MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Lukas en Musicfriek (voorheen Jelle) lopen de top2000 langs

zoeken in:
Lukas, ik ben nu Mexico aan het luisteren en vraag me toch af.. Hoe kun je hier nou chagrijnig van worden. Gewoon lekker mee schreeuwen... Mexico, Mexicoho...Mexico, Mexicohooooo

Tribal Gathering schreef:
Lukas, ik ben nu Mexico aan het luisteren en vraag me toch af.. Hoe kun je hier nou chagrijnig van worden. Gewoon lekker mee schreeuwen... Mexico, Mexicoho...Mexico, Mexicohooooo

Zat ik net te denken. Dan moet je toch op zijn minst al chagrijnig zijn geweest.

Moeilijke jeugd gehad enzo denk ik

Ben je nu met de nieuwe lijst verder gegaan of is het nog steeds de lijst van 2006?

nee, ik ga met die van 2006 verder.

aansluitend die van 2007? om een vergelijkende studie uit te voeren?

die overlapt denk ik voor een procentje of negentig... daarom ga ik ook niet opnieuw beginnen.

Lukas schreef:

1771 Status Quo Pictures of matchstick men

Eerste gedachte: oh jee, Status Quo. Tweede gedachte: best een lekker intro. Van die riff maken ze verder in het nummer met graagte nog meermaals gebruik, maar ik ben toch zeer positief verrast. Het hotseknotsbegoniagehalte valt erg mee en eigenlijk is het best een heel aardig popnummer.

Cijfer: 7

Inderdaad een a typisch Status Quo-nummer, erg leuk!

Lin
Kan me van huis uit herinneren dat de vroege status quo inderdaad best wel oke was, niet van dat hotseknotsbegoniagedoe

Deze Top 2000 is alweer verjaard hoor, jongens. Jullie lopen weer eens hopeloos achter de feiten aan.

Nee hoor, volgend jaar weer dezelfde lijst.
Bij de Top 2000 op televisie zijn ze nu al weer bezig met leuke items voor volgend jaar; zou wel lullig zijn als de platen er niet in staan; of te dicht op elkaar.

Casartelli (moderator)
musicfriek schreef:
Ze hadden toch ook een hitje met Elastic Baby? Geweldig nummer vond ik dat

En nog een met Stars... dat vond ik dan de beste.

1765 Cher - If I could turn back time

In het kader van cultuurverschilletjes tussen jong en oud: ik leerde Cher ooit kennen via Believe. Ze was toen al 106 geloof ik, maar met stemvervormer kom je ook dan nog een eind. Tien jaar eerder, toen ze nog maar 96 was, klonk haar stemn eigenlijk ook al best gekuntseld, merk ik als ik dit nummer weer eens hoor. Het radiorockgehalte ligt ook nog eens erg hoog. Een laag cijfer dus maar? Nee, toch niet. Want met radiorock is niet per definitie iets mis en If I Could Turn Back Time schaal ik in die categorie nog redelijk hoog in.

Cijfer: 6.5

1764 Armand - Blommenkinders

Verder dan Ben Ik te Min ben ik voor wat Armand betreft nooit gekomen. En wat blijkt: een enorme verrassing! Ik ken niet veel betere Nederlandstalige nummers. Het doet me in het begin zelfs aan Spinvis (avant-la-lettre dan toch) denken. Beetje semi-intellectueel en kan eigenlijk ook niet zingen. Hier werkt het wonderwel. Lekkere instrumentatie ook. Een van de grootste opstekers tot nu toe. Leuk!

Cijfer: 8

1763 Elton John - Goodbye yellow brick road

Waarom dit nummer niet hoger in de lijst staat, is me een raadsel. Niet omdat ik er nou zo'n fan van ben, maar het schijnt me toch het magnum opus van deze corpulente voetbalclubeigenaar te zijn. Buiten mijn niet enorm fan zijn vind ik het best een fijn nummer, zo'n typische top 2000 klassieker in de goede zin des woords eigenlijk.

Cijfer: 7.5

1762 Sandy Coast - The eyes of Jenny

Dit zegt me dan weer helemaaljn niets. Sandy Coast dus. Even intikken maar dan. En goh, 't is Nederlands. Dat komt vaker voor bij dingen die me totaal niets zeggen. Blijkbaar is dit een nakomertje, want dit staat op het laatste album van deze Voorburgse band. Dat stamt uit 1981, bijna een decennium na de voorganger. Ik kan me voorstellen dat deze brave Eaglesimitatie het erg goed doet bij huisvrouwen. Valt verder onder de categorie: niet dramatisch, weinig verheffend.

Cijfer: 4.5

1761 Yardbirds - For your love

Fijn jaren '60 nummertje, vind ik altijd wel. Het lijkt vaak een beetje op elkaar, al die rammelrockbandjes van rond '65, maar is toch altijd wel feestelijk. Vooral het percussiewerk in het tweede deel is hier fijn en onderscheidend. Ik kan niet anders dan glimlachen bij dit soort nummertjes.

Cijfer: 7.5

1760 Randy Newman - Short people

Ergens heel diep in mijn achterhoofd zat dit nummer nog ergens opgeslagen. Als Fransen Engels spraken en verstonden was het refrein vast gebruikt in de campagne van Ségolène Royal. Ach ja, wat zal ik er verder van zeggen...

Cijfer: 5.5

1759 Andy Williams - Battle hymn of the republic

Wat moeten we hier dan weer mee... Valt niet echt in de categorie popmuziek eigenlijk, ook niet echt in de brede zin des woords. Andy staat met één album stemloos op MuMe te staan, dus dat ik dit in de 21 jaar en 12 dagen dat ik leef nog even gemist had, mag niet verbazen. Verder gaan mijn gedachten vooral uit naar een konijntje met een vliegje op zijn neus. Tamelijk onbeoordeelbaar.

Cijfer: 4.5

1758 Steve Miller Band - The joker

Dat effectje na Maurice en verder nog een paar keer is toch wel erg fijn. Ik wist even niet dat dit zo heette, maar dit is uiteraard ook bij mij overbekend. En leuk. Fijn, bijna ideaal popnummer eigenlijk. Wat gitaarwerk, pakkend refreintje, leuk coupletje. Dat maakt een van de beste nummers tot op dit moment in deze lijst.

Cijfer: 8.5

1757 Small Faces - Lazy Sunday Afternoon

Leuk stukje ben ik aan bezig, want ook dit is natuurlijk bekend en fijn. En Brits. Vooral erg Brits, Britser en Britst. Af en toe heb ik het idee dat ook Bert & Ernie zijn geïnspireerd door The Small Faces (doebtiedoebtiedoep, dat werk). In elk geval weer veel sterren, punten of wat dan ook voor deze zondagmiddagpop.

Cijfer: 8.5

1756 Julio Iglesias & Willie Nelson To all the girls I've loved before

Dit zal dan vast tegenvallen, gok ik van tevoren maar even. Want ja, de achtbaan die de top 2000 heet kent hoge pieken en diepe dalen. Ik ben niet zo thuis in dit soort artiesten. Een dal blijkt het inderdaad, want het is inderdaad een vrij goedkope skyradioballad. Gevalletje van: next!

Cijfer: 3

Lukas schreef:
1760 Randy Newman - Short people
Ach ja, wat zal ik er verder van zeggen...

Cijfer: 5.5

Dat je geluisterd hebt naar een van de betere en meest eigenzinnige singersongwriters van de vorige eeuw, die met dit nummer niet alleen een ijzersterke melodie afleverde , maar ook blijk gaf van zijn prettige gevoel voor humor. Randy Newman is namelijk een onderdeurtje.

Een punt minder dan Cher

1755 Alice & Battiato - I treni di tozeur

Ik heb al een keer gezegd: die mainstream standaard Franse nummers vind ik een stuk beter dan de mainstream standaard Italiaanse. Leuk dat ze er de opera hebben uitgevonden, maar ik zit maar mooi met al die misplaatst pompeuze kutnummers.

Cijfer: 3

1754 Golden Earrings - That day

Dan kan iets van een ook wel eens vervelend klinkende band uit eigen land toch een enorme verademing zijn. Want dit is toch een stuk prettiger dan het meeste latere werk. Ik ken eigenlijk de vroege Golden Earring (met s) helemaal niet, maar daar moet ik misschien ooit nog maar eens verder achteraan. Voor nu een behoorlijk cijfer, dus.

Cijfer: 7

1753 Carole King It's too late

Dit is weer zoiets wat vrij ongemerkt voorbijglijdt. Niet slecht, weinig boeiend. Het verbaast me dan ook dat bij intikken het album waar dit nummer van getrokken is zo hoog aangeschreven blijkt te staan. Ik hoor het in elk geval nog niet helemaal. Maar goed, gezien de veelvoorkomende ergernissen over mijn wansmaak hier zal dat wel aan mij liggen

Cijfer: 5

1752 Dave Davies - Death of a clown

Eigenlijk gewoon de Kinks natuurlijk, al staat ie als Dave Davies in de lijst. Gezien het feit dat de Kinks zelden teleurstellen, doet Davies dat pseudosolo ook niet. Ze hebben nog wel een handje betere natuurlijk (ik noem een Autumn Almanac, Village Green of Shangri-La), maar ook deze doet het hier prima.

Cijfer: 8

1751 Raspberries - Don't wanna say goodbye

Nummer klonk aanvankelijk niet echt spannend, maar heeft toch wel iets. Een paar fijne gitaar- en strijkers- pianoloopjes helpen het nummer een behoorlijk eind omhoog. Sowieso al niet vervelend om naar te luisteren trouwens. Zanglijnen vind ik dan wel weer weinig boeiend. Al met al wel ruim voldoende.

Cijfer: 6.5

I Treni di Tozeur

Pompeus kutnummer Pompeus kutcommentaar

1750 Booker T. & the MG's - Green Onions (1962)

Een instrumentaal nummer wat ik al vanaf mijn jeugd ken door de Tour of Duty-verzamelaars. Heb dit nummer nooit vervelend gevonden en nu bij herbeluistering blijft dit goed.

Cijfer friek: 6,5
Cijfer Lukas: 6,5

1749 Will Tura - Eenzaam Zonder Jou (1963)

Dit is dus mijn kennismaking met Will Tura. Heb er nooit veel van gedacht, ging altijd langs me heen. Het Nederlandstalige vlak van muziek is niet mijn favoriete genre, maar, oh wat erg, ik vind dit echt een aandoenlijk nummer Prachtig gezongen en de muziek is heerlijk miniem. Dit is nou typisch een nummer wat je na een paar keer horen helemaal meezingt.

Cijfer Lukas: 5

1748 Dire Straits - Twisting by the Pool (1983)

Deze kende ik nog niet van hun, maar jasses, wat een kloteplaat is dit zeg. Ben al geen Dire Straits-liefhebber, maar zo'n quasi rock 'n rollnummer als deze vind ik totaal niet bij hun passen.

Cijfer friek: 2,5
Cijfer Lukas: 5,5

1747 Golden Earring - Buddy Joe (1972)

Hmm, er staat best nog wel veel in wat ik nog helemaal niet ken. Zo ook deze van Golden Earring. Het rockt wel lekker weg, maar echt bijzonder is dit niet echt. Wel alle respect voor de Earrings.

Cijfer friek: 5
Cijfer Lukas: 4,5

1746 Don Mercedes - Rocky (1976)

*kijkt even snel in het hitdossier* Rocky was een nummer 1 hit in de top 40 in 1976. Hoor ik nu ook voor het eerst. Op zich best wel aardig nummer, maar zodra die zangeres begint te zingen wordt dit nummer wel heel erg cheesy.. Erg simpel refrein waardoor nummer veel kracht verliest.

Cijfer friek: 3,5
Cijfer Lukas: 3,5

1745 Rolling Stones - It's Only Rock 'n Roll (1974)

Ook een kennismaking dit nummer. De oude Stones mag ik graag horen en daar valt deze plaat ook wel onder. Lekkere rockplaat op niveau. Hier voelt een mens zich weer helemaal lekker van.

Cijfer friek: 7

1744 China Crisis - Wishful Thinking (1984)

Tja, een van mijn favoriete jaren 80 nummers nog altijd. De perfecte popsong van deze band. Ze hebben meerdere goede nummers uitgebracht, maar deze steekt er torenhoog uit wat mij betreft.

Cijfer friek: 8,5
Cijfer Lukas: 7,5

1743 Jacques Brel - Le Moribond (1961)

Al tijden heb ik het album Zijn 24 Grootste Successen klaarliggen, maar ik kom er maar steeds niet aan toe. Toch maar eens doen, want dit is een prachtige song. Op zijn tijd vind ik Franse chansons lekker om te luisteren. Ze hebben vaak van die mooie melodielijnen en Frans is een mooie taal om te luisteren.

Cijfer Lukas: 7

1742 Lenny Kuhr - De Troubadour (1969)

Samen met 3 anderen won ze het songfestival van 1969. Speciaal voor een snobje van soulseek plaats ik deze clip

Ik vind dit dus echt vreselijk. Zo ontzettend truttig, dat gelalala aan het eind.. Tenenkrommend gewoon.

Cijfer friek: 2

1741 Level 42 - Love Games (1981)

Leuk dat dit nummer in de lijst staat, want het is mijn favoriete Level 42-track. Dit funkt, dit swingt, het staat als een huis. Halverwege jaren 80 kwamen ze met die slechte hitsingles, jammer dat ze ten prooi vielen aan de hitparade, het heeft hun geen goed gedaan.

Cijfer friek: 8
Cijfer Lukas: 8

Lin
Wat leuk dat jij de fakkel hebt overgenomen friek

6,5 voor Le Moribond. Beetje laag, Friek.

Nu Friek het heeft overgenomen zijn ze volgende week wel klaar.

Ruby1966
HiLL schreef:
Nu Friek het heeft overgenomen zijn ze volgende week wel klaar.

Ik wilde het gerucht nog posten inderdaad, maar het is al achterhaald door de actualiteit. Ik post zo mijn cijfers voor deze series nog en ga dan vrolijk verder met wat daarna komt.

Ik heb de laatste 10 nummers geupdate met Lukas zijn cijfers, toch opvallend veel overeenkomsten

1740 Celine Dion - Think Twice

Dit nummer stond achttien weken in de top 40 en zes weken op 1. Dat had ik nooit geweten als dit niet de eerste csl-sessie met Friek zou zijn geweest. Welkom Friek! Verder heb ik hier maar weinig positiefs te melden want Celine had beter nog even twee keer na kunnen denken voor ze deze uitermate goedkope wegwerpkwijlballad op plaat zette.

Cijfer Friek: 2.5
Cijfer Lukas: 3

1739 The Animals - It's My Life

The Animals behoren voor mij niet echt tot de top van de jaren '60 bandjes, maar een aantal leuke nummers hebben ze wel. Het geluid van The Animals vind ik altijd wat rommelig en schel. Die combinatie werkt niet zo heel goed naar mijn mening. Los daarvan is dit een van de leukste van The Animals, dus komt het met het cijfer toch nog wel goed.

Cijfer Friek: 6

1738 Alexander Curly - Guus

Guus spendeerde heel zijn schoenendoos aan het wilde wijvenspel. Ach, het is in het Oost'n misschien wel grappig dit. Ik kan er niet echt iets mee. Als het al grappig is, dan toch niet erg muzikaal interessant. Beetje lastig om een cijfer aan toe te kennen weer.

Cijfer Friek: 4
Cijfer Lukas: 4.5

1737 Paul Young - Love of the Common People

Ik heb dit altijd wel een leuk, pakkend popnummer gevonden met een beetje een clichétekst, maar toch stiekem ook wel weer mooi. Wat Friek ervan vindt, is in dit geval echter belangrijker. Het was zijn eerste LP en hij is er ooit nog een tweede mee geworden bij een playbackshow. 'Als ik twee achtergrondzangeressen had gehad, had ik gewonnen', aldus de sympathieke Zaankanter van Groningse origine. 'Het zat er toen al niet in, hahaha' Om daar een 8.5 aan toe te voegen. Hulde!

Cijfer Friek: 8.5
Cijfer Lukas: 7.5

1736 Tom Petty & the Heartbreakers - Refugee

Zou Bon Jovi dit ooit gecoverd hebben? Zou me niets verbazen, want de spaarzame aardige nummers van die band klinken ongeveer zo, maar dan iets schreeuweriger. Leuk om eens te horen, maar toch ook niet echt meer dan dat. De voldoende haalt ie wel.

Cijfer Friek: 6
Cijfer Lukas: 6

1735 Robert Cray Band - Don't Be Afraid of the Dark

Mijn vader heeft aardig wat Robert Cray en draaide het ook regelmatig. Vandaar dat ik redelijk wat van deze man gehoord heb. Zelden slecht, wel vaak wat eendimensionaal. Zijn bekendste twee nummers, deze en Right Next Door vind ik allebei erg fijn. Right Next Door krijgt wel iets hoger van me.

Cijfer Friek: 6.5

1734 Gruppo Sportivo - Beep Beep Love

Wat moeten we hier mee? Wat mij betreft eentje voor de categorie 'voor al uw feesten en partijen'. Op zo'n plaat klinkt het veel te blij en hopeloos achterhaald. Niet echt slecht, maar voor mij is het een soort ongeinspireerde versie van ELO. Volgens Friek lijkt dit op een 'beep beep/miep miep' roadrunnersong. Omdat hij zijn avatar inmiddels heeft aangepast, ook van hem geen voldoende.

Cijfer Friek: 5
Cijfer Lukas: 4.5

1733 Gerard Lenorman - Voici les Cles

Lekker blazertje af en toe, en dan, zo mag inmiddels bekend zijn, is het in het Frans al snel goed voor mij. Ik hou wel van dit soort chansons, al is het een beetje standaard (dank je, Friek) en eigenlijk iets te blij en verliefd.

Cijfer Lukas: 6.5

1732 Fats Domino - There Goes My Heart Again

Ja, over blij gesproken... Dit is weer vooral erg retro. Ik ken van Fats alleen Blueberry Hill, en die vind ik beter. Voor hier dan maar de meest minimale voldoende. Echt een interessant verhaal heb ik er even niet bij te vertellen eigenlijk.

Cijfer Lukas: 5.5

1731 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Enola Gay

Hadden we zomaar de verkeerde versie staan... ik kende eigenlijk alleen een instrumentale variant, al ging die volgens mij ook weer anders dan de versie (meer jaren '90 eurohouse) die hier langs kwam. Met zang wordt het er net even iets beter op, al is het vooral de dancefloormelodie die het m doet. De zang brengt structuur, maar is ook weer bepaald niet mooi. Nou ja, aardig cijfer mag toch wel.

Cijfer Friek: 7.5

1730 Elaine Paige & Barbara Dickson - I Kow Him So Well (1985)

Dit nummer komt van de Chess-musical, geproduceerd door de heren van Abba. Als kind vond ik dit geweldig, maar dit nummer valt in de categorie Celine Dion: erg fout dus. Maar door de mooie samenzang scoren ze hoger dan Celine. Lukas geeft aan dat er fijnere guilty pleasures zijn dan deze.

Cijfer friek: 4
Cijfer Lukas: 4

1729 Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je T'Aime...Moi Non Plus (1969)

Kreun...
Kreun...
Kreun...
En toch heeft dit nummer wat. Kan me voorstellen dat het zeker in die tijd insloeg als een bom. Men hield er wel van, want het nummer werd 2x een flinke hit zelfs. Het is bijzonder stil aan Lukas zijn kant tijdens het draaien van dit nummer. Maar ook hij kan dit wel waarderen.

Cijfer friek: 8
Cijfer Lukas: 8

1728 Carly Simon - Coming Around Again (1987)

Oeps, van mijn kant weer een guilty pleasure. Vind dit echt prachtig gezongen, Carly heeft gewoon een ontzettend mooie stem. You're So Vain is ook een bekend nummer van haar. Dikke voldoende.

1727 Bee Gees - World (1967)

Ik heb altijd wel beetje bewondering voor deze heren gehad. Hun stemmen passen perfect bij elkaar. Ik draai ze nu eigenlijk nooit meer, toch wel een beetje geweest. Volgens Lukas hebben ze erger gemaakt dan deze World, ben ik het wel mee eens.

Cijfer friek: 6

1726 The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)

Dit is wel een heel fijn nummer van hun. Afkomstig van een album die zeer goed te doen is. Ze hebben veel betere hoor ik van Lukas.

1725 BZN - Sweet Silver Annie (1973)

Een nummer uit mijn geboortejaar en dit is nog eens andere koek zeg van BZN. Het rockt, het swingt, dit is best wel goed! Jammer dat ze niet in deze richting doorgegaan zijn en zo eigenlijk het meest foute product van Nederland werden..

Cijfer Lukas: 5,5

1724 Doug Ashdown - Winter in America (1978)

Het nummer begint veelbelovend met een mooi intro. Maar wordt al gauw cheesy en dat heeft ook deels te maken dat Rene Froger het gecovered heeft. Daardoor is dit nummer een beetje verpest. Verder niet al te bijzonder dit. Muzak hoor ik hier.

1723 Cher - Believe (1998)

Jeugdsentiment hoor ik hier. Nou, ik was wel 24 toen, maar vond dit destijds helemaal te gek. Cher terug aan de top na 125 jaar. Gelukkig is het nog aardig goedgekomen met mijn smaak Nummer scoort nog redelijk hoog bij ons.

1722 Abba - Head Over Heels (1982)

De vaste bezoeker van deze site weet inmiddels wat ik over Abba denk. Niet veel goeds dus en dit nummer brengt daar ook geen verandering in. Dat intro alleen al, wat erg. En dan dat refrein, nee, laat maar weer zitten. Categorie huppelkutnummers. Lukas kan ook niet echt veel hiermee, niet goed, maar ook niet slecht.

Cijfer friek: 3

1721 Dimitri van Toren - He Kom Aan (1973)

Dit ken ik dus totaal niet. En het is mijn genre ook niet echt, maar dit klinkt vrij goed inelkaar gezet. Het einde zakt voor mij wat in met dat gediedeldamdamdam, jammer.

1720 Depeche Mode - People Are People

Van de albums die ik van Depeche Mode ken, vind ik Some Great Reward de beste. Dat komt vooral ook door Blasphemous Rumours, maar People Are People vind ik een erg fijne single. Die geluidenreeks aan het begin vind ik vrij legendarisch en verder is het lekker pittig en pakkend. Weer eens tijd voor een echt hoog cijfer!

Cijfer Lukas: 8.5

1719 The Beatles - Ticket to Ride

Ook overbekend natuurlijk, een van de vele Beatlesnummers. Lekker gitaargeluid, maar toch bij lang niet mijn favoriete Beatlesnummers. Daarvoor is het me iets te eendimensionaal.

Cijfer Friek: 8
Cijfer Lukas: 6.5

1718 Wallace Collection- Daydream

Verrassend wel. Ken dit ergens van, volgens Friek zat het in een reclame. Dat kan wel eens kloppen, al was dat volgens mij dan wel in een andere versie. De drummer van dit gezelschap is trouwens vorige week overleden. Dat hadden we nog bijna in de (Volks)krant gehad (loop daar nu stage), maar dat was toch iets te veel eer voor een man zonder stemmen op MuMe. Het nummer is overigens dik in orde.

1717 Elvis Presley - Kiss Me Quick

Was het 'Lukas en ettettettetettetetettummummummumumumummu lopen de top 2000 langs'geweest, dan was hier vermoedelijk een hoog cijfer uitgedeeld. Nu niet, want Elvisfans zijn hier niet. Ik vind het meestal erg oubollig klinken en het lijkt ook nogal op elkaar.

1716 Fats Domino - Red Sails in the Sunset

Alweer Fats, en beter dan net, vinden we allebei. Ik krijg wel visioenen van vrolijk armzwaaiende en heupwiegende mensen bij een bruiloftsfeestje, maar goed... als je dan toch moet trouwen... Opvallender dan dit toch ook wel de consensus van de laatste nummers.

Cijfer Friek: 5.5
Cijfer Lukas: 6

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.