MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mislukte covers

zoeken in:
Poek schreef:
(quote)

Je slaat vooral de discussie dood als je je eigen betekenis geeft aan het woord mislukt, in plaats van die van het woordenboek.

Nogmaals: als jij vindt dat ik het niet mislukt mag noemen omdat veel anderen het mooi vinden, dan geldt dat voor bijna alles wat je op Youtube aan covers zal vinden.

Alsof er nooit een mening besloten zit in het woord aanfluiting.

Oekie, noekie, joekie, wat een debat over 'covers' en wat een fleutelpraat dat quantiteit in verkoop (ook wel geduid als "succes") zou impliceren dat het om qualiteit gaat - het aloude lemmingen-argument: 100.000 lemmings can't be wrong . Hoogstens een kwaliteit die veel mensen aanspreekt; zou betekenen dat het schilderij van het zigeunerjongetje met traan - zeer frequent afgebeeld en gewaardeerd - een meesterwerk is.

Kom, even wat cover-voorbeelden - eerst het origineel":

het origineel: Stan Getz/Astrud + Joao Gilberto - Corcovado

cover1: Miles Davis - Quiet Nights

cover2: Andy Caldwell/Gina Rene - Quiet Nights (Hedkandi)

Zeg het maar - cover 2 vind ik echt wel twijfelachtig met die obligate zang en die snip-snap beat. Hedkandi was wel een heel populaire serie

Stiekem vind ik dit <-- toch best een geslaagde cover.
Niet dat ik Astrud vergelijk met..

En over de andere vorm van covers; zowel de originele bossa nova (winnaar) als Miles' versie vind ik mooi.
Vooral omdat Miles het zich eigen maakt. Al zijn er andere ballads (bijvoorbeeld op de Ascenseur pour L'Échafaud score) die me veel meer doen.
Bij cover 2 ben ik gestopt toen die fietspomp er bij kwam.

Nog een kandidaat van deze veel gecoverde klassieker:
Everything but the girl - Corcovado
Ook gewaagd.

Mjuman schreef:
Oekie, noekie, joekie, wat een debat over 'covers' en wat een fleutelpraat dat quantiteit in verkoop (ook wel geduid als "succes") zou impliceren dat het om qualiteit gaat - het aloude lemmingen-argument: 100.000 lemmings can't be wrong . Hoogstens een kwaliteit die veel mensen aanspreekt; zou betekenen dat het schilderij van het zigeunerjongetje met traan - zeer frequent afgebeeld en gewaardeerd - een meesterwerk is.

Een typisch voorbeeld van een stropopredenering.

Poek schreef:
(quote)

Een typisch voorbeeld van een stropopredenering.

Especially for you: Dennie Christian & De Marsipulami

Minneapolis schreef:
Stiekem vind ik dit <-- toch best een geslaagde cover.
Niet dat ik Astrud vergelijk met..

En over de andere vorm van covers; zowel de originele bossa nova (winnaar) als Miles' versie vind ik mooi.
Vooral omdat Miles het zich eigen maakt. Al zijn er andere ballads (bijvoorbeeld op de Ascenseur pour L'Échafaud score) die me veel meer doen.
Bij cover 2 ben ik gestopt toen die fietspomp er bij kwam.

Nog een kandidaat van deze veel gecoverde klassieker:
Everything but the girl - Corcovado
Ook gewaagd.

Ik zal je de Amy Winehouse cover van The Girl from Ipanema maar niet aandoen

Alsof je uitgelegd moet krijgen dat taal als communicatiemiddel in zekere zin fluïde is (in ideolecten - I'm bad en sociolecten een heel andere betekenis kan krijgen) en dat het woordenboek regelmatig 'achterloopt'. Ooit gemerkt dat het woord "muts" mede dankzij Paul de Leeuw een heel andere betekenis kreeg; of het pseudo-jeugdige "vet koel" of het regionaal getinte "keigaaf". Gelukkig heb je meer verstand van schaken - moest weer denken aan deze reclame Victoria Vesta

Zinloze discussies - yay!

ZAP! schreef:
Zinloze discussies - yay!

Zie Vraag van de dag #3 - MusicMeter.nl - QED!

Ik kom via jouw link bij dit bericht uit:

Bij Overig > Algemeen > Vraag van de dag #2:

Musicmeter-darlings Black Country, New Road zijn naar verluidt op hun bandnaam gekomen door op Wikipedia de optie 'random article' aan te klikken: de pagina over de New Road in Black Country, Engeland verscheen als eerste en dat was hem. Als jij volgens dezelfde methode je artiestennaam zou kiezen, wat zou deze dan worden? (random article/willekeurig artikel vind je in het menu links)

- ArthurDZ: It's A Rainy Day (dus vernoemd naar het nummer van Ice MC uit 1994)

Heb je echt weer uitstekend gedaan, als het je bedoeling was de zinloosheid voort te zetten!

ZAP!: ik wil de discussie niet onnodig verlengen (sterker nog: dankzij Mjuman was er inmiddels al weer een nieuw leuk cover bericht dat becommentarieerd kan worden), maar de vraag wanneer ik iets wel of niet een mislukte cover mag noemen (of daar een mening obv smaak achter mag zitten) is best relevant in dit topic.

Maar leuker is het om met meer covers te komen, dus daar zal ik op terugkomen.
Het is trouwens jammer dat de topic titel al een stelling inneemt.

ZAP! schreef:
(quote)
Ik kom via jouw link bij dit bericht uit:

Bij Overig > Algemeen > Vraag van de dag #2:

Musicmeter-darlings Black Country, New Road zijn naar verluidt op hun bandnaam gekomen door op Wikipedia de optie 'random article' aan te klikken: de pagina over de New Road in Black Country, Engeland verscheen als eerste en dat was hem. Als jij volgens dezelfde methode je artiestennaam zou kiezen, wat zou deze dan worden? (random article/willekeurig artikel vind je in het menu links)

- ArthurDZ: It's A Rainy Day (dus vernoemd naar het nummer van Ice MC uit 1994)

Heb je echt weer uitstekend gedaan, als het je bedoeling was de zinloosheid voort te zetten!

Geen idee wat je doet, als ik die *perm-link* aanklik, kom ik op het vraag van de dag topic, bij de post van Itchy, afgelopen vrijdag 22:01; ook de link ingebed in jouw post brengt me daar - misschien eens met je rechterhand klikken (en eerst de klikspaan-optie deactiveren)

Yay!, zei ik toch? Ga lekker verder, jongens. Of 'heren' - wat jullie ook prefereren.

Mssr Renard
Mjuman schreef:
(quote)

Geen idee wat je doet, als ik die *perm-link* aanklik, kom ik op het vraag van de dag topic, bij de post van Itchy, afgelopen vrijdag 22:01; ook de link ingebed in jouw post brengt me daar - misschien eens met je rechterhand klikken (en eerst de klikspaan-optie deactiveren)

ZAP! heeft simpelweg andere instellingen. De ene user wil berichten 'nieuwste boven', anderen willen 'oudste boven'. Zodoende werkt deeplinken niet. Foutje van de site, al sedert 2008. Wilde er nooit iets over zeggen, maar nu er twee kijven hierover wilde ik er mijn licht op schijnen.

Weet iemand nog een mislukte cover?

De band gaat nog wel, maar ze moeten wel een andere zanger zoeken, want dat gaat niet helemaal goed.

Deze zanger wellicht:

Opvallende keuze wel van Miley Cyrus. Ik ken haar live werk niet, maar het lijkt me niet helemaal aan te sluiten bij haar publiek?
Die zanger werkte op mijn lachspieren. Bedankt daarvoor.

Mssr Renard
Minneapolis schreef:
Opvallende keuze wel van Miley Cyrus. Ik ken haar live werk niet, maar het lijkt me niet helemaal aan te sluiten bij haar publiek?
Die zanger werkte op mijn lachspieren. Bedankt daarvoor.

Ik hoor 5 mannen die 5 verschillende liedjes doen.

Zeker opvallende keuze van Miley, maarcde song draait (voor kenners) vooral om de eindsolo. Zonder dat is de cover wat onaf. Maar goed, ze deden het niet al te slecht. Ik las dat ze vaker classic rockers in haar set gooit. Wellicht weten Cyrusfans daar meer van af.

Door die band (zijn ze ergens te boeken? ) durf ik toe te geven dat ik de volgende cover in een ver verleden, als 10-er die toen erg van de New Jack Swing was, best leuk vond:

Ja, lach maar. Maar Al kan tenminste wel zingen

Mssr Renard
Doet me denken aan deze cover. In feite niet mislukt, maar ook niet een versie die ik leuk vind (ik pas op mijn woorden):

Conclusie: coveren is van alle tijden. Ik hoop voor ze dat na aftrek van royalties er nog wat geld mee verdiend is en dat de originele artiest nog wat verdiende aan de royalties.

Ik meen dat de inkomsten van Ice Ice Baby allemaal naar Brian May gingen

Ben een liefhebber van (minstens een deel van) het werk van George Michael, maar ben benieuwd of iemand hier een voldoende voor wil geven:

Volgens deze joetjoepert is die Baby I Love Your Way versie van Bob Marley. Moet niet gekker worden...
De covers (die van Will to power ook) zijn volgens mij een stuk bekender dan het origineel.

De ingeblikte George krijgt geen voldoende van mij in elk geval.

Die jazz cover cd doet het bij veel mensen ook niet goed (de zoet/ klef/ cliché) maar die kan ik juist heel goed hebben. Misschien ook vanwege wat reportage beelden waar hij ze zingt in een kerk/studio.
Ik had heel graag nog een soul/jazz album van hem gezien, maar dan met eigen materiaal. Perfect voor zijn stem. Om daar zoveel effect op te zetten is haast een doodzonde, zoals sommigen dat met een piano doen.

Mssr Renard
Mjuman schreef:
Ben een liefhebber van (minstens een deel van) het werk van George Michael, maar ben benieuwd of iemand hier een voldoende voor wil geven:

(embed)

Dit is pure hel. 1 seconde robotstem was voldoende om niet verder te willen luisteren.

Minneapolis, wat te denken van de remake van deze discoclassic? Het origineel leerde ik later kennen, en is niet mijn lievelingsmuziek. Maar deze '90s happy dance-leegte vind ik wel tergend. Eén can de weinige popliedjes die ik ken.

Ik was brugklasser, dus je moet het me vergeven.
Edit: ik was 15, een schande dus dat ik het me kan herinneren.

Talking Heads is toch iets te hoog gegrepen voor Miley C

I'd better run away

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.