MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Belgische bands zijn beter

zoeken in:
herman schreef:
Is het Belgische De Portables al genoemd?

En die komen volgens mij ook uit Gent. Jongens, jongens wat komt er toch creatief volk uit mijn stadje. Zit vast iets in dat water daar...

Er zijn inderdaad heel wat goede Belgische bands. Maar ik wil toch nog wat Nederlandse bands opsommen die volgens mij ook top zijn en die nog niet genoemd zijn:
LPG (!!)
Suicidal Birds
ZZZ (okay, geen gitaarband. wel goed!)
The Heights

Verder heb ik het zelf ook nogal op Caesar. Ik zie uit naar hun pas geplande tour:).

Een tijd geleden heb ik een balletje opgegooid in een topic op het 3voor12-forum. Daaruit mondde een vergelijkbare discussie als hier. Erg leuk om eens te lezen:

http://vpro.react.nl/3voor12/forum/list_messages/2547

The Kids!

De enige Belgische groep die ik goed vind is Hooverphonic. Ah en Xink natuurlijk, hoe kon ie die vergeten

Of de Belgen betere muziek maken dan de Nederlanders weet ik niet maar ik weet wel dat de festivals daar een stuk gezelliger zijn dan hier. Ook programmatisch gezien.

dollie
Er zijn een hoop goede belische bands, maaar om daar nu Xink tussen te gaan vernoemen? Dan kan je ook K3 gaan vernoemen hé. Geef mij maar dEUS, Daan, Hooverphonic, Ozark Henry, Novastar, ... noem maar op.

Dielie schreef:
The Kids!

Daar zeg je wat!

Er zijn heel wat belgische bands, in de hardcore scene alleen al, en de punk scene,...

Funeral dress, sunpower, The Dirty Scums,... nuja, de meeste zijn dan ook minder bekend...(dus ga ik ze niet allemaal gaan opsomen)

... Belgian Ascoiality !!! uit .... Mechelen, mijn hometown

VdB
1. dEUS - No More Loud Music (2001)
2. Jacques Brel - De 24 Grootste Successen (1988)
3. dEUS - The Ideal Crash (1999)
4. Absynthe Minded - New Day (2005)
5. Arsenal - Outsides (2005)
6. Tom Barman & Guy van Nueten - Live (2003)
7. Soulwax - Nite Versions (2005)
8. Gorki - Eindelijk Vakantie (2000)
9. Ozark Henry - The Sailor Not the Sea (2004)
10. dEUS - In a Bar Under the Sea (1996)
11. Absynthe Minded - Acquired Taste (2004)
12. dEUS - Worst Case Scenario (1994)
13. dEUS - Pocket Revolution (2005)
14. Zita Swoon - A Song About a Girls (2004)
15. Hooverphonic - No More Sweet Music (2005)
16. 't Hof van Commerce - Ezoa en Niet Anders (2005)
17. Soulwax - Much Against Everyone's Advice (1998)
18. Sioen - See You Naked (2003)
19. Millionaire - Paradisiac (2005)
20. Daan - Victory (2004)
21. Admiral Freebee - Admiral Freebee (2003)
22. Gorki - Het Beste van Gorki (1998)
23. Novastar - Another Lonely Soul (2004)
24. Evil Superstars - Boogie-Children-R-Us (1998)
25. Flip Kowlier - In de Fik (2004)

VS

1. Daryll-Ann - Weeps (1996)
2. Ayreon - The Human Equation (2004)
3. Pete Philly & Perquisite - Mindstate (2005)
4. Sesamstraat - Kerstfeest met Bert & Ernie (1987)
5. Frank Boeijen Groep - Hier Komt de Storm (1990)
6. Lucid Reflections - Surfsteamer (2006)
7. Opgezwolle - Vloeistof (2003)
8. Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001)
9. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
10. Johan - Thx Jhn (2006)
11. Ayreon - Into the Electric Castle (1998)
12. Nits - Urk (1989)
13. Boudewijn De Groot - Voor de Overlevenden (1966)
14. Johan - Pergola (2001)
15. Coparck - Few Chances Come Once in a Lifetime (2005)
16. The Gathering - Sleepy Buildings - a Semi Acoustic Evening (2004)
17. Opgeduveld - Opgeduveld (2005)
18. Golden Earring - Moontan (1973)
19. Kubus & Sticks - Microphone Colossus (2004)
20. Voicst - 11-11 (2004)
21. Spinvis - Spinvis (2002)
22. Jawat! - Ut Zwarte Aap (2005)
23. Solo - Songs 'N Sounds (2004)
24. Bettie Serveert - Palomine (1992)
25. The Gathering - Souvenirs (2003)

Geef mij maar de Belgische top25 hier op Musicmeter.

Toine Rorije
Mwah, alleen al die nummer 1 van Nederland is beter dan alle albums in het Belgische lijstje. Maar ja, die lijstjes zeggen verder precies niets.

VdB
lijstjes zeggen niets? sesamstraat op 4 zegt wel iets, niet??

Toine Rorije
Nee, dat zegt niets over Nederlandse muziek, meer over het aantal sesamstraatfans op deze site.

VdB
och de nederlandse muziek algemeen is op zich nog niet zo slecht, alleen op rock-gebied hinken jullie een pak achter.

VdB
oh ja en over Tiësto en consoorten zwijg ik maar,
die plukken de vruchten van een genre dat hier en in de UK al 10 jaar passé was en nu dankzij de populariteit van zo'n Tiësto terug komt.

Ik denk eigenlijk niet dat er heel veel verschil is. Hoewel Nederlandse groepen veel internationaler gericht zijn (en slagen) De beste dansmuziek (danse, trance bdoel ik dan) wordt wél door belgië gemaakt vind ik. Nederland is dan waarschijnlijk beter in rock ofzo. bijvoorbeeld within temptation.

én ik vind de nederlandstalige muziek afschuwelijk

Lennonlover schreef:
Nederland is dan waarschijnlijk beter in rock ofzo. bijvoorbeeld within temptation.

Ja, Within Tempation . Jij en hedendaagse muziek, dat komt nooit meer goed denk ik...

Lennonlover schreef:
én ik vind de nederlandstalige muziek afschuwelijk

Volgens mij bedoel je hier Schlager-muziek, niet veralgemenen!

VdB
Within Temptation als voorbeeld aanhalen dat Nederland beter is in rock???????!!!!

Voor het songfestival misschien.

Ik vind het vooral raar om te zien dat de muziekale smaak van veel Belgen en Nederlanders niet zoveel verschillend is, maar dat de scene van goede groepen veel groter is in Vlaanderen. Elk stadje (soms zelfs dorpje) heeft hier ook zijn festival waar deze Belgische groepen ook alle kansen krijgen. Hoe zit dat in Nederland? Krijgen jullie wat fatsoenlijks voorgeschoteld op de kleinere festivalletjes??

VdB schreef:
Geef mij maar de Belgische top25 hier op Musicmeter.

Als je dEUS even wegdenkt uit het lijstje hou je maar een erg middelmatige lijst over vind ik. Maar over die Nederlandse lijst ben ik ook zeker niet te spreken, op een paar namen (Voicst, Spinvis) na.

andré schreef:
Als je dEUS even wegdenkt uit het lijstje hou je maar een erg middelmatige lijst over vind ik.

Jacques Brel, Soulwax, Millionaire en Hooverphonic zijn toch best wel ok.

Nederland heeft Voicst, Spinvis, Coparck en Belgie dEUS en Soulwax. Daarmee wint dEUS het dan toch wel voor mij.

Toevallig heb ik vandaag een tijdje naar 3Fm geluisterd en als je dan ziet wat voor NLse bands daar geplugd worden. Het ergste is nog wel Racoon, met hun slappe aftreksel van REM-deuntjes...

oo!! usual suspects (B) v.s. iedereen zóôò jotje!! (NL)

Toon1 schreef:
Ja, Within Tempation . Jij en hedendaagse muziek, dat komt nooit meer goed denk ik...
(...)
volgens mij bedoel je hier Schlager-muziek, niet veralgemenen!

Dat komt inderdaad nooit meer goed

Nee, ik veralgemeen niet. ik vind gewoon nederlands een afschuwelijke taal. En een nederlands nummer, de klank ervan vind ik gewoon niet zo goed. En die nederlandse taal daarbij, die lelijke klanken: brrrrr. Ik krijg daar rillingen van.

Maar snel verhuizen dan.

Die top 25 van Nederland vind ik trouwens een stuk beter dan die van België. Ook meer Nederlandstalige dingen daarin als ik me niet vergis.

ja dat kan kloppen.

Mijn favoriete Belgische bands:

De Bossen
Vandal X
Perverted
Sodatune
Lipstick Painters
Donkey Diesel
Goo Darling
Suspicious
Hara'Kiri
dEUS
Flowers For Breakfast
Fence
Love Substitutes
Millionaire
Lords Of Acid
Gore Slut
Think Of One
Kiss My Jazz
Sin Alley
The Seatsniffers
The O'Hara's
Mascotte
.......

Ik denk dat een band als dEUS het verschil maakt en dat daardoor de overwinning net naar België gaat. Dan heb je in België nog Gabriel Rios, Hooverphonic, Zita Swoon en Novastar, waar Nederland weer (vooral) Johan, Gem, Daryll-An en Voicst tegenover zet. In Engelstalig pop/rock gedeelte wint België dan wel voor mij. Ook in de elektronische muziek zijn Soulwax, Vive La Fete en Lords of Acid van een hoger niveau dan Junkie XL, Kraak & Smaak en Machinefabriek. In de vaderlandse taal (België=Nederland, Frans en Nederland=Nederlands ) wint België waarschijnlijk ook door de legendarische Jacques Brel. Hoewel ik liever Spinvis luister, denk ik dat dit genre toch naar België gaat.
Er is één genre waar Nederland floreert en duidelijk boven onze zuiderburen uitkomt.Dit is voor een groot deel te danken aan onzer TopNotch. Hier kan 't Hof van Commerce absoluut niet op tegen Opgezwolle, Extince, Kubus, Jawat en Pete Philly and Perquisite.

Bij mij is het dan: 3-1 voor België

En als we kijken naar het levenslied, dan wint Belgie ook. Niemand wint namelijk van Eddy 'The Voice Of Europe' Wally.

Is het niet een beetje tijdgebonden? Een beetje als bij sport (tennis, voetbal)? Het ene decennium doet de een het beter dan de ander. België en NL hebben allebei niet de potentie als bijv. de VS en het VK wegens het wat kleinere volume van de industrie...

Ik vind wel dat België het de laatste jaren een stuk beter doet dan Nederland met dEUS, An Pierlé, etc.

Het lijkt wel of we in NL te snel naar het buitenland kijken en het binnenlands product, en dan met name het iets artistiekere werk, niet genoeg kans geven om een iets breder publiek te bereiken...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.