MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Lukas en Musicfriek (voorheen Jelle) lopen de top2000 langs

zoeken in:
Na een leuk avondje populaire nummers (met veel radioplay) draaien, besloten Lukas en ik dat het we toch maar eens de hele top2000 moeten horen. Daarom gaan we de komende weken/maanden de hele top2000 afCSLen, te beginnen zometeen. Over elk nummer zullen we natuurlijk onze mening en een cijfer geven, hier is die voortgang te volgen ...

de eerste 50:

2000 - Boz Scaggs - What can I say
1999 - Boney M - Daddy cool
1998 - Billy Joel - James
1997 - Lionel Richie - Stuck on you
1996 - Robin Gibb - Saved by the bell
1995 - Dolly Parton - 9 to 5
1994 - Sam Brown - Stop
1993 - Yvonne Elliman - If I can't have you
1992 - Robert Palmer - Can we still be friends
1991 - Tom Browne - Funkin' for Jamaica
1990 - Third World - Now that we found love
1989 - Boys Town Gang - Can't take my eyes off of you
1988 - Diana Ross & Supremes - Reflections
1987 - Arthur Conley - Sweet soul music
1986 - Beach Boys - I get around
1985 - Cats - Sure he's a cat
1984 - Diesel - Sausolito Summernight
1983 - Cliff Richard - Congratulations
1982 - Tozzi Raf - Gente di mare
1981 - Euson - Both sides now
1980 - Mott the Hoople - All the young dudes
1979 - Michel Delpech - Pour un flirt
1978 - Luv' - You're the greatest lover
1977 - Peggy Lee - Is that all there is?
1976 - Thomas Dolby - I scare myself
1975 - Windjammer - Harborlight
1974 - Mother's Finest - Piece of the rock
1973 - Beatles - I want to hold your hand
1972 - Dave Clark Five - Glad all over
1971 - Joan Armatrading - Rosie
1970 - Godley & Creme - An Englishman in New York
1969 - Crispian St. Peters - Pied piper
1968 - Julio Iglesias - Quiereme mucho
1967 - Fleetwood Mac - As long as you follow
1966 - Cliff Richard - We don't talk anymore
1965 - Miriam Makeba - Pata pata
1964 - Dusty Springfield - The look of love
1963 - ABBA - Voulez vous
1962 - Michael Jackson - One day in your life
1961 - Elton John - Don't let the sun go down on me
1960 - Atomic Kitten - Whole again
1959 - Katrina & the Waves - Love shine a light
1958 - Los Lobos - La bamba
1957 - Barry White - Can't get enough of your love babe
1956 - Moody Blues - Ride my see - saw
1955 - KC & the Sunshine Band - That's the way (I like it)
1954 - Toto - 99.
1953 - Roxy Music - More than this
1952 - Paul McCartney - Another day
1951 - George Harrison - Got my mind set on you
1950 - Greenfield & Cook - Only lies

The Scientist schreef:
Na een leuk avondje populaire nummers (met veel radioplay) draaien, besloten Lukas en ik dat het we toch maar eens de hele top2000 moeten horen. Daarom gaan we de komende weken/maanden de hele top2000 afCSLen, te beginnen zometeen. Over elk nummer zullen we natuurlijk onze mening en een cijfer geven, hier is die voortgang te volgen ...

de eerste 50:

....

1950 - Greenfield & Cook - Only lies

Dat zijn er 51

Jazper schreef:
(quote)

Dat zijn er 51

Mierenneuker

De onderste 50 uit de MuMeLadder (onze eigen top 2000) zijn ook al bekend...misschien leuk om te vergelijken

Leuk idee om hierna te doen .. denk dat daar iets meer variatie in zit

Jongens, geniet eens van de zomer.. Die top 2000 komt nog wel in de winter!

Of zou dit ook genieten zijn?

De kop is er nu af! We zullen ombeurten vijf nummers kort inventariseren met ons beider deskundig totstandgekomen cijfers als hoogtepunt

De eerste vijf:

Beetje zoetsappig begin. Weinig mis mee, maar mist wat ballen. Had desalniettemin veel slechter gekund. Met name het saxsolootje is wel lekker. Toch beklijft het niet echt. Nu ik dit typ, ben ik het hele nummer al weer vergeten.
Cijfer Lukas: 6
Cijfer Jelle: 6

1999 - Boney M - Daddy Cool

Geweldig fout natuurlijk. Eerste bekende track van de lijst voor zowel Jelle als mijzelf bovendien. Muzikaal heeft het ongetwijfeld niets om het lijf, maar ik heb wel een zwak voor Boney M. Ma Baker is nog net wat leuker, maar Daddy Cool hoort natuurlijk hoger dan 1999. Bij de inventarisatie van de cijfers bleek Jelle echter wat minder humor te hebben
Cijfer Lukas: 7.5
Cijfer Jelle: 3.5

1998 - Billy Joel - James

Leuke, ambachtelijke liedjes heeft die man toch. James had ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me een typisch Billy Joel nummer. Rustig, beheerst, keurig. En best aardig. Toch heeft ie betere. Tweede saxsolootje van de dag hebben we bovendien alweer achter de rug.
Cijfer Lukas: 6.5
Cijfer Jelle: 7

1997 - Lionel Richie - Stuck on You

De titel deed niet direct een belletje rinkelen, maar ook dit klinkt wel bekend in de oren. Beetje muzak eigenlijk. Gladjes, glijdt voorbij. Melodie is wel in orde, muzikale begeleiding klinkt echter nogal kitcherig. Typisch Richie, dunkt me.
Cijfer Lukas: 5.5
Cijfer Jelle: 5.5

1996 - Robin Gibb - Saved By the Bell

Bah. Jelle had het net bij Boney M over feestjes waar de muzikale kwaliteit niet meer uitmaakt. Dit is zelfs daar niet leuk, luidt onze conclusie. Heel erg fout.
Cijfer Lukas: 2
Cijfer Jelle: 2

De tweede vijf zijn voor mij, we doen het om de beurt om heel veel dubbele uitspraken te voorkomen.

1995. Dolly Parton – 9 to 5

Erg leuk begin van deze 5, en een goede stem, de stukken die wat ingetogen zijn vind ik erg goed, maar het hele nummer valt door die refreintjes tegen. Beetje te doorsnee, maar net voldoende.

Cijfer Lukas: 6,5

1994. Sam Brown – Stop

Zeker na het vorige nummer toch wel wat minder, niet heel slecht, maar boeit me nergens echt, ben al niet de grootste fan van vrouwenstemmen. Helaas voor Sam.

Cijfer Lukas: 4
Cijfer Jelle: 4

1993. Yvonne Elliman – If I Can’t Have You

Deze stem vind ik wederom echt niks aan, vervelend nummer, beetje cheesy begeleidingsmuziek met strijkertjes en blazertjes die op de achtergrond blijven. En weer achtergrondzangeressen

Cijfer Lukas: 4,5
Cijfer Jelle: 3

1992. Robert Palmer – Can We Still Be Friends

Doet me aan het nummer van Robin Gibb denken, uitermate vervelend nummer, ook totaal saaie stem. En een tekst om u tegen te zeggen.. Can We Still Be Friends Ta Da Da Da

Cijfer Lukas: 3,5
Cijfer Jelle: 2,5

1991. Tom Browne - Funkin' For Jamaica

Lekkere funky muziek, vind de zang erg weinig aan, maar de muziek erbij is wel lekker, beste nummer van deze serie van 5

Cijfer Jelle: 6,5

Boeiende activiteit die jullie aan het ondernemen zijn. Ga dit dus scherp in de gaten houden, want bepaalde zaken kloppen niet binnen de top 2000 van Radio 2. Zo staat er bijvoorbeeld te weinig zwarte muiziek in en zijn decenia over vertegenwoordigd Goed bedacht dus dit topic van Lukas en Jelle.

1990 - Third World - Now that we found love

Ik kende dit al, Jelle nog niet. Ik vind het nog niet zo'n verkeerd nummer. Met name het slagwerk op de achtergrond bevalt me wel. Echt spannend is het verder ook niet. Bovendien wordt het refreintje echt tot uittentreure herhaald.

1989 - Boys Town Gang - Can't take my eyes off of you

Geweldig kitch dit, en dat hoeft niet per se negatief te zijn. Het beginnetje is toch al leuk, het coupletje ook. Bij het 'I love you baby'-gedeelte is de lol er echter wel snel van af. Het blazersriffje is daarentegen wél weer leuk. 5.37 is echter wel weer erg lang. Krappe voldoende derhalve.

Cijfer Jelle: 5

1988 - Diana Ross & Supremes - Reflections

Bij het introotje lijkt het zowaar alsof er iets spannends gaat komen. Wat volgt is niet slecht, maar spannend kan ik het ook niet noemen. Ik moest dit nummer zelfs even terugluisteren omdat het compleet langs me heen was gegaan. De tweede keer snapte ik waarom: het zakt na anderhalve minuut even helemaal in elkaar: aandacht weg. Verder ook niet heel slecht.

Cijfer Lukas: 5

1987 - Arthur Conley - Sweet soul music

Hehe... leven in de brouwerij. Lekkere funky soul dit. Er zal niet voor niets Otis Redding bij componist staan in Media Player. Oh yeah!

Cijfer Lukas: 7.5
Cijfer Jelle: 6.5

1986 - Beach Boys - I get around

Hé, de Beach Boys! Die kennen we natuurlijk. En die maken ook nog wel leuke muziek! I Get Around is lang niet hun beste nummer, maar in de top 2000 context is het iets om naar uit te kijken. Het is ook gewoon kwaliteitspop, natuurlijk.

Cijfer Lukas: 7

Gerards Dream schreef:
Boeiende activiteit die jullie aan het ondernemen zijn. Ga dit dus scherp in de gaten houden, want bepaalde zaken kloppen niet binnen de top 2000 van Radio 2. Zo staat er bijvoorbeeld te weinig zwarte muiziek in en zijn decenia over vertegenwoordigd Goed bedacht dus dit topic van Lukas en Jelle.

En bedankt!

Of wij het ook boeiend vinden, moet nog blijken. Het is wel leuk om al die klassiekers eens te horen (en eventueel genadeloos af te schieten). Want van de onderste 1000 is ons het grootste deel niet bekend.

1985. Cats - Sure He's A Cat

Lukas schreef:
Bah. Jelle had het net bij Boney M over feestjes waar de muzikale kwaliteit niet meer uitmaakt.

Dit is zo’n nummer dat leuk is daar, jammer dat de Cyber-Stereo-Polonaise nog niet is uitgevonden.

Cijfer Lukas: 3
Cijfer Jelle: 4

1984. Diesel - Sausolito Summernight

Wel aardig nummer, lekkere bas hierin, wel een beetje erg cheesy zang en verder ook wel een beetje over-braaf. Wat meer gedurfdheid mag wel.

1983. Cliff Richard – Congratulations

Ik vraag me af of hier commentaar nodig is. Voor de mensen die het niet kennen zal ik het toch doen: Je bespaart je een heleboel door dit nummer ook niet te leren kennen. Erg foute muziek, waardoor er af en toe nog wel om te lachen is.
Lukas zei op soulseek nog: “Eigenlijk is dit niet in een cijfer uit te drukken”, ik doe het toch

Cijfer Jelle: 2,5

1982. Tozzi Raf - Gente Di Mare

Ik heb wel de pech met mijn series van 5 blijkt weer uit dit nummer, die van Lukas zijn leuker, weer een nummer waar ik enorm jeuk van krijg. Voor van fans van die pseudo-italiaanse muziek. Hier is zelfs niet om te lachen.

Cijfer Lukas: 1,5
Cijfer Jelle: 1

1981. Euson - Both Sides Now

Leuk gitaartje tijdens de intro, verder wordt het met name door de stem nergens spannend. Soulnummertje dat nergens verkeerd is, maar ook nergens echt boeiend. Verder hebben we uit betrouwbare bron vernomen dat dit het goed doet bij de moeders van zowel Ruby1966 als lebowski.

Cijfer Lukas: 5,5
Cijfer Jelle: 5,5

Sietse

't is nu trouwens bedtijd. Wordt vervolgd.

He mannen...jullie (een beetje) kennende...kennen jullie zo 1995 van de 2000 songs en daarvan zullen zo'n 1123 niet te hoog scoren...waarom maken jullie niet je eigen top 2000?

Groet, Groothoofd.

Geweldig leuk topic. Jullie hebben een vaste lezer erbij.

Leuk initiatief en grappig want ik wilde dit ooit ook eens doen met een vriend van me. Hmm kan alsnog natuurlijk.

Ik lees in ieder geval even mee met een aantal nummers, want alle 2000 is wat veel.

Leuk ook om snob Jelle ( ) te zien spreken over Boney M. bijvoorbeeld.

Mojo Pin
Boney M

Ga je schamen Jelle!

Grappig topic, leuk om te lezen, blijf zo doorgaan .

george harrison mocht wel wat hoger

Leuk te lezen maar wel erg voorspelbaar gezien de smaak van de heren: gooi er dan wat meer humor in dan blijft het leuk. Om 2000 keer dit soort opmerkingen ('wel aardig', 'fout', 'boeit niet', 'jammer') voorbij te zien komen die iedereen toch wel weet schiet niet op.
Humor, vooral veel meer humor in dit geval (anders lijkt het me voor jullie zelf op den duur ook weinig boeiend).
Maar mogen we ook gaan inzetten of jullie alle 2000 daadwerkelijk gaan bespreken hier?

aERodynamIC schreef:
Leuk te lezen maar wel erg voorspelbaar gezien de smaak van de heren: gooi er dan wat meer humor in dan blijft het leuk. Om 2000 keer dit soort opmerkingen ('wel aardig', 'fout', 'boeit niet', 'jammer') voorbij te zien komen die iedereen toch wel weet schiet niet op.
Humor, vooral veel meer humor in dit geval (anders lijkt het me voor jullie zelf op den duur ook weinig boeiend).
Maar mogen we ook gaan inzetten of jullie alle 2000 daadwerkelijk gaan bespreken hier?

Ik denk dat het heel erg meevalt hoor, ik vind veel nummers die in de lijst staan wel degelijk boeiend. Ik denk wel dat ik zeker wat hoger in de lijst vaker met hogere punten zal strooien dan Jelle.

Maar we zullen zien natuurlijk

Edit: Ik verwacht op 1937 toch al een heel hoog cijfer

Haha, leuk dit. Van Lukas verwacht ik genoeg positiefs, van Jelle veel minder gezien zijn smaak. Maar wie weet komen jullie nog nieuwe leuke nummers tegen. Alles wat tot nu toe voorbij is geweest ken ik Volgens mij ken ik die hele lijst terwijl ik die show nog nooit geluisterd heb. Beetje jammere reactie op Reflections, is toch een prachtig soulplaatje hoor.

Stelletje mafkezen. Hulde!

We zijn weer onderweg

1980 - Mott the Hoople - All the young dudes

Eerste momentje om je echt op te verheugen. Lekker melodieus lichtpsychedisch glamrocknummertje met het catchy refreintje dat al bij het lezen van de titel weer in mijn hoofd zat. Ook het introlijntje hoor ik maar al te graag. Speciaal voor aERo probeer ik wat humor in dit stukje te krijgen, maar ik vind dit gewoon echt goed, dus...

Cijfer Lukas: 8.5

1979 - Michel Delpech - Pour un flirt

Lekker vrolijk Frans nummertje, dat ondanks niet van tevoren direct rinkelende belletjes wel bekend klinkt. Lekker bigbandchanson, kun je er prima bij hebben in zo'n lijst. Ik vermaak me wel tijdens de eerste twee nummers vandaag.

Cijfer Lukas: 6.5

1978 - Luv' - You're the greatest lover

En meteen na Delpech hoor je dan: 'Sing me sing me a chanson'... Dat hebben we net gehoord, muts! Aangezien Patty, José en Marga bij ons prille twintigers geen gevoelens van jeugdsentiment oproepen vrees ik dat dat in de cijfers valt af te lezen. Ik vind het nog wel het vermelden waard dat ik altijd de voice-over van Patty's real life soap nadoe als mijn zusje tijdens het eten boos wordt.

Cijfer Lukas: 2.5

1977 - Peggy Lee - Is that all there is?

Een beetje zo'n standaard retro jazzy nummertje wat je wel vaker hoort en meestal dan ook wel weer snel vergeet. Toch is dit dan wel een betere in die soort. Met name de 'praatstukjes' bevallen mij goed. Toch wel weer een voldoende dit.

Gezien de lovende kritieken bij de albumrecensie keken we hier wel naar uit. Wat mij betreft ook het eerste nummer waarbij het lastig is in een keer een oordeel te vellen. Zeker voor top 2000 begrippen geen heel toegankelijk nummer. Ik houd me een beetje op de vlakte dus, ook in mijn beoordeling. Jelle zegt problemen te hebben met de stem, niet zo'n last van eigenlijk.

Cijfer Jelle: 4.5

1975. Windjammer – Harbor Light

Moie piano erachter, valt me sowieso op, hoevaak de muziek op de platen vaak best in orde is, maar het eigenlijk een beetje om zeep wordt geholpen door de zang. Hier ook, wel een ingewikkelde tekst zeg. Ik zou bijna zelf zin in havenlicht krijgen

Cijfer Lukas: 4,5

1974. Mother's Finest - Piece Of The Rock

Moeilijk hier een stem over te geven na 1 luisterbeurt. Wel een wat lekkerder steviger nummer, en ook niet een stem die me in een keer afschrikt. Leuk om dit soort dingen eens te horen. Brengt er wat variatie in.

Cijfer Lukas: 5
Cijfer Jelle: 6,5

1973. The Beatles – I Wanna Hold Your Hand

Het typische jaren ’60 nummer. Zouden de Beatles nou het idee hebben gehad dat ze een gewaagde en revolutionaire tekst hadden geschreven bij dit nummer? Dit nummer zou heel wat revolutionairder zijn geweest als het nu uit zou zijn gekomen. Zou benieuwd zijn hoe erop gereageerd zou worden als er een echt nummer met een jaren’60 sfeer, tekst en braafheid uitgebracht zou worden.

Cijfer Jelle: 5,5

1972. Dave Clark Five - Glad All Over

Popnummertje waar weinig mis mee is, maar wat ook niet weet te boeien. Volgende nummer a.u.b. 

Cijfer Lukas: 5,5
Cijfer Jelle: 4,5

1971. Joan Armatrading – Rosie

Wat ingetogener nummertje, goede achtergrondmuziek. Zou het helemaal niet erg vinden als dit ergens op zou staan waar ik niet echt op de muziek let. Als ik er wel op ga letten toch ietsjes minder. Beetje cliché (maar stiekem wel lekkere) keyboardjes af en toe.

Cijfer Lukas: 8

tnf
Lukas schreef:
We zijn weer onderweg

Gezien de lovende kritieken bij de albumrecensie keken we hier wel naar uit. Wat mij betreft ook het eerste nummer waarbij het lastig is in een keer een oordeel te vellen. Zeker voor top 2000 begrippen geen heel toegankelijk nummer. Ik houd me een beetje op de vlakte dus, ook in mijn beoordeling. Jelle zegt problemen te hebben met de stem, niet zo'n last van eigenlijk.

Cijfer Jelle: 4.5

Ontzettend mooi liedje vind ik dat, en ik was eigenlijk vergeten dat dit bestond. Bedankt voor het tevoorschijn toveren hiervan.

Dat ik er nu pas achterkom dat jullie hiermee bezig zijn . Heel veel sterkte heren! Leuk initiatief . En zeker leuk om te lezen, ongeacht dat jullie smaken toch wel verschillen met die van mij!

Nog een restje van vanmiddag, voor mijn internet ermee besloot op te houden en de serie bruut onderbroken werd:

1970 - Godley & Creme - An Englishman in New York

Weet zoiets wat ik eigenlijk ergens wel ken. Hoewel ik de Englishman in New York (die hier overigens verder weinig mee te maken heeft) van Sting wel beter vind, is dit ook lekker. Een van de weinig nummers tot nu toe waarbij je echt het idee hebt naar een klassieker te luisteren. Jammer dat het nummer wat te lang duurt.

1969 - Crispian St. Peters - Pied piper

Meest opvallende hier: lekkere bas. Refreintje zit tegen het foute aan, maar de fluit erachter is eigenlijk toch wel weer lekker. Ik krijg wederom polonaisevisioenen, maar zeker geen vervelende in dit geval. Wil ik best nog eens horen.

Cijfer Jelle: 6.5

1968 - Julio Iglesias - Quiereme mucho

Ik weet nog wel dat Bailamos van Enrique Iglesias in de top 40 stond. Dat vond ik toen erg mooi. Van vader eigenlijk nooit wat gehoord, maar als ik dit zo hoor denk ik eigenlijk vooral aan de grootste familie van Nederland. En TROS en muziek zijn in mijn oren een hoogst ongelukkige combinatie. Is er dan niets positiefs? Jawel, Julio is een aanzienlijk betere zanger dan Frans Bauer

Cijfer Lukas: 3.5

1967 - Fleetwood Mac - As long as you follow

Ze hebben een aantal dijken van nummers, onze vrienden van Fleetwood Mac. Maar dit is toch wel erg kazige countryrock. Niet heel slecht, wel behoorlijk suf. Beetje te veel Eagles en goedkope soul.

1966 - Cliff Richard - We don't talk anymore

Hee, als dat niet de eerste artiest is die we voor de tweede keer tegen komen. Het is geen onverdeeld genoegen, al hebben we slechtere dingen gehoord. Melodie, begeleiding en bezieling zijn behoorlijk nietszeggend . Vervelende keyboardjes ook. Verder wel aan te horen.

Lukas schreef:
Speciaal voor aERo probeer ik wat humor in dit stukje te krijgen, maar ik vind dit gewoon echt goed, dus...

Ja hallo zeg dat schiet nog niet op
Maar het lijkt me echt geweldig als er gewoon een hoop gekkigheid tegenaan gegooid gaat worden: dus je moet ook niet te veel goed vinden dan he!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.