MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren '60 en '70

zoeken in:
Kunnen we terug naar dit vernieuwend album gaan .

haveman
We hebben het over dit album alleen niet zo positief als jij graag hoort Rudiger.

korenbloem schreef:
The Doors - The Doors (1967)

The Doors kwamen zelfs met twee albums dat jaar! Strange Days is naar mijn mening nog een tikkeltje innovatiever en beter

Verder kan ik
The Byrds - Younger Than Yesterday

het debuut van The Grateful Dead

en Magical Mystery Tour nog noemen

Toon1 schreef:
innovatief

nee maar wel muzikaal

Toon1 schreef:
innovatief

De naam van het album duidt daar natuurlijk wel op he

Harald
1967 was een behoorlijk goed muzikaal jaar en erg inovatief....en een van het beste album van 1967 jaar was ....Sgt Pepper.

Verder vind ik dat 999Grey op zijn bericht van vandag een beetje meer nuanceerd en professioneel moet ingaan en ook uitleg op vragen van mij en toon reactie moet geven omdat ik als ook andere gebruiker een 13 jaarige gebruiker graag serieus wil nemen. It's up too you...999Grey!

"veel te overschat album
het is GEEN stukje hemel mensen....
ik vind al zeker geen vernieuwend album...
ook ongeloofelijk lelijke hoes....."

haveman schreef:
Hier kan ik me wel in vinden, maar je wilt toch niet beweren dat bovengenoemde artiesten niet vernieuwend waren?

Dat zeg ik nergens, ze waren in een ander opzicht niet zo vernieuwend als The Beatles.
Het aantal dagen dat je gebruikt om een album op te nemen zegt me niks. En anders zal het nieuwe Guns n Roses album zeker het beste album ooit worden.

Nou ja nu zegt het niet zo veel meer nee, maar toen nog wel denk ik. Zoals ik al zei begon men albums als meer dan zomaar een collectie nummertjes te zien, dat men 129 dagen lang aan een album werkte was destijds onvoorstelbaar.

En trouwens ik wil ook nog een albumetje toevoegen aan het bovenstaande lijstje: Cream-Disearli Gears

Veel van mijn favorieten komen uit 1967:
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
The Doors - The Doors (1967)
The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? (1967)
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1967)
The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)
The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)
The Mothers of Invention - Absolutely Free (1967)
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
Tim Buckley - Goodbye and Hello (1967)
The Who - The Who Sell Out (1967)
Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)
The Beach Boys - Smiley Smile (1967)
Frank Zappa - Lumpy Gravy (1967)

maar ook vooral:
Love - Forever Changes (1967)

Voor de mensen die dat jaar hebben meegemaakt:
Wat was het voor een jaar? Speciaal?

Harald
Voor mij zoiets als meer sophistocated , zoiets als een ingrijpende verandering, muziek is volwassener geworden, weg van Beat muziek (Zoals we het destijds noemden) richting meer aanspraak qua muziek als ook tekst. De basis was al daar maar 1967 kwam de doorbraak. Ja...het was speciaal.

voltazy
echt mooi dat je dat meegemaakt heb bewust

Wammel
Bij Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973):

LucM schreef:
Een mijlpaal in de popmuziek van de jaren '70 en het oeuvre van Pink Floyd.

Het decennium waarin heel wat mijlpalen geslagen zouden worden!

Father McKenzie
Ge moogt gerust zijn!

zie bijvoorbeeld ook;

Band On The Run (Wings)
Fly Like An Eagle (Steve Miller Band)
Rumours (Fleetwood Mac)
Animals (Deze band hier!)
...
Ach, er zijn zovéél klassieke rockalbums gemaakt in de seventies, zegt deze nostalgicus!

tangmaster
T. Rex - Electric Warrior
Santana - Santana 3
Pink Floyd - Obscured By Clouds
Led Zeppelin - IV

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

stuart
Hoewel ik zelf in deze jaren nog nog niet eens geboren was of nog op de lagere school zat, zijn het duidelijk mijn 2 favoriete decennia.

De jaren '70 heb ik mijn tienertijd beleefd, toen hield ik veel van glamrockacts als the Sweet, Mud, Osmonds en Slade alsook rockbands als Creedence Clearwater Revival en Rolling Stones. Nadien was ik ook verslingerd op de muziek van o.a. 10CC, David Bowie, Fleetwood Mac en vooral Abba.

Deep Purple en Led Zeppelin behoren ook eeuwig tot mijn favoriete bands alsook Pink Floyd. Natuurlijk ook solo-artiesten als Neil Young, Bruce Springsteen, Van Morrison en Randy Newman.

De jaren '70 waren ook de hoogtijdagen van de reggae (Bob Marley) en de doorbraak van de punk en new wave anno 1977 moeten wij ook vermelden met eind jaren '70 heel wat boeiende artiesten als Elvis Costello, the Police (dat toen mijn favoriete band werd), Blondie en Joy Division.

De disco, waar ik toen nog niet zoveel mee had vind ik best te pruimen, vooral Donna Summer en the Jacksons. En 'foute' acts als Boney M, Luv' en Village People vind ik tenslotte wel leuk.

Een boeiend decennium, de jaren '70, al vind ik de jaren '60 nog beter en dan vooral de tweede helft toen creativiteit hoogtij vierde : The Beatles, the Doors, Rolling Stones, the Kinks, Bob Dylan, Beach Boys, the Byrds, Velvet Underground, Jimi Hendrix, Frank Zappa, the Who ... teveel om op te noemen! En dan mogen wij de soul (Aretha Franklin, Otis Redding) niet vergeten.

stuart
Wat de 60's betreft; het gaat mij ook met name om de 2e helft, howwel de 1e helft heus wel zijn 'krakers' had.

In de eerste helft van de jaren '60 werd ook veel goede muziek uitgebracht en dan vooral in de soul : Sam Cooke, James Brown, Arthur Alexander, Ray Charles, the Drifters, Ben E. King, Solomon Burke, Etta James, Jackie Wilson, Irma Thomas ...

De prille Beatles en de mercybeat in het algemeen (the Searchers, Gerry & the Pacemakers) hoor ik nog steeds graag. Veel goede instrumentale rock in het begin van de jaren '60 met the Shadows, Dick Dale, the Tornados, Duane Eddy, Johnny & the Hurricanes en the Ventures.

Heel veel goede vocalisten in de vroege jaren '60 met Roy Orbison, Brenda Lee, Gene Pitney, Neil Sedaka, Paul Anka en Bobby Vee waar het 100% draait om emotie of melancholie.

Natuurlijk was er nog steeds Elvis Presley en (in GB) Cliff Richard en rock'n rollers van de 2e generatie als Del Shannon.

Maar inderdaad, in de tweede helft van de jaren '60 ging het nog een stuk beter worden.

Onder deze link staat een pagina met wat links naar minder bekende maar niet minder interessante groepjes.

http://sixties-muziek.startze.nl/

Hoorde vandaag "keep on rockin me beeayyybe" van de Steve Miller Band weer eens voorbij komen, eens te meer een bevestiging waarom rockmuziek wel zijn beste tijd had gehad.. en dat terwijl ik "Fly like an eagle" prachtig vind.. maargoed, kennelijk een uitschieter in het oeuvre.. goddank voor de punk en heropleving van muziek die je ziel en lichaam doorsnijdt.

Ik zat net te denken 'Wat doet Orbit in een topic als deze?', maar het sarcasme valt vandaag wel mee, ondanks het weer.

(Oh, je roemt The Doors...! Inderdaad toffe band én absoluut een van de hoogtepunten van genoemde decenniae)

De jaren 60 waren best okee ja

buizen
Over (niet uit) de jaren '60, door iemand die toen geboren is:

Born in the age of altamont
Mommy was a hippie and daddy was a drunk
They really believed all you need is love
While they we're looking for god
The streets we're runnin' with blood
Now there ain't no one to trust
You're a 60's baby
And nothin's alright

Demolition 23 - Nothin's Allright

Hopelijk stoort deze vervelende muziekbijdrage niet in dit verder zo rustige en overzichtelijke draadje met als laatste reactie: "De jaren zestig waren best ok", 7 jaar geleden alweer.
Zo ok waren de jaren '60 niet altijd.

Zo tegen 1969 kwamen bands als Mott The Hoople en Grand Funk Railroad op: een interessante periode.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:50 uur

geplaatst: vandaag om 21:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.