MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Belgische bands zijn beter

zoeken in:
Sietse
Om iets dat weggevaagd en vergeten is weer eens op te halen.

Belgische band die het internationaal in het alternatieve wereldje erg goed doer: At the close of every day.

Tevens zijn er best wel goede Nederlandse Bands, maar je hoort ze niet vanwege de slechte radio aandacht...totaal 0 aan airplay...ff wat namen dan: Solbakken, The Ex, Soda P, Zoppo, Zea. En er zijn er nog wel meer...maar totaal geen aandacht voor...zelfs niet voor een band als The Ex, wat toch een zeer grote is, waar bands als Sonic Youth graag mee samen werken.

Raar toch

At the close of everyday komt nu toevallig wel uit Nederland. Fijne band trouwens. En was Zea niet gesplit?

Yak
Zea bestond ten tijde van 'Kowtow to an idiot' uit vijf man, maar ze bestaan nog steeds als duo. En zelfs dan maken ze nog verdomd mooie platen.

Oh ja, ik wist dat er iets gebeurd was.

Yak
En zelfs nog tamelijk ironisch ook (onderste bericht).

Coparck mag ook niet onvermeld blijven in dit topic. Al worden ze vaak 'Belgisch' goed genoemd.

Sietse
Wordt at the close of every day dan uitgebracht in België...Ik ben heel verbaasd dat het Nederlands is.

Gewoon een goede Nederlandse band die het goed doet op de podia, althans voor Nederlandse begrippen

(voel me nu echt zo stom)

"At the close of every day" was anders wel een goeie cd van het Gentse "Arid". Misschien dat daar verwarring mee is?

Belgen hebben minder Hip hop groepen , maar zitten wel vaak achter de knoppen bij vele internationale releases , ik denk aan declaime , mf doom , necro , quasimoto enz ....

En sinds kort hebben we natuurlijk Grazzhoppa's bigband

qua dance vond ik the body gave you everything van magnus een wereldplaat !

Voor de rest : go millionaire , hooverphonic , dEUS , zita swoon , triggerfinger , novastar , mauro & the grooms , daan , vive la fete!!! , ozark henry , minus 45 degreez , arid , enz ...

knowledge schreef:

Belgen hebben minder Hip hop groepen , maar zitten wel vaak achter de knoppen bij vele internationale releases , ik denk aan declaime , mf doom

huh? vertel?

brick 9000 ( gents hiphop label ) heeft met de produktie van o.a. grazzhoppa en uuuinkxx veel nummers gemaakt voor blade , e-life , declaime , quasimoto , en andere , grazz heeft dan ook voor zijn eigen plaat samengewerkt met mfdoom , necro , tony vegas en nog enkele ... check out shady sirens ... kreeg 4 sterren in hiphop connection een jaar of 5 geleden .

Je hebt ook nog schitterende turntablisten zoals Lamont die met hun college breaks lp's ook veel erkenning genieten in de internationale dj scene ...

Absynthe Minded heeft haar tweede cd uit. En iemand al iets gehoord van Waldorf? ook een nieuw Gents groepke..

Er worden toch wat Nederlandse bands vergeten die het erg goed doen:

Racoon
Daryll Ann
Voicst
The Sheer
The Spirit That Guides Us
This Beautiful Mess
GEM
Solo

En dan heb ik er nog een aantal buiten beschouwing gelaten...

The Gathering is toch wel een hele goede nederlandse band dacht ik zo

Laatst het Nederlandse Coparck gezien op het Neude bij festival aan de werf. Klonk niet slecht..

Maar Coparck klinkt wel een beetje Belgisch, vind ik.

Bloompje, je moet echt de Coparck-albums eens beluisteren, ik denk dat je het wel mooi zult vinden! Zeker de eerste is een juweeltje...

Ik weet het! Ik ga mijn best doen om daar zo snel mogelijk werk van te maken

Tja, er komt al geruime tijd veel moois uit Vlaanderen en Wallonië!

Er was de pop, wave, ska, en vooral: Electronic Body Music!!!!

The Bet, The Machines, The Kids, The Scabs, The Boy Wonders, Machiavel, The Misters (met Kloot per W), The Employees (met Kloot per W), Schmutz, Der Polizei, The Mudgang, The Romans, , TC-MATIC, La Muerte, The Paranoiacs, Jason Rawhead, Channel Zero, ... X Creta, Dirty Scums, Belgian Asociality, The Excessives, Dildo Warheads, ...

Arbeid Adelt, Aroma Di Amore, La Cosa Nostra, Mensen Blaffen, Lavi Ebbel (heb je hem "la vie est belle"), Allez Allez, Front 242, Neon Judgement, Jo Lemaire + FLouze, Signal Aout 42, Telex, Dole, à; Grumh, Siglo XX, Sigmund Und Sein Freund, The Klinik, 2Belgen, Men 2nd, Nacht Und Nebel, Vomito Negro, Luk Van Akcer, Rudolf Hecke, Mussolini Headkick, ...

en ook...

Won Ton Ton, Elisa Waut, Dirk Blanchart, Catalog Of Cool, Luna Twist, Kuruki, De Kreuners..

En recenter...

Evil Superstars, Noordkaap, Monza, De Mens, Mauro & The Grooms, Betty Goes Green, Gorky, Gorki, Fence, Reiziger, Confuse The Cat, Hooverphonic, dEUS, Mintzkov Luna, Millionaire, Das Pop, Laïs, Urban Trad, Zornik, Sioen, Zita Swoon, Thou, A Group, Daan, DAAU, Troissoeur, ....

En ik vergeet er nog een héél pak

Als ik dit zo lees komt er niet alleen heel veel mooie muziek uit België, maar ook heel veel mooie muziek Belgie niet uit

Casartelli (moderator)
Fianosther schreef:
The Gathering is toch wel een hele goede nederlandse band dacht ik zo

Zie dit topic pas voor het eerst en het duurt tot pagina 2 eer The Gathering genoemd wordt... maakt voor mij in elk geval een hoop goed! (Puur getalsmatig tel ik ook meer goede belgische bandjes...)

Ofwel ben ik te stom om erover te lezen maar ik geloof dat Magnus uit België nog niet genoemd is, het projectje van Tom Barman met CJ Bolland. Dat is een soort van zo-nu-en-dan-band van erg hoge kwaliteit.
Anno vroeger vond ik Nederlandse bands beter omdat eenvoudigweg Nederland het toch altijd beter deed. Van een kritische geest kon je mij toen niet beschuldigen. Nu, zoveel ouder en zoveel wijzer, vallen me alleen enkele goede Belgische bands op. De Hollanders smaken toch opvallend minder naar meer.
Ik wil er wel bij vermelden dat dit slechts een momentopname is, volgend jaar pieken de Hollanders weer boven de Belgen. Verder is het ook zo dat de Belgen via de media steeds minder met de Nederlandse cultuur in contact komen en dus waarschijnlijk gewoon geen weet hebben van talloze goede projecten. Logischerwijze zouden er in Nederland meer goede bands moeten zijn omdat er daar zo'n 7 miljoen man meer rondwandelt.

george clinton schreef:
Ofwel ben ik te stom om erover te lezen maar ik geloof dat Magnus uit België nog niet genoemd is, het projectje van Tom Barman met CJ Bolland.

kijk eens wat meer vanboven , meer dan leuke lp inderdaad , jammer genoeg zal er meer dan waarschijnlijk geen vervolg van komen ...

Omdat het hier gaat over alternatieve rock-/gitaarmuziek, heb ik elders op het forum discussietje gestart bij een topic over Nederlandstalige muziek: http://www.musicmeter.nl/forum/13/518/

lebowski schreef:
Als ik dit zo lees komt er niet alleen heel veel mooie muziek uit België, maar ook heel veel mooie muziek Belgie niet uit

Hahahaha. Daar heb je zeker gelijk in! Geldt ook voor het omgekeerde zeker? Ik ga dood als Kane in Belgie even groot wordt als dEUS .

dutch2
Snob

Kane? Nee dankjewel. Heb nooit begrepen wat men dààr in zag.

c-moon schreef:
Kane? Nee dankjewel. Heb nooit begrepen wat men dààr in zag.

'So Glad You Made It' is anders een steengoed nummer. Kane, Golden Earring en Anouk allemaal uit Den Haag en dat is goed.

groeten uit Den Haag,
dynamo d

Dynamo: Golden Earring vind ik wel goed hoor!!!

Goede Nederlandse Bands volgens deze Vlaming:

uiteraard: Golden Earring!
Focus
NITS !!!!
Kiem
Doe Maar
I'Ve Got the Bullets
Gruppo Sportivo
Golden Earring
Betty Serveert
The Ex
Plackband
Ricocher
The Gathering
Imperium
Sun Caged
Ayreon
Knight Area
Kayak

En Nederlandse singer/songwriters/Kleinkunstenaars:
- Boudewijn de Groot
- Bram Vermeulen (vaak miskend in eigenland,op handen gedtragen in Vlaanderen)
- Marcel de Groot
- Ramses Shaffy
- Liesbeth List
- Herman Van Veen
- Armand
- ...

enzoverder

Is het Belgische De Portables al genoemd? Dat vind ik eigenlijk de beste Belgische band op dit moment. En ik ben ook wel benieuwd naar Galatasaray.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:01 uur

geplaatst: vandaag om 10:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.