet Gorki, Zita swoon, K's choice, Monza, Evil superstars en Arno nog! (net zo goed als je nog een aantal Nederlandse bands vergeet).
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 19:02 uur
De Belgen komen op mij origineler en creatiever over. De Nederlanders hebben wel aardige bandjes, maar die hebben we al eerder (en beter) gehoord uit de VS.
Geef mij de zuiderburen maar !
Geef mij de zuiderburen maar !
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 19:52 uur
Nochtans hadden jullie Urban Dance Squad 
Misschien is het gewoon een tijdelijke kwestie, vroeger was het toch Nederland dat hét Benelux-muziekland was: Q65, Golden Earring, ...
Ik denk dat bij ons de kentering gekomen is met Front 242 - hoe ouder ik word, hoe meer en meer ik hun genialiteit (zwaar woord, maar toch ...) ga inzien: die electronic body music - hun performances (vaak enorm misbegrepen).
Wanneer ik aan Front 242 denk, flitsen mijn gedachten naar een item dat ik gisteren mocht aanschouwen in R.A.M. omtrent de beeldende kunstenaar Paul McCarthy. Die kerel wil een soort omgekeerd Disneyland te weeg brengen.
Hetzelfde was het geval bij Front 242: tijdens hun optredens werden de toeschouwers besproeid met traangas, ... "Ze" verweten de groep een fascistisch gedrag, maar "ze" wilden de grap niet snappen
Toen ik twaalf was, schaamde ik me diep voor de Belgische muziek (ik had toen nog geen "bewuste" weet van een Jacques Brel, The Kids, ...): het leek niet verder te gaan dan een Will Tura, een Soulsister (ik herinner me dat de pers hier wild werd: Soulsister haalt 42ste plaats op Amerikaanse hitlijsten!
) en ons Europees kassucces Vaya Con Dios.
Er was wel een Noordkaap, Kris de Bruyne, Gorky (dan nog met de y
) - maar dat waren "lokale fenomenen". Begrijp me niet verkeerd - eigenlijk heb ik het meer voor "lokale fenomenen", dan voor internationale verschijnselen 
Dan kwam er '94/'95. Plotseling voelden we ons hier in België eindelijk een popmuziekwaardig land
Metal Molly, The Dildo Warheads en de totaal vergeten groepjes Tribe en Milk the Bishop, ... dat waren nog eens tijden
Waarom? Omdat we hier in België misschien de koningen van het absurdisme zijn (Alles is hier werkelijk absurd - van de reclameborden Jupiler op vergane cafés, over ons medialandschap tot ons politiek gedrag).
Wat ook kan - is dat wij de inspiratie bij jullie "gepikt" hebben. Onze muziektijdschriften kwamen uit jullie land, de muziekprogramma's kwamen uit jullie land (TopPop b.v.), ...
Wil ik maar zeggen: ik denk dat het residu Nederland in België stukken hoger is dan we hier willen bekennen

Misschien is het gewoon een tijdelijke kwestie, vroeger was het toch Nederland dat hét Benelux-muziekland was: Q65, Golden Earring, ...
Ik denk dat bij ons de kentering gekomen is met Front 242 - hoe ouder ik word, hoe meer en meer ik hun genialiteit (zwaar woord, maar toch ...) ga inzien: die electronic body music - hun performances (vaak enorm misbegrepen).
Wanneer ik aan Front 242 denk, flitsen mijn gedachten naar een item dat ik gisteren mocht aanschouwen in R.A.M. omtrent de beeldende kunstenaar Paul McCarthy. Die kerel wil een soort omgekeerd Disneyland te weeg brengen.
Hetzelfde was het geval bij Front 242: tijdens hun optredens werden de toeschouwers besproeid met traangas, ... "Ze" verweten de groep een fascistisch gedrag, maar "ze" wilden de grap niet snappen

Toen ik twaalf was, schaamde ik me diep voor de Belgische muziek (ik had toen nog geen "bewuste" weet van een Jacques Brel, The Kids, ...): het leek niet verder te gaan dan een Will Tura, een Soulsister (ik herinner me dat de pers hier wild werd: Soulsister haalt 42ste plaats op Amerikaanse hitlijsten!
) en ons Europees kassucces Vaya Con Dios.Er was wel een Noordkaap, Kris de Bruyne, Gorky (dan nog met de y
) - maar dat waren "lokale fenomenen". Begrijp me niet verkeerd - eigenlijk heb ik het meer voor "lokale fenomenen", dan voor internationale verschijnselen 
Dan kwam er '94/'95. Plotseling voelden we ons hier in België eindelijk een popmuziekwaardig land

Metal Molly, The Dildo Warheads en de totaal vergeten groepjes Tribe en Milk the Bishop, ... dat waren nog eens tijden

Waarom? Omdat we hier in België misschien de koningen van het absurdisme zijn (Alles is hier werkelijk absurd - van de reclameborden Jupiler op vergane cafés, over ons medialandschap tot ons politiek gedrag).
Wat ook kan - is dat wij de inspiratie bij jullie "gepikt" hebben. Onze muziektijdschriften kwamen uit jullie land, de muziekprogramma's kwamen uit jullie land (TopPop b.v.), ...
Wil ik maar zeggen: ik denk dat het residu Nederland in België stukken hoger is dan we hier willen bekennen

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:11 uur
Caesar saai?! Ik vind het een dijk van een band, zowel live als op hun albums. Ik ben zelfs geneigd van mening te zijn dat er momenteel meer leuks in Nederland zit dan in België. Zita Swoon, Millionaire, Admiral Freebee, het doet me allemaal buitengewoon weinig. En de goede bands van weleer (dEUS, Soulwax, DAAU, Moondog Jr., enz) zijn steeds minder interessant geworden. En waar is Flowers For Breakfast? Na twee geniale platen ermee gekapt, denk ik. Bestaat Mad Dog Loose nog? Kiss My Jazz?
Daartegenover is zo'n beetje elke release op het Nederlandse label LVR de moeite waard. Pak er één van hun compilatie-albums bij en je staat met een sloot aan vernieuwende Nederlandse bands in je handen (Merry Pierce, King Me, de geweldige huisvlijter Frostparade, Solbakken, Scram C. Baby, Audiotransparent, Club Diana, John Wayne Shot Me en zo kan ik nog wel even doorgaan). Neem nou bijvoorbeeld De Kift en Stuufbaard Bakkebaard, volkomen originele bands van grote klasse. Neem Zea, Persil, de geniale Meindert Talma, Cellophane, 35007, stuk voor stuk fantastisch.
Daartegenover is zo'n beetje elke release op het Nederlandse label LVR de moeite waard. Pak er één van hun compilatie-albums bij en je staat met een sloot aan vernieuwende Nederlandse bands in je handen (Merry Pierce, King Me, de geweldige huisvlijter Frostparade, Solbakken, Scram C. Baby, Audiotransparent, Club Diana, John Wayne Shot Me en zo kan ik nog wel even doorgaan). Neem nou bijvoorbeeld De Kift en Stuufbaard Bakkebaard, volkomen originele bands van grote klasse. Neem Zea, Persil, de geniale Meindert Talma, Cellophane, 35007, stuk voor stuk fantastisch.
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:24 uur
Jij werkt zeker voor LVR? 
Sorry, maar de meeste namen die je noemt ken ik niet.

Sorry, maar de meeste namen die je noemt ken ik niet.
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:35 uur
Misschien zouden we dan daar eens verandering in moeten brengen, in plaats van zeggen dat er weinig goede muziek uit Nederland komt.

Overigens komen niet alle namen die ik noemde bij LVR vandaan. We hebben nog wel een paar andere labels waar het stikt van de leuke bands, zoals Silent Minority, Transformed Dreams, Zabel, Muze, Sonny Weismuller en Sally Forth.
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:43 uur
Ik wil trouwens, mocht daar animo voor zijn, wel een lijstje met Essentiële Nederlandse Releases van de laatste jaren in elkaar gooien. 

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:54 uur
Misschien moet je eens uit leggen waarom die bands dan niet doorbreken als ze zo geweldig zijn. 

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 20:56 uur
Zavo schreef:
Misschien moet je eens uit leggen waarom die bands dan niet doorbreken als ze zo geweldig zijn.

the man is daar verantwoordelijk voor

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 21:12 uur
Omdat de massa er neit op zit te wachten natuurlijk. Maar de massa wachten al evenmin op geniale Belgische bands als Mad Dog Loose (daar moet ik echt nog eens een album van vinden).
Ben zeer benieuwd naar de Lijst van Yak.
Ben zeer benieuwd naar de Lijst van Yak.

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 21:37 uur
Oke, doe ik morgenavond wel. Nu nog even werken.
Reden waarom geen van bovengenoemde bands doorbreken is natuurlijk omdat ze door alle radiomakers (behalve 3FM na tienen) en magazines stelselmatig worden genegeerd. OOR heeft een piepklein rubriekje waar Nederlandse bands worden aangeprezen, en zo heel af en toe is er eens een twee pagina's tellend artikel over de Nederlandse underground. Waar dan in een paar alinea's twintig bands worden behandeld die het stuk net één citaatje krijgen in het blad. Of alleen maar snel genoemd worden en verder niks.
We mogen dan veel goede bands hebben, aan de Nederlandse promotie schort het nogal. Onze underground wil maar niet bovengronds komen, wat in België wel het geval was en waar bands door het hele land op handen werden gedragen. Zo weird als Flowers For Breakfast hoorde je ze zelden, maar iedereen kende ze en vond ze goed. Stonden volgens mij nog in de OOR ook. Hier in Nederland hebben we Can-Of-Be, al even kleurrijk. Timmeren al jaren aan de weg, nota bene net een nieuwe plaat uit, nérgens ook maar het lulligste artikeltje te bespeuren.
Naja, ik zeur.
Reden waarom geen van bovengenoemde bands doorbreken is natuurlijk omdat ze door alle radiomakers (behalve 3FM na tienen) en magazines stelselmatig worden genegeerd. OOR heeft een piepklein rubriekje waar Nederlandse bands worden aangeprezen, en zo heel af en toe is er eens een twee pagina's tellend artikel over de Nederlandse underground. Waar dan in een paar alinea's twintig bands worden behandeld die het stuk net één citaatje krijgen in het blad. Of alleen maar snel genoemd worden en verder niks.
We mogen dan veel goede bands hebben, aan de Nederlandse promotie schort het nogal. Onze underground wil maar niet bovengronds komen, wat in België wel het geval was en waar bands door het hele land op handen werden gedragen. Zo weird als Flowers For Breakfast hoorde je ze zelden, maar iedereen kende ze en vond ze goed. Stonden volgens mij nog in de OOR ook. Hier in Nederland hebben we Can-Of-Be, al even kleurrijk. Timmeren al jaren aan de weg, nota bene net een nieuwe plaat uit, nérgens ook maar het lulligste artikeltje te bespeuren.
Naja, ik zeur.
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 22:00 uur
[overdrijfmodus] Mijn favoriete Belgische band is en blijft Telex
[/overdrijfmodus]
[/overdrijfmodus]
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 22:10 uur
De laatste tijd gaat het ook best goed met de Nederlandse hiphop: Kubus, Opgezwolle, C-Mon al dan niet met Kypski enz. Ik denk, ik zeg het even
. Had nog niemand erover gehoord.
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 23:01 uur
De prins Extince blijft de meester. 
Toevallig genoeg zag ik trouwens zojuist op de mat de nieuwe LVR-releases liggen. Hun laatste compilatie-album Postcards ziet er echt schitterend uit. In een bruine envelop met zo'n priority mail sticker, en in de envelop zit een boekje met achterin de cd. Heel erg mooi.

Toevallig genoeg zag ik trouwens zojuist op de mat de nieuwe LVR-releases liggen. Hun laatste compilatie-album Postcards ziet er echt schitterend uit. In een bruine envelop met zo'n priority mail sticker, en in de envelop zit een boekje met achterin de cd. Heel erg mooi.
0
titan (crew)
geplaatst: 4 oktober 2004, 23:03 uur
Belgische bands krijgen ook meer aandacht op de Belgische radio dan Nederlandse bands aandacht krijgen op de Nederlandse radio. Het lijkt wel of de Belgen trotser zijn op hun eigen product (en gelijk hebben ze). In de afrekening van Studio Brussel staan altijd 10 tot 15 singles van Belgische bodem (op 30).
0
geplaatst: 4 oktober 2004, 23:27 uur
BoordAppel schreef:
De laatste tijd gaat het ook best goed met de Nederlandse hiphop: Kubus, Opgezwolle, C-Mon al dan niet met Kypski enz. Ik denk, ik zeg het even
. Had nog niemand erover gehoord.Jaaaaaaa, C-Mon & Kypski. Dat laatste album ziet iedereen dus over het hoofd: schande !!!
En de hiphop doet het inderdaad goed (daar valt genoemde band toch zeker niet onder ?), maar gezien het feit ik daar niet dol op ben heb ik dat over het hoofd gezien. Zo slecht is het dus toch niet gesteld met de Nederlandse muziek

0
geplaatst: 4 oktober 2004, 23:34 uur
(daar valt genoemde band toch zeker niet onder ?)
Nou ja, ze mengen erg veel genres en er komt toch zeker wel een beetje hiphop bij kijken. Maar het is idd geen pure hiphop. Het solo album van C-Mon gaat iets meer die kant op maar ook daar worden er verschillende stijlen uit de kast gehaald.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 08:48 uur
Yak, ik ben benieuwd naar je lijst, want ik ben nog lang niet overtuigd. Ik heb gister een aantal nummers gedownload van de site van LVR (legaal dus, voordat iemand begint...) en die bevestigen eerder mijn stelling. Alleen Frostparade kon mij wel bekoren (althans 2 van de 4 nummers), de rest deed me weinig tot niks, met Audiotransparent als dieptepunt. Maar ik denk dat onze smaken ook wel verschillen.
Het is misschien inderdaad zo dat Nederlandse bands minder aandacht krijgen dan Belgische bands in Belgie, maar toch zijn er kansen genoeg. Op Lowlands krijgen Nederlandse band bijvoorbeeld volop de kans en er staan regelmatig Nederlandse bands in voorprogramma's van internationale artiesten in de kleinere zalen.
Het is misschien inderdaad zo dat Nederlandse bands minder aandacht krijgen dan Belgische bands in Belgie, maar toch zijn er kansen genoeg. Op Lowlands krijgen Nederlandse band bijvoorbeeld volop de kans en er staan regelmatig Nederlandse bands in voorprogramma's van internationale artiesten in de kleinere zalen.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 12:41 uur
Speaking of het label Zabel. Mijn ex-huisgenoot Wouter zit bij We VS Death, een van de smaakmakers van Zabel. Vorige week Audiotransparant live gezien in het voorprogramma van Under Byen. Het viel me heel goed mee. Het is me wel opgevallen dat in Nl meer bandjes aan 'postrock' doen ofzo. Of is in Belgie de 'undergroundscene' niet zo groot?
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 15:22 uur
En als ik deze site mag geloven gaat het ook erg goed met de Nederlandse dansmuziek (The Third Movement). Ik weet niet of daar in Belgie een equivalent van is maar het lijkt me dus onzin dat Belgen beter zijn in muziek maken, misschien dus alleen wat rock muziek betreft.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 15:43 uur
Hm, als ik je stukje zo lees is er inderdaad sprake van een verschil in smaak.

0
geplaatst: 5 oktober 2004, 15:43 uur
BoordAppel schreef:
Ik weet niet of daar in Belgie een equivalent van is maar het lijkt me dus onzin dat Belgen beter zijn in muziek maken, misschien dus alleen wat rock muziek betreft.
Ik weet niet of daar in Belgie een equivalent van is maar het lijkt me dus onzin dat Belgen beter zijn in muziek maken, misschien dus alleen wat rock muziek betreft.
Als je m'n eerste post goed had gelezen, dan zou je ook weten dat het ik het over een specifiek genre had en niet over de muziek in het algemeen, jij begon over andere genres. In dance of hiphop kan Nederland best beter zijn, maar dat zal me eerlijk gezegd een zorg zijn.

0
geplaatst: 5 oktober 2004, 15:47 uur
Ja ik las het net pas dat je t alleen over rock had, misschien had je het topic een andere naam moeten geven. Maar goed, ik denk ik zeg t ff, zal me er verder wel buiten laten want rock interesseert me niet zo veel.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 16:41 uur
BoordAppel schreef:
En als ik deze site mag geloven gaat het ook erg goed met de Nederlandse dansmuziek (The Third Movement). Ik weet niet of daar in Belgie een equivalent van is maar het lijkt me dus onzin dat Belgen beter zijn in muziek maken, misschien dus alleen wat rock muziek betreft.
Toevallig is Third Movement erg populair op deze site, maar er zijn nog meer goede Nederlandse underground dance labels, zoals Delsin, Clone en Rush Hour.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 16:45 uur
Aha, ok daar had ik nog nooit van gehoord. Maar ik ben dan ook niet zo'n label mens.
0
geplaatst: 5 oktober 2004, 16:59 uur
dat kan ik maar al te zeer bevestigen. in Belgie noemen wij Nederlands bier piswater. Erger kan het niet

0
geplaatst: 5 oktober 2004, 18:33 uur
Zelfs alcoholvrij Belgisch bier is beter (volgens mij vader, die Tourtel drinkt).
* denotes required fields.