MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Belgische bands zijn beter

zoeken in:
luc011190 schreef:
Ik denk dat een band als dEUS het verschil maakt en dat daardoor de overwinning net naar België gaat.

Voor mij was het pleit al met Front 242 beslecht

Uit Nederland komt oha droeve droeve armoe.. maar kijk naar onze radiozenders en playlists daarop, en het is duidelijk dat goede muzieksmaak nu eenmaal niet hoog in het vaandel staat

(afbeelding)

Als het op de zenders niet gedraaid wordt, wil het zeggen dat het er niet is he... ik heb nog hoop...

(maar luister nu wel naar dEUS

Relax
Zavo schreef:
Het valt me op dat in het genre alternatieve/rock-/gitaar-muziek de Belgische bands het veel beter doen dan de Nederlandse. Er zijn er meer, ze zijn origineler en meestal live ook beter. Ik denk aan Novastar, Ghinzu, Millionaire, Zornik, Admiral Freebee. En daarnaast heb je nog een aantal bands die ik zelf minder vind, maar die ook erg gewaardeerd worden, zoals dEUS en Soulwax.
Wat stelt Nederland hier tegenover? Verder dan Bettie Serveert kom ik niet. Bands als Caesar en Benjamin B vind ik maar saai en onorigineel. Kopna Kopna heb ik laatse gezien, viel ook tegen.
De vraag is dus, waarom zijn de Belgen zoveel beter in dit genre?

Nee niets is beter dan Normaal en Jovink van het gitaar werk in Belgie

yoeridedeygere
zoals hier al iemand aanhaalde in dit topic heeft ieder dorp hier wel een festivalletje. Want als een band heel de tijd in verschillende festivallen worden ze ook als bekend beschouwd. daardoor wrs een grotere belgische muziek-scene

of sla ik nu de bal helemaal mis

Jongens, wij hebben *ahum* hadden toch Andre Hazes

Maar natuurlijk!
Maar het topic ging over bands. En Andre Hazes vind ik geen band. Anders had je beslist een punt

Andre Hazes & His Magic Band (sorry voor de Beefheart fans )

nou, ik denk dat nederlandse bandjes ook heel goed zijn. dit jaar in geleen op mama's pride speelde ook een belgische band genaamd de spikes. het was een bandje dat al wat langer bezig was maar ze waren wel grappig en goed.
maar het land maakt toch niks uit? zolang de muziek maar goed is kan het me niks schelen uit welk land het bandje komt

Nog twee Nederlandse bands, die nog niet genoemd zijn:
het Friese Pigmeat(Friese ADHD Folk) met leden die eerder in Kobus gaat naar Appelscha speelden en het Rotterdamse El Pino & the Volunteers(Alt. Country). Check hun websites
http://www.pigmeat.nl en http://www.elpinoandthevolunteers.com

Maar tippen aan Zita Swoon, dEUS en Absynthe Minded is vrijwel onmogelijk. Wat me wel opvalt is dat deze bands meer een eigen geluid hebben, meer durfen te experimenteren dan Nederlandse bands(enkelen uitgesloten).

Over dit topic stond ook een essay(God in Vlaanderen) in Joost Zwagermans A Perfect Day, iemand gelezen?

Bij The Van Jets - Electric Soldiers (2007):

kooks schreef:
de beste belgische rockers samen met a brand in België electric soldiers is zeer goed zeker de kreet van people c'mon
ik raad je aan om eens naar "balthazar myspace" te gaan dat is ook een heel leuk groepje die niet op de site staat

Millionaire, dEUS & Absynthe Minded mogen er ook wel zijn .

ja dat is waar

dEUS torent hoog boven de rest uit, maar deze kerels hebben het talent om de 2e grootste rockband in België achter dEUS te worden.

Om dan toch nog maar tot aan de enkels van Millionaire te reiken.

Daan_dc schreef:
dEUS torent hoog boven de rest uit, maar deze kerels hebben het talent om de 2e grootste rockband in België achter dEUS te worden.

als zornik nie als rock telt

ma daar zit wle wat in

Zornik is een schande voor heel België. Dit is muziek, Zornik is zowaar hier in het Herentalse al een scheldwoord

Tijd om dit topic weer even nieuw leven in te blazen Ik ben zelf opgegroeid in Nederlands Limburg, op een steenworp afstand van de Belgische grens. Toch ben ik in jeugd nauwelijks in aanraking gekomen met de Belgische muziekscene, daar waar ik wel lange tijd trouw de Nederlandse hitlijsten volgde. Dat veranderde pas toen ik een jaar of 18 was en ook echt actief ben gaan zoeken naar interessante (rock)bandjes van waar dan ook ter wereld.

Mijn muzikale ontdekkingsreis heeft mij veel moois gebracht en ik kan nu, weer bijna 20 jaar later, toch wel zeggen dat ik de Belgische scene al geruime tijd veel interessanter vind dan de Nederlandse. Dan heb ik het specifiek over bandjes, want wat singer/songwriters betreft lopen er zowel in Nederland als in België een aantal prima artiesten rond.

Dat verschil lijkt de laatste jaren alleen maar groter te worden, met de komst van indie- en alternatieve rockbands als Whispering Sons, Black Box Revelation, Amatorski, Douglas Firs en Balthazar. Als ik een lange rit in de auto maak, zet ik zo nu en dan graag Studio Brussel of de Belgische Radio 2 op, want daar hoor ik verrassend vaak leuke artiesten die ik op de mainstream stations in Nederland veel minder vaak hoor.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat komt en ik denk dat het is doordat er in België veel meer aandacht is voor talentvolle alternatieve bands, mede dankzij de Humo Rock Rally. En dan mogen rockbandjes tegenwoordig dan volgens velen platgetreden paden bewandelen: dat maakt het voor mij niet minder interessant. Ik kom namelijk nog geregeld iets nieuws tegen dat origineel, subtiel en authentiek klinkt en dat mij toch moeiteloos over de streep weet te trekken. Uiteraard zijn er in Nederland de laatste jaren ook bekende nieuwe rockbands gekomen zoals De Staat en Kensington, maar die spreken voor mij veel minder tot de verbeelding. Bij films ervaar ik overigens hetzelfde, maar goed… dat is een andere discussie.

Onweerwolf
Belpop > Nederpop

Vooral in de breedte.

Waarom er mensen opstaan om dit soort Calimero-topics te reanimeren blijft voor mij de vraag. Geen idee van de breedte van de "gemiddelde Belgband" of idem Nederband en hoe je dat dan meet. Geneigd om te denken dat nederhop meer impact heeft dan Belghop en Nedersmart dieper droeft (zeker voor de meeluisteraar) dan Belgtreur. En om de genoemde voorbeelden moet ik echt lachen: zo'n 21 jaar geleden volkomen overdonderd door een schijf die draaide in een platenzaak in Halifax (Canada): Hooverphonic (Blue Powder Milk), maar tegenwoordig is Hooverphonic zo middelmatig dat ik nog niet eens voor de kat zou draaien tijdens zijn maaltijd.

En ik vraag me werkelijk af, hoe het zou zijn als je de wereldlat erbij pakt: is er in België ooit een Venus opgerezen, heeft een Cuby & The Blizzards, The Golden Earring er het licht gezien. Afijn, voor mij blijft het typisch een kwestie van het gras is altijd groener bij de buren

ohmusica
Mjuman schreef:
Waarom er mensen opstaan om dit soort Calimero-topics te reanimeren blijft voor mij de vraag. Geen idee van de breedte van de "gemiddelde Belgband" of idem Nederband en hoe je dat dan meet. Geneigd om te denken dat nederhop meer impact heeft dan Belghop en Nedersmart dieper droeft (zeker voor de meeluisteraar) dan Belgtreur. En om de genoemde voorbeelden moet ik echt lachen: zo'n 21 jaar geleden volkomen overdonderd door een schijf die draaide in een platenzaak in Halifax (Canada): Hooverphonic (Blue Powder Milk), maar tegenwoordig is Hooverphonic zo middelmatig dat ik nog niet eens voor de kat zou draaien tijdens zijn maaltijd.

En ik vraag me werkelijk af, hoe het zou zijn als je de wereldlat erbij pakt: is er in België ooit een Venus opgerezen, heeft een Cuby & The Blizzards, The Golden Earring er het licht gezien. Afijn, voor mij blijft het typisch een kwestie van het gras is altijd groener bij de buren

Hollandse dooddoenerij over dat gras. In de Belgische friteskot vindt je het antwoord.

Jacques Brel... einde discussie.

Maar we hebben het over (rock) bandjes en dan is mijn mening (voor wat het waard is) dat de belgen een sterkere alternatieve scene hebben en de hollanders wat beter zijn in het commerciele werk.

Omdat ik mijn muziek geneugtes meer zoek in het 'alternatieve genre ' spreekt mij de belgische scene wat meer aan. Laatste jaren komt er vooral op het gebied van jazz/electronica/rock kruisbestuivingen prachtig spul uit belgenland.

Onweerwolf
Mjuman schreef:

En ik vraag me werkelijk af, hoe het zou zijn als je de wereldlat erbij pakt: is er in België ooit een Venus opgerezen

Toen Venus nummer 1 werd in Amerika had Belgie dat 7 jaar eerder al bewerkstelligd met Soeur Sourire.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Toen Venus nummer 1 werd in Amerika had Belgie dat 7 jaar eerder al bewerkstelligd met Soeur Sourire.

Dat Soeur Sourire ("Dominique, Dominique") een band had met God kan ik niet ontkennen, maar dat zij een "band" was, gaat mij te ver. Zou de verkoopcijfers van dat nummer wel eens naast die van Venus willen zien. Het gerucht wil dat Robbie van Leeuwen een zeer gefortuneerd man is, en die zuster … heeft inmiddels de kerk verlaten

Oja, ohmusica als je er toch genotsmiddelen bij gaat halen - kijk dan even naar The Bulldog: volop Belgen daar te vinden; regelmatig controleert de politie op het traject tussen Breda en Hazeldonk auto's met een F en B-kenteken; waarom zou dat dan zijn?

Overigens hebben we nu lokaal een gepimpt friteskot, opgezet door niemand minder dan Sergio Herman.
En Jacques Brel is ook geen band. Opvallend trouwens dat niemand van de Belgofielen TC Matic heeft genoemd.

Verder, het lijstje Belgische acts dat me fiks de keel uithangt is zeker zo lang als dat van NL acts en wordt aangevoerd door Milow; Vaya Con Dios bijv, man, man - d'r was een tijd dat je overal moest horen: Vaya Con Dios, Al Jarreau, Kylie Minogue, Weather Girls allemaal redenen om zo'n 'leuk' (80's inspired) feest te verlaten.

En muziek "op het gebied van jazz/electronica/rock kruisbestuivingen" hebben we in NL al meer dan een decennium: Monsieur Dubois, Floris, Zuco 103 (aan de ene kant) en UDS en Junkie XL (aan de andere kant) om er een paar te noemen.

Onweerwolf
Mjuman schreef:
(quote)

Dat Soeur Sourire ("Dominique, Dominique") een band had met God kan ik niet ontkennen, maar dat zij een "band" was, gaat mij te ver.

Sterk argument hoor.

Pietro schreef:
Tijd om dit topic weer even nieuw leven in te blazen Ik ben zelf opgegroeid in Nederlands Limburg, op een steenworp afstand van de Belgische grens. Toch ben ik in jeugd nauwelijks in aanraking gekomen met de Belgische muziekscene, daar waar ik wel lange tijd trouw de Nederlandse hitlijsten volgde. Dat veranderde pas toen ik een jaar of 18 was en ook echt actief ben gaan zoeken naar interessante (rock)bandjes van waar dan ook ter wereld.

Mijn muzikale ontdekkingsreis heeft mij veel moois gebracht en ik kan nu, weer bijna 20 jaar later, toch wel zeggen dat ik de Belgische scene al geruime tijd veel interessanter vind dan de Nederlandse. Dan heb ik het specifiek over bandjes, want wat singer/songwriters betreft lopen er zowel in Nederland als in België een aantal prima artiesten rond.

Dat verschil lijkt de laatste jaren alleen maar groter te worden, met de komst van indie- en alternatieve rockbands als Whispering Sons, Black Box Revelation, Amatorski, Douglas Firs en Balthazar. Als ik een lange rit in de auto maak, zet ik zo nu en dan graag Studio Brussel of de Belgische Radio 2 op, want daar hoor ik verrassend vaak leuke artiesten die ik op de mainstream stations in Nederland veel minder vaak hoor.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat komt en ik denk dat het is doordat er in België veel meer aandacht is voor talentvolle alternatieve bands, mede dankzij de Humo Rock Rally. En dan mogen rockbandjes tegenwoordig dan volgens velen platgetreden paden bewandelen: dat maakt het voor mij niet minder interessant. Ik kom namelijk nog geregeld iets nieuws tegen dat origineel, subtiel en authentiek klinkt en dat mij toch moeiteloos over de streep weet te trekken. Uiteraard zijn er in Nederland de laatste jaren ook bekende nieuwe rockbands gekomen zoals De Staat en Kensington, maar die spreken voor mij veel minder tot de verbeelding. Bij films ervaar ik overigens hetzelfde, maar goed… dat is een andere discussie.

Zoekt en gij zult vinden.

Mjuman schreef:

En muziek "op het gebied van jazz/electronica/rock kruisbestuivingen" hebben we in NL al meer dan een decennium: Monsieur Dubois, Floris, Zuco 103 (aan de ene kant) en UDS en Junkie XL (aan de andere kant) om er een paar te noemen.

Beweer ik anders dan? is dit een argument? op je teentjes getrapt?

MD en UDS zeker de moeite. Daar kan ik belgische voorbeelden tegenover zetten...

Maar ik heb wel wat beters te doen.

spoon schreef:
(quote)

Beweer ik anders dan? is dit een argument? op je teentjes getrapt?

MD en UDS zeker de moeite. Daar kan ik belgische voorbeelden tegenover zetten...

Maar ik heb wel wat beters te doen.

Ik ook - vond dit eigenlijk een non-discussie, zoals we op MuMe wel vaker zien

we zijn het eens

Michiel Cohen schreef:
(quote)

Zoekt en gij zult vinden.
(embed)
(embed)

Er zijn inderdaad talentvolle Nederlandse rockbands, misschien wel net zo veel als in België. Het verschil is echter dat je hier als beginnende rockband nauwelijks voet aan de grond krijgt, want de mainstream radiostations storten zich liever op het zoveelste plastic popzangeresje of goedkoop klinkende, gerecyclede dance-covers. En als er dan eens een rockband is die doorbreekt zoals Kensington, dan komt dat voor een groot deel door de gepolijste, radiovriendelijke sound. Het zegt ook wel wat dat een prima album als A Wolf at the Door van A Balladeer nauwelijks wordt opgepakt, terwijl alles wat Kensington uitbrengt gretig aftrek vindt (daar speelt de media een belangrijke rol in).

Mjuman schreef:
(quote)

Dat Soeur Sourire ("Dominique, Dominique") een band had met God kan ik niet ontkennen, maar dat zij een "band" was, gaat mij te ver. Zou de verkoopcijfers van dat nummer wel eens naast die van Venus willen zien. Het gerucht wil dat Robbie van Leeuwen een zeer gefortuneerd man is, en die zuster … heeft inmiddels de kerk verlaten

Oja, ohmusica als je er toch genotsmiddelen bij gaat halen - kijk dan even naar The Bulldog: volop Belgen daar te vinden; regelmatig controleert de politie op het traject tussen Breda en Hazeldonk auto's met een F en B-kenteken; waarom zou dat dan zijn?

Overigens hebben we nu lokaal een gepimpt friteskot, opgezet door niemand minder dan Sergio Herman.
En Jacques Brel is ook geen band. Opvallend trouwens dat niemand van de Belgofielen TC Matic heeft genoemd.

Verder, het lijstje Belgische acts dat me fiks de keel uithangt is zeker zo lang als dat van NL acts en wordt aangevoerd door Milow; Vaya Con Dios bijv, man, man - d'r was een tijd dat je overal moest horen: Vaya Con Dios, Al Jarreau, Kylie Minogue, Weather Girls allemaal redenen om zo'n 'leuk' (80's inspired) feest te verlaten.

Ik had het in mijn stukje specifiek over de bands die ik zelf in mijn muzikale ontdekkingsreis heb leren kennen, dus met andere woorden bands vanaf eind jaren ‘90. Met alle respect voor overigens prima bands als Golden Earring en Shocking Blue: hun internationale roem is van langer geleden. En als we dan toch op dit punt doorgaan: de band Wallace Collection behaalde rond diezelfde tijd dat Radar Love en Venus grote hits waren, in twintig landen een nummer 1-positie met Daydream. Echter, tot ver in de jaren ‘90 vond ik Nederland zeker niet onderdoen voor België.

Dat ik een voorkeur heb voor Belgische bands van tegenwoordig, komt puur voort uit mijn eigen luisterervaringen. Daarnaast speelt ook mee dat de mainstream media daar veel meer kansen geven aan talentvolle rockbands (denk aan een initiatief als de Humo Rock Rally). Dat inspireert blijkbaar, want die bands vind ik vaak subtieler en inventiever klinken.

Zuco 103 vind ik trouwens niet om aan te horen, maar Milow is nog een stapje erger Met Hooverphonic heb ik overigens ook niet zo veel.

ohmusica
Ik vind de concrete voorbeelden die hier worden genoemd wat minder spannend. Lelijke/goede muziek heb je overal, maar de verschillen in cultuur zijn des te boeiender. Zowel voor de Belg als de Hollander, want kijk in de ogen van de de ander en je ziet wie jezelf bent. Ik heb dat ook met radio, luister eens naar beiden radio eenen en je proeft een wereld van verschil.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.