MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Lengte van een album?

zoeken in:
Precies... ik haal zonder problemen de 105 minuten van Bitches Brew, en tegelijkertijd vind ik het perfect dat Nick Drake op Pink Moon in nog geen half uur zijn zegje doet. Of iets een goed album is, is voor mij gewoon 100% onafhankelijk van de lengte.

Het gaat mij er ook om dat het leuke muziek bevat, als het een leuk album is, en ook al is het heel lang, kan ik het wel helemaal luisteren

titan (crew)
Totaal onbelangrijk, als het album maar goed is. Al is een goed album van 70 minuten misschien wel meer waar voor je geld.

volpompen die hap! en in slaapvallen is toch niet zo erg?
en Nick Drake was al tot stof werdergekeerd toen de cd werd uitgevonden dus ik zou het alleen willen hebben over opnames die na het uitvinden van de cd werden uitgebracht

In Muziek > Algemeen > Algemene muziekgerelateerde ergernissen:

Waar ik me aan stoor is het feit dat steeds meer acts het niet nodig vinden om meer dan 35/40 minuten muziek op een CD te zetten. Maar wel de volle prijs in rekening brengen! Er past verdorie bijna 80 minuten muziek op zo'n schijfje!!

Ceasar schreef:
Waar ik me aan stoor is het feit dat steeds meer acts het niet nodig vinden om meer dan 35/40 minuten muziek op een CD te zetten. Maar wel de volle prijs in rekening brengen! Er past verdorie bijna 80 minuten muziek op zo'n schijfje!!

40 minuten is de lengte van 1 LP

Tha)Sven schreef:
(quote)

40 minuten is de lengte van 1 LP

Ja? Punt één heb ik het over albums die in deze tijd opgenomen worden en die dus in principe niet voor een LP bedoeld zijn en ten tweede lukte het bv. Genesis in de jaren 70 ook om 55 min op een LP te krijgen. Ik kan me nog herinneren dat Joe Jackson in de jaren 80 Big World uitbracht op een dubbel-LP met op slechts 3 kanten muziek omdat meer niet op een CD paste.

Het gaat mij er om dat bv. Amy Winehouse en The Last Shadow Puppets nu albums uitbrangen die nog niet eens 35 minuten lang zijn en dat je daar wel 20 euro voor kan betalen. En in het geval van Amy komt er maanden later een versie van dat album uit met bonustracks!! (nog zo'n ergernis!)

Ceasar schreef:

Ergens wel mee eens, maar als die 35/40 minuten de ideale lengte is qua speelduur moet je daar toch vrede mee hebben. Ik ken veel platen die vóór de digitale revolutie zijn gemaakt waarbij dat precies de kracht is van een plaat. Geforceerd 80 minuten volmaken is juist een ergernis lijkt me

Geforceerd wel. Maar er zijn genoeg albums die 75-80 minuten blijven boeien, het kan dus wel.
Ik voel me gewoon bekocht als ik 20 euro neer moet leggen voor een CD die bij thuiskomst de 35 minuten nog niet eens blijkt te halen. En het lijkt me stug dat een act die in staat is om 35 steengoede minuten muziek op te nemen (de eerder genoemde Amy en Puppets) niet in staat is om daar nog een paar ijzersterke nummers aan toe te voegen zodat het ongeveer 50-55 minuten worden (liefst nog meer, natuurlijk).
Als je bij een supermarkt een fles cola of een pot pindakaas haalt en bij thuiskomst blijkt dat ie nog niet eens half vol is ga je ook terug. Toch? Misschien moet ik dat met CD's ook maar eens gaan doen....

Die zijn er vast.. ik heb echter een paar albums in mijn top10 die ongeveer op 42 minuten ofzo blijven steken, en dan kan ik wel denken van "waarom niet nog 3 nummers zo?", toch vind ik die lengte perfect. Voor mij hoeft het toevoegen van bonusmateriaal niet zonnodig. Als het klopt duurt een plaat gewoon wat ie duurt, of dat nou 30 minuten of 70 minuten is. Als er in het laatstgenoemde geval dingen op staan die vervelend de boel rekken gaan er punten in mindering, zo simpel is het.

Van mij krijgen Amy en The Last Shadow Puppets juist een half puntje minder...

Als ze dan toch van die korte albums maken biedt ze dan aan voor een lagere prijs. Dan voel ik me niet bekocht.

Dat kan ik me in sommige gevallen voorstellen.. ik zou dan ook nooit iets van Amy kopen

In principe is 'een album' een kunstuiting. Niet vergelijkbaar met een pot choco ofzo, hoewel goeie choco maken ook wel een hele kunst zal zijn.

Een film of een muziekalbum duurt wat mij betreft gewoon zo kort of zo lang als de artiest vindt dat het zou moeten duren en het is zeker niet omdat er op een schijfje meer kan dat er daarom ook meer op moet.

MIsschien zou het wel een goede verplichting zijn, of gewoonte in ieder geval, om de speelduur ergens op de achterkant te vermelden, zoals dat bij een DVD meestal ook het geval is.

Als de tijd nergens vermeld staat dan weet je dat het een kort album kan zijn. Even controleren of inschatten is dan de boodschap. Bij Amy Winehouse bijvoorbeeld kan je al wel raden als er maar tien nummers opstaan en haar nummers gewoonlijk amper de 4 minuten halen, dat het dan geen album van 80 minuten zal zijn.

Sinds de cd er is wordt er ineens verwacht dat er meer dan een uur muziek staat op een album, maar dat de prijzen hetzelfde blijven als tentijde van de LP waar gemiddeld rond de 40 minuten muziek op stond. Een goede cd mag van mij zo'n 45 minuten duren. Misschien komt dat omdat ik nog uit het LP-tijdperk kom. Langer mag natuurlijk ook, maar toch vind ik 45 minuten over het algemeen wel een goede lengte.

Uiteraard zou speelduur vermelden wel handig zijn, maar speelduur zegt niks over de kwaliteit van het album. Liever een beresterk album van een half uur dan 80 minuten slappe hap.
Dan nog kan het uiteraard teleurstellend zijn als je een flink bedrag hebt gelapt en de cd duurt maar een half uur.

Met studio albums ben ik het daar wel mee eens, maar wat live albums betreft......???

Ik vind dat je dan toch wel mag verwachten dat ze van concerten van twee uur -en ik weet niet hoeveel verschillende nr's gespeeld tijdens zo'n tour- niet moeten aankomen zetten met slechts een uurtje aan materiaal op een schijfje.

Ik ben zelf Stonesfan en als ik dan kijk wat ze bv met de live dubbel cd Live Licks gedaan hebben....

Allereerst hebben ze op twee, of drie nr's na alle tracks gewoon gehaald van de een jaar eerder uitgebrachte dvd box set (productiekosten zijn dus nihil),

de meeste vd nr's in zitten korten, nog slecht gedaan ook: je hoort hier en daar een tik waar het gebeurd is.

Dan denk je: de reden is natuurlijk om er zo veel mogelijk nr's op te kunnen knallen!

Nee, hoor! Schijfje 1 bevat slechts 50 min. en schijfje 2 bevat 60 min. aan speelduur. Dan denk ik toch echt "WHY?"

Ik krijg dan niet bepaald het idee dat er ook maar enige respect uit gaat naar ons kopers en fans.

Ook niet naar de band in mijn ogen...
Als er van concerten van een paar uur maar een uurtje overblijft vonden ze het materiaal mogelijk niet goed genoeg. Zou het anders ook niet weten.

Stijn_Slayer
Over het algemeen 45 minuten. Als iets muzikaal minder goed is of wellicht wat eentoniger dan rond de 30 minuten. Als iets erg meeslepend is dan 55 minuten. Maar eigenlijk nooit meer dan een uur.

Liever een goed album van 50 minuten dan 3 lp's met allerlei vulsel erbij (Sandinista of Emanicpation van Prince) - hoe begrijpelijk ook vanuit de artiest (voldoen aan contractuele verplichtingen). Het 'oprekken' van een album ben ik geenvoorstander van: ik zit niet te wachten op een 'kladblokversie' van "Always Crashing in the Same Car"; of "Love Will Stare Us Apart"; als ik Turks Fruit van Jan Wolkers lees, hoef ik ook niet zijn aantekenkaartjes of schrijfbklok erbij.

Korte albums: Wino, Puppets, en nog wat anderen - zou mooi zijn als die goedkoper waren. Overigens spreek ik steeds meer mensen "uit de handel"die vinden dat 10 euro een mooie prijs voor een album zou zijn (kan je het downloaden nog iets terugdringen).

Korte speelduur hoge prijs, komt ook voor bij klassiek: bijv. de 4 Jaargetijden (Vivaldi) door Janine Janssen (kroonjuweeltje van Decca) duurde ook slechts 36 minuten en kostte bij verschijning ook de volle mep, 20 euri.

Voor mij ligt de ideale speelduur ook zo rond de 45 minuten. Als je echter in mijn top 10 kijkt zie je dat Camel, Yes en Mike Oldfield ruim onder de 40 minuten blijven, en dat Opeth en Nightwish zelfs over het uur gaan. Met deze dingen heb ik absoluut geen problemen... maar ik kan niet ontkennen dat het dubbelalbum van Therion wel wat korter had gemogen. Was dat gebeurd dan stond hij ongetwijfeld nog hoger.

Ik vind niet echt dat je de prijs moet laten afhangen van het aantal minuten. Vreemde redenering zelfs. Het hangt voor mij allemaal af van kwaliteit (nogal logisch) en dat is niet gebonden aan de duur van een album.

Mijn favoriete lengte? Hangt af van het genre. Het gemiddelde moderne death/grind-album hoeft echt niet langer dan een half uur te duren, en zeker niet langer dan 40 minuten. Een episch stuk mag dan zeker wel weer 60 minuten duren, afhankelijk van de sfeer.

De lengte van een album speelt voor mij geen rol, wel de kwaliteit van de muziek die erop staat. Maar bij compilatie-albums kies ik wel steeds het album met de meeste nummers.

40 minuten is voor mij de ideale lengte van een studio-cd. Ongeacht het genre. En ik vind het niet erg daar evenveel voor te betalen als voor een cd van 80 minuten.

Sommige albums hoeven niet lang te duren. Als bij een artiest na 40 minuten de inspiratie weg is, heb ik daar vrede mee.
Sommige CD's worden kunstmatig opgerekt met de zgn. "bonusnummers". Nou, daar zit ik vaak niet op te wachten.
Allerlei demo's en zus-en-zo mixen kunnen me gestolen worden, als het het origineel niet overtreft.
En afhankelijk van het genre zijn er genoeg CD's die ik sowieso nooit helemaal draai.
Opgegroeid met LP's heb ik als gemiddelde tijd voor een album toch al 40 a 45 minuten in mijn kop zitten.

itchy schreef:
40 minuten is voor mij de ideale lengte van een studio-cd. Ongeacht het genre. En ik vind het niet erg daar evenveel voor te betalen als voor een cd van 80 minuten.

Geheel mee eens. Platen over het uur moeten echt exceptioneel goed zijn om de spanningsboog te behouden. Dat lukt niet heel vaak.

Beste muziekvrienden, ik heb de intro van de cd als muziekliefhebber en albumkoperd meegemaakt. Een van de belangrijke argumenten naast de duurzaamheid (we weten inmiddels beter na de cd-rot) en de krasvastheid (ja ja ABC - Lexicon of Love, mijn eerste cd, pleurde ik vaak ter demo in hte afwaswater) was de ruimte/tijd voor meer muziek. Ik probeer niemand onderuit te halen - ik speel al cd's vanaf de Philips cd200 (de tweede Philips cd-speler) en dit was echt een argument bij de positionering van de cd!

Bij Klassieke muziek houdt (bijna) iedereen zich er keurig aan: bijgevolg vaak twee pianoconcerten op 1 cd, ipv 1 pianoconcert en een lullige opvuller, een rondootje of zo.

Waarom kan dit niet bij pop? Verlaag gewoon anders de prijzen. Zie mijn pleidooi vioor een prijs van 10 euro per cd. IN de USA ligt de prijs voor een downloadalbum tussen de 8 en 12 dollar. Of vinden jullie het gewoon leuk om genaaid te worden met een albumprijs van 17 - 20 euro - via internet kan het echt goedkoper!!

Je hoeft je platen echt niet altijd voor 17-20 euro te kopen. Ga gewoon naar meer lokale winkels, ipv naar zaken zoals FRS of Fnac. Daar ligt het gemiddeld een euro of 4 lager.

bennerd schreef:
Je hoeft je platen echt niet altijd voor 17-20 euro te kopen. Ga gewoon naar meer lokale winkels, ipv naar zaken zoals FRS of Fnac. Daar ligt het gemiddeld een euro of 4 lager.

Gezien het feit dat je hier komt, kan je ook een url intypen, typ dus eens die van www.amazon.co.uk, www.cdwow.com of nog een andere (die je kent), zoek naar een album (I don't care which - ik heb het album van "120 days" in de UK besteld voor ca 6 euro, incl verzending), zoek de voordeligste optie, "new and used from" en kijk, be amazed. By the way: prijzen liggen in België lager dan in NL (en dat is me door de 'vakhandel' bevestigd).

Laat ik je 2 voorbeelden geven: REM - Accelerate op vinyl (incl cd); in de shop hier ca 43 euro - ik heb em voor 20 uit de UK. Op dit moment kan ik bijv. Franz Ferdinand "Tonight"bestellen in de UK - incl verzending ca 13 euro; bij de lokale platenboer 19,95.

-- edït: kleine aanpassing -- FF: vinyl-versie (180 g - stevige hoes) vragen? pm me

Mjuman schreef:
(quote)

Gezien het feit dat je hier komt, kan je ook een url intypen, typ dus eens die van amazon.co.uk, cdwow.com of nog een andere (die je kent), zoek naar een album (I don't care which - ik heb 120 days in de UK besteld voor ca 6 euro, incl verzending), zoek de voordeligste optie, "new and used from" en kijk, be amazed. BTW: prijzen liggen in België lager dan in NL (en dat is me door de 'vakhandel'bevestigd).

Laat ik je 2 voorbeelden geven: REM - Accelerate op vinyl (incl cd); in de shop hier ca 43 euro - ik heb em voor 20. Op dit moment kan ik bijv. Franz Ferdinand "Tonight"bestellen in de UK - incl verzending ca 13 euro; bij de lokale platenboer 19,95.

Man man, het zal wel aan mijn Belg-zijn liggen, maar ik heb je bericht nu al zeven keer gelezen, en heb er nog maar de helft van begrepen. Morgen doe ik nog een poging.

Ceasar schreef:
In Muziek > Algemeen > Algemene muziekgerelateerde ergernissen:

So?

Wat is er mis met een album die kieskeurig is samengesteld?

metronomy
Mjuman schreef:
Op dit moment kan ik bijv. Franz Ferdinand "Tonight"bestellen in de UK - incl verzending ca 13 euro; bij de lokale platenboer 19,95.
pm me

ik heb hem gekocht in Mediamarkt (in België) voor 11,90. Hier is alleszins mediamarkt de goedkoopste en ze hebben ook wel nog een ruim aanbod qua mainstreamplaten.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.