menu

Muziek / Algemeen / Kink FM

zoeken in:
avatar van Sunderland
jammer, moest er ook laatst nog aan denken.

Ik volgde Kink al langer op Spotify, maar ben onlangs ook begonnen met het beluisteren van hun playlists... als alternatief.

avatar van sjoerd148
Vanaf 1 februari weer (digitaal) in de lucht ?
Kink - kinkfm.com

avatar van Poek
Dat is mooi nieuws. Ik heb helaas niets meer gehoord

avatar van Gretz
Interview met die nieuwe programmaleider.
‘Mijn vertrek is definitieve breuk met verleden’ - NRC

Wat hij ook niet meer wil: „Compensatieplaten draaien”. Een onbekender nummer of live-opname moet volgens het 3FM-beleid worden opgevolgd „door een dikke hit van Ariana Grande of The Chainsmokers – om de luisteraar niet voor het hoofd te stoten.” Hij is klaar met compromissen, zegt hij. „Kink zal niet het station van de massa worden.”

Ik ben benieuwd hoe gevarieerd Kink volgend jaar gaat zijn. Ik hoop niet dat de playlist een doorsnede gaat worden wat er allemaal in de laatste Kink 1600 stond, maar dat er juist veel ruimte is voor nieuwe, alternatieve muziek.

avatar van chevy93
Volgens mij staat er in die Kink 1600 genoeg nieuwere en alternatievere muziek. Wellicht met een overrepresentatie van (gitaar)rock, maar dat blijft nou eenmaal de grote gemene deler.

Leuk stuk met Veenstra overigens.

edit:
Podcasts over muziek worden een onderdeel van het station. Het is jammer dat veel makers podcast laten liggen
@Arrie

avatar van Onweerwolf
chevy93 schreef:
Volgens mij staat er in die Kink 1600 genoeg nieuwere en alternatievere muziek


Maar veel te weinig zuchtmeisjes.

avatar van chevy93
Ja, maar dat wil Michiel Veenstra dus niet meer, van die compensatieplaten.

avatar van Gretz
Onweerwolf schreef:
(quote)


Maar veel te weinig zuchtmeisjes.

Beschamend aantal vrouwelijke artiesten idd. Ik ga hard lachen als Kink.fm in haar programmering straks bij lange na niet aan een 50/50-quotum komt. Ik zeg niet dat het per se gelijk moet zijn, maar een niet-commerciële zender die zegt niet in hokjes willen denken en alle goede alternatieve muziek een kans wil geven zou er iig naar moeten streven om het gat een stuk kleiner te maken. Er zijn minstens evenveel goede vrouwelijke als mannelijke muzikanten vandaag de dag; het ontbreekt de vrouwen alleen aan exposure op de radio en festivals.

avatar van Onweerwolf
Persoonlijk vind ik dat er oneindig veel meer goede mannelijke muzikanten zijn dan vrouwen dus om nou kunstmatig te gaan zorgen dat elke 2e plaat die wordt gedraaid gemaakt is door een vrouw vind ik volstrekt belachelijk. Dat zou voor mij een reden zijn om niet te luisteren in ieder geval.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
een niet-commerciële zender die zegt niet in hokjes willen denken en alle goede alternatieve muziek een kans wil geven zou er iig naar moeten streven om het gat een stuk kleiner te maken.
Dit lijkt mij nogal tegenstrijdig. Als je niet in hokjes wilt denken, kun je ook niet streven naar een gelijkwaardige hokjesverdeling.

Dat laatste wil ik ook nog wel betwisten, maar dat is meer mijn persoonlijke smaak.

avatar van Arrie
chevy93 schreef:

edit:
(quote)
@Arrie

Ha, leuk. Toevallig had ik het tegen jou ook nog over die host read commercials, al wist ik niet dat het zo heette.

Jammer dat ze geen Ariana Grande draaien. Moeten ze natuurlijk niet doen ter compensatie, maar wel omdat het toffe muziek is. Ik vind het overigens een logische keuze, maar ik denk dat Kink niet meer mijn zender is. Ik zou graag een Nederlandse Triple J zien, maar ik vrees dat Kink FM lang niet zo gevarieerd gaat worden. Maar ik ga het een kans geven natuurlijk.


avatar van Gretz
Iemand die weet hoe de OUTLAW 41 precies wordt samengesteld? Kan niks vinden over wegingsfactoren

https://pbs.twimg.com/media/DwDlW0SWsAAo4wD?format=jpg&name=large

Michiel Veenstra zegt op twitter dat ze vooral hun eigen muzikale hart volgen. Het idee van een alternatieve landelijke hitlijst spreek me aan, maar zou het toch jammer vinden als de stem van de luisteraar helemaal niet meetelt. Wat is een hitlijst waard als de Kink-redactie hem enkel op gevoel maakt?

avatar van johan de witt
Net zoveel als onze wekelijkse afrekening

avatar van E-Clect-Eddy
Die oude link geeft een foutmelding over ongeldig certificaat.

Hier is waar er wordt afgeteld: Kinkfm.com

avatar van Gretz
johan de witt schreef:
Net zoveel als onze wekelijkse afrekening

Ik blijf het echt een zwaktebod vinden dat ze niet willen uitleggen hoe de lijst precies wordt samengesteld. Zo moelijk is het toch niet om hier enige transparantie over te geven? De Top 40 en de Megatop 50 doen dit ook in meer of mindere mate. Nu is in de lijst in feite net zoveel waard als de persoonlijke spotify-hitlijst van Michiel Veenstra. Of elk ander individu die voor het nieuwe Kink werkt.

https://pbs.twimg.com/media/DxMrdFfXQAAA3bM.jpg
Ik ben toch hopelijk niet de enige die zichzelf afvraagt waarom het uitgerangeerde M&S, dat allang geen alternatieve (indie)muziek meer maakt, in deze lijst nog op #40 staat? En een een single als Machine van Imagine Dragons heeft in zo'n concept toch ook bar weinig te zoeken? N.b. een band die al 11x in de Top 40 stond en 9x in de Top 2000. Ik zie echt niet in waarom dit soort namen nu thuis zouden horen in de Outlaw 41. Tenzij Kink.nl even uit kan leggen wat de wegingsfactoren zijn.

avatar van Teunnis
Het zou ook kunnen dat ze geen uitleg geven omdat die er niet is. En dan is het idd een soort van persoonlijke spotify-hitlijst van Michiel Veenstra.

avatar van Gretz
Dat vermoeden heb ik nu ja. Gemiste kans wat mij betreft. Ze hadden de nieuwe start juist kunnen aangrijpen om iets met de trouwe luisteraar op te zetten. Laat mensen elke week een top zoveel van favoriete singles aanleveren. Krijg je volgens mij een veel interessantere lijst mee.

avatar van Gretz
Outlaw 41 - week 4.
https://pbs.twimg.com/media/Dxwd7ESX0AEySu5?format=jpg&name=4096x4096

Lijkt wel alsof ze de kritiek op de Outlaw van week 3 toch serieus hebben genomen. Was niet de enige die klaagde over de grote hoeveelheid mainstream rock in de lijst. M&S en ID zijn opgedonderd en 21 Pilots is ook op weg naar de uitgang

avatar van Arrie
Nouja, Nothing ut Thieves en Catfish & the Bottlemen stijgen dan weer. Staat nog zat generieke mainstream rock in. Ik denk dat dat gewoon het idee van de lijst is.

Ik luister het nieuwe Kink momenteel online en tot nu toe spreekt de muziekmix mij erg aan! Nu luister ik zeker niet alleen maar "alternatieve" muziek, maar ik vind het fijn om Kink (weer) te horen.

avatar van Gretz
Is te hopen dat ze ook nog een Last.fm-account maken. Geen zin om regelmatig in te tunen en dan alle nummers die ik heb gehoord handmatig te moeten scrobblen (en wil toch wel graag terug kunnen vinden wat ik allemaal heb geluisterd).

avatar van kaj_666
Gretz, als ik je posts zo lees dan kan ik je nu al wel op een briefje geven dat dit niet jouw zender gaat worden. Ik lees eigenlijk alleen maar wat er allemaal niet deugt, en hun laatste Kink1600 van 7,5 jaar geleden wordt ook al bij het grof vuil gezet.. Die stond nochthans vrij vol met nieuwe alternatieve muziek, maar inderdaad vooral het genre waar jij niet zo mee weg loopt. Ik heb eigenlijk de indruk dat dat precies is wat het nieuwe Kink ook gaat draaien, maar we zullen het zien...

avatar van Gretz
kaj_666 schreef:
en hun laatste Kink1600 van 7,5 jaar geleden wordt ook al bij het grof vuil gezet.. Die stond nochthans vrij vol met nieuwe alternatieve muziek, maar inderdaad vooral het genre waar jij niet zo mee weg loopt.

Over de Kink 1600 uit 2011 (die ik later pas heb opgezocht) was ik inderdaad niet heel positief, omdat ik iets meer genre- en genderdiversiteit had verwacht. Het is niet dat ik het een overwegend slechte lijst vindt, maar ik had dus gewoon op meer diversiteit gehoopt. Met de huidige richting van rockbands als Muse, Editors, Mumford & Sons Nothing But Thieves en dergelijke kan ik wat minder. Het hoeft van mij niet allemaal alternatieve rock te zijn.

kaj_666 schreef:

Ik heb eigenlijk de indruk dat dat precies is wat het nieuwe Kink ook gaat draaien, maar we zullen het zien...

Ik ben in de playlist van de afgelopen dagen al genoeg leuks tegengekomen, zoals Jade Bird, Sunflower Bean, Grimes, The Japanese House, Vampire Weekend, Grandaddy, Foals, Chvrches, The xx, Sharon Van Etten, Nada Surf, LCD Soundsystem, Roosevelt, Balthazar en The National Of het gehele profiel genoeg naar mijn smaak gaat zijn om regelmatig Kink op te zetten weet ik nog niet. Maar ben in ieder geval wel benieuwd naar een aantal programma's.

avatar van Gretz
Valt intussen wel op dat ze ontzettend weinig vrouwelijke artiesten draaien. Terwijl ze toch uit meer aanbod dan ooit kunnen kiezen. Was er al wek bang voor. Blijkbaar heeft het grootste deel van de redactie/dj's toch weer een voorkeur voor mannelijke artiesten. Want je kunt onmogelijk zeggen dat er de laatste 10-20 jaar niet genoeg interessante vrouwelijke artiesten zijn in de indie scene.

En het blijft toch ook wel erg lame dat ze niet eens de moeite hebben genomen om een koppeling te maken met Last.fm. Is toch niet zo heel moeilijk zou je zeggen.

avatar van Gringo_m
Ben nog niet geheel om. Dj's is even wennen, zeker op zondagochtend en nu nog (te) veel jongere muziek (jaren 00 en 10) met als dieptepunt Chef' Special.

avatar van Venceremos
Een goede internetverbinding en het oor te luister leggen bij sites zoals deze maakt dat ik al dik 15 jaar geen radio meer luister waar muziek hinderlijk door de praatjes van heren DJs zit verweven. Scheelt ook een hoop potsierlijke ergernis.

avatar van Tommeh
Ik luister nu ruim een maand bijna elke dag en ik zou niets anders meer willen. Heb al zó veel nieuwe muziek ontdekt. De enige opmerking die ik kan plaatsen is dat ze inderdaad wel erg veel recente muziek draaien (af en toe een oudje mag best). Maar verder niets dan lof voor het nieuwe Kink.

P.S. de app is wel vrij brak.

avatar van Maiky
Ik luister Kink voornamelijk in de auto, dus vaak maar in korte stukjes, maar het valt me op dat de DJ's uitstekend zijn. Ik weet niet wat het is, maar op een of andere manier luister ik erg graag naar ze.

Heb zojuist enkele podcasts van tien jaar geleden teruggevonden. Avondland blijft toch onovertroffen. Maar wat mij betreft: ook niets dan lof voor de nieuwe Kink.

avatar van Gretz
Het is weer mogelijk om te stemmen op de Kink 1500!

Ben benieuwd hoe verschillend hun allertijdenlijst gaat zijn t.o.v. 8 jaar geleden

Gast
geplaatst: vandaag om 01:48 uur

geplaatst: vandaag om 01:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.